Re: Rijnvaart Atlas

Alles over binnenscheepvaart
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Re: Rijnvaart Atlas

Bericht door Robert Delhaye »

Nogmaals dank voor deze uiterst interessante informatie.

Wat u in deel 40 zegt wat het steeds veranderende vaarwater betreft klopt. De bodem van de Rijn veranderd ook steeds meer stroomopwaarts. Zeker op de Bovenrijn. De sleepboten met schroeven van de Zwitsers moesten dan ook minimaal een keer per jaar hun schroeven laten vervangen omdat langzaam aan schade opliepen door inslag van grind.

Met vriendelijke groet,
Robert
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Rijnvaart Atlas

Bericht door ossebaar.j »

De Rijn als vaarwater , deel 42 ; ANKERPLAATSEN ;
ANKERPLAATSEN
{ Gegevens uit het boek van G.C.van Kooy met tussen haakjes of aculades uit de De Rijn wegwijzer voor de scheepvaart , uitgave door École de pilotage du rhin de la marine francaise . }
Vanaf Mannheim tot aan Bingen kan men vrijwel overal beneden of boven de gronden ten anker komen .
{ Ludwigshafen , K.M.R. 421,5 ---422 bij peilschaal / beneden haveninvaart , Z.wal }
{ Mannheim , tussen K.M.R. 423 -424 , N.wal }
{ Nierstein , beneden de Hammer grond , K.M.R. 549 , Z.wal , bij de 12 Apostel , }
{ Geisenheim , K.M.R. 524 , N.wal }
{ Oberwesel , K.M.R. 550 ,z.wal }
Van St . Goar tot Hochfeld ;
St . Goarshausen tussen , K.M.R. 555-556 , N.wal ,
St Goar tussen Bank en Steiger , Z.wal ;
Hasenbach , K.M.R. 558 , N.wal ;
Beneden Ehrenthaler Werth , K.M.R. 561 -562 , Z.wal ,
Salzig , K.M.R. 564--567 , Z.wal ;
Camp , K.M.R. 568 -- 568,5 , N.wal ;
Boppard boven en beneden de stad , Z.wal ;
Filsen , K.M.R. 572 --573 , N.wal ; Oberspay boven en beneden de Schottel , N.wal ;
Oberspay , K.M.R. 578 --579 , Z.wal ;
Boven Oberlahnsrein ,K.M.R. 582,5 -- 583 , N.wal ;
Oberlahnstein havenkop , N.wal ;
Horchheim , K.M.R. 587,5 -- 588 , N.wal ;
Pfaffendorf , K.M.R. 589 - 590 , N.wal ;
Beneden de Moezelmond tot K.M.R. 595 , Z.wal ;
Kesselheim ( bij hoogwater ) , K.M.R. 597 , Z.wal ;
Bendorf , K.M.R.599 , N.wal ,
Boven de Weisenthurmer Werth , K.M.R. 605 - 606 , Z.wal
Neuwied , K.M.R. 609 , N.wal ;
Andernach , K.M.R. 612 -- 613 , Z.wal ;
Andernach aan de kraan , Z.wal ;
Leutesdorf , K.M.R. 614 , N.wal ;
Namedy , K.M.R. 616,4 - 617,6 , Z.wal ;
Bröhl beneden de grond , Z.wal ;
Rheinbröhl , K.M.R. 620 -621 , N.wal ;
Beneden de Goldkopf , K.M.R. 622,2 - 623,3 , N.wal ;
Niederbreisig ( bij hoogwater ) , K.M.R. 624 , Z.wal ;
Hönningen beneden de grond , K.M.R. 625 , N.wal ;
Ariendorf , K.M.R. 626--627 , N.wal ;
Kripp beneden het veer , K.M.R. 630 -- 632,8 , Z .wal ;
Remagen beneden de brug , K.M.R. 633 tot de steigers , Z.wal ;
Tussen Unkel en Oberwinter , K.M.R. 637--638 , Z.wal ;
Tegenover Oberwinter , K.M.R. 637,5 -- 638,5 N.wal .;
Oberwinter beneden de haven , Z.wal ;
Mehlem , K.M.R. 645,2 -- 646,5 , Z.wal ;
Beneden Oberkassel ( de Knuppel ) , K.M.R. 651 , Z.wal ;
Beneden de kabel , K.M.R. 651,5 --653 , Z.wal ;
Beuel beneden de brug N.wal
Rheindorferkehl , K.M.R. 658 , Z.wal ;
Beneden de Pfaffenmutze , K.M.R. 658,5 -- 659,4 , N.wal ;
Mondorf , K.M.R. 660 , N.wal ;
Widdig , K..M.R. 663 - 664,5 , Z.wal ;
Beneden Urfeld boven en beneden K.M.R. 667 , Z.wal ;
Wesseling ( Reede van Wesseling ) , K.M.R. 669 -- 671 , N.wal ;
Surth , K.M.R. 675 -676 , Z.wal ;
Porz beneden de Weissebanken , K.M.R. 678 --679,8 , Z.wal ;
Rodenkirchen , K.M.R. 683 --685 , Z.wal ;
Keulen - Deutz beneden de Südbrug tot havenmond Deutz .
Keulen -Mulheim boven de haven , K.M.R. 691 , N.wal ;
Keulen -- Mulheim beneden de brug , K.M.R.692 -693 , Z.wal ;
Niehl , K.M.R. 696 -697 , Z.wal ;
Beneden Niehl , K.M.R. 697 --698 , Z.wal ;
Merkenich -Casselberg , K.M.R. 700,3--700,8 , Z.wal
Rheindorf beneden de Wippergrond , K.M.R. 704 , N.wal ;
Worringen , K.M.R. 709 --711 , Z.wal ;
Monheim ( zeer klein ) boven de steiger , K.M.R. 714 , N.wal ;
Haus Piwipp tot stoombootsteiger Zons ,, K.M.R. 714,5 - 717,8 , Z.wal ;
Zons beneden de steigers , K.M.R. 718--719 , Z.wal ;
Benrath , K.M.R. 721,5-- 724,7 , Z.wal ;
Stürzelbergeroord , K.M.R. 726-728 , N.wal ;
Himmelgeist beneden het veer , K.M.R. 730 , N.wal .
Van K.M.R. 731 tot de steigers van Grimlinghausen , Z.wal ;
Van Grimlinghausen tot de brug bij Hamm , K.M.R. 727 , N.wal ;
Van Hamm tot Neusser erft , Z.wal ;
Dusseldorf boven de haven , N.wal ;
Dusseldorf beneden de brug , K.M.R. 745--749 , N.wal ;
Dusseldorf beneden de brug , K.M.R. 745--746 , N.wal ;
Langs Luchtenberger OordK.M.R. 750,5 -754,5 ,, N.wal ;
Aan de General ( Sandgruben Grund ) , K.M.R. 759 -760 , Z.wal ;
Boven de Crefelder haven , K.M.R. 761 ; Z.wal
Uerdingen ,, K.M.R. 765 --767,8 , N.wal ;
Hückingen , K.M.R. 769 tot haven , N.wal ;
Tegenover Hückingen , K.M.R. 769,5 - 771 , Z.wal ;
Vanaf Angerhaus of Spookhuis tot de brug van Hochfeld N.wal ;
Zoals reeds eerder gezegd is zijn in het Ruhrgebied de ankerplaatsen voor op - en afvaart aangegeven volgens het Rijnvaart Politie Reglement .
De ankerplaatsen beneden het Ruhrgebied acht ik niet nodig te beschrijven, daar men vrijwel alle gronden kan ankeren . De ankerplaatsen tussen Bingen en St . Goar heb ik niet aangegeven , aangezien men hier steeds met een loods vaart , die ter plaatse bekend is
Als besluit van dit tweede gedeelte zou ik nog willen zeggen :
"Zorg allen dat zij de reglementen kent en komt deze na , zoveel de praktijk dit toelaat . Handelt gij anders , zorgt dan , dat gij U kunt verantwoorden en U op goede zeemanschap kunt beroepen ."
getekent ; DE SCHRIJVER .

