Oud Amsterdam
Re: Oud Amsterdam
later voeren er ook diverse motorscheepjes vanuit het duingebied vrachtjes zand naar Amsterdam. Gr
Re: Oud Amsterdam
De zandvaart vanachter Haarlem naar Amsterdam is al heel, heel lang aan de gang.
Zo waren er bijvoorbeeld bij de kleine sluis van Spaarndam diverse keuren die betrekking hadden op de zandscheepjes die er door gingen.
Maar ik vroeg me ook al af wat die drukte te betekenen had. Het lijkt er op dat de scheepjes als bestemming de Waalsgracht moeten hebben. Ik ben niet zo goed thuis in het waterbeheer in die tijd in Amsterdam, maar bij bestemmingen verder weg zou de route over het Oosterdok waarschijnlijker handiger zijn. Ook het feit dat er twee mastloze scheepjes tussen zitten doet denken aan een bestemming achter vaste bruggen.
Mogelijk heeft het betrekking op de bouw van het scheepvaarthuis, dat begon namelijk rond 1913.
Zo waren er bijvoorbeeld bij de kleine sluis van Spaarndam diverse keuren die betrekking hadden op de zandscheepjes die er door gingen.
Maar ik vroeg me ook al af wat die drukte te betekenen had. Het lijkt er op dat de scheepjes als bestemming de Waalsgracht moeten hebben. Ik ben niet zo goed thuis in het waterbeheer in die tijd in Amsterdam, maar bij bestemmingen verder weg zou de route over het Oosterdok waarschijnlijker handiger zijn. Ook het feit dat er twee mastloze scheepjes tussen zitten doet denken aan een bestemming achter vaste bruggen.
Mogelijk heeft het betrekking op de bouw van het scheepvaarthuis, dat begon namelijk rond 1913.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Oud Amsterdam
pieter53 schreef: ↑25 jan 2020 14:01 De zandvaart vanachter Haarlem naar Amsterdam is al heel, heel lang aan de gang.
Zo waren er bijvoorbeeld bij de kleine sluis van Spaarndam diverse keuren die betrekking hadden op de zandscheepjes die er door gingen.
Ook mijn vader heeft een aantal jaren met zand gevaren ,een paar jaar van omgeving Lisse naar Leiden, voor o.a. Jan Mens en later enige jaren van uit Heemstede en spiegel polder naar Amsterdam dit was voor de Terro.
Ook twee van zijn zwagers voeren daar met zand, er zaten veel Groningers daar in het zand gebeuren.
Dit speelde zo in de jaren 1952 na enige jaren naar Leiden te hebben gevaren is hij er mee gestopt en weer gewoon gaan varen na een aantal jaren is hij weer in het zand terecht gekomen in Amsterdam.
gr.gerrit
Re: Oud Amsterdam
-
Over het Scheepvaarthuis gesproken....
Het is er inderdaad nog niet. Wel een flink gat links van het hoekpand.
Op de achtergrond links de beurtvaartsteigers aan de Westerdokskade en in het midden een sleepbootje van Zur Mühlen met rookgordijn!
Ook blijkt één van de diepgeladen tjalkjes een andere koers te varen dan de soortgenoten.
Over het Scheepvaarthuis gesproken....
Het is er inderdaad nog niet. Wel een flink gat links van het hoekpand.
Op de achtergrond links de beurtvaartsteigers aan de Westerdokskade en in het midden een sleepbootje van Zur Mühlen met rookgordijn!
Ook blijkt één van de diepgeladen tjalkjes een andere koers te varen dan de soortgenoten.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Oud Amsterdam
stuurboord uit in het westerdok ,die omgeving werd de zandhoek genoemd.
gerrtit
gerrtit
Re: Oud Amsterdam
Blunder van mij: we zitten aan de Oostkant natuurlijk.
Het is de Oosterdokskade. Eerst een dam, toen kwam er een gat in, en sinds een paar jaar is hij weg.
Het is de Oosterdokskade. Eerst een dam, toen kwam er een gat in, en sinds een paar jaar is hij weg.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Oud Amsterdam
-
Er was natuurlijk ook andere beroepsvaart dan met tjalkjes en dekschuiten.
De stallen van onder meer de paardentram, de 'aapjes', de bereden politie en tientallen andere ondernemingen en particulieren leverden voldoende grondstoffen voor de tuinbouw in de Sloterpolder en het Overtoomse veld.
Ik ben even kwijt hoe men deze schuiten ook weer noemde...., wie helpt mij?
Opvallend is de enkele roeiklamp en de drie 'kootjes' op de voorstevenbalk.
Stalmest wordt bewerkt op pramen in de Kostverlorenvaart
Beschrijving Gezien vanaf de Baarsjesweg in noordelijke richting, met aan de overzijde van het water bedrijfspanden van de N.V. Loonstoomhoutzagerij en -schaverij Zeldenrust, ter hoogte van de latere Tweede Kostverlorenkade 81-83, hoek Jan Hanzenstraat.
Documenttype foto
Vervaardiger Eilers, Bernard F. (1878-1951)
Collectie Collectie Bernard F. Eilers
Datering 1908
Rechthebbende Stadsarchief Amsterdam
Afbeeldingsbestand 010186002260
Er was natuurlijk ook andere beroepsvaart dan met tjalkjes en dekschuiten.
De stallen van onder meer de paardentram, de 'aapjes', de bereden politie en tientallen andere ondernemingen en particulieren leverden voldoende grondstoffen voor de tuinbouw in de Sloterpolder en het Overtoomse veld.
Ik ben even kwijt hoe men deze schuiten ook weer noemde...., wie helpt mij?
Opvallend is de enkele roeiklamp en de drie 'kootjes' op de voorstevenbalk.
Stalmest wordt bewerkt op pramen in de Kostverlorenvaart
Beschrijving Gezien vanaf de Baarsjesweg in noordelijke richting, met aan de overzijde van het water bedrijfspanden van de N.V. Loonstoomhoutzagerij en -schaverij Zeldenrust, ter hoogte van de latere Tweede Kostverlorenkade 81-83, hoek Jan Hanzenstraat.
Documenttype foto
Vervaardiger Eilers, Bernard F. (1878-1951)
Collectie Collectie Bernard F. Eilers
Datering 1908
Rechthebbende Stadsarchief Amsterdam
Afbeeldingsbestand 010186002260
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Oud Amsterdam
Ik denk dat J.G. Schutten (blz. 298) dit zou kwalificeren als een Slotense mestpraam of het een enkele 7,2 x 2 of een dubbele 8,2 x 2,2 is, durf ik zo niet te zeggen.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Oud Amsterdam
Amstel Gezien naar de Magere Brug (ophaalbrug 242). Links Amstel 236-256A, met daarnaast de ingang van de Kerkstraat. In het midden 3 dekschuiten en enkele binnenvaartschepen. Rechts een deel van de leuning van welfbrug 250 bij de ingang van de Nieuwe Prinsengracht en puinboot 9 van Publieke Werken.
Collectie Bernard F. Eilers
Datering april 1909 t/m oktober 1917
Rechthebbende Stadsarchief Amsterdam
Afbeeldingsbestand 010186000795
Op de voorgrond een overgangsmodel tussen de Amsterdamse ronde schuit en de stalen Amsterdamse dekschuit.
Op de achtergrond stoombeurtschepen (stoomgoederenboten) waaronder de Amstel V.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Oud Amsterdam
gr. Bas