Spitsenvaart.

Alles over binnenscheepvaart
JC
Berichten: 2982
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: Spitsenvaart.

Bericht door JC »

"RICKUS" door Leo op de foto gezet pagina 1359 "Mijn Jeugd" en een bericht op dit forum uit 2008:
Even voorstellen, Frans Lindhout uit Kloetinge. Ik volg alle enige tijd je belevenissen en geniet er van. Mijn oude schip, "Tempora" is al eens langs geweest, varend op de Moezel met sisal voor Epinal. Dit schip is gebouwd bij Peters te Dedemsvaart in 1959 als "Pro Tempora " voor, als ik het goed heb ene Versluis uit Werkendam. Daarna voer hij als "Labora" van Teun Pols uit Krimpen aan de IJssel met zand naar Den Haag. Er stond toen een Kraan(tje) op waarmee hij soms zelf laade. In april 1973 kochten wij hem en we zijn in jan.1974 er mee van de beurs gaan varen.
Meest Frankrijk-Mittellandkanaal maar ook wel Leije werk. In 1979 in de vaste cement vaart gegaan vanaf Gent naar Delft e.o. In april 1984 hebben wij de spits verkocht aan Gerrit Visser uit Rotterdam die er "Helena"op zette en er voornamelijk mee vlette in de Rotterdamse havens. Hij heeft dit schip naar ik weet maar 2 jaar gehad. Toen ik als afloschipper schipper voer bij "van der Sluijs" ben ik hem in 1993 een keer tegengekomen op het Wilhelminakanaal als "Rickus" Zover ik weet ligt hij nog steeds als "Rickus", omgebouwd als woon/werkschip in Zwolle.
weer een "Peters"spits bovenwater. Europanummer: 03051482.

Afbeelding
Tempora in Hansweert
wim
Berichten: 862
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:07
Locatie: Hansweert

Re: Spitsenvaart.

Bericht door wim »

JC schreef: 27 sep 2019 01:10 "RICKUS" door Leo op de foto gezet pagina 1359 "Mijn Jeugd" en een bericht op dit forum uit 2008:
Even voorstellen, Frans Lindhout uit Kloetinge. Ik volg alle enige tijd je belevenissen en geniet er van. Mijn oude schip, "Tempora" is al eens langs geweest, varend op de Moezel met sisal voor Epinal. Dit schip is gebouwd bij Peters te Dedemsvaart in 1959 als "Pro Tempora " voor, als ik het goed heb ene Versluis uit Werkendam. Daarna voer hij als "Labora" van Teun Pols uit Krimpen aan de IJssel met zand naar Den Haag. Er stond toen een Kraan(tje) op waarmee hij soms zelf laade. In april 1973 kochten wij hem en we zijn in jan.1974 er mee van de beurs gaan varen.
Meest Frankrijk-Mittellandkanaal maar ook wel Leije werk. In 1979 in de vaste cement vaart gegaan vanaf Gent naar Delft e.o. In april 1984 hebben wij de spits verkocht aan Gerrit Visser uit Rotterdam die er "Helena"op zette en er voornamelijk mee vlette in de Rotterdamse havens. Hij heeft dit schip naar ik weet maar 2 jaar gehad. Toen ik als afloschipper schipper voer bij "van der Sluijs" ben ik hem in 1993 een keer tegengekomen op het Wilhelminakanaal als "Rickus" Zover ik weet ligt hij nog steeds als "Rickus", omgebouwd als woon/werkschip in Zwolle.
weer een "Peters"spits bovenwater. Europanummer: 03051482.


Man op de sluisdeur Kees Polderman oudste zoon van de bekende berger Leen Plderman
Afbeelding
Tempora in Hansweert
Merwede1969
Berichten: 222
Lid geworden op: 27 aug 2018 20:36

Re: Spitsenvaart.

Bericht door Merwede1969 »

Bedankt voor de Foto van de Pro Tempore van Peter Versluis uit Werkendam ik heb inmiddels nog een foto gevonden daar ligt hij te drijven voor de midden sluis te Hansweerd , de spits verkocht aan pols , en een Fulon schip terug gekocht 55 bij 720 ook weer Pro Tempore is in de Mist over varen door een zeeschip buiten het vaarwater tegen de plaat ,de Zeeuwse matroos Piet Versuis die voorop stond lag aan de ene kant van de zeeboot te water ,terwijl Peter en Jennie met twee kinderen aan de andere kant van de zeeboot te water lagen wel met roeiboot in de buurt waar Peter die kinderen in heeft gegooid, de Broer van Peter , Dirk Versluis met de Qua Vadis in de buurt ook achter de betonning om te wachten tot de mist op zou klaren ;die heeft ook alles zien gebeuren , gelukkig niemand verdronken , de tweebroers wilde eerst naast elkaar gaan liggen ,maar ze zeiden het zal wel zo opklaren , de Pro Tempore is PLM 40 jaar later gelicht nog enige bezittingen uit de roef gevonden suikerschep en een kinderschoentje het naam plaatje van P A Versluis nog keurig nettjes het is te vinden in het Wrakkenmusem te Vlissingen Vr gr Chris Cornet
Merwede1969
Berichten: 222
Lid geworden op: 27 aug 2018 20:36

Re: Spitsenvaart.

Bericht door Merwede1969 »

Ja Leo bedankt voor de reactie en foto ook op mijn Jeugt van de Pto Tempore groetjes Chris Cornet
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Spitsenvaart.

Bericht door kabo »

NL-RtSA_4117_1976-6266.jpegRodort.jpeg
NL-RtSA_4117_1976-6266.jpegRodort.jpeg (67.7 KiB) 1774 keer bekeken
Rodort 1 in nov. 1952 onderweg naar Duitsland.
gr.Bas
JC
Berichten: 2982
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: Spitsenvaart.

Bericht door JC »

Later een bekende verschijning als ELIZABETH van Evert Nanninga, 150 Deutz dacht ik.
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Spitsenvaart.

Bericht door mastodont »

zelfde model als de Maria-M uit Terneuzen van Oom Wim Aarnoudse.ook daar stond een langzaam loper in maar dat was een MWM,later vervangen voor een Mercedes
gr
leo
Merwede1969
Berichten: 222
Lid geworden op: 27 aug 2018 20:36

Re: Spitsenvaart.

Bericht door Merwede1969 »

op pag 414 is de vraag Fabenja Visscher Terneuzen, was ook 42 meter gebouwd bij de Winter in boom , door iemand uit Wemeldinge 200 pk Mak direchtomkeerbaar versmalde woning groot achterdek ; omstreeks 1956 gekocht door Jo Fluit uit Wemeldinge daar woonde zijn Vader Izak Fluit die met de Eljo van St Maartensdijk voer ook een spits van de winter uit Boom. die Eljo heb mijn Vader gekocht in 1958 voor mijn broer Co die is daar meegaan varen en is het Merwe geworden van Werkendam 120 pk Kromhout 3 cyl , later verlengt naar 49 meter met 240pk G M en verkocht aan Leen de Waal die de naam bleef behouden Gr Chris Cornet
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Spitsenvaart.

Bericht door kabo »

spits.jpg
spits.jpg (105.34 KiB) 1097 keer bekeken
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Spitsenvaart.

Bericht door kabo »

Spits_2.jpg
Spits_2.jpg (86.98 KiB) 1098 keer bekeken
2 Spitsen op de Rijn, een Belg en een Duitser, de Scampolo. Zie je niet vaak meer.
gr.Bas
Plaats reactie