Tot zover het boek "DE RIJN als Vaarwater , door G.C. van KOOY , vijfde druk van 1944 .
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Re: Rijnvaart Atlas

Bericht door Robert Delhaye »

Nogmaals bedankt voor de "Rijn als vaarwater"! Ik heb alles met veel aandacht gelezen.

Voor diegenen die de route (thuis!) zelf eens willen varen met de computer, kan ik uit de serie Best of Simulations de "Schiff Simulator Binnenschifffahrt" aanbevelen. De Rijn en Main zien er uit zoals ze zijn, de stuurhuizen ook, u heeft de beschikking over radar, gps en natuurlijk uw eigen zicht. Je begint met een vrachtschip, en door punten te verzamelen worden andere schepen "vrijgegeven", zoals een tanker, een passagiersschip, een veerboot, een speedboot, en uiteindelijk een vierbaks duwcombinatie (overigens eentje van Veerhaven).

haha, ik speel het wel eens als ik ergens in het verre zuiden van deze aardbol op zee ben.

met vriendelijke groet,
Robert
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Re: Rijnvaart Atlas

Bericht door Kapitein Spok »

Sjaak,
Bedankt voor deze bijdrage.
Ik heb het eerder gezegd, een specifiek stukje maritiem erfgoed is op deze manier voor forumleden gemakkelijk digitaal te raadplegen.
Daar kan google niet tegenop.
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Rijnvaart Atlas

Bericht door ossebaar.j »

voor de trouwe lezers , dit boek is uit , maar de Rijn is nog groter , met als leidraad de wegwijzer voor de Rijn ,en de gids voor de Rijnvaart , zal ik doorgaan om de rest ook te beschrijven , maar heb geduld .
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Re: Rijnvaart Atlas

Bericht door DPLA »

Kapitein Spok schreef: 11 jan 2020 15:49 Sjaak,
Bedankt voor deze bijdrage.
Ik heb het eerder gezegd, een specifiek stukje maritiem erfgoed is op deze manier voor forumleden gemakkelijk digitaal te raadplegen.
Daar kan google niet tegenop.

Hallo Theo,

Omroep MAX zend op dit moment een hele mooie serie over de Rijn uit met Huib Stapel op NPO 2
Iedere zaterdagavond de komende tijd.
Het gaat niet zozeer over de scheepvaart, maar specifiek over de Rijn zelf, ik zelf vind het een leuke TV serie over Rijn.

