dat sleepschip nr 5 heette
,,de Gruyter & co 5 Martin Ferdinand de Gruyter,,
Rijnvaartnostalgie.
Re: Rijnvaartnostalgie.
Prachtige foto's op dit topic; uit lang vervlogen tijd. Ik heb een prangende vraag over nog langer vervlogen tijd, n.l. over de slepers die zich voort bewogen door zich aan een ketting stroomopwaarts te trekken. Hoe voorkwam men dat de ketting gaandeweg steeds verder de binnenbocht in werd getrokken. Ik neem aan dat deze ergens midvoor aan boord, c.q. op de lier kwam en wellicht b.b.achter weer gelost?
En hoe bewoog zo'n sleper zich voort, wanneer er een traject was zonder ketting. In welke tijd speelde dit?
Wat valt er verder over te vertellen?, misschien weet iemand door overlevering nog details.
M.vr. groet, 'Sperwer'.
En hoe bewoog zo'n sleper zich voort, wanneer er een traject was zonder ketting. In welke tijd speelde dit?
Wat valt er verder over te vertellen?, misschien weet iemand door overlevering nog details.
M.vr. groet, 'Sperwer'.
Re: Rijnvaartnostalgie.
Op de Duitse wiki kan je wat vinden...
https://de.wikipedia.org/wiki/Seilschif ... _dem_Rhein
https://de.wikipedia.org/wiki/Seilschif ... _dem_Rhein
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Rijnvaartnostalgie.
Dankjewel Pieter. Het artikel verduidelijkt het e.e.a.. De Seilschlepper waren ook uitgerust met schroeven en kennelijk bleef 'das Seil' keurig liggen waar het lag, wat mij overigens verbaasd. Opvallend is overigens het grote verschil in brandstofverbruik, c.q. krachtbehoefte tussen de Tauer en de vrijvarenden.
M.vr. groet , Alex 'Sperwer'.
M.vr. groet , Alex 'Sperwer'.
Re: Rijnvaartnostalgie.
Dankjewel Sjaak, ik ga op zoek!
Re: Rijnvaartnostalgie.
Als ik het wel heb konden de Hexen door gebruik te maken van hun vaarsnelheid en de stroming zorgen dat de ketting gunstig bleef liggen.
De Franse toueur op de kanalen kon dat ondermeer door goten waardoor de ketting aan en van boord ging te verzetten.
Verder zal het allemaal ook niet altijd van een leien dakje gelopen hebben, net zo min als het in de gewone sleepvaart altijd allemaal goed ging.
Er is ook nog een special van de vereniging De Binnenvaart over kettingsleepboten geweest.
Helaas heb ik al mijn exemplaren wegens plaats gebrek van de hand moeten doen....
Ook op dit forum wordt de kettingsleepboot een aantal maal genoemd.
viewtopic.php?p=216020#p216020
Succes met de naspeuringen.
De Franse toueur op de kanalen kon dat ondermeer door goten waardoor de ketting aan en van boord ging te verzetten.
Verder zal het allemaal ook niet altijd van een leien dakje gelopen hebben, net zo min als het in de gewone sleepvaart altijd allemaal goed ging.
Er is ook nog een special van de vereniging De Binnenvaart over kettingsleepboten geweest.
Helaas heb ik al mijn exemplaren wegens plaats gebrek van de hand moeten doen....
Ook op dit forum wordt de kettingsleepboot een aantal maal genoemd.
viewtopic.php?p=216020#p216020
Succes met de naspeuringen.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Rijnvaartnostalgie.
gr.Bas
Re: Rijnvaartnostalgie.
Groeten Martin
Roest rust nooit.
Roest rust nooit.