Bij een handelaar 100m gebruikt Dyneema gekocht van 40mm (dat had-ie liggen) dus twee vliegen in een klap; een lange meerdraad en/of sleepdraad. Mocht een niet al te grote buurman een keer een rukje nodig hebben, het ding kan 136 ton hebben. Dat krijgt de Deutz niet kapot getrokken. Waarschijnlijk trek je eerder de bolders uit dek.
Hoi Erik, mooie fotoserie weer.
Bij gewoon slepen heb je dus zat aan die tros, maar bij tornen wordt heel het anders, vooral op de rivier. Daar maak je wel gebruik van je motor, maar je gaat hele sterke zijwaartse krachten genereren door je schip te laten uitgieren. Dat is echt een veelvoud van wat je Deutz kan leveren. Zeker met een geladen schip levert dat enorme krachten op en daarbij is er wel eens een bolder uit dek getrokken. En als je je schip met de stroom in de rug in de strang laat vallen is het echt buigen of barsten.... Te gevaarlijk en het nemen van het risico niet waard, maar zo ging dat in de jaren '60.
Mag jij trouwens volgens jouw CvO ook nog slepen in de eenmansvaart? Of moet je dan een matroos aan boord hebben?
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Je moet een goedgekeurde sleepinrichting hebben b.v.een Mampay sleephaak, anders mag je alleen gekoppeld slepen,op onze Ichthus is dat in het CvO direct gewijzicht toen onze sleepinrichting verwijdert is. gr Wim
Mampay sleephaak ms Drechtstad.png (528.36 KiB) 1743 keer bekeken
Zoiets dus Wim? Dit hadden wij aan boord op de roef staan. Met nog een grote strangenlier op het achterdek, aangedreven door een 4 pk Briggs & Stratton benzinemotortje. Het hele spul woog 6 ton! En onder die strangenlier stond dus net zo'n Deutz RV6M536 van 375 pk. De strangenlier is in 1973 al verwijderd en de sleephaak met rol heb ik er in 1977 afgebrand.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Ik heb de sleephaak nog wel en het piefje waar die op moet zit er ook nog, maar er staat tegenwoordig een airco-unit voor
Er staan voor het slepen geen restricties op m'n CVO, en ik denk niet dat ik ooit echt zal slepen. Maar iemand een keer ergens los trekken kan misschien nog wel.
Op de 135m Covano van van der Hoeff uit Zwijndrecht gevaren voor mijn patent. Die hadden de achterste middenbolders speciaal voor het tornen versterkt. Zij trokken nogal eens een schip los. De verzekering keek altijd of ze in de buurt waren wanneer er een schip vastliep op de Rijn.
Ze hadden er ook speciaal een dikke Dyneema tros voor gekocht, en die in één keer tornen terugverdiend.
Hoorde een bekend geluidje voorbijvaren bij ons praathuisje '' De Nieuwe Wacht '' Hansweert.
Het was Eric met de Jannette met bestemming Terneuzen.
Heb nog een paar gemaakt de laatste twee was hij al bij de scheidingsboei OH-MG.
Jannette oke (3).JPG (124.21 KiB) 1068 keer bekeken
Jannette oke (1).JPG (104.72 KiB) 1068 keer bekeken
Jannette oke (2).JPG (99.88 KiB) 1068 keer bekeken