1e aflevering :
https://www.maxvandaag.nl/programmas/tv ... _04529706/
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Rijnvaart Atlas

Bericht door ossebaar.j »

De Rijn als vaarwater , DEEL 43 Rede van Duisburg -Ruhrort ,
overgenomen uit de gids voor de Rijnvaart 1965 .
Art. 1 Algemene bepaling .
1 . Op de rede van Duisburg - Ruhrort , van K.M.R. 770,7 tot K.M.R. 788 mogen vaartuigen alleen stilliggen op de ligplaatsen , aangegeven in de artikelen 2 tot en met 4 . Deze bepaling geldt niet voor vaartuigen , welke laden of lossen op de daarvoor aan gewezen plaatsen .
2 . Vlotten mogen op de rede niet stilliggen .
Artikel 2 ; Algemene ligplaatsen .
De volgende wateroppervlakten zijn bestemd als ligplaats voor vaartuigen , met uitzondering van die bedoeld in artikel 4 :
a . aan de zuidwal ;
Ligplaats "Rheinhausen ", van K.M.R. 773,85 tot K.M.R. 774,15 , voor ledige vaartuigen , welke verkeer onderhouden met de haven van Rheinhausen ;
Ligplaats "Hochemmerich ", van K.M.R. 775,6 tot K.M.R. 777,6 , voor geladen vaartuigen voor de opvaart en voor geladen vaartuigen voor de haven van Duisburg - Ruhrort ;
Ligplaats "Homberg ", van K.M.R.778,65 tot K.M.R. 780 voorgeladen vaartuigen , bestemd voor de opvaart , en voor geladen vaartuigen , bestemd voor de havens van Duisburg - Ruhrort of voor de Ruhr ;
Van K.M.R. 778,1 tot K.M.R. 780,45 , voor ledige vaartuigen en voor vaartuigen , welke ter plaatse gerepareerd moeten worden , echter alleen in de onmiddenlijke nabijheid van de oever , buiten de laad - en losplaatsen , over een breedte van ten hoogste drie vaartuigen ;
Ligplaats "Homberger Ort ", van K.M.R. 781,75 tot K.M.R. 783 , voor geladen vaartuigen , welke van beneden komen en bestemd voor de havens van Ruhrort of van de Ruhr , voor geladen vaartuigen komende van benedenwaarts van de Ruhr en bestemd voor de opvaart , alsmede voor ledige vaartuigen , welke van beneden komen , in het bijzonder in het geval , dat de ligplaats "Luftbal "geheel bezet is , echter alleen in de onmiddenlijke nabijheid van de oever een breedte van ten hoogste 30 m .
b. aan de Noordwal :
Ligplaats "Hochfelder Längskribbe ", van K.M.R. 773,3 tot 774 :
voor ledige en geladen vaartuigen , welke verkeer onderhouden met de havens Hochfeld en van Rheinhausen ;
Ligplaats "Hochfeld ", van K.M.R. 774,7 tot 776,5 :
voor en geladen vaartuigen , welke verkeer onderhouden met de in dit riviervak gelegen industriebedrijven ;
Ligplaats "Schreckling ", van K.M.R. 777,6 tot 779,6 ;
voor ledige vaartuigen , komende van boven of van de Ruhr ;
Ligplaats "Luftball ", van K.M.R. 781,34 tot 783,4 en wel :
van K.M.R. 781,34 tot 781,54 voor motorvaartuigen, welke slechts voor korte tijd ligplaats nemen en niet op lading wachten ; van K.M.R. 781,54 tot 783,4 voor van beneden komende ledige vaartuigen ;
Ligplaats "unterhalb der Baerler Brücke ", van K.M.R. 786,5 tot 788 :
voor geladen vaartuigen , komende van boven of van Duisburg - Ruhrort en bestemd voor de afvaart .
ARTIKEL 3 Reserve-ligplaatsen.
Als reserve -ligplaats zijn aangewezen :
a .aan de Zuidwal :
Ligplaats "Friemersheim ", van K.M.R. 770,7 tot 772,4 :
voor ledige en geladen vaartuigen en voor opgelegde vaartuigen ;
b . aan de Noordwal :
Ligplaats "Rheinlust ", van K.M.R. 770,7 tot 772,1 :
voor ledige en geladen vaartuigen , welke verkeer onderhouden met de haven van Mannesmann , de haven van Hochfeld en de haven van Rheinhausen :
Ligplaats "Baerler Brücke ", van K.M.R. 785,1 tot 785,6 :
voor ledige vaartuigen , welke van beneden komen .
