Hoe kan jij dat zien aan de grijper Hans.
Is de grijper speciaal voor zand.
Ik herinner mij dat wij met de "Westerschelde" wel eens in de Eemhaven losten
bij een soort gelijke kraan, nog op stoom.
Groeten,
Jan.
Boele en Oosterwijk.
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Boele en Oosterwijk.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: Boele en Oosterwijk.
Oosterwijk maakte vroeger (tot begin jaren 70) zijn eigen grijpers.
Deze waren vrij zwaar, 6 ton eigen gewicht en hadden een inhoud van 4,5 m3.
Het grote voordeel hiervan was dat ze ook leeg niet erg windgevoelig waren.
Door hun forse eigen gewicht kon een machinist, ook bij een lege grijper, redelijk makkelijk in zijn cadans blijven,
dat wil zeggen elke keer in een beweging de grijper in lengterichting op de buikdenning zetten waardoor er zo min mogelijk kans op schade was.
Als de grijper elke keer goed valt ontstaat er ook zo min mogelijk oponthoud.
Je ziet, er was nagedacht over hoe de grijpers te ontwikkelen.
Nadeel was wel dat Oosterwijk grijpers pas goed gingen grijpen naarmate ze ouder werden.
Ondanks hun grote eigen gewicht groeven ze zich niet, zeker niet als ze nieuw waren, diep in het vlak gespoten zand.
Als er eenmaal een begin was van een paar baklengtes dan ging het beter.
Bij het opruimen van het beun op de buikdenning ging het dan weer moeizamer.
Een geopende Oosterwijk grijper en een bijna gesloten.
Deze waren vrij zwaar, 6 ton eigen gewicht en hadden een inhoud van 4,5 m3.
Het grote voordeel hiervan was dat ze ook leeg niet erg windgevoelig waren.
Door hun forse eigen gewicht kon een machinist, ook bij een lege grijper, redelijk makkelijk in zijn cadans blijven,
dat wil zeggen elke keer in een beweging de grijper in lengterichting op de buikdenning zetten waardoor er zo min mogelijk kans op schade was.
Als de grijper elke keer goed valt ontstaat er ook zo min mogelijk oponthoud.
Je ziet, er was nagedacht over hoe de grijpers te ontwikkelen.
Nadeel was wel dat Oosterwijk grijpers pas goed gingen grijpen naarmate ze ouder werden.
Ondanks hun grote eigen gewicht groeven ze zich niet, zeker niet als ze nieuw waren, diep in het vlak gespoten zand.
Als er eenmaal een begin was van een paar baklengtes dan ging het beter.
Bij het opruimen van het beun op de buikdenning ging het dan weer moeizamer.
Een geopende Oosterwijk grijper en een bijna gesloten.
Groet,
Hans.
Hans.
-
- Berichten: 3099
- Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
- Locatie: Vlaardingen
Re: Boele en Oosterwijk.
Stoomkraan in het "Zeeuwse" lijkt mij toch de Nimmerzat zonder vlaggenmast. Hij is eind jaren '60 actief geweest in de Schelphoek.
Toen was er nog sprake van een volledige dichte dam in de Oosterschelde, de protesten kwamen later met als gevolg een doorlaatbare dam.
Het varen door de klep van de Oosterschelde-brug van de Nimmerzat onder leiding van onze "Walkapitein" Toon van Gulik heb ik toen goed kunnen volgen over onze Oosterwijk-zender.
Karel
Toen was er nog sprake van een volledige dichte dam in de Oosterschelde, de protesten kwamen later met als gevolg een doorlaatbare dam.
Het varen door de klep van de Oosterschelde-brug van de Nimmerzat onder leiding van onze "Walkapitein" Toon van Gulik heb ik toen goed kunnen volgen over onze Oosterwijk-zender.
Karel
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Boele en Oosterwijk.
Hans schreef: ↑19 nov 2019 20:14 Oosterwijk maakte vroeger (tot begin jaren 70) zijn eigen grijpers.
Deze waren vrij zwaar, 6 ton eigen gewicht en hadden een inhoud van 4,5 m3.
Het grote voordeel hiervan was dat ze ook leeg niet erg windgevoelig waren.
Door hun forse eigen gewicht kon een machinist, ook bij een lege grijper, redelijk makkelijk in zijn cadans blijven,
dat wil zeggen elke keer in een beweging de grijper in lengterichting op de buikdenning zetten waardoor er zo min mogelijk kans op schade was.
Als de grijper elke keer goed valt ontstaat er ook zo min mogelijk oponthoud.
