De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Alles over binnenscheepvaart
Berghout-2
Berichten: 283
Lid geworden op: 13 mei 2017 15:55
Locatie: Koudum

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door Berghout-2 »

Vreemd, ik had gisteren een reactie geplaatst maar die is niet verschenen. Gebeurt me vaker op dit forum.
Nog maar eens, dus. RD is inderdaad Ransdorp. Het scheepje op de voorgrond lijkt op een heel klein Lemster aakje. Veel groter dan 6 meter zal-ie niet zijn.
Er achter ligt ook een Ransdorper, dat is een botter.
Zoals alle vissersvaartuigen van de Zuiderzee hebben ook deze schepen een ongestaagde mast, dus een mast zonder wanten. Er is wel een voorstag, niet van staaldraad maar een massief ronde staaf, om de fok langs te hijsen.
De schipper van de RD2 hijst net z'n fok. Het halende part van de fokkeval zit vast op de tophoek, dat heeft als voordelen dat je de fok (indien nodig) naar beneden kunt trekken, en dat de val nooit uit het blok kan schieten.
Wim.
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door Janna »

Wat mij opvalt: rakbanden zonder kralen. Fok met leuvers.
Eerste rif erin, en heeft-ie nu de reefknuttels rond de giek gezet?
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door pieter53 »

Ik dacht bij het scheepstype meer aan een Hindelooper boot.
Een soort van kleine Makkumer, Workummer, Enkhuizer bol (of aak of boot?)
Nu ja, geef het beesie een naampie.
Het boeisel lijkt met één gangetje verhoogd en goed beschouwd zitten de rifseizings gewoon gebonden.
Het blijft een snoezig gevalletje, dit zeilende bedrijfsvaartuig.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Berghout-2
Berichten: 283
Lid geworden op: 13 mei 2017 15:55
Locatie: Koudum

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door Berghout-2 »

Janna schreef: 23 jan 2020 11:12 Wat mij opvalt: rakbanden zonder kralen. Fok met leuvers.
Eerste rif erin, en heeft-ie nu de reefknuttels rond de giek gezet?
Rakbanden zonder kloten (kralen worden door dames gedragen), ik denk omdat het maar zo'n klein zeiltje is, vergelijkbaar met dat van een 16 kwadraatje. Die touwtjes glijden zo al makkelijk zat.
En die knuttels zitten echt alleen maar om het zeil. Ze liggen toevallig op de giek.

Trouwens, het is ook wel bijzonder dat het visserijnummer tweemaal op het zeil is geschilderd. Zou de schipper aanmerkingen hebben gekregen van de visserij-inspectie, dat het nummer te klein was?

@Pieter: het boeisel is niet met 1 gang verhoogd. Wat je ziet is de normale constructie bij allerlei visaken: de plecht (dat is de visserijbenaming voor het voordek) loopt door tot de buitenkant van het boeisel en ligt daar bovenop. Dat is die smalle rand die je kunt zien op de foto. Daar weer boven zit het zetboord, mooi aansluitend aan het boeisel.

Maar goed, het is een erg mooie foto van een heel mooi scheepje, maar het heeft weinig te maken met tjalken :wink:
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door pieter53 »

Berghout-2 schreef: 23 jan 2020 13:35 Rakbanden zonder kloten (kralen worden door dames gedragen),
Dames hebben blijkbaar meer beschaving dan schippers? :wink:

@Pieter: het boeisel is niet met 1 gang verhoogd. Wat je ziet is de normale constructie bij allerlei visaken: de plecht (dat is de visserijbenaming voor het voordek)

Plecht is geen woord dat alleen in de visserij gebruikt werd.

Je stelt dat het scheepje een voordekje zou hebben, maar volgens mij staat de schipper gewoon in het voorschip. Gezien de hoogte waarop die plecht zou liggen zou hij daar volgens mij niet op zijn knieën kunnen zitten. Nog een ander werkhouding lijkt me tijdens het hijsen van de fok, niet waarschijnlijk.
Dat is die smalle rand die je kunt zien op de foto. Daar weer boven zit het zetboord, mooi aansluitend aan het boeisel.
Gezien de contructie bij de kop van het zwaard lijkt de bovenste strook vast te zitten. Hoe je het dan precies noemen wilt is een kwestie van smaak. Ik ben daarin maar niet al te expliciet geweest.

