Ja ja, ik loop weer flink achter met m'n topic. Hierbij een update, want bijtijds in Ooigem dus alle tijd vanavond.
We waren gebleven bij die reis Eklogiet naar Lisse. Grondstof voor bakstenen hoorde ik.
Ik moest lossen in de Zilksloot, een zijtak van de Ringvaart waar onvoldoende water stond om voor de wal te komen, blijkbaar had de polder water weggepompt. Anderhalve meter af maar gelukkig kon de kraan er wel bij. Na een beetje lichten kwam alles goed. Helaas was die kraan eerst een ander schip aan het lossen, maar na de nodige telefoontjes kwam hij dan toch aan rijden, anderhalf uur na de afgesproken tijd. Hij maakte vervolgens korte metten met m'n vrachtje, in twee uur leeg. Gelijk weg om nog voor de avond spits door Haarlem te komen. In de stromende regen door de stad, en op het Buiten Spaarne het ruim uitgespoten, nog in het zoete water. M’n maatje Chris was mee, dus dan kan ik spuiten en hij varen.
De Oude Houthaven in en aan de drijvende steiger voor de Westerkeersluisbrug gaan liggen, een prachtig plekje. Gezellig met soortgenoten in onze tonnenmaat zoals de Veere en de Tessa-B.
De Johannes 1 kwam samen met de Henny 2 net leeg van een vletje afgekeurde soja (nat geworden), en ze piekerden over hoe ze het ruim ooit weer schoon en reukvrij gingen krijgen. Houten buikdenning, en ze gingen niet uitspuiten want dan kreeg je dat brakke water in je ruim.. Ze waren uit de IJhaven weggejaagd omdat hun lading stankoverlast gaf.
Twee dagen liggen schoonmaken en klussen, want er werd niets aangeboden, of voor veel te lage prijzen.
Daarom een aflosreisje aangenomen op een spits. De eigenaar had nog (nét, moest nog 5 dagen vaartijd) geen vaarbewijs en dus een schipper met papieren nodig. Reisje rollen van IJmuiden naar Limay op de Seine. Meegereden naar Comines bij de Belgisch-Franse grens en mijn voorganger afgelost. Toen drie dagen zuidwaarts, en aan het einde van het Canal du Nord in Noyon weer afgestapt. Het was mijn tweede keer op een spits, ook wel eens een dagje meegevaren op de spits Manna, leeg over de Hollandse IJssel van Haastrecht naar Vreeswijk.
Geen pilootje dus ouderwets handsturen met een mechanisch stuurwerk waar je 30 slagen nodig had van boord tot boord, dus praktisch geen gevoel. Lastig sturen, even niet opletten en het schip liep weg. Duurde lang voordat ik het een beetje in de vingers kreeg.
Maar wel prachtig varen, en 's avonds ergens op een doodstil plekje overnachten. De tunnels waren leuk om weer eens te ervaren.
Het was een beetje déjà vu want ik ben in mijn jeugd veel naar Frankrijk geweest met m'n ouders met onze motorboot. We gingen in de bouwvakvakantie (drie weken) heen en weer naar Parijs, waar we dan drie dagen lagen en rondkeken. Geweldige reizen, en mede de reden dat ik een paar jaar geleden voor de binnenvaart gekozen heb.
Na afloop samen terug gereden naar Nederland waar de schipper de volgende dag het mondeling examen groot vaarbewijs ging doen (en slaagde ).
Weer terug op mijn eigen schip een reis gebroken glas aangenomen van Dintelmond naar Leerdam. Maar toen ik in Dintel laadgereed voor de wal lag werd de lading na analyse afgekeurd Dicht gelegd en onverrichterzake weer weg.
Foutvracht gebeurd, maar ik had liever die reis afgemaakt. Soms zit het mee en soms zit het tegen.
Terug naar Vreeswijk en een weekje weg met de Janna. De Bietentocht (http://www.bietentocht.nl/), een jaarlijks evenement waarbij we met oude zeilschepen weer suikerbieten vervoeren vanuit diverse Zeeuwse havens naar de suikerfabrieken in het westen van Brabant. Helaas is de fabriek in Steenbergen al jaren geleden gesloten en kunnen we in Dinteloord niet meer komen vanwege vaste lage bruggen. Dus de organisatie improviseert waardoor we uiteindelijk in Willemstad eindigen. Alles gebeurt zeilend en met de vaarboom, motorgebruik levert strafpunten op. We hebben al vele malen meegedaan aan dit evenement, en kennen praktisch alle deelnemers.
Helaas vonden we een rotte plek in de mast waardoor we niet mee konden zeilen. Teveel risico, je weet nooit hoever in de mast het hout aangetast is. Dus we hebben buiten mededinging meegevaren, maar wel een speciale vermelding gekregen voor het schip met de meeste motorminuten
Terug in Vreeswijk is Wim van Scheepstimmerij 't Berghout in Koudum langs geweest voor een keuring van de mast. Helaas was het oordeel dat de mast niet meer te gebruiken was om te zeilen. Er zat een rot stuk in bij de voet, waarschijnlijk tgv een niet uitwaterende krimpscheur. De zeilhuik zat precies op die plek en die heeft het hout waarschijnlijk ook teveel opgesloten. Zonde want hij was pas 20 jaar oud.
Gelijk een nieuwe besteld, en afgelopen week heeft Wim in Harlingen een nieuwe stam uitgezocht en laten zagen, zodat hij de komende winter langzaam kan drogen. Volgend voorjaar gaat hij er een mast van maken. Het is een lariks van zo'n 150 jaar oud, uit een bos op 900m hoogte bij Fulda in Midden Duitsland. Het is een gladde stam met fijne jaarringen, en een natuurlijke stagbocht. Dat wil zeggen dat de stam een lichte kromming heeft, waardoor hij spanning op het voorstag zet. Een strak voorstag is goed, want dan kun je hoger aan de wind zeilen en dat willen we tenslotte allemaal .
