Boele en Oosterwijk.

karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door karelzijpe »

Hans schreef: 22 sep 2019 17:04 Weer een vraag beantwoord. Dit is nieuw voor mij die onderlossers. Waren die Rijksonderlossers in beheer bij Boskalis soms dat ze daar opgelegd lagen?
Hans, bij de plannen van IJmuiden was rekening gehouden met de daarop volgende projecten van Scheveningen en Hoek van Holland.
Vooral met het hergebruik van kraaneilanden en rijksonderlossers e.d.

De uitvoering van H. v.H was de combinatie CH3 ( Volker, Boskalis en v. Hattum & Blankevoort) , die inpassing is er niet van gekomen.
Maar dit was wel de reden dat de Rijksonderlossers even op het Boskalis-terrein Oud-Wilton lagen.
Wat er met de kraaneilanden is gebeurd weten we , Mammoetdok Verolme. De Rijksonderlossers in de olie-bestrijding en 4 nieuwe blokkenleggers
voor de CH3. De kraaneilanden waren gebouwd voor 7 miljoen gulden per stuk ( dat is nu peanuts). Doortrekken A 4 was begroot 12 miljoen gulden toendertijd.

Karel
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Roy »

Ja Hans, die is het.
Maar toen stond die patatkraam er nog niet op en ook geen kraan. Gesteld dat die er op stond.
Ligt de "Den Droge" misschien bij een ander schip langszij ?.
Toen ik er op voer, ( 3 bem.l.), werd hij geladen en kon alleen maar zelf lossen.

m.v.g., Roy
Ron H
Berichten: 682
Lid geworden op: 13 mar 2006 09:04
Locatie: Minderhout (B)

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Ron H »

Wie weet er nog wat van:

Bijgaande prent toont ongeveer het trace waarover de spuileiding liep, waarmee Boele de ontziltingsinstallatie/ spoelplaats van zoet water voorzag. Globaal vanaf gemaal Wessemius van WBD tot einde d' Arcyweg op de Europoort.

Ik zie in gedachte de bovengrondse baggerbuizen nog liggen, maar kan mij ook herinneren dat het geen gelaste buis was, maar ook geen (normale) geflensde buis. De buisdelen waren onderling met een stalen koppeling verbonden, ook geen kogelkoppeling trouwens. Van afstand leek het een flens, maar niet de gebruikelijke uitvoering.
Denk zelfs dat de buisdelen eenzijdig geflensd waren en aan de andere zijde met deze koppelingen aan de volgende flens zaten.
Ik kan er nog wel iets van schetsen, maar heeft iemand daar nog een vage foto van?

De koppelingen lekten trouwens ook regelmatig. Op veel plaatsen waren er houten wiggen/ keggen tussen geslagen en menig koppeling werd in de loop der tijd ook door een lasverbinding vervangen.

Maar wie heeft er nog enige foto van, maakt niet uit op welk deel van het trace. Bvd.
Bijlagen
ad.png
ad.png (149.05 KiB) 1324 keer bekeken
Zonder ISPS en met TomTom en PingPing kwam je overal.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door k-k »

Ron, Hieronder een foto van de BP Raffinaderij uit 1974, die ik bij GaHetNa heb gevonden. Kan zo gauw daar het origineel niet vinden. Mocht ik die nog treffen dan zet ik de link er wel bij. Op het origineel kun je verder inzoomen. De leiding stak het Hartelkanaal wat Westelijker over. Ongeveer ter hoogte van de tank met het BP embleem, waar de oevers van kleur veranderen en de kleine inhammetjes zitten. Als ik het goed heb was het een zwarte leiding en stond er op het punt waar die omhoog kwam in de Zuidelijke oever een ont- of beluchtingspijpje op. Het water kwam uit het spuikanaal van het Brielse Meer naar het gemaal. Dat heette niet Pieter Winsemius. Het pompstation met die naam ligt wat Oostelijker aan het Brielse Meer en pompt water naar het Westland. Gr. Klaas
1974 BP Raff..JPG
1974 BP Raff..JPG (190.87 KiB) 1244 keer bekeken
Ron H
Berichten: 682
Lid geworden op: 13 mar 2006 09:04
Locatie: Minderhout (B)

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Ron H »

Mooie foto Klaas. Uit die tijd komt niet zoveel meer boven water.

Het gaat mij vooral, eigenlijk alleen maar, om een foto van het type koppeling waarmee de spuitbuizen onderling verbonden waren. Ik denk dat het om een omhullende koppeling (ca 40-50 cm lengte) ging, waar een dubbele afdichtende pees in zat.
Bijgaande foto is de betreffende leiding, vlak bij de spoelponton. Het idee van bovenstaande koppeling lijkt erop zichtbaar. Het is in ieder geval geen traditionele flensverbinding.
Bijlagen
boel.png
boel.png (11.35 KiB) 1233 keer bekeken
Zonder ISPS en met TomTom en PingPing kwam je overal.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door k-k »

Ron, Helaas kan ik je foto niet groter maken zonder dat de scherpte afneemt. De leiding ligt zo te zien langs het hek van de raffinaderij. Het type koppeling herken ik wel. Het is volgens mij eentje met een soort glandpakking, die je met 4 bouten aantrekt. Gr. Klaas.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door k-k »

Ron, Helaas kan ik je foto niet groter maken zonder dat de scherpte afneemt. De leiding ligt zo te zien langs het hek van de raffinaderij. Het type koppeling herken ik wel. Het is volgens mij eentje met een soort glandpakking, die je met 4 bouten aantrekt. Doet me denken aan invasieleiding. Op pagina 1103 en 1104 staat ook nog iets van ons beiden over deze leiding. Gr. Klaas.
Ron H
Berichten: 682
Lid geworden op: 13 mar 2006 09:04
Locatie: Minderhout (B)

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Ron H »

Klopt Klaas, de foto wordt er niet beter op.
Maar het is het beste wat we hebben. De leiding lag tussen de zijkant d'Arcyweg en insteek glooiing Hartelkanaal. Bij de aftakkende weg naar de Beerdam, het deel wat nu dus al een tijd weg is, dook deze even onder de grond. Hier en daar zaten ontluchters of mogelijk ook wel aftappen.
In ieder geval is op de foto een tweetal randen/ flenzen zichtbaar, zodanig dat wel duidelijk is dat het geen normale flens-flens verbinding was. Ben benieuwd of er nog eens een plaatje opduikt. Een glandpakking zegt mij nog niets.
Zonder ISPS en met TomTom en PingPing kwam je overal.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door k-k »

Ron, Denk dat je zoiets bedoelt. Valt tegen om iets uit die tijd te traceren. Gr. Klaas.

https://www.vigotec.be/site/assets/file ... lingen.pdf
Ron H
Berichten: 682
Lid geworden op: 13 mar 2006 09:04
Locatie: Minderhout (B)

Re: Boele en Oosterwijk.

Bericht door Ron H »

Die koppeling van oa pg 9 lijkt er wel op.
Alleen kan ik mij niet herinneren dat het GY zou zijn geweest. Dacht eerder aan gewoon staal en dan ipv het rubber profiel, een pees. Het kwam namelijk wat slanker over dan deze (tweezijdige) varianties op WAU koppelingen.
Zonder ISPS en met TomTom en PingPing kwam je overal.
Plaats reactie