Aangezien mij geen scheepstypes bekend zijn die met dit model geheel overeen komen en vooral de breedte van het gedeelte tussen berghout en bovenrand groter is dan ik bij dit soort scheepjes gewend ben, opperde ik het idee dat er een randje opgezet was.

Maar goed, het is een erg mooie foto van een heel mooi scheepje, maar het heeft weinig te maken met tjalken :wink:
Het is in ieder geval een kromsteven met ronde voor- en achterboegen.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door pieter53 »

1paviljoentjalk eilers 010186000774.jpg
1paviljoentjalk eilers 010186000774.jpg (128.77 KiB) 882 keer bekeken
Eerst maar eens een overzichtsfoto met dit paviljoentjalkje met een vlieger op sleeptouw.

Beschrijving
Prins Hendrikkade Gezien van de Oosterdokskade naar het Open Havenfront. Links de Schreierstoren. In het midden de ingang van de Oudezijds Kolk en de torens van de Sint Nicolaaskerk. Rechts Kamperbrug (nr.285). Uiterst rechts het Victoria Hotel aan het Damrak.
Vervaardiger Eilers, Bernard F. (1878-1951)
Collectie Bernard F. Eilers
Datering april 1908
Rechthebbende Stadsarchief Amsterdam
Afbeeldingsbestand 010186000774

2 paviljoentjalk eilers.jpg
2 paviljoentjalk eilers.jpg (248.19 KiB) 882 keer bekeken
En ingezoomd voor de liefhebbers!
Op de achtergrond een paar Amsterdamse ronde schuiten.
In nog oudere tijden vaak (grotendeels) open schuiten met een los dek, een zolder...... :wink:
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gerben
Berichten: 545
Lid geworden op: 21 jan 2007 13:44

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door Gerben »

Mooie scherpe foto weer. Heerlijk die glasplaatnegatieven.

Gied te zien is dat het want losgemaakt is van de puttingen. Goed voorbereid voor een lang stuk bomen lijkt mij. Ook is te zien dat de mast een dubbele mastbout heeft om hoger te draaien. De mast ligt nu in een hogere steun aan de achterkant van de mastkoker. De eigenlijke mastbout is op de mastvoet te zien.
Het lijkt alsof er ondanks de onderstrijker toch een strijkval ingeschoren is?
Live to sail, sail to live
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door pieter53 »

detailpaviljoentjalk eilers 010186000774.jpg
detailpaviljoentjalk eilers 010186000774.jpg (48.87 KiB) 792 keer bekeken
maar even de loupe er bij gepakt.......

3paviljoentjalk eilers 010186000774.jpg
3paviljoentjalk eilers 010186000774.jpg (189.31 KiB) 792 keer bekeken
In de liggers zijn drie schippers Rijnbeek met een tjalk te vinden.
Afgaande op de voorletters zou het de Nooit Gedacht moeten zijn.
https://s2ho.nl/LSD/top/common/Q_Detail ... ode=A5633N
maar ook in de familie? zijn
https://s2ho.nl/LSD/top/common/Q_Detail ... ode=A9387N
en
https://s2ho.nl/LSD/top/common/Q_Detail ... ode=A9403N
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gerben
Berichten: 545
Lid geworden op: 21 jan 2007 13:44

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door Gerben »

Hallo Pieter,

Mooi speurwerk!
Ik v8nd het moeilijk in te schatten, maar ik zou toch denken dat dit tjalkje eerder die 19,85 m. is en niet 15,68m.? Maar dat is zo mijn gevoel erbij.

Nu je de loupe gepakt hebt voor het achterschip zie ik dat er achter iets in het water meegesleept wordt: houten balken of loopplanken? Zouden ze die als uithouder gebruiken omdat ze geladen niet voor de wal komen? In ieder geval lijkt het dat ze binnenkort zullen lossen met die kruiwagens in de bijboot. Misschien dat er daarom 3 mannen aan boord zijn, hulp om het schip naar de losplaats te bomen en alvast alles mee om te lossen?
Live to sail, sail to live
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door pieter53 »

De liggers geven natuurlijk maar een papieren moment opname.
De werkelijkheid op een ander moment kan heel anders zijn.
Als ik mijn uiterste best doe dan lijkt de laatste letter op het naambordje aan BB een N
Dus dan zou het https://s2ho.nl/LSD/top/common/Q_Detail ... ode=A9403N kunnen zijn.
Helaas zit er weer een dubieuze verwijzing naar een vorige meting.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Plaats reactie