Van de reserve-ligplaatsen moet gebruik gemaakt worden , wanneer de in artikel 2 aangegeven ligplaatsen volledig bezet zijn .
Artikel 4 . Ligplaats voor tankschepen .
De volgende ligplaatsen zijn voor tankschepen bestemd :
aan de Noordwal ;
Ligplaats "Rheinlust " , van K.M.R. 772,4 tot 772,9 :
voor ledige of geladen tankschepen :
Ligplaats "Baerler Brücke ", van K.M.R. 785,1tot 786,4 :
voor ledige of geladen tankschepen .
De tankschepen , welke stroomafwaarts van K.M.R. 786,4 van beneden komen , en tankschepen , welke moeten worden gelost , mogen slechts de ligplaats "Baerler Brücke ", benutten .
Artikel 4a
De volgende wateroppervlakten aan de Zuidwal zijn bestemd voor de duwvaart :
a . ligplaats "Frienersheim ", van K.M.R. 772,4 tot K.M.R. 772,9 voor geladen en ledige duwbakken ;
b . ligplaats "Homberger Ort ", van K.M.R. 783 tot K.M.R. 784 voor het samenstellen en ontbinden van duwslepen .
Artikel 5 ; Gebruik van de ligplaatsen .
1. De ligplaatsen mogen alleen van de oever af worden ingenomen , waarbij de vaartuigen langszij aan elkaar moeten aansluiten .
2 . De uiteinden van de ligplaatsen zijn aangeduid overeenkomstig artikel 100 lid 2 van het reglement van politie voor de Rijnvaart ( rechthoekige blauwe borden met een witte P en met een punt in de richting van de ligplaats ) . De breedte van de ligplaatsen , gemeten uit de oeverlijn , is op borden op de oever aangegeven .
Artikel 6 Zwaaiplaatsen .
1 . Als zwaaiplaatsen zijn de volgende riviervakken aangewezen :
bij het Essenberger veer :
van K.M.R. 777,6 tot 778,6 , met uitzondering van de ligplaatsen aan de Noord-en aan de Zuidwal ;
boven de mond van de Ruhr ;
van K.M.R. 779,6 tot 780,1 , met uitzondering van de ligplaats aan de Zuidwal ;
boven de spoorbrug te Bearl ;
van K.M.R.784 tot 785 .
Het is verboden op de zwaaiplaatsen stil te liggen .
2 , Opdraaien en kopvóór nemen is echter toegestaan overal , waar voldoende ruimte beschikbaar is .
Artikel 7 ; Vrij houden van toegangen .
1 . Het is aan vaartuigen verboden stil te liggen in de toegangen tot havens , tot de Ruhr en tot aanlegplaatsen .
2 . De toegangen tot de los - en laadplaatsen moeten naar gelang van behoefte worden vrij gemaakt .
Artikel 8 ; Bijzondere voorschriften voor de vaart .
1 . In het riviervak van K.M.R. 775,5 tot 785,5 is verboden:
a , het voorbijlopen van een zelf aan het voorbijlopen zijnde sleep of alleenvarend vaartuig ;
b . zeilen .
2 , De bepalingen van lid 1 onder a zijn niet van toepassing op slepen ,welke worden aangemaakt .
Tenslotte zijn voorlopig tot 1 januari 1967 , behoudens eerdere intrekking , de volgende voorschriften van kracht :
VOORSCHRIFTEN BETREFFENDE HET SCHEEPVAARTVERKEER BIJ DE INGANG VAN DE HAVENS TE DUISBURG-RUHRORT,
Voor het binnenvaren van de havens van Hochfeld , de buitenhaven van Duisburg , de parallelhaven van Duisburg , het havenkanaalvanRuhrort en de voorhaven van Ruhrort , moeten alle afvarende vaartuigen met of zonder vaartuigen in aanhangop stroom opdraaienen mogen eerst binnenvaren nadat zij recht op stroom liggen en de havenmondkunnen overzien .Het is verboden vaartuigen binnente laten lopen op hun door de afvaart verkregen snelheid .
In afwijking van de bepalingen van artikel6 , lid 2 , ( duisburg-Ruhrort ) van de voorschriften betreffende de reden op de Rijn ,mogen vaartuigen , met of zonder vaartuigen in aanhang , die de voorhaven van Ruhrort uitvaren , niet stroomopwaartskeren voor K.M.R.780,9 ( benedenstrooms van de scheepsmast ) met uitzondering van alleenvarende havensleepboten en kleine vaartuigen .
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Rijnvaart Atlas

Bericht door ossebaar.j »

De Rijn als vaarwater deel 44 , Ankerplaatsen Duisburg - Lobith .
Als leidraad de wegwijzer en de gids voor de Rijnvaart , aansluitend aan het vorige boek .
K.M.R. 789,5 - 791,5 , Z.wal Tegenover Walsum - Alsum .
K.M.R. 793,5 - 795 , Z wal , beneden Orsoy .
K.M.R. 795 - 797 , N.wal , Boven Stapp .
K.m.R. 800 - 800,8 , Z.wal , Tegenover Götterswickerhamm .
K.M.R. 803-804 , Z.wal , Boven Rheinberg .
K.M.R. 804,6 - 806,4 , N.wal , Boven huis Momm .
K.M.R 806,9 --808,2 , Z.wal , Beneden Huis Momm .
K.M.R. 808 - 809 , N.wal , Bij Spellen .
K.M.R. 809 -810,8 , Z.wal , Boven Büderich .
K.M.R. 811,8 - 812,8 , N.wal , Boven mond v/h Lippe-zijkanaal .
K.M.R. 815 , 5 -- 818 , Z.wal , Boven Ginderich tot vernielde brug te Wesel .
K.M.R. 819,5 -820,5 , Beneden Ginderich .
K.M.R. 820,3 - 821,5 .Z.wal , Boven Xanten .
K.M.R. 823,3 - 823,9 , N.wal , Tegenover Xanten .
K.M.R. 824 - 824,5 , N.wal , Tegenover Xanten .
K.M.R. 826,6 -827,7 , Z.wal , Boven Vynen ,
K.M.R. 829 -830,2 , Z.wal , Boven Vynen
K.M.R. 832,5 - 834 , N.wal , Tegenover Obermörmter .
K.M.R. 835,5 -- 837,2 , Z.wal , Te Rees .
K.M.R. 837,4 --839,6 , Z.wal , Te Rees .
K.M.R. 842 -- 843 , Z.wal , Boven Grieth .
K.M.R. 841,5 --843,3 , N.wal , Boven Grieth .
K.M.R. 843,5 -- 844,7 , N.wal , Tegenover Grieth .
K.M.R. 844 -- 854,3 , Z.wal , Bij Grieth .
K.M.R. 846 -- 848,5 , Z.wal , Beneden Grieth
K.M.R. 849 -- 854,8 , Z.wal Ligplaatsen in- en uitklaren te Emmerich .
EMMERICH ; uit-- en inklaren voor de opvaart .
De rede van Emmerich strekt zich - gerekend van beneden naar boven - uit van K.M.R. 854,8 tot K.M.R. 849 .
ANKER - en Ligplaatsen .
Alleenvarende vaartuigen , met uitzondering van die , welke hieronder worden genoemd , moeten ligplaats nemen aan de aanlegsteigers , die tussen K.M.R. 852,5 en K.M.R. 851,8 aan de Noordwal liggen . Aan deze steigers mogen de vaartuigen echter niet meer dan 4-breed .
De navolgende vaartuigen mogen aan de aanlegsteiger geen ligplaats nemen :
a . ledige vaartuigen ;
b . tankschepen met lading van de gevarenklasse K0 , K1 , of K2 en andere vaartuigen met gevaarlijke lading ;
c. vaartuigen, voorzien van een zijschroefinstallatie of een opduwer ;
d. vaartuigen met overstekende deklast .
De ankerplaatsen voor slepen en voor alleenvarende vaartuigen , welke niet aan de aanlegsteigers mogen of kunnen liggen , bevinden zich onder de Zuidwal .De breedte van deze ankerplaatsen , gemeten uit de oeverlijn , is op borden op de oever aangegeven . De slepen en de alleenvarende vaartuigen moeten op de ankerplaatsen op een afstand van tenminste 6 m ter zijde van elkander en van de oever blijven .Voor alleenvarende tankschepen en andere alleenvarende vaartuigen met gevaarlijke lading is afzonderlijk bepaald , dat zij op ten minste 10 m afstand van elkander en van andere vaartuigen moeten liggen .
Evenals te Lobith-Tolkamer , zijn te Emmerik afzonderlijke ankerplaatsen aangewezen voor vaartuigen die "groen ", en die niet "groen ".klaren .
"Groen "klarende vaartuigen .
Slepen en alleenvarende vaartuigen welke "groen ", klaren , moeten ligplaats nemen tussen K.M.R. 854,8 en K.M.R. 852,8 . Deze ankerplaatsen vindt men beneden het veer .
Vaartuigen , die niet "groen "klaren .
Voor deze vaartuigen zijn de navolgende ankerplaatsen ( boven het veer ) aangewezen :
a . voor alleenvarende vaartuigen ; tussen K.M.R. 852,4 en K.M.R.851,9 ;
b . voor slepen ; tussen K.M.R. 851,6 en K.M.R. 849 .
Aanvankelijkwaren voor tankschepen en andere vaartuigen met gevaarlijke lading afzonderlijke ankerplaatsen aangewezen . Deze zijn echter m.i.v. 1 juli 1960 opgeheven .
Wanneer de ankerplaatsen geheel bezet zijn , wordt de overige vaartuigen ligplaatsen aangewezen door de rivierpolitie . De ligplaatssen voor vlotten worden voor elk geval afzonderlijk aangewezen door de "Strom - und Schiffahrtpolizeibehörde ".
Het is de afvaart verboden op de rede van Emmerich ligplaats te nemen , met uitzondering van ;
a . vaartuigen , die in Emmerich laden of lossen ;
b. vaartuigen , geheel of overwegend ten dienste van personenvervoer ;
c. vaartuigen , die de haven van Kleef als bestemming hebben .
