Rijnvaartnostalgie.

Alles over binnenscheepvaart
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door kabo »

NL-HaNA_2.24.14.02_0_254-1683.jpgstrang  3.jpg
NL-HaNA_2.24.14.02_0_254-1683.jpgstrang 3.jpg (202.19 KiB) 956 keer bekeken
Hallo Ernst die strang is linksdraaiend. Daarom leggen ze die strang zo om de bolders. Normaal is een draad meestal rechtsdraaiend, maar op de foto kun je het goed zien met de eerste slagen. Heb je ook de strangenklem op dek zien staan. Hoef je het touwtje niet vast te knopen.
gr.Bas
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Kapitein Spok »

Heb je ook de strangenklem op dek zien staan. Hoef je het touwtje niet vast te knopen.


Bas ik zie geen strangenklem zoals ik die ken.
Ik zie wel iets tegen de roef staan dat ik ook niet ken, bedoel je dat?
En zo ja hoe werkt dat dan?

Ik zie (en geniet) wel van een exemplaar van onze eerste wasautomaat, hoewel automaat??? was ellendeding past beter.
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door kabo »

Hallo Theo, op het dek zie je een stang met een wiel er aan. Dan zie je ook die klep die open staat en waar je de strang tussen legt en om slaat en d.m.v. dat wiel kun je de klep aan draaien en zit de strang vast. Je hoeft dan niet bang te zijn dat de strang los gaat. En die verhaallier stond er om o.a. te gebruiken bij het binnenhalen van de strangen met de brittelhaak en bij het verhalen in de havens. Ellebogen stoom. Bij de detailfoto van Pieter zie je ook de brittelhaak liggen met de draad er aan. En achter dat ruitje in de voor roef zie je ook noch een klein kind staan te kijken. Als dat nu zou gebeuren komt de kinderbescherming je in de boeien slaan.
gr.Bas
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door pieter53 »

Even mijn vergrootglas gepakt....
strang strangenklem-2  nat arch NL-HaNA_2.24.14.02_0_254-1681.jpg
strang strangenklem-2 nat arch NL-HaNA_2.24.14.02_0_254-1681.jpg (169.56 KiB) 926 keer bekeken
En voor de volledigheid even kopiëren en plakken:

Collectie / Archief Fotocollectie Van de Poll
Reportage / Serie Rijnvaart, reportage over het leven en werken aan boord van een Rijnschip
Beschrijving Damco 128 wordt met staalkabels (strangen) aan de sleepboot vastgemaakt
Datum 1 april 1955
Trefwoorden binnenvaartschepen, kabels, rivieren, schippers
Fotograaf Poll, Willem van de
Auteursrechthebbende Nationaal Archief, CC0
Materiaalsoort Negatief (6x6)
Nummer toegang 2.24.14.02
Bestanddeelnummer 254-1681
Permanente url http://proxy.handle.net/10648/aec7e424-d0b4-102d-bcf8-003048976d84
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gernot Menke
Berichten: 953
Lid geworden op: 23 feb 2009 15:55

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Gernot Menke »

Heb je ooit gehoord van “Gleitschaufeln” ("glijborden")? Ik hoorde er voor het eerst van Walter Laué, die er ook de informatie over verstrekte. Zodra de blik daarvoor is verscherpt, ontdekt u vaak de glijborden op fotos van radersleepbooten, omdat ze van hen waren.

De karakteristieke en spectaculaire golven (in het Duits “Walzen”), die de radersleepbooten achter hun schepraderen sleepten, nog steeds vele meters achter, waren leuk om naar te kijken, maar ze leverten ook problemen op. Ze waren bijvoorbeeld de reden waarom de loodsen in het gebirgte ondanks het bijbehorende risico voor de alles verpletterenden schepraderen aan de raderboten moesten afmeren (er zijn prachtige opnamen hiervan in de film van 1936 "Kohleschleppzug auf dem Mittelrhein" - https://www.youtube.com/watch?v=v9_RW0ee1mY - je kunt het zien van 7:50 tot 8:05 minuten). Vroeger moesten houten schepen voorzichtig zijn vanwege het gevaar om heel goed door te breken voor de “Walzen” van de raderbooten en ook voor ijzeren schepen waren ze op zijn minst erg onaangenaam.

