De Haas Tankvaartbedrijf.

hank
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 jan 2005 16:07

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door hank »

ALNITAK.

Vorige pag. voer de Alnitak opvarend beneden de brug van Roermond en nu boven de brug
Vaart t.h.v Shell Roermond dus gaat door naar Esso Linne,dit alles volgens mij.

Hank.
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door kajoe »

tja klaas ik heb op alle vier mogen varen de alphacca wat jaren ,,de rest als slingerraar ,,
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door Kees Keijzer »

Klaas het zou bij nader inzicht i.d.d. de Roermondse brug kunnen zijn op de laatste foto.
Groet. Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

kajoe schreef: 03 dec 2019 14:38 tja klaas ik heb op alle vier mogen varen de alphacca wat jaren ,,de rest als slingerraar ,,
Wout, Jos mailde me naar aanleiding van de leidingmaat op de Avior/Vorden. Hij had bij VT gezocht naar de foto's van de Vorchten. Helaas zijn die verdwenen toen ik mijn contacten met Photobucket heb verbroken. Gelukkig nog een plaatje kunnen vinden, maar de maat is net niet zichtbaar op de zuigafsluietr. Gr. Klaas.
2006 IMG_20150528_0065.jpg
2006 IMG_20150528_0065.jpg (138.35 KiB) 1345 keer bekeken
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door kajoe »

in ieder geval een mooi plaatje de deksel bovenop het zuigfilter kon er nog wel eens uitklappen als je de dikke 14/16 kg of meer (je draaide de drukregelaar wel eens wat door de grens )
druk op kwam te staan ,is bij ons een of 2 keer gebeurd kwam meestal omdat je zwaar aan het persen was op 2 pompen en het slachtoffer een pomp ineens stil zette kreeg je de volle mep door de pomp terug met als gevolg een dikke stookolie bende ,ook bestond en is ergens ook gebeurd dat de bodem uit de pomp klapte en ja met het knoeien aan de drukregelaar bestond de kans dat je pers slang de geest gaf en was je allemaal zwarte piet als je te dicht bij stond ,wij dus niet maar heb een fongers bak gezien bij de total vlissingen die net een geintje hadden gehad toen wij de haven binnen voeren en die mannen en de stuurhut plus woning stonden goed onder dat zwarte goedje ,kon daar gebeuren als je niet de goede volgorde van de knoppen in drukte dan kon je ineens naar 3000 kub per uur gaan .wij onderleiding van huub de haas hebben dat eens geprobeerd alle laad afsluiters naar alle tanks open wij allen bij de tanks en afsluiters en de kok met het regelkastje om optijd terug te regelen voor het afladen dit alleen met volle bak laden daarna nooit meer zeven kleuren stront scheiten .
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Ja, er gaat zomaar wat mis Wout. Het gebeurde vaak tijdens door elkaar heen laden en dat men bij het wisselen van tanks gemakshalve aannam dat er op het andere schip wel wat open had staan en men de afsluiter aan de volle tank eerst dichtdraaide. Bij Shell wel eens een hele bui gasolie over ons heen gekregen. Op de Sleipnir van de Gulf had Tante Wil net de waslijn vol hangen met ondergoed. Op de raffinaderij hebben we het eens gehad dat de duwbak door het motorschip lag te laden en men ook op beide schepen de afsluiters tegelijk dicht zette. Helaas stond de afsluiter aan de filterbak nog open en daar klapte het deksel toen af. Resultaat een 100 m3 gasolie in de haven. En zo kan ik er nog wel een paar opnoemen. Maar ja, als je 43 jaar in de olie hebt gewerkt kwam je wel eens wat tegen. Gr. Klaas.
falcon
Berichten: 127
Lid geworden op: 08 mei 2007 22:22
Locatie: maassluis

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door falcon »

Aha! Nu weet ik waarom tante Wil (van Arie) de was in het stuurhuis te drogen hing.....

