Op pagina 107 bezig met de foto's groter maken kwam ik tot de ontdekking dat er meer waren dan de 8 per bericht. Gaan we hier maar even verder met wat foto's aan dek tijdens de tewaterlating. Een onaf Bolnesje en wat genodigden in de kantine. Gr. Klaas.
De Haas Tankvaartbedrijf.
Re: De Haas Tankvaartbedrijf.
En dan is het schip gereed en schrijven we 23 maart 1974. We zien eerst een paar foto's van de proefvaart, doop en vlagwissel.
En dan aan het werk. Met z'n drieën (samen met Alnati en Adara) bunkeren in Europoort of verder weg in Vlissingen, met de Achernar op sleeptouw. Dan roept dat de vraag op of er één van de Bolnessen van de Achernar was uitgevallen
En dan aan het werk. Met z'n drieën (samen met Alnati en Adara) bunkeren in Europoort of verder weg in Vlissingen, met de Achernar op sleeptouw. Dan roept dat de vraag op of er één van de Bolnessen van de Achernar was uitgevallen
Re: De Haas Tankvaartbedrijf.
Wat verder in de tijd verandert de kleur en de naam. Avior heet nu Nedlloyd 92 en daar moet in Pernis een plaatje van worden genomen.
Het werk blijft hetzelfde. Hier op het Calandkanaal op weg naar een bunker in Europoort.
En terug over de Nieuwe Waterweg ter hoogte van Maassluis.
Af en toe een reparatie, zoals hier op de IJsselwerf.
Morgen verder met een mooi zwart dek. Gr. Klaas.
Het werk blijft hetzelfde. Hier op het Calandkanaal op weg naar een bunker in Europoort.
En terug over de Nieuwe Waterweg ter hoogte van Maassluis.
Af en toe een reparatie, zoals hier op de IJsselwerf.
Morgen verder met een mooi zwart dek. Gr. Klaas.
Re: De Haas Tankvaartbedrijf.
Varen met stookolie heeft zo z'n voordelen. Geladen nooit sneeuw aan dek en weinig belemmeringen om een ligplaats te vinden. Dat ging meer op voor de kleinere schepen. Die grote dingen kon je ook niet meer overal kwijt. Gelukkig kwam er in Rotterdam een eigen stek aan Pier 3 in de Waalhaven.
Minder werd het als de stookolie aan dek kwam. O.a. doordat er een slang klapte. Kleine beetjes ruimde je zelf op, maar soms was er hulp van professionals, zoals Booy nodig. Hieronder wat plaatjes van een zwart dek. Glom mooi, maar je was er onklaar mee. Gr. Klaas.
Mocht er tekst verkeerd staan of aangepast moeten worden hoor ik het wel.
Minder werd het als de stookolie aan dek kwam. O.a. doordat er een slang klapte. Kleine beetjes ruimde je zelf op, maar soms was er hulp van professionals, zoals Booy nodig. Hieronder wat plaatjes van een zwart dek. Glom mooi, maar je was er onklaar mee. Gr. Klaas.
Mocht er tekst verkeerd staan of aangepast moeten worden hoor ik het wel.
Re: De Haas Tankvaartbedrijf.
We zijn er bijna door. Nog 5 plaatjes. Eentje van de Arcturus in de sluis van Roermond? Lijkt eerder Sambeek of Belfeld. Zie opmerking van Kees Keijzer even verderop. Eentje van de Alnitak op de Maas, boven Roermond (bedankt Hank) en een tweetal van de Avior in Rotterdam. Een daarvan is tijdens een open dag van Nedlloyd. Met nog een nagekomen plaatje van Altair en Alnitak, bunkerend in de Put van Terneuzen.
Jos en Bert, bedankt voor de plaatjes. Heb ze met veel plezier geplaatst. Gr. Klaas.
De plaatjes op pagina 107 en 108 zijn opnieuw gescand en herplaatst. Ze zijn nu groter en duidelijker.
Je hebt eer van het opnieuw scannen Jos!
Jos en Bert, bedankt voor de plaatjes. Heb ze met veel plezier geplaatst. Gr. Klaas.
De plaatjes op pagina 107 en 108 zijn opnieuw gescand en herplaatst. Ze zijn nu groter en duidelijker.
Je hebt eer van het opnieuw scannen Jos!
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: De Haas Tankvaartbedrijf.
De ARCTURUS ligt in Sambeek of Belfeld aan de bedieningshuisjes te zien.
Groet, Kees.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: De Haas Tankvaartbedrijf.
Bedankt Kees! In Roermond waren de verhoogde bedieningshuizen aan de onderkant dicht. Bij Sambeek en Belfeld stonden ze op palen. Vandaar het vraagteken. We hebben het er al eens meer over gehad. Jij hebt er toen een plaatje bij gezet van een paar dames op een sluisdeur. Zussen van je dacht ik. Heb je nog een idee waar de Alnitak vaart waar ik Maas? bij schreef. Alvast bedankt. Gr. Klaas.
Re: De Haas Tankvaartbedrijf.
wie weet nog hoeveel duim diameter de zuig/laad leidingen en de pers leidingen waren van de 4 schepen waren die op de werf de kil gebouwd waren .
Re: De Haas Tankvaartbedrijf.
Ja, je weet wel iets te vragen Wout! Al gezocht bij Maritiem Digitaal? Zou er nog een bestek en tekeningen van deze schepen zijn bewaard? Misschien dat Tjeerd de Vries het nog weet. En misschien weet Jos het ook nog wel. Als ik zo het plaatje bekijk waar iemand aan dek in de olie staat te roeren dan schat ik de zuigleiding op 16" = 40 cm en de persleiding op 12" = 30 cm. Maar de tijd dat ik tussen de pijpen sjouwde is al even geleden. En zo op een foto even de maat te nemen valt tegen. Maar misschien reageert er nog iemand. We hebben weer plaatjes zat gezien. Gr. Klaas.
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: De Haas Tankvaartbedrijf.
Klaas; Het zou de brug beneden Venlo kunnen zijn, maar dan was het later in de tijd als 1958, want toen waren die bruggen er nog niet.
Groet, Kees.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.