K.M.R. 857,36 --864,8 , N.wal Ligplaats voor in - en uitklaring te Lobith - Tolkamer .
LOBITH - TOLKAMER .
( UIT - en Inklaring voor de afvaart )
De rede van Lobith- Tolkamer strekt zich - gerekend van boven naar beneden - uit van K.M.R. 857,36 ( Nederlands - Duitse grens ) tot K.M.R. 864,8 .
ANKER - en LIGPLAATSEN .
Alleenvarende vaartuigen , met uitzondering van die , welke hieronder worden genoemd , mogen gebruik maken van de aanlegsteigers ,die tussen K.M.R. 861,7 en K.M.R. 862,9 aan de Noordwal liggen .
Aan deze steigers mogen echter niet meer vaartuigen liggen dan op de betrokken steiger is aangegeven . Indien deze aanduiding ontbreekt , mogen de vaartuigen niet meer dan 3-breed liggen . De navolgende vaartuigen mogen aan de aanlegsteigers geen ligplaats nemen ;
a . vaartuigen, met een grotere lengte dan op de steiger is aangegeven, behoudens vergunning van de ingenieur van de Rijkswaterstaat te Nijmegen ;
b. tankschepen , behoudens indien op een steiger is aangegeven dat het aanleggen met tankschepen is toegestaan , alsmede de omstandigheden, waaronder dat is toegestaan ;
c . vaartuigen , geladen met ontplofbare of andere gevaarlijke stoffen ;
d . vaartuigen , voorzien van een zijschroefinstallatie of opduwer ;
e, vaartuigen met overstekende deklast .
De ankerplaatsen voor slepen en voor alleenvarende vaartuigen , welke geen gebruik mogen maken van de aanlegsteigers , vindt men in de Noordelijke helft van de rivier tot een breedte van 170 m uit de koppen van de kribben , tenzij op de oever een andere breedte is aangegeven . De uiteinde - boven en benedenzijde - van deze ankerplaatsen zijn op de oever aangeduid door rechthoekige blauwe borden met witte letter P en met een punt in de richting van de ankerplaats .
Afzonderlijke ankerplaatsen zijn aangewezen voor vaartuigen , die "groen "klaren en die , welke van de mogelijkheid tot "groen "klaren geen gebruik maken .
"Groen "klarende vaartuigen ,
Alle "groen "klarende vaartuigen - zowel slepen als alleenvarende vaartuigen - met uitzondering van tankschepn , moeten ligplaatsnemen tussen K.M.R. 857,86 en K.M.R. 859,25 , "groen ", klarende tankschepen tussen K.M.R. 857,36 ( Nederlands - Duitse grens ) en K.M.R.857,86 .
Vaartuigen die niet "groen "klaren .
Voor deze vaartuigen zijn de navolgende ankerplaatsen aangewezen ;
a. voor slepen ; tussen K.M.R. 859,9 en K.M.R.860,9 ;
b , voor alleenvarende vaartuigen tussen K.M.R. 861,3 en K.M.R. 861,7 ;
c, voor tankschepen ; tussen K.M.R. 862,9 en K.M.R. 863,38 .
Voor de opvaart is nog aangewezen de ankerplaats tussen K.M.R. 864,8 en K.M.R. 863,8 . De ligplaatsen voor vlotten en voorvaartuigen , geladen met ontplofbare of andere gevaarlijke stoffen , worden voor elk geval afzonderlijk door de bakenmeester of de riviermeester aangewezen .
Wij merken hierbij nog op , dat afvarende vaartuigen , die geheel of gedeeltelijk zijn ingericht voor het personenvervoer , in afwijking van de algemene regeling , te Emmerich worden uitgeklaard en te Lobith-Tolkamer worden ingeklaard . Afvarende vaartuigen met bestemming Kleef worden eveneens te Emmerich uitgeklaard ; zij kunnen zonder inklaring te Lobith-Tolkamer het z.g. Vossegat binnenvaren .
ZWAAIPLAATSEN .
Als zwaaiplaatsen ( voor het opdraaien en kop - vóór - nemen ) zijn de volgende riviergedeelten aangewezen ;
van K.M.R. 859,25 tot K.M.R. 859,9
van K.M.R. 860,9 tot K.M.R. 861,3
van K.M.R. 861,7 tot K.M.R. 862,9
van K.M.R. 863,38 tot K.M.R. 863,8
De uiteinden ( boven - en benedenzijde ) zijn eveneens door borden op de oever aangegeven . Vaartuigen mogen zich op een zwaaiplaats niet ophouden dan alleen om op te draaien of kopvóór te nemen en gedurende de vaart naar en van een ligplaats . Onder dit verbod vallen niet de vaartuigen , die aan de aanlegsteigers tussen K.M.R. 861,7 en K.M.R. 862,9 liggen .
OPMERKING
Op 18 januari 1965 is voor de afvaart te Lobith-Tolkamer de mogelijkheid tot klaring buiten de "normale klaringstijden "( nachtklaring ) geopend . Wij verwijzen hiervoor naar de daarop betrekking hebbende regeling .
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Rijnvaart Atlas

