Oud Antwerpen

Alles over binnenscheepvaart
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Oud Antwerpen

Bericht door Wrijfhout »

We zijn al eens eerder met 'Antwaarp' aan de slag geweest maar dat onderwerp is er misschien al afgevallen. Toch vind ik het hele gebeuren rond deze havenstad interessant genoeg om het nog eens op te starten. We hebben inmiddels heel wat 'stamgasten' erbij gekregen. Schroom niet om ook foto's te plaatsen of je anekdote's met ons te delen.

Gr. Harry

Om te beginnen een havenkaartje uit de vijftiger jaren schat ik, de Zuiderdokken staan er nog op.

..foto's ...
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Antwerpen

Bericht door Kees Keijzer »

Harry; Jij dacht even wat leven in de brouwerij brengen met dit onder werp over "De Stad" Het haven kaartje is inderdaad uit de vijftiger jaren , de Boudewijnsluis staat er al op. Maar de Zuiderdokken liggen wat zuiderlijker ter hoogte van Hangar 15, die zijn rond 1970 gedempt.
De foto is van het Kattendijkdok van zuid naar noord . Het gebouw op achtergrond aan de rechterkant is de pompierskazerne ,de brandweer,
er staat daar zo lang als ik me kan heugen ook een graansilo. Volgens mij is het een foto uit het interbellem, de tijd tussen de twee wereldoorlogen.En dan de toogtarieven maal 7,5 cent .Ook Fieke op het Falconplein komen we nog tegen, daar zitten nu allemaal Russen.
We wachten af wat er nog in het vat zit.Allez, manneke laat maar komen.
Gr, Kees
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Oud Antwerpen

Bericht door Kees Keijzer »

Harry; Als je die foto's ziet van de Antwerpse sluizen gaat heel die story weer leven van het binnenkomen en buiten geraken in de dokken. De Kom ,Kattendijksluis, schutte drie keer op een tij en de Oude dok,Bonapartedok maar een keer. Op die foto over de zeeboot heen gaat het eerste schutsel van de kom met het eerste vloedje op. Daarna pakte hij de schepen van buiten en de volgende schutting kwam op hoogwater weer buiten, weer naar binnen schutten en de derde schutting stond half eb weer buiten en dan nog een keer van buiten en dat was het op een tij.
Als het druk was rond hoogwater buiten riep de luitenant over de megafoon ;"t Hoogwater is vol, alle schepen naar den Ouw Dok"Die Bonapartesluis kwam ook op hoog water naar buiten maar daar konden veel schepen in, maar dat duurde lang, die voer binnen pas uit na de derde schutting van de kom. En als je mazzel had konder een paar schepen met een bootje mee in de Royerssluis, maar daar kon je je niet voor opgeven. Kijken af er een groene vlag aan de mast op het staketstel omhoog ging en dan wie het eerste was was binnen. Er is wat afgescholden op dat binnenkomen in Antwerpen.En bij het zien van die plaatjes komt dat allemaal weer boven..
Zo even een beetje nostalgie van veertig jaar terug.Hier bij nog een stukje dagboek van 30-12 -69 waarop het ook niet vlotte met het binnenkomen;17.00 u voor de Stad en om 22.00u vast op 42 via de Oude Dok.


Afbeelding
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Kees je bent me net te vlug af want ik wou er net wat opzetten wat met jouw schrijven van doen heeft.

Afbeelding

Hier komen de Ionia en de Wandria voor de Royerssluis. In het boekje van de Antwerpse loodsen vond ik onderstaand tabelletje. Maar dat is me niet helemaal duidelijk hoe het met die nummering zat. Ald dat per schip gold moest je dan zelf de volgorde van binnenkomst bijhouden. Kan me voorstellen dat daar wel oneenigheid over kon ontstaan. En over dat schutten moet je me maar eens persoonlijk uitleggen want dit is me allemaal een beetje tekort door de bocht. Neem maar weer eens een reisje Ruischerbrug aan :wink:
Ik moet de tijden van dat schutten met die tijsluizen wel ergen op papier hebben staan maar weet alleen niet waar.

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Oud Antwerpen

Bericht door Kees Keijzer »

Harry; Over de Royerssluis, daar kon je speciale schuttingen kopen als veel haast had , werd door de kantoor schepen wel eens gedaan en dan kreeg je net als de zeevaart een nummer.
Daar heb ik nog een leuke anecdote over;Op vrijdag 08-01-71 vertrokken we om 10.00u uit Rotterdam en kwamen met een goed tij voor de stad maar als je een bestemming had buiten de haven van Antwerpen mocht je niet door de Kruisschanssluizen, want dan moest je havengeld betalen. Toen we beneden de Royersslius opkwamen lag er een kustertje te wachten met de kop op stroom en de vlag van de Royers ging omhoog voor die kuster.
Mijn vader zei toen ;"We gaan de sluis maar in, want die boot moet nog kopvoor nemen en in die tijd zijn wij allang binnen.Dus wij meerden af in de sluis.
Pa ging inklaren bij de luitenant van de sluis en die zei tegen mijn vader;
Gij wit dat dit niet moogt manneke, want u komt hier niet voor het eerst"
"Ja "sprak mijn vader; "Dit jaar is het de eerste keer dat we in Antwerpen komen" ,toen moest de man lachen en 100 Frank fooi deed wonderen, want we lagen in 13 uur tijd vast van Rotterdam in de dokken van Antwerpen. In de sluis nog even een frietje in het frietkot gehaald en dat smaakte toen dubbel lekker....
Gr.Kees
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Oud Antwerpen

