Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
-
- Berichten: 637
- Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
Peus
De bark Peus aan het lossen. Verdere gegevens helaas onbekend.
Jan
De bark Peus aan het lossen. Verdere gegevens helaas onbekend.
Jan
- Bijlagen
-
- Peus_150kB.jpg (72.55 KiB) 1324 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
-
- Berichten: 637
- Lid geworden op: 28 dec 2013 17:02
- Locatie: Voorburg
- Contacteer:
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
West Terschelling
Haven van West Terschelling met op de achtergrond de sleepboot Holland.
Jan
Haven van West Terschelling met op de achtergrond de sleepboot Holland.
Jan
- Bijlagen
-
- West-Terschelling_150kB.jpg (122.44 KiB) 1223 keer bekeken
' t Is een Smul! https://www.jandereus.nl
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
- Locatie: Noord Holland
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
Het schip is in 1926 gebouwd bij de NSM in Amsterdam
Bruto tonnage 7089
LxBxH plusminus 133m x 17m x 11m.
Het schip was uitgerust met een stoomturbine van Werkspoor van 3.000 apk die het schip een snelheid opleverde van 12 knopen.
In juli 1927 kwam de Oostkerk van de VNS met de Tjisaroea bij Hong Kong in aanvaring nadat het eerst genoemde schip door een typhoon van de ankers was geslagen.
Op 4 maart 1942 werd de Tjisaroea door een Japanse torpedobootjager op 200 mijl ten zuiden van Java onderschept en opgebracht naar Makassar.
Hierna kwam het in de vaart als Chihaya Maru, waarna het op 2 november 1943 In de Oostchinese Zee door de USN Seahorse tot zinken werd gebracht.
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
Weer mooie werk Evert.
Ik heb nooit geweten dat Werkspoor ook stoomturbines leverde.
Groeten,
Jan.
Ik heb nooit geweten dat Werkspoor ook stoomturbines leverde.
Groeten,
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
Werkspoor heeft in 1959 nog 2 Pametrada turbines voor de K.N.S.M. gebouwd Jan.
Dat was voor de "Telamon", en "Triton" die in 1946 door Canadian Vickers in Montreal nieuw aan de Roggebrood opgeleverd waren. Ze waren toen uitgerust met 5 cil. Skinner-Uniflow machines van 3.000 ipk. Waarom die vervangen werden door 3.200 pk turbines weet ik echt niet.
In de gauwigheid heb ik even geen andere voorbeelden voor handen, maar ik denk dat ze er meer gebouwd hebben.
m.v.g., Roy
Dat was voor de "Telamon", en "Triton" die in 1946 door Canadian Vickers in Montreal nieuw aan de Roggebrood opgeleverd waren. Ze waren toen uitgerust met 5 cil. Skinner-Uniflow machines van 3.000 ipk. Waarom die vervangen werden door 3.200 pk turbines weet ik echt niet.
In de gauwigheid heb ik even geen andere voorbeelden voor handen, maar ik denk dat ze er meer gebouwd hebben.
m.v.g., Roy
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
Bedankt voor je antwoord Roy.
Een mens is nooit te oud om wat te leren.
Nog even nagebladerd. De Werkspoor machines zijn in 1959 geplaatst en de canadese er uit. Waarschijnlijk versleten.
Groeten,
Jan.
Een mens is nooit te oud om wat te leren.
Nog even nagebladerd. De Werkspoor machines zijn in 1959 geplaatst en de canadese er uit. Waarschijnlijk versleten.
Groeten,
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
- Locatie: Noord Holland
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
Motor geleverd door P. Smit jr. in Rotterdam
De snelheid van het schip bedroeg 16 kn.
LxBxD in meters 158 x 21 x 12,6
In 1977 verkocht, waarbij het schip de naam Mercury Gulf kreeg
Nog later werd de naam Saudi Sunrise.
In 1984 gesloopt in Kaohsiung.
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
- Locatie: Noord Holland
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
Gebouwd bij de RDM voor de KPM (thuishaven Batavia en vanaf 1948 Amsterdam)
Een 4 cylinder compound stoommachine van 1800 ipk
Snelheid 11 knopen
Bruto 2156 ton
LxBxH in meters 91 x 14 x 4,5
1297 passagiers, waarvan 1238 dekpassagiers
Verkocht in 1955, waarbij de nieuwe naam San Miguel werd.
In 1964 werd de naam Sumba
Gesloopt in 1965
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
Als altijd een mooi stuk werk Evert.
Groeten,
Jan
Groeten,
Jan
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
- Locatie: Noord Holland
Re: Maritieme schilderijen en tekeningen van forumleden.
Van deze boomstammen is in Lelystad de VOC replica Batavia gebouwd.
De bouw van deze Batavia begon op 4 oktober 1985. Op 7 april 1995 vond de tewaterlating plaats.
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.