Ik denk ouders (voorop), 4 dochters (2 midden op de luikenkap en twee bij het achterdek) en een zoontje
Oud Amsterdam
Re: Oud Amsterdam
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Oud Amsterdam
Vier geladen tjalken en op de achtergrond minstens nog één tjalk.
Tjalken en pramen hebben duidelijk de overhand in onze hoofdstad.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 13 mei 2017 15:55
- Locatie: Koudum
Re: Oud Amsterdam
O nee, Gerben, die zwaarden zijn zeker niet overbodig als je heen en weer moet bomen. In feite zijn ze multifunctioneel.
Zeker met een leeg schip en wat wind geeft een zwaard geweldige steun. Het maakt de draai ook veel korter. Wat dat betreft is het de energiezuinige voorloper van de kopschroef.
Verder zijn zwaarden de voorloper van de sputpaal: als je wilt remmen of even moet wachten, dan zet je de zwaarden in de prut.
En nog een bonus-mogelijkheid (gehoord van Jan Uuldriks, die in 1932 als knechtje ging varen op de tjalk Eems): er is natuurlijk geen toilet aan boord. Als je moet poepen, kun je het (omhooggedraaide) zwaard een beetje afduwen en je klomp er tussen duwen, waarna je leunend met je rug tegen het zwaard je behoefte kun doen.
Zie je, zelfs zonder mast en tuigage kun je niet zonder zwaarden!
Wat mij verder nog opvalt aan dit schip: de betimmering van de woning is uiteen genomen en ligt op de luiken naast de tobbe. Voorjaarsschoonmaak?
Wim.
Re: Oud Amsterdam
Hallo Wim,
Ik ben het helemaal met je eens wat betreft de multifunctionele zwaarden. Maar toch zie je dat de zwaarden meestal erg snel verdwijnen als schepen afgetuigd zijn.
Op de achtergrond trouwens een mooie motorpakschuit met liggend stuurwerk. Die varen zeker ook niet zo makkelijk zonder zwaarden, dwarsuit door de bocht
Ik ben het helemaal met je eens wat betreft de multifunctionele zwaarden. Maar toch zie je dat de zwaarden meestal erg snel verdwijnen als schepen afgetuigd zijn.
Op de achtergrond trouwens een mooie motorpakschuit met liggend stuurwerk. Die varen zeker ook niet zo makkelijk zonder zwaarden, dwarsuit door de bocht
Live to sail, sail to live
Re: Oud Amsterdam
(even voor de zekerheid)
waarom zou het geen motordekschuit kunnen zijn?
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Oud Amsterdam
Dat zou ook kunnen Pieter, ik dacht een donkere den te zien, maar dat kan ook iets anders zijn
Live to sail, sail to live
Re: Oud Amsterdam
Pakschuiten hadden meestal de roef over de volle breedte, dacht ik.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Oud Amsterdam
Nu je dat schrijft ben ik overtuigd.
Wie weet hoe ze die scheepjes vroeger noemden. Taal is geen abrupte wetenschap maar een dynamisch en sociale ontwikkeling.
Wie weet hoe ze die scheepjes vroeger noemden. Taal is geen abrupte wetenschap maar een dynamisch en sociale ontwikkeling.
Live to sail, sail to live
Re: Oud Amsterdam
Ach, daarover kan je een boek vol schrijven; een klein 'opzetje daar toe' staat op BVT.
Ook in mijn inleiding op BVT stip ik het probleem met naamgeving en termen aan.
Ook in mijn inleiding op BVT stip ik het probleem met naamgeving en termen aan.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Oud Amsterdam
[quote=pieter53
Werpen een blik vooruit dan zien we nog twee tjalken, waaronder een paviljoentjalk, waarop driftig geboomd wordt.
Vier geladen tjalken en op de achtergrond minstens nog één tjalk.
Tjalken en pramen hebben duidelijk de overhand in onze hoofdstad.
[/quote]
Zouden die diep afgeladen tjalkjes ook te maken kunnen hebben met zand varen, dit ook in verband met de naam van een van de schippers (henes)
in de latere jaren hebben er beunschepen gevaren met een eigenaar van de zelfde naam.
is maar een gok hoor
gerrit
Werpen een blik vooruit dan zien we nog twee tjalken, waaronder een paviljoentjalk, waarop driftig geboomd wordt.
Vier geladen tjalken en op de achtergrond minstens nog één tjalk.
Tjalken en pramen hebben duidelijk de overhand in onze hoofdstad.
[/quote]
Zouden die diep afgeladen tjalkjes ook te maken kunnen hebben met zand varen, dit ook in verband met de naam van een van de schippers (henes)
in de latere jaren hebben er beunschepen gevaren met een eigenaar van de zelfde naam.
is maar een gok hoor
gerrit