Rijnvaartnostalgie.

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door pieter53 »

kabo schreef: 23 feb 2020 15:05Schepen waren bedoeld om troepen naar Frankrijk te vervoeren. 153 zijn er gebouwd.
gr. Bas
Weet je het zeker Bas?
Ik meen gelezen te hebben dat ze voor de Franse en Belgische kanalen bedoeld waren.
Maar misschien moet ik ons topic nog eens doorlezen als ik tijd heb...
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door kabo »

Hallo Pieter, er stond bij dat de schepen de afmetingen van een spits hebben gekregen om verder het binnenland in te kunnen varen met die afmetingen.
gr. Bas
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door pieter53 »

Dag Bas,
Er was op niet lang geleden de nodige aandacht voor de Engelse bak. Reden daarvoor was een verkooppraatje van de eigenaar van een dergelijke bak, die hij Ac1320 noemt. Het verhaal rammelt echter hier en daar.

In 2006 schrijft Harry in ons topic Engelse bak al dat de schepen in Engeland gebouwd werden. Over zee gesleept werden om in Frankrijk en België dienst te doen. Termen als zeelichter, of troepen naar over zee naar Frankrijk vervoeren zijn in mijn ogen verkooppraatjes.

Ik heb niet lang geleden, naar aanleiding van een discussie met de maker van vaartips, via Google books een aantal Engelse bronnen geraadpleegd en heb geen reden gevonden om aan de lezing van Harry de Groot te twijfelen.
Helaas heb ik door ruimte gebrek De Binnenvaart Special over de Engelse bak weg moeten doen, maar misschien dat één van de forumleden daar nog over beschikt en wat nuttige opmerkingen kan plaatsen.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door ichthus »

w g. Wim cacao bonen lossen 1998
Bijlagen
een beetje hoger.jpg
een beetje hoger.jpg (205.5 KiB) 820 keer bekeken
lage brug Becken 2.jpg
lage brug Becken 2.jpg (174.97 KiB) 820 keer bekeken
spoor en water
spoor en water
spoor en water.jpg (140.34 KiB) 820 keer bekeken
lege haven
lege haven
1998.jpg (138.57 KiB) 820 keer bekeken
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door navigatie »

Wim,
Inderdaad, wel een erg lege haven. Ik hoop wel dat het er niet altijd zo uit ziet.
Ik heb de haven in ieder geval nooit zo leeg gezien. (Is wel 45 jaar geleden :oops: )
grt Wim
verzamelaar
Berichten: 583
Lid geworden op: 11 dec 2009 19:08
Locatie: Rotterdam

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door verzamelaar »

In het verleden moest Zwitserland een grote voorraad hebben van allerlei goederen en de meesten werden aangevoerd per schip. Daarom was het altijd zo druk. Denk aan de lagerschepen, die in de haven lagen.
Groet Arnold.
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door ichthus »

wg. Wim
Bijlagen
St Johann.jpg
St Johann.jpg (93.75 KiB) 789 keer bekeken
kaart 2.jpg
kaart 2.jpg (94.4 KiB) 789 keer bekeken
Gerrit
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 mar 2019 16:35

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Gerrit »

Kees Keijzer schreef: 23 feb 2020 13:27 Er werden ook schepen met ronde kimmen verlengt met vierkante kimmen voor meer tonnen en betere vaareigenschappen.
Groet, Kees.
Bij ons werd het gedaan om dat het goed koper was ,dan ronde kimmen.
Stuk werd klaar gemaakt toen naar de werf en er tussen gezet en de hoeken werden aan gestrookt.
Dat je met vierkante kimmen minder verlagerde dat klopt,maar dat je met ronde kimmen sneller werd weggezet, kan ik mij niet voor de geest halen.
Je moest leeg de binnen bocht wel scherper aan varen dat klopt,maar met een beetje wind op open water geef mij dan een iets ronder schip gedraagd zich wel gemoedelijker.
Misschien ,wat men gewend bevalt beter?
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door klipper »

Ik heb met een schip gevaren dat nergens recht was, met flinke ronde kimmen. Na de verkoop van het schip voer er een jonge schipper mee. Deze was gewend om met diverse schepen te varen ,tot koppelverbanden aan toe. Na een par dagen was zijn commentaar NU KAN IK ZEGGEN, IK KAN OVERAL MEE VAREN!. Gr
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door kabo »

rdam794.jpgmissisipi.jpg
rdam794.jpgmissisipi.jpg (136.77 KiB) 1250 keer bekeken
Een echte Rode Zwitser, de Missisipi in de Eemhaven, achter de centrale Waalhaven in de jaren 60.
gr. Bas
Plaats reactie