Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Ja ja, ik loop weer flink achter met m'n topic. Hierbij een update, want bijtijds in Ooigem dus alle tijd vanavond.

We waren gebleven bij die reis Eklogiet naar Lisse. Grondstof voor bakstenen hoorde ik.

Ik moest lossen in de Zilksloot, een zijtak van de Ringvaart waar onvoldoende water stond om voor de wal te komen, blijkbaar had de polder water weggepompt. Anderhalve meter af maar gelukkig kon de kraan er wel bij. Na een beetje lichten kwam alles goed. Helaas was die kraan eerst een ander schip aan het lossen, maar na de nodige telefoontjes kwam hij dan toch aan rijden, anderhalf uur na de afgesproken tijd. Hij maakte vervolgens korte metten met m'n vrachtje, in twee uur leeg. Gelijk weg om nog voor de avond spits door Haarlem te komen. In de stromende regen door de stad, en op het Buiten Spaarne het ruim uitgespoten, nog in het zoete water. M’n maatje Chris was mee, dus dan kan ik spuiten en hij varen.

De Oude Houthaven in en aan de drijvende steiger voor de Westerkeersluisbrug gaan liggen, een prachtig plekje. Gezellig met soortgenoten in onze tonnenmaat zoals de Veere en de Tessa-B.
De Johannes 1 kwam samen met de Henny 2 net leeg van een vletje afgekeurde soja (nat geworden), en ze piekerden over hoe ze het ruim ooit weer schoon en reukvrij gingen krijgen. Houten buikdenning, en ze gingen niet uitspuiten want dan kreeg je dat brakke water in je ruim.. Ze waren uit de IJhaven weggejaagd omdat hun lading stankoverlast gaf.

Twee dagen liggen schoonmaken en klussen, want er werd niets aangeboden, of voor veel te lage prijzen.

Daarom een aflosreisje aangenomen op een spits. De eigenaar had nog (nét, moest nog 5 dagen vaartijd) geen vaarbewijs en dus een schipper met papieren nodig. Reisje rollen van IJmuiden naar Limay op de Seine. Meegereden naar Comines bij de Belgisch-Franse grens en mijn voorganger afgelost. Toen drie dagen zuidwaarts, en aan het einde van het Canal du Nord in Noyon weer afgestapt. Het was mijn tweede keer op een spits, ook wel eens een dagje meegevaren op de spits Manna, leeg over de Hollandse IJssel van Haastrecht naar Vreeswijk.
Geen pilootje dus ouderwets handsturen met een mechanisch stuurwerk waar je 30 slagen nodig had van boord tot boord, dus praktisch geen gevoel. Lastig sturen, even niet opletten en het schip liep weg. Duurde lang voordat ik het een beetje in de vingers kreeg.

Maar wel prachtig varen, en 's avonds ergens op een doodstil plekje overnachten. De tunnels waren leuk om weer eens te ervaren.

Het was een beetje déjà vu want ik ben in mijn jeugd veel naar Frankrijk geweest met m'n ouders met onze motorboot. We gingen in de bouwvakvakantie (drie weken) heen en weer naar Parijs, waar we dan drie dagen lagen en rondkeken. Geweldige reizen, en mede de reden dat ik een paar jaar geleden voor de binnenvaart gekozen heb.

Na afloop samen terug gereden naar Nederland waar de schipper de volgende dag het mondeling examen groot vaarbewijs ging doen (en slaagde 8) ).

Weer terug op mijn eigen schip een reis gebroken glas aangenomen van Dintelmond naar Leerdam. Maar toen ik in Dintel laadgereed voor de wal lag werd de lading na analyse afgekeurd :shock: Dicht gelegd en onverrichterzake weer weg.
Foutvracht gebeurd, maar ik had liever die reis afgemaakt. Soms zit het mee en soms zit het tegen.

