N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door Gert Schouwstra »

N.V. C.J. van der Hoeven is in 1900 als eenmans-baggerbedrijfje begonnen (opgericht door W.M. Van der Hoeven in Sliedrecht) en in 1929 gewijzigd in een N.V.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
TheovanHerwijnen
Berichten: 69
Lid geworden op: 29 feb 2016 20:20

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door TheovanHerwijnen »

IMG_20191120_152234.jpg
IMG_20191120_152234.jpg (110.09 KiB) 2423 keer bekeken
In 2016 had ik de grote groepsfoto geplaatst mbt herstel Moerdijkbruggen 1945. Volgens Hanneke was de jongeman met de open sandalen en overhemd met grote punten Kees van der Hoeven.
Ik heb haar gevraagd wie de 2 mannen links van Kees zijn. De man met een stok? En de man met stropdas. En wie de jongeman met hoed, rechts van hem is. Helaas heb ik nooit antwoord gekregen. Weet iemand het?
hanneke
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 aug 2019 14:58

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door hanneke »

Hallo Theo, ja, je hebt mij gevraagd wie de andere mannen op de foto zijn... ik weet het niet, ik heb het nog aan mijn oudere zus gevraagd, maar ook zij weet het niet, mijn zus kan zich wel de foto herinneren die bij mijn grootmoeder aan de wand heeft gehangen.
Ik vind overigens de foto echt fantastisch mooi, het was voor mij echt prachtig en een grote verrassing die te zien, daar bedank je enorm voor.
Helaas weet ik weinig van de 'van der Hoeven firma', ik was 4 jaar toen mijn vader eruit was, ik ken alleen familie geruchten en fragmenten van verhalen waar ik groot mee ben geworden. Mijn vader is er nooit echt overheen gekomen, dat hij uit de firma werd gezet...of hoe het ook gelopen is... dat is eigenlijk alleen gissen van mijn kant. Zo ken ik oude verhalen van dat de 'van der Hoevens' ook in Rusland gebaggerd hebben, in Petersburg, dat zij de haven uitgebaggerd hebben. Toen de Russische revolutie kwam, moest iedereen voor het rode leger vluchten. Het bedrijf heeft toen al zijn materiaal verloren, veel kapitaal en Russische aandelen, die daarna natuurlijk niets meer waard waren. Er is ook een legendarische tante Olga, in de familie... een minnares ... geruchten die ik niet meer na kan gaan, omdat alle betrokkenen inmiddels dood zijn. Weet jij daar misschien wat over? over baggerwerken in Rusland?
Ik ben al een tijdje niet op het forum geweest, vandaar dit late antwoord.
Ik ben mij eigenlijk pas de laatste tijd mij gaan interesseren voor de firma, ik ben tekenaar en maak boeken, en ben op het moment boten aan het tekenen. Hoewel mijn vader niet meer baggerde, heb ik enorme herinneringen aan varen, aan wateren en aan baggerwerken. Mijn vader had een motorboot (een oud Belgisch douaneschip dat hij omgebouwd heeft als familieboot) en elk weekend, elke vakantie, gingen wij met het gezin varen, onze lust en leven, varen, boten kijken, baggerwerken bekijken etc. dat heeft een groot deel van mijn jeugd bepaald. Op een of andere manier ben ik aan het kijken of ik met tekeningen en teksten een boek kan maken over mijn jeugd met flarden van mijn familiegeschiedenis.
Vandaar dat ik dit forum gevonden heb... maar nogmaals... eigenlijk weet ik helemaal niets... alleen flarden die ook heel subjectief zijn, behalve mijn vaders zuster, heb ik nooit mijn vaders familie gekend vanwege de enorme familieruzie over de opvolging van het bedrijf. Mijn grootmoeder zag ik tot haar dood, misschien eens in de 3 jaar een uurtje.
Voor mij zijn alle familieverhalen geruchten vanuit één perspectief.
Van jou heb ik begrepen dat jouw herinneringen ook uit jouw jeugd zijn, heb jijzelf ook in de baggeraannnemerij gewerkt? Eigenlijk razend interessant.
Met vriendelijke groet,
Hanneke
TheovanHerwijnen
Berichten: 69
Lid geworden op: 29 feb 2016 20:20

