De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
De lange vanglijn van de bijboot voor als je op ruimer water bent?
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Ik denk dat de oplossing gevonden kan worden door goed naar oude modellen te kijken.
Dus niet naar foto's van modellen, maar de echte modellen. Groet K.T.
Dus niet naar foto's van modellen, maar de echte modellen. Groet K.T.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Modellen hebben de zeilen gehesen, dus zijn het vallen.
Terecht is opgemerkt dat de zeilen gestreken zijn en het dus (eigenlijk) niet de vallen kunnen zijn.
Terecht is opgemerkt dat de zeilen gestreken zijn en het dus (eigenlijk) niet de vallen kunnen zijn.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
ER WORDT GELOST MET BEHULP VAN DE GAFFEL
Er is voor de heren kenners (met goede ogen) weer voldoende te zien, dus noemt U maar op!
Op de achtergrond de Bestel- en IJlgoederendienst van de Hollandsche Spoorweg Maatschappij
Natuurlijk foto Jacob Olie, Bron Beeldbank Amsterdam nr. 10019A000377
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Apart inderdaad dat ze de gaffel ipv de giek gebruikten om een dubbel jol aan te zetten. De last zal wel niet zo zwaar geweest zijn.
Wéér die bos touw bij de mastvoet
Wéér die bos touw bij de mastvoet
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Nu misschien de klauwval?
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Dat zou wel eens kunnen. Ik zie een lijn naar de knecht.
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Verder niets bijzonders te melden?????
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Ehm, mis ik wat?
Ik zie een houten hektjalk, beurtschip misschien.
Met een kleine voordriehoek, zonder kluiverboom. Het zal een loefgierig schip geweest zijn. Misschien ligt die kluiverboom ergens achter. Hele korte top.
Dat zakgoed ligt dat op een zolderbak of iets dergelijks?
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 13 mei 2017 15:55
- Locatie: Koudum
Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.
Nou Pieter, omdat je er zo naar vraagt zal ik een paar dingen noemen.
-Deze hek- of staatsietjalk heeft een fraaie broekschoorsteen, maar wel eentje met de rookafvoergaten aan de bovenkant. Vaak zaten deze gaten aan de zijkanten, wat het risico op verbranding van de giek, als die erin ligt, kleiner maakt.
-De bakstagen zijn allebei naar voren toe vastgezet als extra steun. Dat duidt erop dat er toch wel een zware last getild is of wordt.
-Het feit dat de gaffel werd gebruikt en niet de giek, betekent alleen maar dat de last niet heel ver weg gepakt/gezet moest worden. Hijsen aan de gaffel is veel makkelijker dan aan de giek, vooral als de last overgedraaid moet worden; dat hangt 't schip minder scheef.
-De zwaarden zijn gemaakt volgens Fries model: de posten (planken) zijn allemaal taps toelopend.
-De wanten zijn eenvoudig gespannen met triangels en een talie. Geen jufferblokken. De wanten zitten met open haken aan de puttings, kennelijk worden ze nogal eens losgehaald. Ditzelfde systeem is ook op de Annigje aangebracht bij de grote restauratie in R'dam.
-O ja, die bos touw bij de mast... Wel, de gaffel hangt boven, dus is er flink wat touw beneden van pieke- en klauwval.
Verder: mooi plaatje van een mooi scheepje!
Wim.