De glijborden, die de vorming van deze “Walzen” zouden moeten voorkomen of althans sterk zouden verminderen, hadden echter een andere reden. Het is duidelijk dat de vorming van de golven energie at die de vooruitgang niet ten goede kwam. Het is heel goed mogelijk dat er inzichten en invloeden van de luchtvaart waren, die op dit punt zijn overgebracht naar de binnenvaart. Bij de rederij Schürmann bijvoorbeeld, werd de scheepsingenieur, die in 1950 met pensioen ging, gevolgd door een ingenieur uit de vliegtuigindustrie. Het ging over kennis van stromingsgedrag, en in feite hadden de glijdborden ongeveer het profiel van een vliegtuigvleugel.

De glijborden waren blijkbaar slechts een innovatie van de naoorlogse periode en beperkt tot de Rijn. Terwijl de “Walzen” van de radersleepboten onmiddellijk de aandacht vestigen op oudere opnames, zijn relatief onschadelijke en onspectaculaire turbulenties verwarrend op naoorlogse fotos. Ook dit is opvallend, maar men trekt de verkeerde conclusies en denkt aan toevalligheden, waaruit op het moment van opname gewoon geen “Walzen” ontstonden. Maar dit waren geen toevalligheden, maar hier werden glijborden geïnstalleerd, waardoor de radersleepboten meer kracht hadden en energie konden besparen. Slechts iets langer dan een decennium werden de glijborden nog gebruikt, vervolgens verdween in 1966 met OSKAR HUBER, die ook was uitgerust met glijborden, de laatste radersleepboot van de Rijn.

De glijbord werd direct achter de scheprad bevestigd, zoals te zien is in de schets van Walter Laué (Afbeelding 1). Het glijbord lag ongeveer ter hoogte van het wateroppervlak. Walter Laué moet het weten, want hij zat tijdens zondag op de glijbord en gebruikte het om te zwemmen. Bij lege kolenbunkers leidden de glijborden echter tot trillingen, meer bepaald tot "een aanzienlijk toenemende impact in het ritme van de trekkende hogedrukcilinder" (Walter Laué), omdat het water dat door de borden omhoog werd gegooid dan - in tegenstelling tot volle bunkers - tegen het nu hogere boven het water liggende glijbord hamerde. Met 100 ton steenkool, die tijdens een rondreis Duisburg-Mannheim-Duisburg werden verbrand, maakte het verschil van de inzinking en dus het hoogte van het glijbord over het water ongeveer 20 tot 30 cm.

Nu naar de fotos die documenteren wat er is gezegd. De Weser-raderboot RUDOLF TEWES had zelfs speciale bescherming plaaten ter hoogte van de achterste schoorsteen nodig (foto 2 van een buddelschipp-model)! Elke ingenieur had zich moeten realiseren dat dit een aanzienlijke energie was de verloren ging voor de voortstuwing.

Minstens zo indrukwekkend zijn de directe vergelijkingen van fotos van enkele raderboten voor en na de montage van glijborden. Foto 3 toont een oudere afbeelding van de Braunkohle-raderboot nr. XV FRIEDRICH HASCHKE met de gebruikelijke “Walzen” die zich uitstrekken over de romp tot aan het witte verschansing. Op foto 4 is er na de montage van glijdborden bijna niets meer van over. Hetzelfde geldt voor Braunkohle-raderboot IV GUSTAV WEGGE, te zien op afbeelding 5 voor en op afbeelding 6 na de montage van de glijborden. Aan de buitenrand van de raderkast zie je duidelijk de rode beugel met steun voor het glijbord. Ook met de FRANZ HANIEL is deze rode houder onder de raderkast goed te zien en de kleine turbulenties in het water tonen meer dan duidelijk het positieve effect van het glijbord (foto 7). Spectaculair ook de vergelijking van de twee overeenkomstige fotos van de Schürmann-boot 2 OSKAR WALDTHAUSEN vóór (foto 8 ) en na (foto 9) het gebruik van glijborden. Op foto 10 is dezelfde boot rond 1965 te zien op de transfer naar de sloop. Vanwege het gebrek aan golven is de buitenste steun van het glijbord perfect zichtbaar, maar niet het glijbord zelf. Blijkbaar lag het hier iets onder de waterlijn.