Je ziet, er was nagedacht over hoe de grijpers te ontwikkelen.
Nadeel was wel dat Oosterwijk grijpers pas goed gingen grijpen naarmate ze ouder werden.
Ondanks hun grote eigen gewicht groeven ze zich niet, zeker niet als ze nieuw waren, diep in het vlak gespoten zand.
Als er eenmaal een begin was van een paar baklengtes dan ging het beter.
Bij het opruimen van het beun op de buikdenning ging het dan weer moeizamer.
Een geopende Oosterwijk grijper en een bijna gesloten.
Oosterwijk grijper open.JPG
820530resized_grijper_albatros.jpg
Dank je wel voor de uitleg Hans.
Groeten,
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: Boele en Oosterwijk.
Heren, v.w.b. de grijper van Oosterwijk die werkte goed in het zand maar niet in de mijnsteen. Ik hoorde van de machinist van de Pelikaan dat de grijper zich niet ingroef in de mijnsteen. Toen hebben ze twee grijpers aangepast en scherper gemaakt en het lossen van zo'n ruimtevaarder ging drie kwartier sneller.
gr.Bas
gr.Bas
Re: Boele en Oosterwijk.
Daar kan ik me wel iets bij voorstellen Bas
Wel een leuk detail trouwens.
Dat wist ik niet.
Aan het eigen gewicht kan het niet gelegen hebben denk ik.
Wel een leuk detail trouwens.
Dat wist ik niet.
Aan het eigen gewicht kan het niet gelegen hebben denk ik.
Groet,
Hans.
Hans.
-
- Berichten: 3099
- Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
- Locatie: Vlaardingen
Re: Boele en Oosterwijk.
Voor mijnsteen een wat smallere en langere bek een soort van erts-grijper, maar je eigen grijpers wat aanpassen is toch aanzienlijk goedkoper.
Afijn , het waren wel praktijk-jongens die het opgelost hadden tot volle tevredenheid. Het motief was "Hou de stropdas-jongens buitenboord" anders ga je via Maastricht naar Groningen.
karel
Afijn , het waren wel praktijk-jongens die het opgelost hadden tot volle tevredenheid. Het motief was "Hou de stropdas-jongens buitenboord" anders ga je via Maastricht naar Groningen.
karel
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Boele en Oosterwijk.
Ik kan mij herinneren dat er over gepraat werd in Limburg, dat de bergen steen die je bij de gesloten mijnen kon vinden naar de oude grindgaten vervoerd zouden worden.
Dat is nu zo'n 50 + jaren geleden.
Mijn gezin en ik zijn toen aan de wal gegaan in Stein en heb ik van het transport eigenlijk nooit iets gezien.
Zelf ben in naar de duwvaart gegaan en nadien nooit meer een reis gedaan op de Maas.
Dus vind ik het wel interessant om er over te lezen en foto's er van te zien.
Ben in 1991 nog eenmaal in Sittard en Stein geweest, maar toen was het al verleden tijd.
Berg Weg.
Groeten,
Jan.
Dat is nu zo'n 50 + jaren geleden.
Mijn gezin en ik zijn toen aan de wal gegaan in Stein en heb ik van het transport eigenlijk nooit iets gezien.
Zelf ben in naar de duwvaart gegaan en nadien nooit meer een reis gedaan op de Maas.
Dus vind ik het wel interessant om er over te lezen en foto's er van te zien.
Ben in 1991 nog eenmaal in Sittard en Stein geweest, maar toen was het al verleden tijd.
Berg Weg.
Groeten,
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: Afgraven steenberg Staatsmijn Maurits
Nog een klein stukje van 50 jaar geleden Jan
Hans schreef: ↑24 mei 2013 21:54 Op 29 oktober 1969 wordt het officiële startsein gegeven door Prins Claus en begint men met het karwei.
De afgegraven mijnsteen werd via een door Oosterwijk zelf aangelegde spoorbaan naar de haven van Urmond getransporteerd alwaar het in schepen werd gestort.
De schepen vervoerden de mijnsteen via het Julianakanaal naar de grintgaten die moesten worden gedicht.
Eind 1978 is de berg opgeruimd. Oosterwijk verzette 75.000 ton per week zodat uiteindelijk 25 miljoen ton mijnsteen werd opgeruimd.
Van de allerlaatste geladen container, hangend aan de kraan Limburg voordat hij werd leeggestort, werd onderstaande foto gemaakt.
Groet,
Hans.
Hans.
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Boele en Oosterwijk.
Dank je wel Hans.
Fijne zondag
Jan
Fijne zondag
Jan
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet