Lamme arm.

Alles over binnenscheepvaart
Gerben
Berichten: 545
Lid geworden op: 21 jan 2007 13:44

Re: Lamme arm.

Bericht door Gerben »

Mooi om te horen dat htr gelukt is Han!
Goede vaart en veel plezier met de tweede opgave met de opduwer.
Live to sail, sail to live
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Lamme arm.

Bericht door pieter53 »

Gefeliciteerd met het behaalde succes!
Dat je twee geheel afwijkende aandrijvingen moet gaan bedienen, daar heeft het CvO gelukkig niet aangedacht :-)
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
deutz220
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jan 2020 11:21

Re: Lamme arm.

Bericht door deutz220 »

Ons schip heeft een lamme arm met liggende Deutz MAH 220 ééncilinder op het voordek die ik graag eens aan de praat zou krijgen.

Helaas zit de "anlass" muurvast en hij komt er ook niet uit als ik de montageplaat los haal.

Bezit iemand op dit forum misschien technische tekeningen van de Deutz MAH 220?
han visser
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2008 23:02
Locatie: zwolle

Re: Lamme arm.

Bericht door han visser »

Mocht je ook lid zijn van de LVBHB: er is eer werkgroep oude motoren met een uitgebreide bibliotheek waar je een beroep op kunt doen.
Via het Veenkoloniaal Museum in Veendam kan je in contact komen met vrijwilligers van hun schip "Familietrouw", waar een soortgelijke motor (onderdeks) staat met een zijschroefwerk. Wellicht kan de machinist je verder helpen.

Ik vaar ook nog zijschroef, en ken in Nederland nog 14 andere schepen met een zijschroef. Misschien is uw schip het 16e exemplaar. Het zou leuk zijn als u een foto van uw schip op het forum plaatst onder deze rubriek. Ons schip heet "Dankbaarheid" en figureert al op de 1e pagina van dit forum.
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Lamme arm.

Bericht door Gert Schouwstra »

De MAH 220 was de op 1 na grootste liggende Deutz, 22 pk bij 1000 rpm. Ik heb ooit een paar jaar gewerkt met de MAH 320.
Deutz MAH motoren.png
Deutz MAH motoren.png (451.24 KiB) 2186 keer bekeken
Ik heb wel een handleiding van de kleinere MAH 916 als pdf. Als je die wilt hebben. moet je me even een mail sturen.

En ik zie dat het Maritiem Museum in Rotterdam de handleiding van de MAH 220 in haar bibliotheek heeft staan. Hij heet: "Bedienungsanleitung und Ersatzteilliste für den liegenden Einzylinder-Deutz-Diesel-Motor Bauart MAH 220."
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
deutz220
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jan 2020 11:21

Re: Lamme arm.

Bericht door deutz220 »

Het starten is gelukt door handmatig een klep te lichten. Hij wilde niet uit zichzelf maar ether en warmte deed de truc.

Han wij hebben het schip van G.Koster overgenomen. Destijds genaamd NooitGedacht, nu terug gedoopt tot Energie V.
We liggen passant in Utrecht naast twee andere schepen met zijschroef, de hasselteraak Jantje en klipperaak Friesland.

Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Lamme arm.

Bericht door Gert Schouwstra »

Je hebt waarschijnlijk al gezien dat de verstuiverdruk met de hand instelbaar is. Dat is omdat deze motor op bijna elke vloeibare brandstof kan draaien. In Afrika draaiden ze bijvoorbeeld veel op kokos-, palm- of soyaolie op plantages. Als ik mij goed herinner heeft dit type ook een hulpverstuiver voor een koude start.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Lamme arm.

Bericht door Kapitein Spok »

Gert Schouwstra schreef: 16 jan 2020 08:17 Je hebt waarschijnlijk al gezien dat de verstuiverdruk met de hand instelbaar is. Dat is omdat deze motor op bijna elke vloeibare brandstof kan draaien. In Afrika draaiden ze bijvoorbeeld veel op kokos-, palm- of soyaolie op plantages. Als ik mij goed herinner heeft dit type ook een hulpverstuiver voor een koude start.
Gert, ik ken deze motor uit mijn kinderjaren, en dan vooral omdat je er zo lekker bij kon slapen. Liggend in het ACHTERonder en de motor op het voordek hoorde je het tangtangtangtang .als een slaapliedje.

Wat je hier zegt over die verstelbare verstuiver, roept ook een herinneringen op.
Ooit was er een monteur bij de motor geweest en toen we een tijdje aan het varen waren klaagde mijn vader dat we "voor geen pest vooruitgingen" en hij wist wel hoe dat kwam. Ma moest aan het roer, pa naar voren en van lieverlede veranderde tang tang tang tang in
tangtangtangtang!
In de ZuidWillems vaart draaiden heel veel van deze Deutzen op een zijschroef. Maar de Deutz van de Jolles werd op en stille avond al van verre herkent vanwege z'n vel klappen.

En dit zal ongetwijfeld aan het afstellen van deze verstuiver hebben gelegen.
deutz220
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jan 2020 11:21

Re: Lamme arm.

Bericht door deutz220 »

Afvarend op De Lek leek dan het juiste moment aangebroken voor de eerste vaart. Een ruim en leeg water zonder veel scheepvaart en mooie bochten.

pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Lamme arm.

Bericht door pieter53 »

Leuk!
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Plaats reactie