Een traktatie is de foto 11: hier is de glijbord op het museumschip OSKAR HUBER gedemonteerd. Hoe beter men de buitenste houder voor het glijdbord ziet (het rode blad met de acht gaten voor de bouten). Of de zwarte houder in het midden van het scheprad ook tot het glijbord behoorde, weet ik niet. Overigens doet de foto denken aan het feit dat de grote raderboten gespleten borden hadden. De laatste foto 12 toont de OSKAR HUBER in actie - aan de bovenkant van het dek bevindt zich een reservebord achter de raderkast en onder de buitenrand van de raderkast gaat de steun van de glijbord naar beneden, die geen “Walzen” toelaat.
Bijlagen
7 RSLB Franz Haniel XII.jpg
7 RSLB Franz Haniel XII.jpg (140.66 KiB) 900 keer bekeken
6 GUSTAV WEGGE.jpg
6 GUSTAV WEGGE.jpg (115.22 KiB) 900 keer bekeken
5 Gustav Wegge.jpg
5 Gustav Wegge.jpg (67.53 KiB) 900 keer bekeken
4 FRIEDRICH HASCHKE .jpg
4 FRIEDRICH HASCHKE .jpg (170.71 KiB) 900 keer bekeken
3 Braunkohle XV Friedrich Haschke, Radschlag, ohne Gleitschaufel..jpg
3 Braunkohle XV Friedrich Haschke, Radschlag, ohne Gleitschaufel..jpg (168.92 KiB) 900 keer bekeken
2 RUDOLF TEWES Seitenbleche.jpg
2 RUDOLF TEWES Seitenbleche.jpg (83.09 KiB) 900 keer bekeken
1 Gleitschaufel, freie Zeichnung.jpg
1 Gleitschaufel, freie Zeichnung.jpg (105.97 KiB) 900 keer bekeken
Gernot Menke
Berichten: 953
Lid geworden op: 23 feb 2009 15:55

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Gernot Menke »

Hier zijn de laatste fotos die niet in het vorige bericht pasten.

grt. Gernot
Bijlagen
12Raab Karcher 14 OSKAR HUBER.jpg
12Raab Karcher 14 OSKAR HUBER.jpg (74.18 KiB) 899 keer bekeken
11 RADBOOT OSKAR HUBER.jpg
11 RADBOOT OSKAR HUBER.jpg (144.92 KiB) 899 keer bekeken
10 Schürmann, Radboot Schürmann 2, Gleitschaufel.jpg
10 Schürmann, Radboot Schürmann 2, Gleitschaufel.jpg (76.65 KiB) 899 keer bekeken
9 SCHÜRMANN 2- St. Goar.jpg
9 SCHÜRMANN 2- St. Goar.jpg (114.22 KiB) 899 keer bekeken
8 Schürmann, Boot 2, Oskar Waldthausen- Durchfahrt Schiffsbr. Koblenz.jpg
8 Schürmann, Boot 2, Oskar Waldthausen- Durchfahrt Schiffsbr. Koblenz.jpg (136.48 KiB) 899 keer bekeken
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door kabo »

gl_3492.jpgLobith.jpg
gl_3492.jpgLobith.jpg (91.16 KiB) 877 keer bekeken
Een oudje uit de jaren 50/60
gr.Bas
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door navigatie »

Het voorschip van de Damco 128 komt mij natuurlijk wel heel bekend voor. Het is ten slotte een zusje van de Navigatie.
Ik heb bij ons nooit sporen gezien van zo'n strangenklem en wij hoefden als motorschip ook niet meer op die manier strangen vast te maken.

Ik had niet gezien van links of rechts geslagen draad. Ik vind het altijd wel knap dat men kans ziet om een draad links om een bolder te krijgen.
Kun je zien dat ik niet op een sleepschip opgegroeid ben. Wij stonden aan de andere kant, wij sleepten. Wij waren zeker niet blij als de strang links om de bolder vast gezet werd.

grt Wim
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door karelzijpe »

Wonderbaarlijke capriolen op de Damco 128, misschien de datum 1 april ? De wasmachine was toch ook nog "Knochenarbeit".
1955 damco 128-1 april.jpg
1955 damco 128-1 april.jpg (150.34 KiB) 1129 keer bekeken


Inderdaad een Navigatie-schip ! Een Walsummer.

Karel
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Kapitein Spok »

Bas, nu is het me duidelijk, ik had niet goed naar de eerste foto gekeken.
Overigens wel een lekker ding op dat voordek om in donker je schenen kapot te lopen of als je geluk hebt je nek over te breken.

Gernot, wat een interessante bijdrage heb je hier geplaatst. Ik heb van dit technische snufje nooit geweten. Dank daarvoor.

En Wim, je hebt helemaal gelijk, om een rechts geslagen draad links om de bolder te leggen.... dat voelt niet lekker.
Maar is de draad links geslagen dan is het net zo lastig om hem rechts om de bolder te krijgen.
En dan zeker met zo'n soepel "touwtje" als een sleepstrang.
Plaats reactie