Mijn jeugd.

Alles over binnenscheepvaart
Eendracht
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 sep 2019 19:48

Re: Mijn jeugd.

Bericht door Eendracht »

De spits in Bartlehiem is de ex Walcor, ex Eendracht. Tot het wegvallen van de beurs voeren wij daarmee binnenlands en vaak met halffabrikaat kunstmest van de Amfert in Amsterdam op Berry au Bac, Vailly en Merville. Het is wellicht de kromste spits ten westen van de Wolga met een behaalde kont. Met het 240 GMmetje liepen we Kempenaars voorbij. Het was echter een slechte lader met te weinig kuubs om nog mee te komen in de vrije markt. Drie jaar geleden hebben we bij de notaris een akte van ruiling ondertekend, en werd de spits Eendracht van Jan van Wengerden en het motorretje Eestroom (Jacjo van Heck uit Roosedaal) ons woonscheepje in Amsterdam. We hebben de scheepsnamen ook maar geruild. Dit tot wanhoop van de notaris die er niets meer van snapte. Jan van Wengerden is behalve een begenadigd scheepstimmerman ook een aristiekeling die het ruim heeft ingericht voor tentoonstellingen en films. Hij vaart met de spits naar cultureelmisdeelde plekken en vertoont daar films ed. De halve container op het achterste vakje geeft extra kubus. Zie website altierschip Eestroom.
Goede vaart.
JC
Berichten: 2982
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door JC »

pieter53 schreef: 24 sep 2019 15:20 Het eni nummer zegt dat het dit schip is en dat is er geen van de Winter.
DRALET = Louis de Winter, daar zijn er niet zo veel van.
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door mastodont »

Eendracht schreef: 24 sep 2019 20:16 Het is wellicht de kromste spits ten westen van de Wolga met een behaalde kont.
Eestroom.
Goede vaart.
ik begrijp dat u de Venus niet gekend heeft van mijn zwager :wink:
die was nog al een beetje krommer en had nog minder laad vermogen op diep gang
het was zelfs zo erg dat hij zich verstoute om er geladen mee naar Mannheim te varen van af Rotterdam
gr
leo
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Mijn jeugd.

Bericht door pieter53 »

JC schreef: 24 sep 2019 22:11
pieter53 schreef: 24 sep 2019 15:20 Het eni nummer zegt dat het dit schip is en dat is er geen van de Winter.
DRALET = Louis de Winter, daar zijn er niet zo veel van.
Bedankt! Dat wist ik niet.
Waar staat dat Dralet dan eigenlijk voor?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Eendracht
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 sep 2019 19:48

Re: Mijn jeugd.

Bericht door Eendracht »

Wij hebben ook nooit begrepen hoe dat Dralet in de meetbrief kwam. Robert de Ruyter (Transvaal) en William de Wijs (Ideaal) waren familie van de eerste eigenaar van de Walcor. Zij spraken van een "de Winter-spits". Beiden vertelden dat het casco bij de stapelloop een beste deuk had opgelopen. Dat werd niet als een heilzaam voorteken gezien. Die kopplaat is toen direct vervangen, en ik heb er nooit sporen van terug gevonden.
Er was veel aandacht en geld gespendeerd aan de betimmering van de roef, maar de voortstuwing kwam er stiefmoederlijk af: een tweedehands Brons van honderd peerds uit een logger. De latere GM kwam uit een gebroken en afgeborrelde kempenaar.
Voor een spits kon de Eendracht flink lopen, maar wij waren geen snelheidsduivels. Of, zoals mijn vrouw dan zei: pittige pk's zijn prettig voor het manouevreren, maar je kan ze niet eten. Ik vlijde haar dan door te zeggen dat vrouwen de motor van de binnenvaart waren.Zij regelden, administreerden stabiliseerden en kookten nog eens lekker ook. Varen was immers een manier van leven.
Uiteindelijk bleken wij, en een toch wel slecht ladende de Winter-spits, geen ideale kanaalschuivers te zijn. Op ruim water liep het toch allemaal wat vlotter, of zoals zij dan zei: kakke zonder douwe .
Anyway, het is mooi dat die ouwe spits een nieuw leven heeft gekregen in Bartlehiem.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Mijn jeugd.

Bericht door pieter53 »

Je moet natuurlijk niet alles geloven wat gedrukt staat. maar ik vond dit.........
Klembord-1.jpg
Klembord-1.jpg (97.29 KiB) 1017 keer bekeken
Toch geen De Winter ?????
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door mastodont »

je moet de Cura van Jaap Gerbers zijn vader er maar eens naast leggen dan zie je dat ze toch wel heel veel op elkaar lijken
gr
leo
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Mijn jeugd.

Bericht door pieter53 »

In sommige advertenties staat werf: Dralet. Casco: De Winter
Zou Dralet misschien de afbouw en motorisering verzorgd hebben?
Of misschien kon De Winter de vraag niet aan en sprong een ander op één of andere manier bij?
Afwachten maar of er ooit iemand komt die het echt WEET.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
JC
Berichten: 2982
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door JC »

Mijn broer had een spits van Dralet, in de machinekamer had hij een werfplaatje zitten. Het casco week iets af van de spitsen van René de Winter. Details kan ik hem helaas niet meer vragen. Misschien kan Schier er iets over vertellen.
Wat er in de advertentie bedoeld wordt met "het Dralet" begrijp ik niet goed. Lefèvre is een andere werf.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Mijn jeugd.

Bericht door pieter53 »

We komen toch weer een stukje verder.....
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Plaats reactie