De machinekamer.

Alles over binnenscheepvaart
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: De machinekamer.

Bericht door kabo »

scannen0001.jpg
scannen0001.jpg (185.51 KiB) 1801 keer bekeken
Bolnes van de Napia de ex Volharding 12 type V 12 KVL 900 pk. foto sleep/duwvaart
gr. Bas
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: De machinekamer.

Bericht door maarpol »

Weet niet of iemand de uitdrukking vlammen uit de pijp herrrinnert , heb ik zelf meegemaakt met een MWM dubbel klepper een meerdere keeren . Ik kwam dit filmpje tegen geen schip wel een diesel

https://youtu.be/5POmtlXU8Hs?t=77
Groeten Martin

Roest rust nooit.
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: De machinekamer.

Bericht door Fluks »

In de 50er jaren voeren we op een spits met een Kromhout 2 takt motor.Als we op de Rijn voeren moesten we enkele keren per dag het achterschip af spoelen om het roet te verwijderen.s‘Avonds kon je nu en dan een echte vonkenregen zien.
Groeten,Arie.
PeterSchoeber
Berichten: 93
Lid geworden op: 25 jan 2016 21:08

Re: De machinekamer.

Bericht door PeterSchoeber »

maarpol schreef: 28 dec 2019 20:03 Weet niet of iemand de uitdrukking vlammen uit de pijp herrrinnert , heb ik zelf meegemaakt met een MWM dubbel klepper een meerdere keeren . Ik kwam dit filmpje tegen geen schip wel een diesel

https://youtu.be/5POmtlXU8Hs?t=77
"Met de vlam in pijp" is geen ongewoon verschijnsel bij een tractor. Ga maar een kijken bij trekker trek wedstrijden. Vooral de oudjes/gloeikoppen geven dan een mooie vonkenregen.
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: De machinekamer.

Bericht door Kees Keijzer »

Is een soort van naverbranding als de uitlaatgassen vooral bij een korte uitlaat in de buitenlucht komt en vooral bij hoge barometerstanden zuurstof bij die afgassen komt krijg je dat effect. Zelf heb ik het bij een Caterpiller en een Industrie gezien.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: De machinekamer.

Bericht door maarpol »

Gebeurd als je de zaak grondig over belast met een verbrandings temperatuur van ver over de 450 Graaden . Resultaat word een serie met verbrande kleppen . Met een hoop uutjes werk dit weer in orden te krijgen . Mijn geval een MWM RS34SU met blower dubbelklepper in 1943 gebouwd als Uboot motor . Deze motoren hadden naar zeggen spesiale gelegeerde kleppen zodat je de motor kon over belasten zonder kleppen te verbranden . Volgens mij klopt het wel want gebeurd regelmatig dat de vlammen de pijp uit stonden . Vuurwerk in de donker vonken regen en vlammen.
Groeten Martin

Roest rust nooit.
ton le poole
Berichten: 103
Lid geworden op: 04 okt 2009 08:25

Re: De machinekamer.

Bericht door ton le poole »

middenrijn 1962 's-morgens om ca 7 u. uit de uitlaat - achter- van een schip voor ons te berg kwam een enorme rookwolk. de kap. van de rietwijk waar ik op voer zei daar staat de uitlaat in de fik. de wolken hielden even op, maar daarna kwamen er permanent enorme rookwolken uit de uitlaat en was een vlam te zien. schip stopte en toen we voorbijvoeren zagen we ook dampen uit de machinekamerluiken.
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: De machinekamer.

Bericht door klipper »

UITLAAT in brand, motor niet stilzetten!. Gr
Gernot Menke
Berichten: 953
Lid geworden op: 23 feb 2009 15:55

Re: De machinekamer.

Bericht door Gernot Menke »

Wolfgang Schmitt, die vroeger de 80 m ELSE-FRIEDA op de Rijn had en sinds 1986 de rederij Lahnstolz (passagier-scheepvaart in Bad Ems) overneemt, begon met de scheepvaart bij de rederij Brauweiler op de Lahn. Zijn schip was de WILHELM, een Ludwig Canal-schip gebouwd in 1913, dat hij later kocht en LAHNFRIEDE noemde.

Hij vertelde me dat een keer de uitlaat brandde, dat was recht voor het Kurhaus in Bad Ems. Hij legde de kop tegen de wal en makte volaan voruit. Schmitt zei dat het nobele Kurhaus spoedig zou verdwijnen in een grote blauwe wolk. :mrgreen: :mrgreen:
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: De machinekamer.

Bericht door piet42 »

vroeger zij er regelmatig deklasten vlas stro of ander droog materiaal in brandt gegaan met uitlaat die naast de stuurhut aan dek stond bij ons kon dat niet toen had brons al een adnr uitlaat (natte dus) onder de kont was weer een probleem als de roeiboot er onder dreef in de sluis :)
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Plaats reactie