Terug naar Vreeswijk en een weekje weg met de Janna. De Bietentocht (http://www.bietentocht.nl/), een jaarlijks evenement waarbij we met oude zeilschepen weer suikerbieten vervoeren vanuit diverse Zeeuwse havens naar de suikerfabrieken in het westen van Brabant. Helaas is de fabriek in Steenbergen al jaren geleden gesloten en kunnen we in Dinteloord niet meer komen vanwege vaste lage bruggen. Dus de organisatie improviseert waardoor we uiteindelijk in Willemstad eindigen. Alles gebeurt zeilend en met de vaarboom, motorgebruik levert strafpunten op. We hebben al vele malen meegedaan aan dit evenement, en kennen praktisch alle deelnemers.
Helaas vonden we een rotte plek in de mast waardoor we niet mee konden zeilen. Teveel risico, je weet nooit hoever in de mast het hout aangetast is. Dus we hebben buiten mededinging meegevaren, maar wel een speciale vermelding gekregen voor het schip met de meeste motorminuten :mrgreen:

Terug in Vreeswijk is Wim van Scheepstimmerij 't Berghout in Koudum langs geweest voor een keuring van de mast. Helaas was het oordeel dat de mast niet meer te gebruiken was om te zeilen. Er zat een rot stuk in bij de voet, waarschijnlijk tgv een niet uitwaterende krimpscheur. De zeilhuik zat precies op die plek en die heeft het hout waarschijnlijk ook teveel opgesloten. Zonde want hij was pas 20 jaar oud.
Gelijk een nieuwe besteld, en afgelopen week heeft Wim in Harlingen een nieuwe stam uitgezocht en laten zagen, zodat hij de komende winter langzaam kan drogen. Volgend voorjaar gaat hij er een mast van maken. Het is een lariks van zo'n 150 jaar oud, uit een bos op 900m hoogte bij Fulda in Midden Duitsland. Het is een gladde stam met fijne jaarringen, en een natuurlijke stagbocht. Dat wil zeggen dat de stam een lichte kromming heeft, waardoor hij spanning op het voorstag zet. Een strak voorstag is goed, want dan kun je hoger aan de wind zeilen en dat willen we tenslotte allemaal :wink: .

Terug naar de beroepsvaart en een reis met 500 ton haver aangenomen van Zwijndrecht naar Genemuiden uit de coaster Victress uit Engeland. Haver heeft een vrij laag soortelijk gewicht (45-50 kg/hl), dus de volle 500 ton erin krijgen was een uitdaging, het schip is net geen 1000 kuub. Uiteindelijk paste er 494 ton in. Er had nog wel een ton of vijf bij gekund maar we werden geladen door een draadkraan waarvan de grijper vrij lastig te controleren was, en we lagen naast een coaster die steeds hoger kwam en wij steeds lager waardoor de machinist weinig kon zien. Er kwam ook flink wat in het gangboord (en water :shock: ) terecht.
Via Vreeswijk en de Ramspol naar Genemuiden, en 3 dagen later gelost. Uitgespoten, weer overnacht aan de Ramspol (prachtig plekje) en leeg terug naar Amsterdam.

De volgende reis was 500t palmkernexpeller uit de "Interlink Ability" (wie verzint zo'n naam..) te laden bij de OBA in de Westhaven, voor Ooigem. Palm is veel zwaarder dus paste er ruim in. Overnacht in de Houthaven, buiten de Krammersluis en in Terneuzen.
Leo is zoals gezegd meegevaren van Hansweert naar Terneuzen, want over de Westerschelde mag je niet alleen. Heel gezellig onderweg en ik heb weer vele verhalen gehoord over de spitsen wereld.

Vandaag in acht uur van Terneuzen naar Ooigem gevaren en morgen lossen. Bij sluis Vijve vordert het werk aan de nieuwe sluis, maar klaar is het nog lang niet.

