Zeepaardje schreef: ↑15 nov 2019 20:46
Puttershoek Suikerfabriek, Derk Buisman-Zwartsluis, Neljo- Giesendam en Esperance, Ansichtkaart 1959.jpg
Ansichtkaart 1959, uit de collectie van Harry de Groot.
Puttershoek - Aanlegplaats - Suikerfabriek, Derk Buisman-Zwartsluis, Neljo- Giesendam en Esperance.
Wat daar geladen/gelost werd, is nog een vraag.
Wie het denkt te weten, mag het zeggen.
Gr. Zeepaardje.
Ik heb de foto ook nog goed bekeken via een goede scan van Harry; en dan denk ik dat het bovenste schip, zo te zien een Bels schip ligt te lossen niet de nieuwer kraan op de hoek,suikersteentjes? De Derk Buisman ligt te laden met de oude kraan en de andere liggen klaar om ook te laden, waar wat eerst dacht ik aan schuimaarde maar dat werd met kiepauto geladen en moest meestal naar het noorden en die andere schepen hebben geen luiken aan boord, zelf denk ik aan grond van op het een afgraving voor nieuwbouw op het terrein van de fabriek. Maar misschien zijn er Puttershoekers die nog mee kijken. Het schip op de voorgrond kan ik niet traceren maar die twee naast elkaar wel. Zijn toevallig beide op de zelfde werf gebouw; Prins Gouderak net als mijn ouderlijk schip. De buitenste is daar de ESPERANCE van Vorthoren uit Werkendam;https://www.binnenvaart.eu/sleepvrachts ... rance.html
En die andere, de NELJO van Leenman uit Giessendam; https://www.binnenvaart.eu/sleeptanksch ... orale.html. Later voer de eerste als DABAR van De Jong uit Bergambacht en de NELJO als TEMPORALE van van Santen uit Hardinxveld. En de naam van de werf klop wel die verwarring komt omdat Prins rond 1914 van Vlaardingen werd. Even de foto er ook nog bij; [IMG]http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/922/ge5Tjt.jpg[/IMG]
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Mag ik nog een paar opmerkingen/vragen plaatsen? Ik ben, helaas, geen binnenvaartkenner dus vandaar.
Die vrachtauto kan dus iets gehaald of gebracht hebben, hetzij zand gebracht, hetzij suikersteentjes gehaald.
Verder vind ik de Derk Buisman een beetje slordig afgemeerd, of staat zij op het punt van achterwaarts vertrekken?
Misschien dat jouw geoefend oog en praktijk ervaring daar nog iets over kan vertellen.
Hallo allen ,de Ootskolk voor 1940 met slechts twee luxe motorschepen waarvan een met een deklast vlas voor de Leie bij kruuidenier Bareman aan De Blokken 16 voor bootschappen gr Wim
Van dit soort foto`s zijn er honderden, toch heb ik deze twee niet eerder gezien. Onder de tweede foto staat "middensluis", dit is de oude middensluis die eind jaren zestig gedempt is. Erg verwarrend, omdat de toenmalige westsluis vanaf toen middensluis werd genoemd.