De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door pieter53 »

vanglijn.jpg
vanglijn.jpg (72.57 KiB) 1015 keer bekeken
Fotofragment uit: Schepen die Voorbij Gaan.
De lange vanglijn van de bijboot voor als je op ruimer water bent?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door Kees Touw »

Ik denk dat de oplossing gevonden kan worden door goed naar oude modellen te kijken.
Dus niet naar foto's van modellen, maar de echte modellen.
Schermafbeelding 2020-01-03 om 11.05.jpg
Schermafbeelding 2020-01-03 om 11.05.jpg (82.03 KiB) 973 keer bekeken
Schermafbeelding 2020-01-03 om 11.03.54.png
Schermafbeelding 2020-01-03 om 11.03.54.png (298.94 KiB) 973 keer bekeken
Groet K.T.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door pieter53 »

Modellen hebben de zeilen gehesen, dus zijn het vallen.
Terecht is opgemerkt dat de zeilen gestreken zijn en het dus (eigenlijk) niet de vallen kunnen zijn.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door pieter53 »

1cs jacob olie 10019A000377.jpg
1cs jacob olie 10019A000377.jpg (446.23 KiB) 813 keer bekeken
Nog maar eens een plaatje. Een beetje groot dit keer, omdat het zo mooi is en
ER WORDT GELOST MET BEHULP VAN DE GAFFEL :oops:
Er is voor de heren kenners (met goede ogen) weer voldoende te zien, dus noemt U maar op!

Op de achtergrond de Bestel- en IJlgoederendienst van de Hollandsche Spoorweg Maatschappij

Natuurlijk foto Jacob Olie, Bron Beeldbank Amsterdam nr. 10019A000377
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door Janna »

Apart inderdaad dat ze de gaffel ipv de giek gebruikten om een dubbel jol aan te zetten. De last zal wel niet zo zwaar geweest zijn.

Wéér die bos touw bij de mastvoet :roll:
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door pieter53 »

Nu misschien de klauwval?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door Janna »

Dat zou wel eens kunnen. Ik zie een lijn naar de knecht.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door pieter53 »

Verder niets bijzonders te melden?????
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door Janna »

pieter53 schreef: 05 jan 2020 19:23 Verder niets bijzonders te melden?????
Ehm, mis ik wat?

Ik zie een houten hektjalk, beurtschip misschien.
Met een kleine voordriehoek, zonder kluiverboom. Het zal een loefgierig schip geweest zijn. Misschien ligt die kluiverboom ergens achter. Hele korte top.

Dat zakgoed ligt dat op een zolderbak of iets dergelijks?
Berghout-2
Berichten: 283
Lid geworden op: 13 mei 2017 15:55
Locatie: Koudum

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door Berghout-2 »

pieter53 schreef: 05 jan 2020 19:23 Verder niets bijzonders te melden?????
Nou Pieter, omdat je er zo naar vraagt zal ik een paar dingen noemen.
-Deze hek- of staatsietjalk heeft een fraaie broekschoorsteen, maar wel eentje met de rookafvoergaten aan de bovenkant. Vaak zaten deze gaten aan de zijkanten, wat het risico op verbranding van de giek, als die erin ligt, kleiner maakt.
-De bakstagen zijn allebei naar voren toe vastgezet als extra steun. Dat duidt erop dat er toch wel een zware last getild is of wordt.
-Het feit dat de gaffel werd gebruikt en niet de giek, betekent alleen maar dat de last niet heel ver weg gepakt/gezet moest worden. Hijsen aan de gaffel is veel makkelijker dan aan de giek, vooral als de last overgedraaid moet worden; dat hangt 't schip minder scheef.
-De zwaarden zijn gemaakt volgens Fries model: de posten (planken) zijn allemaal taps toelopend.
-De wanten zijn eenvoudig gespannen met triangels en een talie. Geen jufferblokken. De wanten zitten met open haken aan de puttings, kennelijk worden ze nogal eens losgehaald. Ditzelfde systeem is ook op de Annigje aangebracht bij de grote restauratie in R'dam.
-O ja, die bos touw bij de mast... Wel, de gaffel hangt boven, dus is er flink wat touw beneden van pieke- en klauwval.

Verder: mooi plaatje van een mooi scheepje!
Wim.
Plaats reactie