Zou die holte niet tot het hoofddek gemeten zijn en daar boven nog een ruimte tot het shelterdek hebben gehad ?.
Een juiste vertaling van een shelterdecker = schuildekker.
m.v.g., Roy
Wie weet?
Re: Wie weet?
Roy, Bedankt voor de aanvulling. Heb het nogmaals bekeken en mijn tekst een beetje aangepast. Of een shelterdek ook een vrijboorddek genoemd wordt weet ik niet. Mijn kretologie komt uit het boek Scheepskennis. Gr. Klaas.
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 17 jul 2016 17:30
Re: Wie weet?
Beste Klaas en Roy, zeer bedankt voor jullie inspanningen, ik ben er blij mee. Zelf ben ik als ambulanceverpleegkundige niet heel erg thuis in het scheepsjargon, dus dit helpt mij enorm.
Re: Wie weet?
Geen dank hoor! Zolang we elkaar maar aan kunnen vullen en niet in de ambulance komen te liggen. Gr. Klaas.
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Wie weet?
Het lijkt mij, dat het hier over een zgn, "3 eilanden" schip gaat.
Waarschijnlijk een zgn. tramp (wilde vaart schip) als je naar de diepgag en uitwatering leest. Maar de diepgang staat daat scheef tegenover.
Ook veel vermogen voor een wildevaart schip.
Maar anderen heben het al vertaald. Ik probeer maar een voorstelling te maken wat hier voor een schip bedoeld wordt in je vraag.
als voorbeeld
Afm. 124,97(118,87)x19,51x7,31(8,38) mtr. (uitwatering 3,05)
Afm. 410(390)x46x27.5 feet, freeboard 10 feet
afm. 395.1x53.3x24.7 feet.
stukgoed schip
afm.99,06x14,68x7,19 mtr.
wildevaart schip (Tramp)
Waarschijnlijk een zgn. tramp (wilde vaart schip) als je naar de diepgag en uitwatering leest. Maar de diepgang staat daat scheef tegenover.
Ook veel vermogen voor een wildevaart schip.
Maar anderen heben het al vertaald. Ik probeer maar een voorstelling te maken wat hier voor een schip bedoeld wordt in je vraag.
als voorbeeld
Afm. 124,97(118,87)x19,51x7,31(8,38) mtr. (uitwatering 3,05)
Afm. 410(390)x46x27.5 feet, freeboard 10 feet
afm. 395.1x53.3x24.7 feet.
stukgoed schip
afm.99,06x14,68x7,19 mtr.
wildevaart schip (Tramp)
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 17 jul 2016 17:30
Re: Wie weet?
Dank hiervoor, ik heb inmiddels in het boek waar het citaat uit komt ook bouwtekeningen gevonden. Misschien verheldert dat de boel.
Voor de volledigheid: het betreft hier een type A vrachtschip, gebouwd op de noodwerf van Hog Island die gedurende WO I uit de grond werd gestampt bij Philadelphia om aan de lopende band schepen te bouwen. Dead weight was 7825 ton.
Voor de volledigheid: het betreft hier een type A vrachtschip, gebouwd op de noodwerf van Hog Island die gedurende WO I uit de grond werd gestampt bij Philadelphia om aan de lopende band schepen te bouwen. Dead weight was 7825 ton.
- Bijlagen
-
- Bouwtekeningen Hog Island type A 01 exterieur 300 kopie.jpg (195.96 KiB) 1309 keer bekeken
-
- Bouwtekeningen Hog Island type A 01 interieur 300 kopie.jpg (204.47 KiB) 1309 keer bekeken
Informatie gevraagd over schip Maltha/Martha of Mundo juni 1940
Beste mensen op/van het Kustvaartforum,
Ik ben op zoek naar informatie m.b.t. het (vermoedelijk) laatste schip wat op 18 juni 1940 vanaf Nantes langs St.Nazaire naar Engeland wist te ontkomen.
De naam van het schip is mij niet helemaal bekend, hij staat in moeilijk leesbaar handschrift in een zakagenda die van mijn Oom Jan van Ginneke (1917-1995) was.
Ik denk dat het schip Mundo of Hundo ?? heette.
En ander schip wat net iets eerder vertrok heette de 'Maltha' of 'Martha' maar ook dat is slecht leesbaar.
Het schip waar hij op zat was geladen met 250 ton lijnzaad wat de mannen in de haven overboord moesten zetten om toch bij laag tij te kunnen vertrekken vanuit Nantes.
Hij beschrijft bij het passeren van St.Nazaire dat er een schip gezonken is waarbij (ik denk dat dat er staat) er 6000 mensen 'verdronken door olie' zijn omgekomen. Ik heb opgezocht welk schip dat zou kunnen zijn geweest en vrijwel zeker was dat het passagiersschip Lancastria wat hij zag.
