Woordenschat.

Alles over binnenscheepvaart
t.fluks
Berichten: 960
Lid geworden op: 07 apr 2007 20:26

Re: Woordenschat.

Bericht door t.fluks »

Pierre, j'en connais 2:
Tube d'aspiration.
Tube d'aspiration de sable.
Tammo.
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Woordenschat.

Bericht door ichthus »

Hallo Tammo ,dat was ook mijn eerste les Frans (wij samen op de lagere school ) ik begrijp het verschil tussen een stof zuiger en een zand zuiger,maar het woord Grande FLOT is en blijft Scheeps of Schipperstaal in Frankrijk ! gr Wim P.S Mascaret is een springvloed .hebben wij gezien in Mont st Michel ,ondanks waarschuwingen gingen busladingen toeristen wandelen daar ,wad lopen droog zand heen, en terug gered door reddingsbrigade (sauveteurs )
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Woordenschat.

Bericht door pieter53 »

Mascaret is, volgens mijn informatie, een vloedGOLF.
Is dat juist?
Een vloedgolf kan natuurlijk wel ontstaan door een springvloed.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
t.fluks
Berichten: 960
Lid geworden op: 07 apr 2007 20:26

Re: Woordenschat.

Bericht door t.fluks »

Ik heb duidelijk geschreven, dat het een muur van water was( Mascaret), die op je afkomt en het water is nog lang rumoerig,
omdat er nog enige tijd golfslag is.Er is mij verteld, dat door werkzaamheden aan de monding van de Seine(baggerwerkzaamheden) om zandbanken weg te halen, zodat het fenomeen van Mont st Michel haast niet meer voorkomt.Wim, ik heb er nog 1: Tube de Ponçage.
Tammo.
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Woordenschat.

Bericht door ichthus »

Dat is een straalbuis Tammo, of puimsteen,en nu STOP ik er mee. Als ik iets wil plaatsen het zij tekst of foto,s ,en ook al druk ik 10 keer op verstuur dan staat er dat ik niet ingelogd ben of zo iets,belangstelling gaat hier meer naar werk van Nigeriaanse Piraten ? ! En Pieter springvloed is de betekenis van Grande FLOT.
Toen wij in 1993 regelmatig naar Regensburg gingen varen kende ik alle sluismeesters op de Main en M-D kanaal,en wij alleen opvarend schutten in bijvoorbeeld Faulbach,en mijn broer was al voor op ,dan ging achter ons de deur dicht en bovendeur ging de sluis al vullen, zonder vast te maken jo-jo -den wij binnen enkele minuten naar boven.En op het M-D kanaal binnen de witte strepen blijven, dit alles zonder vast te maken ! Ook een vorm van vloedgolf gr Wim
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Kempenaars.

Bericht door Kapitein Spok »

Was het dan en brug waar deze schepen door moesten?

Ik heb altijd begrepen dat deze kempenaar niet breder dan 6.58 mochten zijn, omdat ze anders niet vanaf de werf op ruim vaarwater konden komen.
Door de bovenste gang een paar millimeter dikker te maken werd toch voldoende sterkte verkregen en hoefde men niet aan beide zijden een bergplaat van minstens 10 mm aan te brengen.
En door een wat vettere kop en kont kon men dan toch 400 ton op 1.90 laden.
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Woordenschat.

Bericht door Kees Keijzer »

Binnen het sluisje dat die breedte bepaalde zat Paans en net buiten de sluis Geleijns en ten oosten van de haven van Moerdijk zat die werf die Moerdijkse kemoenaars bouwde. Maar er waren meer werven die kempenaars zonder bergplaat bouwde o.a. ook Huis de Merwede in Papendrecht.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Woordenschat.

Bericht door DPLA »

Gert Schouwstra schreef: 07 okt 2019 08:30 Pieter, die verwarring ontstaat doordat het geen vergelijkbare categorieën zijn:

"Luxe motor" verwijst naar het model van het schip. Een motorschip wat vooral in de jaren '20 en '30 van de vorige eeuw nieuw gebouwd werd, met een salonroef en daarvoor een stuurhut, meestal met veel zeeg en een iets verhoogd achterdek. Vaak ook met lostuig (mast en giek). "Luxe" verwijst naar de voor die tijd overvloedige uitrusting: motor, salonroef, stuurhut, enz.... En er was ook een soort standsverschil, de eigenaar van een luxe motor had zich aardig opgewerkt. Het is dus een term die scheepswerven gebruikten om het model aan te duiden.

"Kempenaar" verwijst naar het Belgische vaargebied "De Kempen". In de sluizen daar konden schepen van maximaal 50 x 6,60 meter geschut worden. Er was een heel vaargebied voor deze schepen en daardoor werd het een populaire maat, die uiteindelijk een Europese klasse werd (CEMT II).Voor de oorlog waren het bijna altijd sleepschepen, waar soms later een motor werd ingebouwd. Na de oorlog werden er ook veel motorkempenaars gebouwd voor de Rijnvaart, gewoon omdat het een economische maat was. Dit waren heel andere schepen dan de oude sleepschepen, maar ze heetten ook Kempenaar. Het begrip Kempenaar verwijst dus allereerst naar de maatvoering.

En de verwarring ontstaat dan bij een luxe motor die voor de oorlog is gebouwd en die qua maatvoering tegelijk ook kempenaar is. Want de eigenaar vond zijn schip natuurlijk niet vergelijkbaar met een sleepschip.

Categorisering van scheepstypen, die allereerst verwijzen naar de maatvoering:
- spits
- sambrespits
- kempenaar
- hagenaar
- dortmunder
- rijn-herneschip
- rijnmax schip

Categorisering van scheepstypen, die allereerst verwijzen naar vorm en uitrusting:
- luxe motor
- sleepschip
- klipper
- tjalk
- motorschip
- rijnschip
- kanaalschip

Hallo Gert,

Bedankt voor je uitgebreid antwoord.
Het is mij nu duidelijk :
Beide categorieën kunnen de maat hebben van een Kempenaar, maar niet echt een Kempenaar zijn, maar zo genoemd worden, omdat het schip 50.00 meter bij 6.60 meter is. (de maten van een Kempenaar)

Maar hoe zit het nu met een Kempenaar die 8.00 meter is verlengd, noemen we het dan nog steeds een Kempenaar ??
Of is de benaming dan : Een verlengde Kempenaar ?
Zoals je Dortmunders hebt van 67.00 meter lang x 8.20 meter breed en in later stadium verlengd werden en gebouwd werden : 80.00 meter lang x 8.20 meter breed.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Woordenschat.

Bericht door DPLA »

Kees Keijzer schreef: 06 okt 2019 23:40 Voor Hoogeveen moest je vroeger smaller zijn dan 6.60, ik dacht 5.80. Het kastje MYRA RIO van Henk Korporaal kon er naar toe.
Groet, Kees.
Hallo Kees,

Even ter informatie :
Nu is de maximale maat (sinds 1988) voor de Hoogeveense vaart naar Hoogeveen is : 65.00 meter lang en 7.30 meter breed met een diepgang van 2.20 meter (Klasse : CEMT Klasse II)
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Woordenschat.

Bericht door Gert Schouwstra »

Pieter, dat klopt helemaal.

En bij de spitsen heb je ook twee maten: 38,5 meter als standaardspits voor Frankrijk en 47 meter voor de Belgische Sambrespits.
Eigenlijk heb je drie maten, want op het Canal du Nivernais is de lengte van een spits maar 30 meter.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Plaats reactie