De machinekamer.

Alles over binnenscheepvaart
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: De machinekamer.

Bericht door ossebaar.j »

Even in antwoord op piet kamp , Een dieselmotor op op ZUURSTOF starten ZEER gevaarlijk is . Als zuurstof met olieachtige produkten in aanraking komt vormy zich een zeer explosief mengsel .
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De machinekamer.

Bericht door pieter53 »

Alle informatie is altijd welkom.
Ik had een keer gehoord dat startlucht tot 75 atm. ging, maar ik denk dat de schipper zich liet misleiden door het metertje......

Maar ik vroeg me eigenlijk af hoelang je moest pompen met een handpomp.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: De machinekamer.

Bericht door DPLA »


ossebaar.j schreef:
Even in antwoord op piet kamp , Een dieselmotor op op ZUURSTOF starten ZEER gevaarlijk is . Als zuurstof met olieachtige produkten in aanraking komt vormy zich een zeer explosief mengsel .
Niet ZEER gevaarlijk, het is LEVENSGEVAARLIJK !!
In een zuurstoffles zit 200 Bar.
Vroeger 150 Bar.
Dus daar moet ten eerste een reduceerventiel tussen.
Een zuurstof reduceerventiel gaat niet verder dan maximaal 15 Bar.
Rechtstreeks aansluiten op een luchttank is echt levensgevaarlijk.
Je moet zeker weten dat de luchttank is afgeperst boven 200 Bar. Barstdruk : tenminste testen op 400 Bar.

Het opstarten van een diesel met zuurstof is echt levensgevaarlijk, dit is bijna zelfmoord plegen
Het kan zo maar zijn de de cilinderkop er af knalt, of dat er een zuigerstang door het motor blok naar buitenkomt.

Zuurstof is op zichzelf niet gevaarlijk, als er maar geen vuur bijkomt.
En als er brand ontstaat en er komt zuurstof bij, dan kan je wel raden wat er gebeurd.

Ik denk dat Piet bedoeld dat ze een losse luchttank vanaf de wal ophaalde.
Ik kan me niet voorstellen dat men echt pure zuurstof gebruikte.
Of ja, je moet echt levensmoe zijn !
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De machinekamer.

Bericht door pieter53 »

Ach ja niet iedereen maakt altijd een duidelijk onderscheid tussen lucht en zuurstof
en dat terwijl de lucht slechts ca. 20% zuurstof bevat.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: De machinekamer.

Bericht door DPLA »

pieter53 schreef: 17 jan 2020 21:48 Ach ja niet iedereen maakt altijd een duidelijk onderscheid tussen lucht en zuurstof
en dat terwijl de lucht slechts ca. 20% zuurstof bevat.

Hallo Pieter,

Ik denk ook dat Piet een luchtfles bedoeld.

Want in een zuurstoffles zit 100% zuurstof onder een druk van 200 Bar, vroeger 150 Bar.

Ik hoef jou niet uit te leggen wat voor uitwerking/impact 100% zuurstof kan hebben als daar vuur en olie bij komt.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: De machinekamer.

Bericht door klipper »

Is het mogelijk dat er een stalen fles met koolzuur werd gebruikt ,in geval van nood?. Ik meen mij te herinneren dat ik als hulpje tijdens het overbrengen naar de luchtfles op de overbrengleiding met een lap moest vrijven om ijsvorming te voorkomen. Gr
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: De machinekamer.

Bericht door Fluks »

Op alle schepen,waarop ik gevaren heb,was de maximale druk in de luchtflessen 30 bar.
Groeten,Arie.
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: De machinekamer.

Bericht door Arie »

pieter53 schreef: 17 jan 2020 19:11 Alle informatie is altijd welkom.
Ik had een keer gehoord dat startlucht tot 75 atm. ging, maar ik denk dat de schipper zich liet misleiden door het metertje......

Maar ik vroeg me eigenlijk af hoelang je moest pompen met een handpomp.
Meest gebruikelijk was 30 bar luchtdruk in de startlucht flessen, bij de VT op alle schepen met Appingedam Brons motoren en Kromhout motoren was 30 bar de max vuldruk van de luchtflessen, op vele Kromhout gloeikop motoren was een mooi koperen plaatje bevestigd met daarop een doodskop met de tekst,Nooit aanzetten met zuurstof, levensgevaarlijk. ik heb mijn vader eens horen vertellen dat hij ooit wegens een lekkage geen startlucht meer had en dat hij in een kroeg een fles koolzuur is wezen "lenen" om daar de van Rennes gloeikop motor mee te starten.
Er schijnen mensen geweest te zijn welke wel zuurstof gebruikt hebben om de motor te starten, maar dat niet meer kunnen na vertellen.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: De machinekamer.

Bericht door klipper »

Er waren lieden, die later al jaren met een electries startende motor voeren, nog regelmatig koolzuur gingen lenen of kopen!. Gr
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: De machinekamer.

Bericht door ossebaar.j »

Hoe bedoelt u Koolzuur CO2 . Dit gas wordt bij 30 ato vloeibaar en als het expandeert dan krijg je een temp van -30 graden ,dus sneeuw vorming .. Tevens is CO2 gas onbrandbaar , dus geen ontbranding in de cilinder . Brandblussers hebben inwendig een standpijp en de vloeistof wordt door zijn eigen expansiedruk naar buiten gedreven . . Hoe is dan de startinrichting geconstrueerd ?
Plaats reactie