Mijn jeugd.

Alles over binnenscheepvaart
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Mijn jeugd.

Bericht door DPLA »

Dat was een duur Mannesmann paaltje zeg !

Duurder dan de kopreparatie aan de Mastodont, denk ik ?

Ik zie na de reparatie aan SB een Poolanker hebt, was het klipanker defect/krom ? of had je dit Poolanker al eerder ?

De kop ziet er weer mooi strak uit na de reparatie, netjes gerepareerd.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Mijn jeugd.

Bericht door Kees Keijzer »

Of hebben allemaal Leo z'n boek gelezen.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Mijn jeugd.

Bericht door pieter53 »

mastodont schreef: 28 dec 2019 23:12 ik trek hier aan een dood paard merk ik wel
Vaak begin ik wel met een reactie, maar gooi hem vaak weer weg,
want wie zit er nu op een reactie van mij te wachten?

Constructieve bijdrages leveren, kan ik nauwelijks.
Ik heb weinig beleefd en heb dus weinig te vertellen.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: Mijn jeugd.

Bericht door Jan Kroes »

Kees Keijzer schreef: 29 dec 2019 00:18 Of hebben allemaal Leo z'n boek gelezen.
Groet, Kees.
Of kunnen zich net als ik nog herinneren dat Leo het de eerste keer op het forum plaatste, nog voor het boek uit kwam.
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door mastodont »

van de 16 schepen die ik als laatste geplaatst heb is alleen aan de Kendall een extra woord verspild
en het verhaal is van 1986 en staat op bladzijde 94 zonder foto's
ik meende dat we daarna wel een paar nieuwe leden hier hadden verwelkomt
het boek is maar in een oplage van 2500 uitgebracht waar van ik er zelf al 4 exemplaren achter gehouden heb dus het bestaat niet dat iedereen het gelezen heeft
en veel foto's van vroeger staan niet meer op het forum
vandaar dat ik het nog een keer aan haalde
ook vanwege de datum 27 december
gr
leo
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Mijn jeugd.

Bericht door pieter53 »

Je vergeet dat er bibliotheken bestaan.
Ik heb het gelezen (en gekopieerd) :-P
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
JC
Berichten: 2982
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door JC »

Reageren doen de meesten op andere media...liefst negatief. Jammer hoor! Bloedstollend verhaal over die paal bij "de Wacht", dat ik uiteraard al kende. Je zal het maar meemaken !!!
Jinny B
Berichten: 536
Lid geworden op: 26 aug 2018 20:10

Re: Mijn jeugd.

Bericht door Jinny B »

Ik ben dan een van die nieuwe leden die het hele topic 'mijn jeugd' van pagina 1 tot nu heeft doorgenomen en het verhaal dus al eerder (zonder foto's inderdaad) heeft gelezen.
Sommige mensen zijn het levende bewijs dat hersenfalen niet onmiddellijk tot de dood leidt.
Schier Hameete
Berichten: 1944
Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
Locatie: Wageningen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door Schier Hameete »

Als ik de plaatjes bekijk met de bijgevoegde tekst vind ik het nog steeds mooi om te bekijken.
Wat wel opvalt in dit geheel is dat alles sneller gaat als in de jaren 1960 /70. Dat is ook bij de mensen kijk maar eens als er een oud stukje televisie uit die jaren wordt vertoond alles wat we nu doen , muziek het praten kortom alles gaat nu sneller.
Maar ook de spitsen gaan sneller dan in die tijd. Ik weet mij nog te herinneren dat we nadat we ingeklaard waren in Zelzate onderweg gingen richting Gent . De brug van Zelzate had een lange tijd opengestaan en we gingen er als laatste door richting Muidersas . En zodra we het smalle stuk bij Zelzate uit waren begon het voorbij varen van zoveel mogelijk spitsen. Immers er pasten maar vier spitsen in een schutting van het Muidersas. Het was maar een gewone 165 GM die in onze luxe motor stond maar wij haalden zo rond de 13,5 km . De laatste kilometers voor dat we aan de Meulestede brug waren hadden we nog een spits voor ons varen. Wij gingen wel wat sneller maar toen we het smallere gedeelte voor de Meulestede brug in gingen zaten we er nog net achter. Daar werd er gestopt en niet meer voorbij gevaren het was daar smaller en er lagen schepen afgemeerd. Toen we voor de spoorbrug bij deze spits op zij kwamen was de eerste vraag hoeveel pk er bij ons instond. Toen ze hoorden dat het maar een gewone 165 GM was konden ze dat niet geloven . Zowel de man als zijn vrouw en dochter waren er wat stil van.
Zij hadden 250 ton geladen dus ongeveer evenveel als wij in hadden wij waren 252 ton groot en lagen daar met het water nog royaal aan dek.
Er stond bij hun 300 pk Cummins in en er was nog geen spits voorbij gekomen zolang ze met het schip in de vaart waren. Het was volgens mij de Helene maar dat komt diep uit de herinneringen dus helemaal zeker is dat niet.
Een spits heeft veel beperkingen om een hardlopend schip te zijn maar het gaat nu evenals veel dingen in ons leven toch aanmerkelijk sneller als uit die tijd. Ik denk dat dit 1963 of 1964 is geweest . Een van de laatste jaren dat we door het Muidersas gingen , In 1965 was de Ringvaart en de sluis van Everchem gereed.
En een of ander obstakel tegen komen waar je zoals je het zo mooi beschrijft op stuiterd als in een flipperkast daar weten wij over mee te praten.Maar wij overkwamen het met het lege schip geen last van lekkage alleen een flinke deuk.
De -Klerk -Walsoorden-deuk.jpg
De -Klerk -Walsoorden-deuk.jpg (89.81 KiB) 1038 keer bekeken
gr, schier
Afbeelding Afbeelding
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door mastodont »

zo zei de schipper van de Giso ( waar 300 PK Mercedes in stond )ooit,al wie zegt dat um de Giso is voorbij gelopen die liegt!
pikant detail; de franse eigenaar die de Giso heeft gehad heeft daarna de Mastodont gekocht omdat die niet alleen groter en beter uitgerust was maar hij is ook sneller!
gr
le
Plaats reactie