Kustvaarder "Safe" (1939)

van: www.kustvaartforum.com
Edith
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 mei 2019 16:34

Re: Kustvaarder "Safe" (1939)

Bericht door Edith »

Voor ongeveer 1970 waren het houten buikdennings staal was voor die tijd uit den boze . De toen gebruikte staalsoorten waren niet geschikt voor buikdennings i.v.m. Slijtage en roestvorming. Vr gr
Reinoud
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 mei 2019 14:18

Re: Kustvaarder "Safe" (1939)

Bericht door Reinoud »

Dank beiden. Dat wordt dus een houten buikdenning maken:) Ik begrijp dat in die tijd vooral vurenhout hiervoor werd gebruikt.
Reinoud
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 mei 2019 14:18

Re: Kustvaarder "Safe" (1939)

Bericht door Reinoud »

Raised quaterdecker en uitwateringsmerk

De Safe was een raised quaterdecker. Nu lees ik op de site https://wetten.overheid.nl/BWBV0003267/ ... t_Artikel2 de volgende definitie: "Raised quarterdeck. A raised quarterdeck is a superstructure which extends forward from the after perpendicular, generally has a height less than a normal superstructure, and has an intact front bulkhead (sides cuttles of the non-opening type fitted with efficient deadlights and bolted man hole covers) (see figure 3.4). Where the forward bulkhead is not intact due to doors and access openings, the superstructure is then to be considered as a poop."

Mijn eerste vraag is: betekent de zinsnede "and has an intact front bulkhead" dat de Safe een waterdicht schot had tussen de twee ruimen? Of hoe moet ik dit lezen?

Mijn tweede vraag is: hoe zag het uitwateringsmerk van de Safe eruit? Ik zie wel uitwateringsmerken van na 1960, maar hoe zag dat er voor 1940 uit? Op een foto is te zien dat er een cirkel staat met aan de voorzijde daarvan nog een verspringende lijn met daarop tekst (letters, maar niet te lezen wat) als https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... ailing.jpg en boven de cirkel nog de deklijn.
Edith
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 mei 2019 16:34

Re: Kustvaarder "Safe" (1939)

Bericht door Edith »

Wat uitwateringsmerk betreft , zie wikipedia onder plimsollmerk , dan de Klasse en klassebureau . Vr gr
Reinoud
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 mei 2019 14:18

Re: Kustvaarder "Safe" (1939)

Bericht door Reinoud »

Dank @Edith. Wat betreft het hoofdmerk en classificatie is het me wel duidelijk. Op de horizontale lijn van het merk staan links/rechts de letters B/V van Bureau Vertitas. Het gaat mij meer om de vraag waarom er geen houtmerktekens op de Safe stonden terwijl ze wel voor de houtvaart (ook) was bedoeld.

Ben benieuwd naar de reden van het ontbrekende houtvaartmerk.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Kustvaarder "Safe" (1939)

Bericht door k-k »

Hier nog wat info m.b.t. houtmerktekens. Is wel en aanpassing van het schepenbesluit uit 1965. Geen idee of er voor die tijd ook al zulke voorschriften waren. Is wel een eind lezen! Heb nog wat oud fotomateriaal van coasters bekeken en kom daarbij in het Plimsollmerk maar een drietal lijnen tegen.
Te klein om te zien wat er bij staat. Denk dat het om zoet, zout en winter gaat.
Gr. Klaas.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0002501/ ... 6#BijlageI
Reinoud
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 mei 2019 14:18

Re: Kustvaarder "Safe" (1939)

Bericht door Reinoud »

Van de week in het Groninger Archief geweest. Daar bleek het berekeningenboek (schrift) van de Safe te liggen. (en van nog wel 15 schepen van werf Fikkers. Heb het hele boek laten scannen. Staan toch weer prachtige details in.
Afbeelding
Reinoud
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 mei 2019 14:18

Re: Kustvaarder "Safe" (1939)

Bericht door Reinoud »

Soms kom ik iets tegen wat ik niet kan lezen of niet weet wat het woord betekent, zoals het eerste woord op de volgende bladzijde (maar ik ga er vanuit dat iemand mij kan helpen. Het heeft iets te maken met de waterverplaatsing?:
Afbeelding
Reinoud
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 mei 2019 14:18

Re: Kustvaarder "Safe" (1939)

Bericht door Reinoud »

k-k schreef: 12 aug 2019 17:46 Hier nog wat info m.b.t. houtmerktekens. Is wel en aanpassing van het schepenbesluit uit 1965. Geen idee of er voor die tijd ook al zulke voorschriften waren. Is wel een eind lezen! Heb nog wat oud fotomateriaal van coasters bekeken en kom daarbij in het Plimsollmerk maar een drietal lijnen tegen.
Te klein om te zien wat er bij staat. Denk dat het om zoet, zout en winter gaat.
Gr. Klaas.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0002501/ ... 6#BijlageI
Mijn overgrootvader heeft een aantal jaren artikelen geschreven voor een blad voor zeevarenden. Deze zijn gebundeld en daar las ik dat hij in 1910 te maken kreeg met de S.I. en een plimsolmerk kreeg. Kosten hem overigens een lieve duit schrijft hij;)
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Kustvaarder "Safe" (1939)

Bericht door k-k »

Met al deze info wordt je model steeds waardevoller! Gr. Klaas.
Plaats reactie