Mij doet het denken aan een voormalig stoombootje. Vooral vroege stoommachines voldeden vaak niet aan de verwachting. Of ze waren snel versleten. Soms werd er een nieuwe machine ingezet maar soms ook niet. Dan werd het verder gebruikt als vrachtscheepje al dan niet onder zeil. Ook grotere stoomsleepboten werden na her afdanken van de stoommachine verder gebruikt als sleepschip. Ik herinner me een foto van de KURT daarvan stond een foto in een van die bekende fotoboeken over de oude binnenvaart. Het bijschrift van de foto vertelde dat het er allemal nogal duits uitzag. Maar het was ooit in engelandgebouwd.
Groet K.T.
Uit de oude doos.
Re: Uit de oude doos.
Dat extra plaatje tegen het boeisel op de plaats waar je de zwaardbevestiging verwacht deed me denken aan een zeilscheepje...
Ik dacht trouwens ook dat het best een oud stoombeurtscheepje (een barge?) o.i.d. geweest kon zijn,
alleen dan zou je weer een stevig berghout verwachten.
Ik dacht trouwens ook dat het best een oud stoombeurtscheepje (een barge?) o.i.d. geweest kon zijn,
alleen dan zou je weer een stevig berghout verwachten.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Uit de oude doos.
Oude Turfmarkt 139 - 153
De Oude Turfmarkt gezien vanaf Muntplein. Op de voorgrond: Doelensluis (brug nummer 220) voor Nieuwe Doelenstraat.
Collectie Stadsarchief Amsterdam: foto-afdrukken
Datering 24 april 1894 ca.
Rechthebbende Auteursrechtvrij
Afbeeldingsbestand OSIM00001004134
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Uit de oude doos.
Ze blijven maar komen Pieter!
Ook weer een mooi exemplaar, nog een bewijs dat ze vroeger ook creatief en experimenteel bezig waren in de scheepsbouw!
Het zal niet al te best gezeild hebben met de mast zo ver voorop. Maar ook een kartonnen doos zelf goed voor de wind, dat is altijd nog beter dan jagen of bomen
Ook weer een mooi exemplaar, nog een bewijs dat ze vroeger ook creatief en experimenteel bezig waren in de scheepsbouw!
Het zal niet al te best gezeild hebben met de mast zo ver voorop. Maar ook een kartonnen doos zelf goed voor de wind, dat is altijd nog beter dan jagen of bomen
Live to sail, sail to live
-
- Berichten: 2445
- Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31
Re: Uit de oude doos.
Ook alweer geen alledaagse verschijning. Een kruising tussen een dekschuit en een Herna?
Pieter ik zie toch ook iets van een westlander. Ik houd het daarom voorlopig op een Herdeklander.
En dan heb je gelijk een prachtig quizwoord voor in het Nimweegs dialect: Wat is een "herde klander?"
Pieter ik zie toch ook iets van een westlander. Ik houd het daarom voorlopig op een Herdeklander.
En dan heb je gelijk een prachtig quizwoord voor in het Nimweegs dialect: Wat is een "herde klander?"
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 13 mei 2017 15:55
- Locatie: Koudum
Re: Uit de oude doos.
Alweer een apart scheepje. Doet me denken aan een spoelingbak. In Delft heb ik een jaar of 40 geleden een stalen spoelingbak gezien, die werd gebruikt om afval van bierbrouwerijen en suikerfabrieken weg te brengen naar boeren, waar die "spoeling" als veevoer gebruikt werd.
Wim.
Re: Uit de oude doos.
pieter niet alle schepen zijn apart te vernoemen elke werf had een bepaald model en dat ook nog per streek verschillend naar vaar gebied enz
wat te denken van dit scheepje best een leuk model maar de steven is niet alledaags zoals jij zeg ook een soort ram steven
wat te denken van dit scheepje best een leuk model maar de steven is niet alledaags zoals jij zeg ook een soort ram steven
- Bijlagen
-
- anna maria 1024.jpg (162.99 KiB) 1093 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
Re: Uit de oude doos.
Dat is een beurtscheepje dat op Akkrum gevaren heeft met een zwanenhals(steven)
BVT schrijft daar over:
stevenvorm met een sterk terug buigende S bocht.
Een dergelijke bocht werd op stoomschepen, onder andere jachten, sleepboten en beurtschepen, die tussen circa 1860 en 1890 zijn gebouwd wel toegepast. Naar men zegt, maar men kan er zo zijn twijfels over hebben, had een dergelijke steven voordelen bij lichte ijsgang.
Zie ook:tresoar.nl/digital/collection/TRLffa/id/15740/rec/1
BVT schrijft daar over:
stevenvorm met een sterk terug buigende S bocht.
Een dergelijke bocht werd op stoomschepen, onder andere jachten, sleepboten en beurtschepen, die tussen circa 1860 en 1890 zijn gebouwd wel toegepast. Naar men zegt, maar men kan er zo zijn twijfels over hebben, had een dergelijke steven voordelen bij lichte ijsgang.
Zie ook:tresoar.nl/digital/collection/TRLffa/id/15740/rec/1
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Uit de oude doos.
gr. Bas
Re: Uit de oude doos.
gr. Bas