Bericht door Kees Keijzer »

Ja als jij dat er allemaal opzet moet ik wel reageren; Op die foto aan de buitenkant van de Kom heb ik al eens gereageerd.De schepen liggen de wagten op het eerste schutsel van die sluis, er loopt noog eb. De Grote Gust, een drijvende kraan van de stad gaat de Royerssluis in, misschien zetten ze er na de groene vlag wel op , dan kunnen er nog een paar motorschepen mee als ze vlug zijn.
En dan die foto genomen van af de brug van Merksem , hij is opvarend gezien genomen.
De jacobsladder is van de Bloemmolens Flandria, wij hebben daar van 23 dec. 1968 tot 7 januari van het nieuwe jaar geladen met mosterdzaad gelegen. Met Oud en Nieuw zat bij ons de woning vol met 30 man, het was een hele happening.
Het brugkraantje daar net boven is nog een poos van een vestiging van Konezo geweest, daar deden we nogal eens verpakt of los zout van Hengelo lossen en dan gingen we met asbest uit de zeeboot in Antwerpen of eterniet platen van Kappele op den Bos aan de Brusselse vaart naar Goor, Dan voer je mooi een rondje. De grote silo's op de achergrond zijn van de Belgische Boerenbond, Tegenwoordig AVEVE, daar hebben we ook vele malen veevoeder gelost. De Grote schoorstenen zijn van de energiecentrale, als de wind oostelijk was zat je onder de koolas .
Zo nu stop ik er even mee.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
De Zuiderdokken, in 1968 gedempt.

lees hieronder

Tien jaar voor het definitieve besluit om de Zuiderdokken te dempen , werd al nagedacht over een andere bestemming voor de nieuwe ruimte. Het laatste binnenvaartschip vertrok in juli 1967. Een jaar later werd gestart met het dempen. Een klus die in 1969 klaar was. De Zuiderdokken zouden in de volksmond voortaan de Gedempte Zuiderdokken heten. Over een nieuwe bestemming voor het plein is ook na het volstorten van de dokken nog veel gepraat. Een grote ondergrondse parkeergarage behoorde eind jaren zestig tot de mogelijkheden. In de jaren zeventig suggereerde toenmalig schepen Van Cauwelaert om er een (Zuiderdokken-)bos te planten.

Het werd allemaal niets en de Gedempte Zuiderdokken werden, behalve standplaats voor de Sinksenfoor, vooral een grote parkeerplaats voor vrachtwagens en buurtbewoners. Begin jaren negentig werd onder de vlag van het veelbelovende project Stad aan de Stroom aan een benedengronds winkelcentrum of een jachthaven gedacht. De plannen verdwenen, samen met Stad aan de Stroom, in de prullenmand. Sindsdien blijft enkel de grote leegte over De vlakte heeft een woelige geschiedenis achter de rug. Het terrein maakte eerst deel uit van de citadel waar de Spaanse soldaten gelegerd waren. Dat zogeheten Zuidkasteel werd gebouwd in de zestiende eeuw en zou ruim driehonderd jaar het zicht van deze buurt bepalen.

In 1874 werd een groot deel van de huizen in de buurt onteigend en drie jaar later startte het stadsbestuur met de bouw van de Zuiderdokken. Er zouden onder meer binnenschepen met kolen en zand aanmeren. Door de tientallen visserboten die er dagelijks met hun ruim vol mosselen aanlegden, werden de dokken in de volksmond al snel de Mosselkaai genoemd. De bedrijvigheid lokte nevenactiviteiten aan en in geen tijd was de buurt rijk aan vissers- en scheepswinkeltjes, en natuurlijk cafés. Deze mooie periode duurde amper 87 jaar. De binnenscheepvaart nam af en de Zuiderdokken kwamen ter discussie te staan om uiteindelijk te worden gedempt. Even verhuisde de vroegmarkt van de Rui naar de toen al Gedempte Zuiderdokken, maar begin jaren zeventig werd hiervoor een locatie gevonden in de Kielse polders.
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Oud Antwerpen

Bericht door Kees Keijzer »