Bericht door ossebaar.j »

De Rijn als vaarwater deel 45 ;
De Boven rijn tussen Mannheim en Rheinfelden .
Hiervoor gebruik ik de atlas DE RIJN ,WEGWIJZER VOOR DE SCHEEPVAART . uitgave van de ECOLE de Pilotage du RHIN de la marine Francaise , Strasbourg- Kehl de 20-mars - 1963 .

Na Thyssen -Hafen begint op K.M.R. 412,5 aan de N.wal de Thyssen - Grund tot K.M.R. 410,8 . Vanaf K.M.R. 413 ( Thysenhaven ) tot op !/3 van de Z.wal houden . Vanaf K.M.R. 411,5 naar de Z.wal gaan tot beneden de Otterstadter - Altrhein ( K.M.R. 410,5 ,Z.wal ) Vanaf K.M.R. 411 geleidelijk naar het midden gaan . Vanaf K.M.R. 410 geleidelijk naar de Z.wal .Na het passeren van het veer Otterstadt- Brühl en op K.M.R. 409,1 , Z.wal de Sandgrube Kaller en aan de N.wal de Ketscher Altrhein met Sabliére Samdgrube gaan we geleidelijk naar de N.wal . Tussen K.M.R. 409 en 407 aan de Z.wal de Bishofer - Grund . Vanaf K.M.R. 408 geleidelijk tot op 1/3 naar de Z.wal ,om de Ketscher-Grund ( K.M.R. 407,9 tot K.M.R. 406 , 5 , N.wal ) . Op K.M.R. 408/407 de plaatsen Otterstad ( Z.wal ) en Ketsch ( N.wal ) . Op K.M.R. 406,2 , aan de Z.wal de Angelhofer Altrhein ; en aan de N.wal de Ketscher Altrhein . Op K.M.R. 405 ,Z.wal de Sandgrube Binshof .
Vanaf K.M.R. 404,5 geleidelijk naar de Ro/N.wal gaan , om de Sandgrubengrund K.M.R. 404,3 tot K.M.R. 402,8 , Z.wal te vrijvaren . Vanaf K.M.R. 403,2 geleidelijk tot op 1/3 naar de Z.wal ( l.O ) gaan . Vanaf K.M.R. 403 N.wal RO , tot K.M.R. 399,5 de Speyer Grund , en aan de Z.wal op K.M.R. 400 , 4 de haven van Speyer . Vanaf K.M.R. 400,5 koers nemen op de brug van Speyer , deze doorvaren en naar Z.wal ( LO ) gaan voor de nieuwe haven . K.M.R. 400 Strassenbahnbrücke van Speyer , doorvaart 16,3 - Speyer ; .wal 2 steigers voor de douane en de Wasser Schtz Polizei .
Vanaf K.M.R. 399,5 geleidelijk tot op 1/3 naar de N.wal ( RO) gaan . K.M.R. 399,3 begin van de Pioniersgrund tot de kribben bij K.M.R. 396,5 met aansluitend de Berghausener Grund tot K.M.R. 394 , 8 . Z.wal ( LO ) . N.wal ( RO ) K.M.R. 396 Altlussheim stoep en de Kriegsbach : K.M.R. 395 de Waagbach .
Vanaf K.M.R. 395,5 naar de N.wal ( RO ) gaan . Vanaf K.M.R. 395 geleidelijk tot op 1/3 naar de Z.wal ( LO ) gaan . Vanaf K.M.R. 394 naar de Z.wal ( LO ) gaan boven de Berghausener Altrhein Denk om de Rheinhausener Grund en de 3 gierponten ; N.wal ( RO ) K.M.R. 394,5 tot K.M.R. 392,5 . De gierponten vormen de verbinding tussen Speyer - Rheinhausen en 2 x Berghausen en Oberhausen . K.M.R. 391,9 N.wal ( RO ) , de Oberhausener Altrhein met sandgrube .
K.M.R. 391,5 N.wal ( RO ) begin van de Oberhausener - Grund tot K.M.R. 390 .
Vanaf K.M.R. 391,8 geleidelijk naar de Z.wal ( LO ) gaan ; vanaf K.M.R. 390,5 geleidelijk naar de N.wal ( RO ) gaan bij de Philippsburger Altrhein K.M.r. 389 . K.M.R. 389 Z.wal ( LO ) de Mechtersheimer - Altrhein
Vanaf K.M.R. 389,2 geleidelijk naar de Z.wal ( LO ) gaan ,
Vanaf K.M.R. 387,8 geleidelijk naar de N.wal ( RO ) gaan . K.M.R. 387 , Z.wal ( LO 0 de de Lingenfelder Altrhein . K.M.R. 387-386 N.wal ( R O ) gemeente Rheinsheim .
Vanaf K.M.R. 386,5 geleidelijk naar midden gaan . Bij K.M.R. 386 begin van de Reinsheimer Grund tot K.M.R. 384 ,N.wal ( RO ) .
Vanaf K.M.R. 385,5 geleidelijk naar Z.wal ( LO ) gaan , de haven en het veer voorbij varen .
Vanaf K.M.R. 384 geleidelijk naar de N.wal ( RO ) gaan om tot K.M.R. 382 Z.wal ( LO ) de Germersheimer grund vrij te vaeren . K.M.R. 384 Germersheim met een lichtopstand .
Vanaf K.M.R. 383 geleidelijk naar Z.wal ( LO ) gaan ,tevens tot K.M.R. 381 aan de N.wal ( RO ) .de Russheimer-grund . Tussen K.M.R. 382 en 381 aan de Z.wal ( LO) ligplaatsen . en K.M.R. 381 Z.wal ( LO ) restaurant met orderstation .
Vanaf K.M.R. 381,7 geleidelijk naar de N.wal ( RO ) gaan bij de Russheimer Altrhein
--- Z.wal ( LO ) : vanaf K.M.R. 382 Z wal ( LO ) voorbijvaren tot Altrhein van Sondernheim ( Str + 0,3 )
Vanaf K.M.R. 380,4 naar N.wal ( RO ) gaan ,begin van Sondernheimer Grund
K.M.R. 379 N.wal ( RO ) een Quetschendeich .
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Rijnvaart Atlas