De Plaatjes:
De Zilksloot mocht wel wat dieper..
De Zilksloot mocht wel wat dieper..
IMG_3888.jpeg (149.11 KiB) 1394 keer bekeken
Maar gelukkig kan de kraan er goed bij en komt 't goed
Maar gelukkig kan de kraan er goed bij en komt 't goed
IMG_3890.jpeg (164.28 KiB) 1394 keer bekeken
Het schiet op
Het schiet op
IMG_3891.jpeg (207.59 KiB) 1394 keer bekeken
Leeg weer weg, de Spes voorbij
Leeg weer weg, de Spes voorbij
IMG_3894.jpeg (186.67 KiB) 1394 keer bekeken
Aan de steiger voor de Westerkeersluisbrug
Aan de steiger voor de Westerkeersluisbrug
IMG_3902.jpeg (152.76 KiB) 1394 keer bekeken
Oude Houthaven
Oude Houthaven
IMG_3903.jpeg (207.93 KiB) 1394 keer bekeken
Een spitsen cq CDN-route
Een spitsen cq CDN-route
IMG_3920.jpeg (387.07 KiB) 1394 keer bekeken
Druk hier..
Druk hier..
IMG_3923.jpeg (150.83 KiB) 1394 keer bekeken
Eerste sluis van het Canal du Nord
Eerste sluis van het Canal du Nord
IMG_3929.jpeg (167.55 KiB) 1394 keer bekeken
Tussen de heuvels door
Tussen de heuvels door
IMG_3938.jpeg (181.68 KiB) 1394 keer bekeken
Overnachten voor de tunnel van Ruyalcourt
Overnachten voor de tunnel van Ruyalcourt
IMG_3940.jpeg (164.55 KiB) 1394 keer bekeken
De tunnel in
De tunnel in
IMG_3944.jpeg (162.63 KiB) 1394 keer bekeken
Kilometers lang onder de grond
Kilometers lang onder de grond
IMG_3948.jpeg (187.95 KiB) 1394 keer bekeken
De auto in en terug naar huis
De auto in en terug naar huis
IMG_3958.jpeg (154.29 KiB) 1394 keer bekeken
De Rietbaan in
De Rietbaan in
c410b7d8-0984-41f0-8387-80caeea293cc.jpg (74.37 KiB) 1394 keer bekeken
Voor het kantoor van m'n vaste bevrachter
Voor het kantoor van m'n vaste bevrachter
ffe33469-c726-4d6c-b829-199a313c038c.jpg (83.64 KiB) 1394 keer bekeken
De boeren gaan protesteren tegen stikstof
De boeren gaan protesteren tegen stikstof
IMG_3969.jpeg (117.92 KiB) 1394 keer bekeken
CVO klusje
CVO klusje
IMG_3983.jpeg (107.18 KiB) 1394 keer bekeken
Brand afsluitdeksels voor de machinekamer ventilatie
Brand afsluitdeksels voor de machinekamer ventilatie
IMG_3984.jpeg (132.02 KiB) 1394 keer bekeken
De SOS-afsluiter voor de CV-kachel
De SOS-afsluiter voor de CV-kachel
IMG_3985.jpeg (115.17 KiB) 1394 keer bekeken
Twee keer binnenvaart, de rechter twee keer zo oud als de linker
Twee keer binnenvaart, de rechter twee keer zo oud als de linker
IMG_3987.jpeg (195.07 KiB) 1394 keer bekeken
Ai, slecht nieuws.  Dit hoort niet
Ai, slecht nieuws. Dit hoort niet
IMG_3995.jpeg (219.45 KiB) 1394 keer bekeken
We worden gejaagd, niet door de wind maar door Zeeuwse knollen
We worden gejaagd, niet door de wind maar door Zeeuwse knollen
IMG_3997.jpeg (119.02 KiB) 1394 keer bekeken
In Yerseke.
In Yerseke.
IMG_4001.jpeg (158.53 KiB) 1394 keer bekeken
Stoere koppen in Zierikzee.
Stoere koppen in Zierikzee.
IMG_4002.jpeg (199.93 KiB) 1394 keer bekeken
De spits Jason van vrienden, op weg naar Lieshout.
De spits Jason van vrienden, op weg naar Lieshout.
IMG_4012.jpeg (138.92 KiB) 1394 keer bekeken
Janna ontmoet de Jason
Janna ontmoet de Jason
ae023bc7-d905-41ea-92a6-713154f1b58a.jpg (108.99 KiB) 1236 keer bekeken
De Kil in
De Kil in
fda1ca4e-84c6-467c-bac7-5b8dda6fcbcc.jpg (98.13 KiB) 1236 keer bekeken
De linker stam wordt 't
De linker stam wordt 't