De filterbak doet me aan een ander voorval denken:
Het was de winter van 71/72. Deventer stond bijna droog en met de Gulf Oil 99 moesten we bij de Mobil in Amsterdam diesel laden met bestemming Deventer. Normaal laadden we in de Europoort maar hier was haast bij en dan is het vanaf Amsterdam korter, bovendien kwamen we leeg van Deventer.
Helaas stonden de Scania's van de 99 ook bijna droog en we konden bij het 's nachts laden niet bunkeren. Daarom werd besloten om tijdens de vaart over het IJsselmeer uit de ladingtanks te bunkeren. Hoe dat te doen? De persleiding vol zetten met diesel en deze leeg laten lopen in de bunkertanks. De persleiding was 8 ", dus met 50 meter leiding zat er enkele m3's in de leiding.
Buiten de Oranjesluizen werd de pompmotor gestart en werd de persleiding vol gezet. Men had echter niet gedacht om tegelijkertijd de luchtkraan voorop een klein stukje open te zetten zodat de lucht kon ontsnappen en de diesel kon "rondpompen". Toen de pomp wat druk had opgebouwd werd deze gestopt met als gevolg dat de samengeperste lucht voorop in de persleiding met grote kracht de diesel terug perste. De diesel vloeide via de pomp terug en bouwde druk op in de filterbak. Rondom de randen van de filterbak ontstond een korte fontein van diesel...….

Groet,

Kees
Willy M
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 dec 2019 12:11

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door Willy M »

Ik ben in 1972 aan boord gekomen (getrouwd) met Henk Blok hij was stuurman op de Arneb ,met Arie Boer als schipper.wij woonden voorop,met de matroos die ook een slaapkamer had voorop.
Mijn man was een neef van Egbert Raak wij zeiden ome Eb,hij is als jongetje van 12 jaar bij de Haas gekomen. Bij zijn oom aan boort ,ik dacht op de Engelina?? toen ik deze leerde kennen was ome Eb al halfzijdig verlamd,ook is mij de naam Evert Kleine bekend ( zelfs nog foto van aan boord van de ???.) Ook van de Arneb heb ik nog enkele foto's).mijn man en ik zijn eind 1974 van de Arneb.gegaan. vooral ik vond het niets, toen onze dochter geboren was de kachel uit moest met laden en lossen van benzine van Esso naar de Shell in Rotterdam,de fles warm maken was een groot probleem.
Ik was een meisje van de wal,vond het meestal geweldig aan boord,maar er waren zeker mindere periodes.ook op Duitsland gevaren met Paricileen,grondstof voor brussnylon ,voor de Haas Wij hebben samen in het natte zand gevaren ,voor rederjj en voor ons zelf,ook hebben wij gewerkt op het bunkerschip v/d Esso dat net voor de Oranje sluizen lag.mijn man heeft de laaste jaren van zjjn leven op het pondje gevaren over de ijssel bij Deventer. Arie Boer is overleden (was een vraag ergens op topic) mijn man is 1995 overleden. Wel geweldig om div bekende namen en verhalen te lezen.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Leuk zo'n reactie Willy! Meestal zijn het mannen, maar heel enkel ook een vrouw. Fijn om ook van die kant te lezen hoe de vaart bij De Haas is ervaren. Jullie zijn net toen ik wegging op de Arneb gekomen. Waarschijnlijk nadat Arie zijn schoonzoon Henk Dost aan de wal is gegaan en bij BP (Botlek) is gaan werken. Kan me zo niet herinneren dat Egbert Raak op de Engelina voer. Kan Henk aan boord geweest zijn bij Wiecher en Diny. Zij voeren rond 1962 op de Engelina. Egbert was een broer van Diny. Toen Egbert aan één kant verlamd raakte zat hij op de Alpherat. Evert Kleine is net als Henk Dost en ik bij BP gaan werken. Evert en ik zaten in Europoort en van 1984 tot 1989 zat ik ook nog 5 jaar op de Botlek. Met kleine kinderen aan boord was het een crime om bij sommige installaties warm eten te maken. Gelukkig voeren we met de Alchiba stookolie en ging het wat gemakkelijker, maar in Duitsland en Esso in de Botlek was men streng. In Dinslaken bij BP mocht er zelfs geen hulpmotor draaien. Daar wilde men een "dood schip" zien. Zie je kans om zelf foto's te plaatsen of wil je ze liever mailen dat ik het voor je doe? Laat maar even weten.
Intussen wat ruggespraak gehouden en tot de ontdekking gekomen dat Egbert Raak een aangetrouwde oom van Henk Blok was. En Egbert heeft wel degelijk op de Engelina gevaren en is daarna naar de Alchiba gegaan en nog weer later naar de Alpherat. Mijn excuses dat ik er een stukje naast zat.
Gr. Klaas.
Willy M
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 dec 2019 12:11

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door Willy M »

Ik moet eerst de foto 's bij elkaar zoeken,kan even duren...maar ik vervolg dit zeker.
Plaats reactie