Rijnvaartnostalgie.

Alles over binnenscheepvaart
karelzijpe
Berichten: 2660
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door karelzijpe » 02 okt 2019 18:16

Wonderbaarlijke capriolen op de Damco 128, misschien de datum 1 april ? De wasmachine was toch ook nog "Knochenarbeit".
1955 damco 128-1 april.jpg
1955 damco 128-1 april.jpg (150.34 KiB) 507 keer bekeken


Inderdaad een Navigatie-schip ! Een Walsummer.

Karel


Kapitein Spok
Berichten: 1521
Lid geworden op: 11 apr 2012 21:31

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Kapitein Spok » 02 okt 2019 18:37

Bas, nu is het me duidelijk, ik had niet goed naar de eerste foto gekeken.
Overigens wel een lekker ding op dat voordek om in donker je schenen kapot te lopen of als je geluk hebt je nek over te breken.

Gernot, wat een interessante bijdrage heb je hier geplaatst. Ik heb van dit technische snufje nooit geweten. Dank daarvoor.

En Wim, je hebt helemaal gelijk, om een rechts geslagen draad links om de bolder te leggen.... dat voelt niet lekker.
Maar is de draad links geslagen dan is het net zo lastig om hem rechts om de bolder te krijgen.
En dan zeker met zo'n soepel "touwtje" als een sleepstrang.

Jan Stolp
Berichten: 1948
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Jan Stolp » 02 okt 2019 18:44

Heel interessant verhaal Gernot!
Groeten
jan

DPLA
Berichten: 1006
Lid geworden op: 03 sep 2014 19:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door DPLA » 02 okt 2019 19:55

kabo schreef:
02 okt 2019 13:47
NL-HaNA_2.24.14.02_0_254-1682.jpgstrang.jpg Hallo Ernst die strang is linksdraaiend. Daarom leggen ze die strang zo om de bolders. Normaal is een draad meestal rechtsdraaiend, maar op de foto kun je het goed zien met de eerste slagen. Heb je ook de strangenklem op dek zien staan. Hoef je het touwtje niet vast te knopen.
gr.Bas
Toen waren de mannen nog van staal ! :wink:
Geen handschoenen aan, dit is soms niet fijn met een staaldraad die meerdere keren is gebruikt.
Moet je echt niet door je handen laten glijden, ik spreek uit ervaring. jaren 60 en 70 van de vorige eeuw :lol:
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen, we doen wat we gezegd hebben !

Franzose
Berichten: 292
Lid geworden op: 05 okt 2010 20:13
Locatie: Leutesdorf a/Rh (D)

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Franzose » 02 okt 2019 21:51

kabo schreef:
02 okt 2019 13:47
NL-HaNA_2.24.14.02_0_254-1682.jpgstrang.jpg Hallo Ernst die strang is linksdraaiend. Daarom leggen ze die strang zo om de bolders. Normaal is een draad meestal rechtsdraaiend, maar op de foto kun je het goed zien met de eerste slagen. Heb je ook de strangenklem op dek zien staan. Hoef je het touwtje niet vast te knopen.
gr.Bas
Hallo Bas, danke für die Info.
in deutsch sagt man
"du kannst so alt werden wie eine Kuh
doch lernst du immernoch dazu" :D

gr ernst

kabo
Berichten: 1009
Lid geworden op: 08 jul 2017 14:56

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door kabo » 03 okt 2019 13:26

Hallo Ernst, in Nederland zegt men: "Je bent nooit te oud om te leren"
gr.Bas

ossebaar.j
Berichten: 683
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door ossebaar.j » 03 okt 2019 14:47

Beste gernot Menke .
Ik heb in oude boeken gezocht en vond het volgende . Er waren 2 soorten wielen voor raderboten . De ene met vaste houten planken en wielen met beweegbare borden . Het nadeel van wielen met vaste planken is dat ze trillen door de stooten , welke de planken bij de intrede in het water veroorzaken ; en drijven bovendien bij uittreding eene groote waterhoeveelheid omhoog , wat een groot voorstuwings verlies veroorzaakt . Bij beweegbare bladen zorgt een exentriek er voor dat bij het aanraken van het water de bladen de beste stand hebben en het vermogen goed gebruikt wordt , ook bij het uittreden vloeit het water beter weg .

Gernot Menke
Berichten: 290
Lid geworden op: 23 feb 2009 15:55

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Gernot Menke » 03 okt 2019 16:25

Bedankt voor de reacties, Jan, Kapitein Spok en Ossebaar!

@Ossebar, de glijbord zat vast achter het scheprad en had niets te maken met de excentrische besturing van de borden, wat voor de radersleepboten vanzelfsprekend was. Schepraderen zonder excentrische besturing van de borden behoorden tot het stenen tijdperk van schepraderen en waren niet mogelijk met de moderne sterke radersleepboten. Overigens is de excentrische besturing al veel ouder dan je denkt en hoort hij al bij de oorsprong van de scheprad-aandrijving.

Het cruiseschip ELBE PRINCESSE (dat natuurlijk geen schepen slept), dat in 2016 op de Elbe verscheen met vaste borden, was toen een sensatie. De rederij moest in 2017 echter de schepraderen vervangen vanwege sterke trillingen en omschakelen naar de excentrische besturing. Men kan alleen aannemen dat oude kennis van de schoepenrad-technologie verloren was gegaan!

Maar dit alles heeft niets met glijborden te maken.

Groeten Gernot
Bijlagen
Starre Räder 1-Elbe Princess2016.jpg
Starre Räder 1-Elbe Princess2016.jpg (94.22 KiB) 244 keer bekeken

kabo
Berichten: 1009
Lid geworden op: 08 jul 2017 14:56

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door kabo » 03 okt 2019 18:43

NL-RtSA_4117_1976-5806.jpegv.Maren.jpeg
NL-RtSA_4117_1976-5806.jpegv.Maren.jpeg (124.68 KiB) 200 keer bekeken
Volgens mij een schip van v. Maren? ladend op 31/1951.
gr.Bas

kabo
Berichten: 1009
Lid geworden op: 08 jul 2017 14:56

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door kabo » 03 okt 2019 20:10

PA_1171_A_2-3-287-2.jpgAlmandin.jpg
PA_1171_A_2-3-287-2.jpgAlmandin.jpg (33.54 KiB) 167 keer bekeken
Jarenlang een bekende snelle verschijning op de Rijn.
gr.Bas



Plaats reactie