Bericht door ossebaar.j »

De RIJN als vaarwater , deel 46 ; beginnende te Sondernheim .
Allereerst Quetschenteich , bij navraag via Binnenschiffersforum kreeg ik het antwoord dat dit overstromingsdijken zijn . Het doel is ,dat bij hoogwater , het water over de dijk weg kan vloeien ter water berging .

Vanaf K.M.R. 379,3 geleidenlijk tot op 1/3 naar LO ( Z.wal ) .Langs de kribben .
K.M.R. 378,5 , RO ( N.wal tot K.M.R.377,2 ligt de Apothekergrund . Aan de LO ( Z.wal ) ligt de Apothekereck met een moerasgebied .
Vanaf K.M.R. 378 naar LO ( Z.wal ) gaan ( engte bij de Apothekergrond )
Vanaf K.M.R. 377,5 geleidelijk naar RO ( N.wal ) gaan K.M.R. 377,5 LO ( Z.wal ) tot K.M.R. 375 , 7 ligt de Hoedler Grund . En op K.M.R. 377,1 RO ( N.wal ) de Hochstetter Altrhein . en huis 21 .
Vanaf K.M.R. 376,5 geleidelijk naar midden gaan . K.M.R. 376 tot K.M.R. 374 RO ( N wal ) ligt de Liedersheimer Grund .
Vanaf K.M.R. 375 , 3 geleidelijk naar LO ( Z.wal ) gaan . K.M.R. 375 , 2 tot K.M.R. 373 de mondingen en het eiland v/d Hoerdter Altrhein .
Vanaf K.M.R. 374,9 geleidelijk naar RO ( N.wal ) gaan
K.M.R. 373,5 RO ( N.wal ) de Linkenheimer Einschnit .
Vanaf K.M.R. 373, 6 geleidelijk tot op 1/3 naar LO ( Z.wal ) gaan .
K.M.R. 373 LO ( Z.wal ) de Leimersheimer Altrhein .
Vanaf K.M.R. 371,5 geleidelijk tot op 1/3 RO ( N.wal ) gaan . K.M.R. 371,1 RO ( N.wal ) de Leopoldshafener Altrhein .
K.M.R. 371,2 tot K.M.R. 369,3 LO ( Z.wal ) de Leopoldsgrund met moeras .
Vanaf K.M.R. 370,5 geleidelijk naar RO ( N.wal ) gaan
K.M.R. 369,3 tot K.M.R. 368 RO ( N.wal ) de Eggensteiner Grund met moeras .
Vanaf K.M.R. 369,7 geleidelijk tot op 1/4 naar LO ( Z.wal ) gaan .
K.M.R. 368,5 tot K.M.R. 366,5 LO ( Z.wal ) de Wörther Grund , en op K.M.R. 367,5 RO ( N.wal ) de Ölhafen Karlsruhe , en de uitlaat der Bodensee , en de Alb .
Vanaf K.M.R. 368,7 geleidelijk naar RO ( N.wal ) gaan voor de Alb .
Vanaf K.M.R. 367,5 geleidelijk tot op 1/3 naar LO ( Z.wal ) gaan .
K.M.R. 367 tot K.M.R.365 RO ( N wal ) de Hörnles Grund , en op K.M.R. 366 LO ( Z.wal ) WOrther Altrhein met de Kiesbaggersee Wörthhafen . .
Vanaf K.M.R. 366 naar LO ( Z.wal ) gaan .
K.M.R. 365,5 tot K.M.R. 363,4 LO ( Z .wal ) de Biebersgrund .
Vanaf K.M.R. 365,5 geleidelijk naar RO ( N.wal ) gaan .
Vanaf K.M.R.364,5 geleidenlijk naar midden gaan , door de brug van Maxau varen .
Eisenbahn -und Strassenbrücke van Maxau . Lichte Höhe = 16m,35 - Maxau . K.M.R. 362 1= opvaart ; 2 = op- en afvaart ; 3= afvaart . Brug heeft 5 doorvaartopeningen . Vanaf de LO ( Z.wal ) zijn de openingen als volgt ;1= alleen opvaart ; 2 = op - en afvaart ; 3 = afvaart .
Er zijn 2 waarschuwingsposten om de scheepvaart bij brugpasage te regelen ; 1= R.K.M. 360 RO ( N.wal ) en 2 R.K.M. 362, 3 LO ( Z.wal ) De borden zijn rechthoekig en rood of groen van kleur ; de rode borden hebben een witte horizontale streep , en de groene een vertcale witte streep . Gezien in de vaarrichting toont post 362 voor de opvaart ; links -rood en rechts - groen , opening 1=vrij en 2 =verboden .; @groene borden = de openingen 1 en 2 vrij ; 2 rode borden = Doorvaart verboden ; ; links - groen en rechts - rood = opening 1 =verboden en opening 2 = vrij :
Voor de afvaart toont post K.M.R. 360 RO ( N.wal ) , het volgende ; Links = rood en rechts = groen , opening 2 = verboden en opening 3 = vrij ; 2x rood = doorvaart verboden , 2x groen openingen = openingen 2 en 3 vrij , links= groen en rechts = rood , opening 2 = vrij en opening 3 = verboden .
K.M.R. 364 tot K.M.R. 360 , RO ( N.wal ) de MAXAU en de Maxuaer Grund . K.M.R. 363,5 RO Untere Hafen von Maxau ; K.M.R. 362,6 RO ,Maxauer Hafen
K.M.R. 363 LO ( Z.wal ) ,Maximiliansau , K.M.R. 362 ,5 LO ( Z.wal ) Haven Maximiliansau .
Vanaf K.M.R. 361,5 geleidelijm naar midden gaan ,
Vanaf K.M.R. 360 naar RO ( Nwal ) gaan
K.M.R. 360,5 LO (Z wal ) Hagenbacher Sandgrube ,K.M.R. 360,1 tot K.M.R. 358,8 LO ( Z wal ) de Goldgrund .
K.M.R. 360 RO ( N wal ) Karlsruhe , met Karlsruher hafen Mx+ 0,30 . Invaart verbindingsbecken , na invaart over SB de Vorhafen ; dan over sb Becken 5 ; Südwestbecken ,over BB ,Nordbecken ;verlengde ,Mittelbecken ,en over SB ,Südbecken .
K.M.R.359 tot K.M.R. 358 RO ( N.wal ) de Karlsruhergrund , met op K.M.R. 358,1 het Rheinpark Rappenwört Bad .
Vanaf K.M.R. 359,2 geleidelijk naar LO ( Z.wal ) gaan ,
K.M.R. 358 tot K.M.R. 356,7 ,LO ( Z.wal ) Hagenbacher Grund .
K.M.R. 358,1 naar midden gaan
Vanaf K.M.R. 357 naar RO ( N.wal ) ,bij groepje bomen .
Vanaf K.M.R. 356,4 geleidelijk naar LO ( Z.wal ) gaan voor de Nieuwe Lauter
K.M.R. 355,5 tot K.M.R. 353,8 LO ( Z.wal ) de Neuburger Grund ,
Vanaf K.M.R. 355,5 geleidelijk naar RO ( N.wal ) gaan
K.M.R. 356 , 2 tot K.M.R. 354,8 de Bellen Kopf
K.M.R. #%%,5 RO ( N.wal ) Neuburgweier , met op K.M.R. 354 het zoll station ( grens Duitslang met Frankrijk .
Vanaf K.M.R. 355,5 LO ( Z.wal ) geleidelijk naar RO ( N.wal ) gaan beneden het douanestation van Neuburgweier .
K.M.R. 354 RO ( N.wal ) de Neuburgweier Altrhein , en de grond , Banc de la Douane , tot K.M.R. 352, 9 .
K.M.R. 353 tot K.M.R. 350,5 LO ( Z.wal ) de Banc de la Frontiere .
Vanaf K.M.R. 354,2 geleidelijk tot op 1/4 naar LO ( Z wal ) gaan .Vanaf K.M.R. 353,2 geleidelijk naar RO ( N.wal ) gaan .
Vanaf K.M.R. 352 geleidelijk naar midden gaan .
Vanaf K.M.R. 351 geleidelijk naar LO ( Z wal ) gaan boven Lauterbourg .
vanaf K.M.R. #$*,5 geleidelijk naar RO ( N.wal ) gaan . K.M.R. 351,1 tot K.M.R. 348 RO ( N.wal ) de Banc d Au , en op K.M.R. 349,4 de Au -Altrhein , voor de monding een ondiepte van St - 2,6 m Op K.M.R. 349,4 LO ( Z wal ) de haven van Lauterbourg St + 1 , . Op K.M.R. 348,6 een strekdam die een Bühne beschermd 2m 10 Strg .
Plaats reactie