Terug naar de beroepsvaart en een reis met 500 ton haver aangenomen van Zwijndrecht naar Genemuiden uit de coaster Victress uit Engeland. Haver heeft een vrij laag soortelijk gewicht (45-50 kg/hl), dus de volle 500 ton erin krijgen was een uitdaging, het schip is net geen 1000 kuub. Uiteindelijk paste er 494 ton in. Er had nog wel een ton of vijf bij gekund maar we werden geladen door een draadkraan waarvan de grijper vrij lastig te controleren was, en we lagen naast een coaster die steeds hoger kwam en wij steeds lager waardoor de machinist weinig kon zien. Er kwam ook flink wat in het gangboord (en water ) terecht.
Via Vreeswijk en de Ramspol naar Genemuiden, en 3 dagen later gelost. Uitgespoten, weer overnacht aan de Ramspol (prachtig plekje) en leeg terug naar Amsterdam.
De volgende reis was 500t palmkernexpeller uit de "Interlink Ability" (wie verzint zo'n naam..) te laden bij de OBA in de Westhaven, voor Ooigem. Palm is veel zwaarder dus paste er ruim in. Overnacht in de Houthaven, buiten de Krammersluis en in Terneuzen.
Leo is zoals gezegd meegevaren van Hansweert naar Terneuzen, want over de Westerschelde mag je niet alleen. Heel gezellig onderweg en ik heb weer vele verhalen gehoord over de spitsen wereld.
Vandaag in acht uur van Terneuzen naar Ooigem gevaren en morgen lossen. Bij sluis Vijve vordert het werk aan de nieuwe sluis, maar klaar is het nog lang niet.
De Plaatjes:
Vliegende Vaart
-
- Berichten: 9009
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Vliegende Vaart
Erik, weer een mooie reportage en de radarspotter is net boven de inloop van het S R K net buiten beeld.
Groet, Kees.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: Vliegende Vaart
"Overnachten voor de tunnel van Ruyalcourt"
jullie zijn daar niet bekend zie ik ,want je ligt aan de verkeerde kant afgemeerd
"Er staat een bekend schip in dit rijtje"
ik ken wel 7 van de getoonde namen in het beeld
gr
leo
jullie zijn daar niet bekend zie ik ,want je ligt aan de verkeerde kant afgemeerd
"Er staat een bekend schip in dit rijtje"
ik ken wel 7 van de getoonde namen in het beeld
gr
leo
-
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 24 dec 2010 21:00
Re: Vliegende Vaart
Goedemorgen,op schutsjes hebben ze al jaren gelijmde masten met staagbocht(12 a 1300 kg spanning op de voorstag)
Re: Vliegende Vaart
Mooie reportage Erik!
Op een losplaats als in die Zilksloot mis je toch eigenlijk een paar spudpalen zo te zien.
Veel vastmakens zie ik ook niet
Bram die lacht natuurlijk om zulke plaatsen
grt Wim
Op een losplaats als in die Zilksloot mis je toch eigenlijk een paar spudpalen zo te zien.
Veel vastmakens zie ik ook niet
Bram die lacht natuurlijk om zulke plaatsen
grt Wim
Re: Vliegende Vaart
De andere twee platbodems in Zierikzee:
de klipper Morgenster van Marc Westerbrugge en
de tjalk Scaldis van Jaap Klok.
groeten
Jan van der Pluijm
de klipper Morgenster van Marc Westerbrugge en
de tjalk Scaldis van Jaap Klok.
groeten
Jan van der Pluijm
Re: Vliegende Vaart
Platbodems?
https://www.ssrp.nl/stamboek/scheepstypes
https://www.ssrp.nl/stamboek/scheepstypes
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Vliegende Vaart
Janna , Had leo nog last van zenuwen toen hij op een echt schip stapte?
Want dit was toch weer iets anders dan met een plezier bootje varen van de waterstaat en met een spits vaar je ook maar tussen een paar walletjes in,aan je foto's te zien.
Of voer hij mee als mast ?
Het is wel mazzel natuurlijk ,dat hij nu met zijn tijd geen raad weet.
Want op deze manier doet hij nog iets nuttigs en hij is van de straat
gr.gerrit
Want dit was toch weer iets anders dan met een plezier bootje varen van de waterstaat en met een spits vaar je ook maar tussen een paar walletjes in,aan je foto's te zien.
Of voer hij mee als mast ?
Het is wel mazzel natuurlijk ,dat hij nu met zijn tijd geen raad weet.
Want op deze manier doet hij nog iets nuttigs en hij is van de straat
gr.gerrit
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 13 mei 2017 15:55
- Locatie: Koudum
Re: Vliegende Vaart
Ja, klippers en tjalken zijn echte platbodems.
ssrp is de club van de jacht-plat- en rondbodems, soms gekscherend genoemd: de club van de platte rondvaartboten.
Wim.
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 13 mei 2017 15:55
- Locatie: Koudum
Re: Vliegende Vaart
Goedemiddag, op zeilschepen hebben ze al eeuwenlang masten met stagbocht. Op skûtsjes (dat zijn die kleine Friese tjalkjes) rommelen ze de laatste decennia wat met verlijmde stokken en trekken daar overdreven kromme bochten in, in de hoop wat sneller te gaan dan de concurrenten.Jaap Niagara schreef: ↑04 nov 2019 10:03 Goedemorgen,op schutsjes hebben ze al jaren gelijmde masten met staagbocht(12 a 1300 kg spanning op de voorstag)
Wim.