Dat hij op dat moment het getal van 6000 in zijn zakagenda schrijft vind ik wel bijzonder, pas na de oorlog werd langzaamaan duidelijk hoeveel mensen er bij die scheepsramp waren omgekomen. Het zal een gok van hem geweest zijn, hij was al eerder op een groot schip vanaf Ned.Indonesie gevaren dus zal zo ongeveer geweten hebben hoeveel mensen er op zo'n boot kunnen. (maar dat vul ik nu dus zelf in)
Mijn oom was legerordonnance bij de Peel divisie en was na de NL capitulatie via Zeeuws-Vlaanderen en Belgie tot in Nantes gekomen op zoek naar een manier om Engeland te bereiken. (o.a. op een DKW motorfiets)
In zijn zakagenda heeft hij -summier- zijn reis bijgehouden vanaf de 10e mei .
Ik heb natuurlijk al een Google zoektocht gehouden op zoek naar een schip van die naam en/of er meer bekend is van 'de laatste boot' vanuit Frankrijk naar Engeland.
Is er iemand van jullie die dit verhaal bekend voor komt of een idee heeft wat de namen waren van deze twee schepen?
Alvast mijn hartelijke dank ! Vincent van Ginneke.
hieronder een scan van de bewuste pagina
Ik ben op zoek naar informatie m.b.t. het (vermoedelijk) laatste schip wat op 18 juni 1940 vanaf Nantes langs St.Nazaire naar Engeland wist te ontkomen.
De naam van het schip is mij niet helemaal bekend, hij staat in moeilijk leesbaar handschrift in een zakagenda die van mijn Oom Jan van Ginneke (1917-1995) was.
Ik denk dat het schip Mundo of Hundo ?? heette.
En ander schip wat net iets eerder vertrok heette de 'Maltha' of 'Martha' maar ook dat is slecht leesbaar.
Het schip waar hij op zat was geladen met 250 ton lijnzaad wat de mannen in de haven overboord moesten zetten om toch bij laag tij te kunnen vertrekken vanuit Nantes.
Hij beschrijft bij het passeren van St.Nazaire dat er een schip gezonken is waarbij (ik denk dat dat er staat) er 6000 mensen 'verdronken door olie' zijn omgekomen. Ik heb opgezocht welk schip dat zou kunnen zijn geweest en vrijwel zeker was dat het passagiersschip Lancastria wat hij zag.
Dat hij op dat moment het getal van 6000 in zijn zakagenda schrijft vind ik wel bijzonder, pas na de oorlog werd langzaamaan duidelijk hoeveel mensen er bij die scheepsramp waren omgekomen. Het zal een gok van hem geweest zijn, hij was al eerder op een groot schip vanaf Ned.Indonesie gevaren dus zal zo ongeveer geweten hebben hoeveel mensen er op zo'n boot kunnen. (maar dat vul ik nu dus zelf in)
Mijn oom was legerordonnance bij de Peel divisie en was na de NL capitulatie via Zeeuws-Vlaanderen en Belgie tot in Nantes gekomen op zoek naar een manier om Engeland te bereiken. (o.a. op een DKW motorfiets)
In zijn zakagenda heeft hij -summier- zijn reis bijgehouden vanaf de 10e mei .
Ik heb natuurlijk al een Google zoektocht gehouden op zoek naar een schip van die naam en/of er meer bekend is van 'de laatste boot' vanuit Frankrijk naar Engeland.
Is er iemand van jullie die dit verhaal bekend voor komt of een idee heeft wat de namen waren van deze twee schepen?
Alvast mijn hartelijke dank ! Vincent van Ginneke.
hieronder een scan van de bewuste pagina
Re: Wie weet?
Doe ook een poging op het forum bij de buren, www.kombuispraat.com
Daar zit ook heel veel zeevaartkennis.
Daar zit ook heel veel zeevaartkennis.
Sommige mensen zijn het levende bewijs dat hersenfalen niet onmiddellijk tot de dood leidt.
Re: Wie weet?
De Munde zou de Mudo kunnen zijn,ook wat tonnenmaat betreft.
De Martha kan kloppen,zevoeren beiden in de oorlog aan geallieerde zijde.
Ik duik nu in de boeken
Groeten Jan
Via site
Nederlandse koopvaardij 1940-1946
kan je inlichtingen vragen omtrent scheepsbewegingen in die tijd.
De Martha kan kloppen,zevoeren beiden in de oorlog aan geallieerde zijde.
Ik duik nu in de boeken
Groeten Jan
Via site
Nederlandse koopvaardij 1940-1946
kan je inlichtingen vragen omtrent scheepsbewegingen in die tijd.
Re: Wie weet?
Om een begin te maken.
Ter info: "De datum rechtsonder op het knipsel is de datum van het verschijnen van de krant".
Ter info: "De datum rechtsonder op het knipsel is de datum van het verschijnen van de krant".
Grtn @Allen