Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
Gert Schouwstra
Berichten: 4581
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Gert Schouwstra »

Bij een handelaar 100m gebruikt Dyneema gekocht van 40mm (dat had-ie liggen) dus twee vliegen in een klap; een lange meerdraad en/of sleepdraad. Mocht een niet al te grote buurman een keer een rukje nodig hebben, het ding kan 136 ton hebben. Dat krijgt de Deutz niet kapot getrokken. Waarschijnlijk trek je eerder de bolders uit dek.
Hoi Erik, mooie fotoserie weer.
Bij gewoon slepen heb je dus zat aan die tros, maar bij tornen wordt heel het anders, vooral op de rivier. Daar maak je wel gebruik van je motor, maar je gaat hele sterke zijwaartse krachten genereren door je schip te laten uitgieren. Dat is echt een veelvoud van wat je Deutz kan leveren. Zeker met een geladen schip levert dat enorme krachten op en daarbij is er wel eens een bolder uit dek getrokken. En als je je schip met de stroom in de rug in de strang laat vallen is het echt buigen of barsten.... Te gevaarlijk en het nemen van het risico niet waard, maar zo ging dat in de jaren '60.

Mag jij trouwens volgens jouw CvO ook nog slepen in de eenmansvaart? Of moet je dan een matroos aan boord hebben?
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Vliegende Vaart

Bericht door ichthus »

Je moet een goedgekeurde sleepinrichting hebben b.v.een Mampay sleephaak, anders mag je alleen gekoppeld slepen,op onze Ichthus is dat in het CvO direct gewijzicht toen onze sleepinrichting verwijdert is. gr Wim
Gert Schouwstra
Berichten: 4581
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Gert Schouwstra »

Mampay sleephaak ms Drechtstad.png
Mampay sleephaak ms Drechtstad.png (528.36 KiB) 1722 keer bekeken
Zoiets dus Wim? Dit hadden wij aan boord op de roef staan. Met nog een grote strangenlier op het achterdek, aangedreven door een 4 pk Briggs & Stratton benzinemotortje. Het hele spul woog 6 ton! En onder die strangenlier stond dus net zo'n Deutz RV6M536 van 375 pk. De strangenlier is in 1973 al verwijderd en de sleephaak met rol heb ik er in 1977 afgebrand.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Ik heb de sleephaak nog wel en het piefje waar die op moet zit er ook nog, maar er staat tegenwoordig een airco-unit voor :lol:

Er staan voor het slepen geen restricties op m'n CVO, en ik denk niet dat ik ooit echt zal slepen. Maar iemand een keer ergens los trekken kan misschien nog wel.
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Vliegende Vaart

Bericht door ichthus »

Dat is precies dezelfde Gert, alleen het achteranker lier gedeelte is bij ons blijven staan.
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Op de 135m Covano van van der Hoeff uit Zwijndrecht gevaren voor mijn patent. Die hadden de achterste middenbolders speciaal voor het tornen versterkt. Zij trokken nogal eens een schip los. De verzekering keek altijd of ze in de buurt waren wanneer er een schip vastliep op de Rijn.
Ze hadden er ook speciaal een dikke Dyneema tros voor gekocht, en die in één keer tornen terugverdiend.
wim
Berichten: 862
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:07
Locatie: Hansweert

Re: Vliegende Vaart

Bericht door wim »

Hoorde een bekend geluidje voorbijvaren bij ons praathuisje '' De Nieuwe Wacht '' Hansweert.
Het was Eric met de Jannette met bestemming Terneuzen.
Heb nog een paar gemaakt de laatste twee was hij al bij de scheidingsboei OH-MG.
Jannette oke (3).JPG
Jannette oke (3).JPG (124.21 KiB) 1047 keer bekeken
Jannette oke (1).JPG
Jannette oke (1).JPG (104.72 KiB) 1047 keer bekeken
Jannette oke (2).JPG
Jannette oke (2).JPG (99.88 KiB) 1047 keer bekeken
peelander
Berichten: 1782
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:53

Re: Vliegende Vaart

Bericht door peelander »

Mooie foto's Wim :D :D :D . En nu maar hopen dat Erik snel een update geeft van zijn "avonturen".
groeten
Jan van der Pluijm
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mastodont »

om te beginnen zat ik daar aan het roer
en morgen verder van Terneuzen naar Ooigem ,maandag ochtend lossen als de planning klopt
gr
leo
peelander
Berichten: 1782
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:53

Re: Vliegende Vaart

Bericht door peelander »

Je bent aardig onzichtbaar Leo :lol: :lol: :lol:
groeten
Jan van der Pluijm
Plaats reactie