De Haas Tankvaartbedrijf.

k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Mooi plaatje Bas! Had ik nog niet gezien. Nog een jaartal te achterhalen? Dacht even houvast te hebben aan het ontbreken van de zwierbomen, maar er zijn oudere en nieuwere plaatjes waar die dingen er niet op staan. Op een detailfoto van rond 1960 zie je een pot, waar ze inpassen. Het mastje heeft een overstekende kraag. Gr. Klaas.
20 1960 Ruhrort Pinksteren.jpg
20 1960 Ruhrort Pinksteren.jpg (131.75 KiB) 999 keer bekeken
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door Binnenvaarder »

Babywasje aan de lijn, kun je je tegenwoordig niet meer voorstellen, op een tanker in de ladingzone. Is alles beter tegenwoordig? Qua veiligheid misschien wel maar diverse dingen hebben hier niets meer mee te maken, meer met de regeldwang.
Mvg.
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Ja Geert, Waar zijn de tijden dat op deze schepen de waslijnen vol hingen met kinderkleertjes. Er zaten hele gezinnen aan boord, zowel voor als achterop. Niet iedereen was even veiligheidsbewust, maar door de bank genomen viel het wel mee. Althans, dat is mijn idee. Iets anders was het inademen van de dampen tijdens het laden. Het centraal afventen was al een hele verbetering. Wel frusterend was dat de regelgeving voor wal en schip niet synchroon liep. De scheepvaart werd denk ik 20 jaar eerder met dampretourplicht opgezadeld dan de walinstallaties. Dat heeft ook weer tot ongelukken geleid. Als je dingen wilt regelen doe het dan goed en handhaaf dan ook. Al is het maar om erachter te komen dat er dingen opgelegd worden, die niet uitvoerbaar zijn. In theorie misschien wel, maar niet in de praktijk. Gr. Klaas.
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door Binnenvaarder »

Klaas,
Vroeger gebeurde er wel eens iets waarvan je nu denkt, hoe bestaat het dat zo iets kon.
Maar ach, met alle moderne (navigatie)middelen gebeurt er naar mijn idee zeker niet minder dan vroeger, dan bedoel ik jaren 60.
Ik ben het helemaal met je eens over de dampretourplicht. Tijdens mijn wzh hier regelmatig mee geconfronteerd, schip niet goed uitgerust pv of niet laden. Terminal, wij zijn er nog niet klaar voor, volgens onze vergunning mogen wij zonder DR laden.🙁
Mvg.
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

De waslijnen met kleren deden me aan een ander plaatje denken. De Alioth varend op de Waal, met de hele waslijn vol. Deels met kleren en ook met groter spul. Het lijken wel dekens en voorop lijkt men te sjouwen met kussens. Zou er een nieuwe stuurman aan boord zijn gekomen? Toch eens aan mijn moeder vragen en anders aan een stuurman, die rond die tijd aan boord kwam. Plaatje heb ik al eens eerder geplaatst. Dacht bij: Waar was dat? Gr. Klaas.
1960 Waal opvarend.jpg
1960 Waal opvarend.jpg (112.12 KiB) 975 keer bekeken
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door kabo »

altair.jpg
altair.jpg (129.73 KiB) 941 keer bekeken
Klaas dit is dezelfde schutting met de Altair in de middensluis van Hansweert. Volgens het bijschrift voor mei 1959.
gr. Bas
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Bas, Bedankt voor de aanvulling en het extra plaatje. Gr. Klaas.
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door kabo »

FO039416.jpg
FO039416.jpg (71 KiB) 858 keer bekeken
Arcturus in de grote sluis in 1967 met een paar spitsen en een sleepschip . Rehoboth en Belconto.
gr. Bas
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door k-k »

Mooi plaatje Bas! Moet nog eentje van zijn. Dacht eerstdat het kleintje de Aldabi was. Gr. Klaas.
1967 Wemeldinge.jpg
1967 Wemeldinge.jpg (48.34 KiB) 831 keer bekeken
falcon
Berichten: 127
Lid geworden op: 08 mei 2007 22:22
Locatie: maassluis

Re: De Haas Tankvaartbedrijf.

Bericht door falcon »

k-k schreef: 02 jan 2020 18:35 Mooi plaatje Bas! Moet nog eentje van zijn. Dacht eerstdat het kleintje de Aldabi was. Gr. Klaas.

1967 Wemeldinge.jpg
Hallo Klaas,
Ik dacht aan de Peter van Ribbens uit Hansweert, de latere Valeta 7. In elk geval een product van De Hoop uit Schiedam, evenals de Alnati.
Plaats reactie