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door TheovanHerwijnen »

Bedankt voor de reactie. Ik heb zelf niet in het baggerwerk gezeten. Mijn grootvader Gerrit Dolislager was machinist op Karma I en zijn broer Piet was de stoker. Samen hebben ze tot de sloop op (stoom) Karma I gewerkt. Opa Gerrit was de hele week van huis. Als hij het weekend thuis kwam zaten wij al op hem te wachten. Wij gingen naar het dijkhuis aan de Buitendijk te Nieuwendijk waar opa en oma woonden. Mijn moeder was zijn dochter.
De Karma was zijn trots en een begrip in onze familie. Hij vertelde heel veel over de Karma en de werken.

Alleen op de grote foto kun je al zien dat Van der Hoeven heel veel werknemers had. Het verbaasd mij daarom dat er niet meer op dit forum geplaatst wordt.
Groeten,
Theo van Herwijnen
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door karelzijpe »

Theo was dat Nieuwendijk aan het "Vuile Gat " ? Ik ken dat alleen als veerhaventje naar Tiengemeten.

Karel
TheovanHerwijnen
Berichten: 69
Lid geworden op: 29 feb 2016 20:20

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door TheovanHerwijnen »

Helaas niet Karel. Het is Nieuwendijk Noord-Brabant. In het noorden van Noord-Brabant. Diverse dorpsgenoten en streekgenoten werkten bij Van der Hoeven.
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door karelzijpe »

Het gaat mij weer dagen Theo, Nieuwendijk tussen Hank en Gorkum ! Heb zelf bij de Pontonniers gezeten in Keizersveer veel de Biesbosch in geweest en mijn "slapie"kwam van Nieuwendijk, vaders was veehandelaar.
Ben weer helemaal op het goede spoor een soort Brabantse baggerboeren ! :D

Karel
TheovanHerwijnen
Berichten: 69
Lid geworden op: 29 feb 2016 20:20

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door TheovanHerwijnen »

Het huis van Opa Gerrit Dolislager stond langs de dijk tussen Nieuwendijk en Hank. Die dijk markeerde het einde van de Biesbosch. Bij hoog water liep de kelder van het huis vol met water. Achter het huis lagen grote grienden, het hout was erg belangrijk voor het maken van zinkstukken bij het aanleggen van dijken.
Achter het huis konden we vissen en met een bootje konden we de hele Biesbosch invaren. 200 m achter het huis voeren kolenschepen en riet- en griendaken.

Alles veranderde rond 1970. De Haringvlietdam werd aangelegd en in de Biesbosch werden diverse riviertjes met dammen afgesloten.

Hierdoor kwam het water niet meer bij de dijk. De grienden kregen niet voldoende water meer en werden vervangen door akkers.
De rivier waar de kolenschepen in voeren werd een doodlopend slootje.
Zo is een groot gedeelte van de Biesbosch bij Hank, Nieuwendijk en Werkendam geheel verdwenen. Vanaf de dijk zie je nu akkers.

Tegenwoordig zal men dat niet meer zo ingrijpend doen, maar toen was men blij dat het water niet meer bij de huizen kwam. In die tijd was er geen natuurbeweging die protesteerde.

Er ontstond helaas een ander punt. Doordat het Biesboschwater niet meer bij de dijk kwam klinkte de dijk in en begonnen veel dijkhuizen scheef te zakken.Ook het huis van opa Gerrit.

Onlangs sprak ik nog een jeugdvriend van mij en hadden we het over dat we als kind altijd en eeuwig in die grienden bezig waren en de dieren die daarin leefden. En hoe we daar gingen zwemmen en schaatsen.

Typisch een verhaal voor het programma "Andere Tijden"
Hans
Berichten: 7609
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door Hans »

Een leuk doorkijkje.
Karma vd hoeven1 1970.jpg
Karma vd hoeven1 1970.jpg (197.44 KiB) 1922 keer bekeken
Groet,
Hans.
TheovanHerwijnen
Berichten: 69
Lid geworden op: 29 feb 2016 20:20

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door TheovanHerwijnen »

Weet je waar dit was?
Plaats reactie