Even gesnuffeld en nog wat foto's gevonden uit Antwerpen;
Deze foto's zijn genomen op zaterdag 24 oktober 1970 met een fototoestel wat een van mijn zussen ergens bij kado kreeg. Dus moeder en de zussen kwamen terug van het winkelen en toen even het ouderlijk schip op de gevoelige plaat vast gelegd. We liggen daar geladen in de Oude Dok, officieel Bonaparte-Dok, afgeladen met een soort steentjes, die we in Terneuzen geladen hadden voor Hemiksem, net boven Antwerpen,
We konden niet direkt lossen dus zijn we een paar dagen binnen blijven liggen.;
Afbeelding
Afbeelding
Toen de Oude Dok nog in bedrijf was als sluis mocht je er als het beleefd vroeg wel een paar dagen in blijven liggen, je lag er dicht bij de stad, recht voor het Hollandse schipperscafé Brabo van Jac. Larooy.
Je kan wel zien dat het maar een weggevertje was het fototoestel, maar het legde toch een tijdsbeeld vast.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Oud Antwerpen

Bericht door Kees Keijzer »

Zo even dit ook weer eens naar voren gehaald;
Een foto uit 1962 van schepen van drie broers en en neef bij elkaar op zij op een plek waar je altijd wel Hollandse schepen kon vinden in Antwerpen, nl, nr 43 in het Kattendijkdok;
Afbeelding
Het is de familie Grinwis die daar afgemeerd ligt en beschenen wordt door vriendelijk middagzonnetje.
Tegen de wal de klipper Zuid-Holland van A. Grinwis Kr.zn. thuishaven Ouddorp, daar opzij het ouderlijk schip van de drie buitenste , de klipper 'Spes-Salutis'van C. Grinwis C.zn.thuishaven Ouddorp, dan ook een klipper de 'Geja' van W. Grinwis C.zn. die voer van Rotterdam en de buitenste is de de luxemotor 'Norma' van A. Grinwis C.zn., die had als domicilie Terneuzen.
Foto met dank aan A. Grinwis.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Wim van Leeuwen
Berichten: 154
Lid geworden op: 01 jun 2007 23:03
Locatie: Papendrecht

Bericht door Wim van Leeuwen »

Als ik de foto’s van Antwerpen zie komen er weer een hoop herinneringen los. Toen ik nog bij vader aan boord was kwamen wij regelmatig in Antwerpen. Toen ik in 1950 zelfstandig schipper en eigenaar werd ging ik in de volgende jaren, toen het stro en vlas varen uit de tijd was, ook meer op Antwetrpen varen. Omdat mijn zwager regelmatig voor Maas voer had hij mij daar ook bekent gemaakt en in de loop der jaren werd ik daar vaste klant. Zoals ik van vader hoorde had Maas vroeger een kantoor in het Zuiderdok aan de Waalse kaai maar in mijn tijd waren hun gevestigd in, naar ik meen Kribbestraat in de buurt van het Willemsdok. Nog later aan de Jordaanskaai en de laatste lokatie waar ik nog van weet in de Kipperstraat nabij het Straatsburgdok. Maas hield er een vrij stabiele vrachtprijs op na; zomers wat minder en winters wat meer en daar was over het algemeen niet over te discuseren, maar had zo wel zijn eigenaardigheden maar had een voordeel was dat er geen cafe aan verbonden was.
Op een bepaald uur ging men morgens naar zijn kantoor waar een wachtkamer was en na verloop van tijd kwam hij zelf kijken wie daar allemaal aanwezig waren. Ik vermoed dat hij toen al wist wie hij zou gaan bevrachen maar we moesten toch allen stuk voor stuk op zij kantoor komen. Kwam je de zelfde deur weer uit dan was je niet bevracht maar kwam je door de andere deur naar buiten dan was je bevracht en had de boekhouder; mr.Walter de charter voor je klaar gemaakt. De vrachten waren hoofdzakelijk cement op de zaat van Burcht en Hemiksem en meest partijtjes van 100 ton in papieren zakken van 50 kilo. De losplaatsen waren verspreid door heel Nederland waarvan Drachten (toen nog oud Drachten) de mooiste vrachtprijs gaf. In Delft kwam het nog al eens voor, vooral in de zomer, dat de plaatselijke losploeg vroeg of ze om 4 uur in de morgen mochten beginnen i.v.m. de warmte want de cement in het ruim was ook nog niet afgekoeld. Wij vonden dat natuurlijk prima en we hadden toen nog gen last dat er op pepaalde uren dit of dat niet mocht.
Als er geen werk in Rotterdam was als wij daar in de buurt losten belde ik naar Maas en meestal zei hij dan; kom maar naar de stad. Ook van de Leiestreek gingen wij veel leeg naar Antwerpen via de Neersschelde. Wij gingen dan het Zuiddok binnen om daar onze bevrachting af te wachten. Later toen de schoonzoon van Maas, mr.Kweekers aan het bewind kwam liep alles niet meer zo soepel voor ons en moesten ook regelmatig in Haccourt gaan laden. Andere schippers die dat werk regelmatig deden waren; de Jacjo- Sjaak Heck die toen met zijn zuster bij hun moeder aan boord waren en Cor van Parijs met zijn mooie kromme klipper. De volgende keer meer over Antwwerpen. Wim.
Plaats reactie