Wie weet?

van: www.kustvaartforum.com
Grashapper
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 jul 2016 17:30

Re: Recherchevaartuig Oostmahorn in 1919/1920

Bericht door Grashapper »

Dank voor de snelle reactie, je zit denk ik in de goede richting, het is volgens mij de "Laman de Vries", tenminste, die zat er rond 1928, maar ik weet niet 100% zeker of dat het schip was wat er in 1919/1920 gestationeerd was.
Jan Stolp
Berichten: 2237
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Wie weet?

Bericht door Jan Stolp »

viewtopic.php?f=4&t=7402&p=466518&hilit ... es#p466518
Het moet toch een ander schip geweest zijn dan de Laman de Vries.

Groeten
Jan
Grashapper
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 jul 2016 17:30

Re: Wie weet?

Bericht door Grashapper »

Dank Jan, inderdaad, als de "Laman de Vries" pas in 1928 in dienst kwam, zoek ik dus de voorganger van dit schip.
krukas
Berichten: 24
Lid geworden op: 05 jun 2011 12:01

Re: Wie weet?

Bericht door krukas »

Het is waarschijnlijk de Petronella Snooy deze lag omstreeks deze tijd op station te Oostmahorn
De Petronella Snooy was een zeilvaartuig met motor-hulpvermogen.
Veel succes met het boek. Hendrik Steen Oostmahorn
Allen
Berichten: 621
Lid geworden op: 27 mei 2011 11:44

Re: Wie weet?

Bericht door Allen »

Helaas geen naam. (PETRONELLA SNOOY?????)

Zoek op Google naar:
Start - Douanefoto's en Douanevaartuigen
douane.atspace.eu › historische-douanevaartuigen

Krijg de link niet gekopieerd en hier geplaatst. :?

Als men de link geopend heeft:
Scroll naar beneden naar het kopje "Overige historische vaartuigen"

Onderstaande afbeelding staat onder de letter L
Rechercheboot001.JPG
Rechercheboot001.JPG (100.88 KiB) 1365 keer bekeken


Het bijschrift bij bovenstaande afbeelding.
Rechercheboot001a.JPG
Rechercheboot001a.JPG (15.42 KiB) 1365 keer bekeken



Uit het Jaarboek Belastingdienst 1917. (pagina 150 & 151)
Rechercheboot002.JPG
Rechercheboot002.JPG (28.6 KiB) 1365 keer bekeken
Rechercheboot002a.JPG
Rechercheboot002a.JPG (37.2 KiB) 1365 keer bekeken


Knipsel
Rechercheboot003.JPG
Rechercheboot003.JPG (50.75 KiB) 1359 keer bekeken
Grtn @Allen
Grashapper
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 jul 2016 17:30

Re: Wie weet?

Bericht door Grashapper »

Beste mensen,

Ik ben erg blij met deze informatie! Hartelijk dank hiervoor!
Gert Schouwstra
Berichten: 4577
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Gert Schouwstra »

In Delpher vind je nog meer over dit schip. In 1938 kwam er zelfs een feuilleton over de Petronella Snooy uit.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Grashapper
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 jul 2016 17:30

Re: Wie weet?

Bericht door Grashapper »

Bedankt voor de tip Gert; ik ga eens kijken op Delpher; nu heb ik tenminste een naam om mee te zoeken (en gelukkig een naam waarmee je niet veel nutteloze 'bijvangst' hebt)!
Grashapper
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 jul 2016 17:30

vertaling Engelse termen

Bericht door Grashapper »

Beste mensen,

Ik ben op zoek naar een goede vertaling van enkele Engelse scheepvaarttermen uit de jaren 20 van de vorige eeuw. Het gaat om de volgende passage (ik geef hem maar helemaal om ook de context erbij te hebben):

"The ships were 410 feet long overall, 390 feet long between perpendiculars, 46 feet in beam and 27.5 feet in depth. Under normal conditions, when fully loaded, there was about 10 feet of freeboard. Average draft was about 24 feet. There were three types of vessels, most with a 40 foot forecastle, 121 foot long bridge deck and 47 foot long poop. Their hulls had 2 decks and 8 watertight bulkheads. In their engine rooms they each had one double reduction steam turbine engine producing up to 2,500 shaft horsepower. Steam was fed to the turbines from 3 oil firing watertube boilers."
k-k
Berichten: 6000
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Wie weet?

Bericht door k-k »

Laat ik eens een poging wagen. De schepen waren 410 voet lang (lengte over alles), 390 voet lang tussen de loodlijnen, 46 voet breed met 27,5 voet holte. Onder normale omstandigheden was er ongeveer 10 voet vrijboord. Gemiddelde diepte was ongeveer 24 voet. Er waren 3 soorten schepen, de meeste met een 40 voet lang voorschip, 121 voet lang brugdek en 47 voet lang achterschip. Hun romp had 2 dekken en 8 waterdichte schotten. In hun machinekamer had elk schip een stoomturbine met dubbele vertraging die 2.500 as-PK's af kon geven. Stoom voor de turbines kwam van 3 oliegestookte waterpijpketels. Een ding is me niet duidelijk. Depth=holte=afstand tussen kiel en bovenste doorlopende dek. Draft=diepgang=afstand tussen kiel en geladen waterlijn. Trek je die twee van elkaar af dan blijft er freeboard=vrijboord=afstand tussen waterlijn en bovenkant van het vrijboorddek over. Maar 27,5-24=3,5 en geen 10 zoals vermeld in de tekst. Meer kan ik er niet van maken grashapper. Gr. Klaas.
Plaats reactie