IMG_0820.jpg (439.47 KiB) 1394 keer bekeken
Stickers everywhere..
Stickers everywhere..
IMG_4018.jpeg (110.96 KiB) 1394 keer bekeken
Haver, en het stof ervan.
Haver, en het stof ervan.
IMG_4027.jpeg (83.57 KiB) 1394 keer bekeken
De kraanmachinist kan het slecht zien, en z'n aangever liep even weg..
De kraanmachinist kan het slecht zien, en z'n aangever liep even weg..
IMG_4029.jpeg (219.77 KiB) 1394 keer bekeken
Er staat een mij heel bekend schip in dit rijtje
Er staat een mij heel bekend schip in dit rijtje
236FF611-520A-4097-9204-BD0910A88167.jpg (378.95 KiB) 1394 keer bekeken
Alle ruimte in de nieuwe Beatrix sluis
Alle ruimte in de nieuwe Beatrix sluis
79837648-7FA8-4FFF-BF23-41738E5A0D6B.jpg (128.43 KiB) 1394 keer bekeken
Grond- of water mist?
Grond- of water mist?
IMG_4037.jpeg (154.01 KiB) 1394 keer bekeken
De haver gaat het schip weer verlaten.
De haver gaat het schip weer verlaten.
IMG_4043.jpeg (236.65 KiB) 1394 keer bekeken
Lossen in Genemuiden.  Keurig schoon en netjes daar.
Lossen in Genemuiden. Keurig schoon en netjes daar.
IMG_4047.jpeg (198.06 KiB) 1394 keer bekeken
De mooie Nocht ligt leeg aan de Ramspol.
De mooie Nocht ligt leeg aan de Ramspol.
IMG_4052.jpeg (184.25 KiB) 1394 keer bekeken
Een IGMA weegtoren bij de OBA?
Een IGMA weegtoren bij de OBA?
IMG_4060.jpeg (116.41 KiB) 1394 keer bekeken
Palmkernexpeller laden in de Westhaven, in een half uurtje zit de 500 ton erin.
Palmkernexpeller laden in de Westhaven, in een half uurtje zit de 500 ton erin.
IMG_4061.jpeg (119.85 KiB) 1394 keer bekeken
Radarspotter, wáár?
Radarspotter, wáár?
IMG_4069.jpeg (156.42 KiB) 1394 keer bekeken
De Reisplanner van TRESCO plant apart..
De Reisplanner van TRESCO plant apart..
IMG_4071.jpeg (207.03 KiB) 1394 keer bekeken
Schip met een neusdeur, net als een Boeing 747-vrachtbak..
Schip met een neusdeur, net als een Boeing 747-vrachtbak..
IMG_4072.jpeg (160.8 KiB) 1394 keer bekeken
De sloper in Gent heeft van alles onder handen, zelfs een onderzeeer.
De sloper in Gent heeft van alles onder handen, zelfs een onderzeeer.
IMG_4073.jpeg (121.31 KiB) 1394 keer bekeken
Herfst langs de Leie
Herfst langs de Leie
IMG_4076.jpeg (158.7 KiB) 1394 keer bekeken
Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn.
Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn.
IMG_4077.jpeg (150.4 KiB) 1394 keer bekeken
Geimproviseerde loopbrug
Geimproviseerde loopbrug
IMG_4078.jpeg (114.96 KiB) 1394 keer bekeken
Sluis Sint Baafs Vijve wordt vernieuwd
Sluis Sint Baafs Vijve wordt vernieuwd
IMG_4079.jpeg (116.89 KiB) 1394 keer bekeken
Oude muren worden gesloopt
Oude muren worden gesloopt
IMG_4080.jpeg (145.95 KiB) 1394 keer bekeken
Nieuwe sluiswanden staan al
Nieuwe sluiswanden staan al
IMG_4081.jpeg (157.21 KiB) 1394 keer bekeken
Hopelijk is dit obstakel snel klaar
Hopelijk is dit obstakel snel klaar
IMG_4082.jpeg (146.3 KiB) 1394 keer bekeken
Rollepalen nieuwe stijl
Rollepalen nieuwe stijl
IMG_4084.jpeg (212.09 KiB) 1394 keer bekeken
De Deutz lekt wat olie, ik kan maar niet vinden waar
De Deutz lekt wat olie, ik kan maar niet vinden waar
IMG_4085.jpeg (210.79 KiB) 1394 keer bekeken
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kees Keijzer »

Erik, weer een mooie reportage en de radarspotter is net boven de inloop van het S R K net buiten beeld.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mastodont »

"Overnachten voor de tunnel van Ruyalcourt"
jullie zijn daar niet bekend zie ik ,want je ligt aan de verkeerde kant afgemeerd

"Er staat een bekend schip in dit rijtje"
ik ken wel 7 van de getoonde namen in het beeld
gr
leo
Jaap Niagara
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 dec 2010 21:00

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Jaap Niagara »

Goedemorgen,op schutsjes hebben ze al jaren gelijmde masten met staagbocht(12 a 1300 kg spanning op de voorstag)
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door navigatie »

Mooie reportage Erik!
Op een losplaats als in die Zilksloot mis je toch eigenlijk een paar spudpalen zo te zien. :mrgreen:
Veel vastmakens zie ik ook niet :oops:
Bram die lacht natuurlijk om zulke plaatsen :D
grt Wim
peelander
Berichten: 1782
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:53

Re: Vliegende Vaart

Bericht door peelander »

De andere twee platbodems in Zierikzee:
de klipper Morgenster van Marc Westerbrugge en
de tjalk Scaldis van Jaap Klok.
groeten
Jan van der Pluijm
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 »

Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gerrit
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 mar 2019 16:35

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Gerrit »

Janna , Had leo nog last van zenuwen toen hij op een echt schip stapte? :mrgreen:
Want dit was toch weer iets anders dan met een plezier bootje varen van de waterstaat en met een spits vaar je ook maar tussen een paar walletjes in,aan je foto's te zien.
Of voer hij mee als mast ? :shock:
Het is wel mazzel natuurlijk ,dat hij nu met zijn tijd geen raad weet.
Want op deze manier doet hij nog iets nuttigs en hij is van de straat
:lol:
gr.gerrit
Berghout-2
Berichten: 283
Lid geworden op: 13 mei 2017 15:55
Locatie: Koudum

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Berghout-2 »

pieter53 schreef: 04 nov 2019 14:12 Platbodems?
https://www.ssrp.nl/stamboek/scheepstypes
Ja, klippers en tjalken zijn echte platbodems.
ssrp is de club van de jacht-plat- en rondbodems, soms gekscherend genoemd: de club van de platte rondvaartboten.
Wim.
Berghout-2
Berichten: 283
Lid geworden op: 13 mei 2017 15:55
Locatie: Koudum

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Berghout-2 »

Jaap Niagara schreef: 04 nov 2019 10:03 Goedemorgen,op schutsjes hebben ze al jaren gelijmde masten met staagbocht(12 a 1300 kg spanning op de voorstag)
Goedemiddag, op zeilschepen hebben ze al eeuwenlang masten met stagbocht. Op skûtsjes (dat zijn die kleine Friese tjalkjes) rommelen ze de laatste decennia wat met verlijmde stokken en trekken daar overdreven kromme bochten in, in de hoop wat sneller te gaan dan de concurrenten.
Wim.
Plaats reactie