Rijnvaartnostalgie.

Alles over binnenscheepvaart
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door ichthus »

ichthus schreef: 15 mar 2020 22:00
verzamelaar schreef: 08 mar 2020 11:51 Martin, heb de foto van je gepikt en geplaatst op Facebook in NRV/Neska vroeger.
Groet Arnold.
Jammer Jammer, men kan ook www. Kustvaartforum. com komen Kijken.
gr Wim
maarpol
Berichten: 7272
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door maarpol »

ichthus schreef: 15 mar 2020 22:14
ichthus schreef: 15 mar 2020 22:00
verzamelaar schreef: 08 mar 2020 11:51 Martin, heb de foto van je gepikt en geplaatst op Facebook in NRV/Neska vroeger.
Groet Arnold.
Jammer Jammer, men kan ook www. Kustvaartforum. com komen Kijken.
gr Wim
Niet jammer hoor dan genieten er meer mensen van en Facebook is voor mij een kilde voor dingen waar ik in geinteresseert ben . Had het niet voor Fb geweest had mijn Nigeria topic 90 % minder geweest . En ook andere foto s daar van daan op dit forum.
Groeten Martin

Roest rust nooit.
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Robert Delhaye »

pieter53 schreef: 14 mar 2020 14:43 Ik hoor graag zoveel mogelijk visies.
Wanneer ze me een beetje zinnig voorkomen, vermeld ik ze vaak ook in BVT (dus pas op met wat je zegt....voor je het weet wordt het misbruikt :mrgreen: )

Maar goed.
Volgens BVT is:
~halfsalonboot:
Het zou eigenlijk halfsalonSCHIP moeten zijn.
passagiersschip waarvan de salon gedeeltelijk in het dek verzonken is. De term wordt voornamelijk gebruikt voor de oude passagiersschepen waarmee de lijndiensten op de grote rivieren onderhouden werden, of daarmee vergelijkbare schepen.

~salonboot:
1> passagiersschip met een op het dek geplaatste ruime salon. In veel gevallen gaat het om een raderpassagiersschip soms om een motorsalonboot.
HALF SALONBOOT: als voorgaand, maar met de salon tot de ramen aan toe verzonken.
Het grote publiek maakte vroeger meestal geen onderscheid tussen half-salon en salonboot. Alles werd gewoon salonboot genoemd.

2> klein vaartuig met ruime opbouw; zie glazenkast.

~glazenkast, salonboot :
motorvaartuig uit de jaren 30 tot 50 met een slanke lage romp en een vrij hoge, half verzonken, opbouw van hout met veel glas. Deze scheepjes zijn gebruikt als pleziervaartuig (enkele exemplaren nog steeds), als tramboot en als rondvaartboot en worden zeer vaak een salonboot genoemd.

Ik neem aan dat ook Robert een halfverzonken salon bedoelt....
Ja, het gaat inderdaad om een half verzonken achtersalon, met grote, vierkante ramen.

In principe kunnen we er vanuit gaan dat een raderboot voor passagiers onder dezelfde beschrijvingen valt als een Zwitserse.
Nou zit ik hier te twijfelen of ik de Zwitserse tekst ga gebruiken of het in het Nederlands ga doen. Ik denk dat het beste is om het dan maar in het Nederlands te schrijven, met gebruik van de originele Zwitserse termen.

Drie 'Formtypen' zijn terug te vinden in de bouw van stoomboten voor de Zwitserse meren. Het 'Glattdeckschiff', ook bekend als 'Flach- und Eindeckschiff', is de oudste bouwvorm, daarna kwam de 'Halbsalondampfer' en uiteindelijk de 'Salondampfer'. Tussenvormen zijn te vinden in het 'Glattdeckschiff mit aufgebauter Kajüte' en in het 'doppelseitigen Halbsalonschiff'.
De 'Glattdeckboote' kenmerkeden zich door een vlakke, langgerekte bouw, die behalve de raderkasten, de schoorsteen en soms een eenvoudige tent iedere opbouw op het dek ontbreekt.
De afgesloten ruimtes voor passagiers bevinden zich in de scheepsromp. Smalle trappen geven toegang van het dek aan de kajuiten, die zich aan de boeg en hek zijde van het middenschip bevinden (waar zich de stoommachine en ketels bevinden). Soms is er alleen maar een kajuit aan de achterzijde, terwijl de het ruim van de boeg alleen maar aan het laden van goederen voorbehouden is.

Het 'Halbsalonschiff' wijkt wat de voorste helft betreft niet van de 'Glattdeckboot' af. De passagiersruimte achter de raderkasten is echter verhoogd, verbreed en in plaats van kleine patrijspoorten zijn er nu grote(re) uitzichtvensters geplaatst. Zo verkreeg men een ruim aanvoelende en comfortabele salon, die van het dek uit in slechts enkele traptreden kon worden bereikt. Als gevolg van het verhogen van de achtersalon verkreeg men ook een hoger gelegen uitzichtsdek erboven. De extra ruimte onder de salon achter biedt plaats aan kajuiten voor de bemanning, en voor goederen en kolen. Een salon, overeenkomstig met die van de 'Glattdeckschiffen' bleef voorhanden aan de voorzijde van het schip.
De bedoeling van de creatie van een 'Halbsalondampfer' was vooral een tweeklassensysteem te introduceren, naar comfort.
Zo werd de kajuit voor het middenschip die voor de Tweede Klasse, en die achter, met salon en uitzichtsdek die voor de Eerste Klasse passagiers.

Bron: "Schifffahtsfibeln Nr. 1 - Dampfschiffe auf den Schweizerseen" (1949).

...morgen de tussenvormen en het Salonschiff...

met vriendelijke groet,
Robert
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door pieter53 »

Alvast bedankt Robert.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Robert Delhaye »

Meer typen raderboten voor passagiers en vracht. Zowel op de Rijn als op de zwitserse meren bleef vracht belangrijk. In ieder geval werd op meerdere tijdstippen per dag de post meegenomen. Vooral in Zwitserland bestond een lading lang niet alleen uit droge goederen, het transport van vee was heel normaal. Daarnaast militairen met of zonder paard. Voor het leger moest altijd een schip beschikbaar staan, en tijdens een oefening voer typisch een bataljon (1000) militairen mee.

De TUSSENVORMEN :

Het 'Glattdeckschiff' met een kajuit-opbouw en het 'doppelseitigen Halbsalonschiffes' zijn bijna vergelijkbaar met de 'Halbsalondampfer'. Deze bouwmethoden werden hoofdzakelijk toegepast bij kleinere raderboten en bij schroefstomers.
Het uiterlijk van een 'Glattdeckschiff' met kajuit-opbouw heeft alle kenmerken van een 'Eindeckdampfer'. Het dek ligt echter hoger, omdat de kajuiten ruim zijn en van vensters voorzien zijn in plaats van patrijspoorten.

Het tweede van deze tussenbouwvormen heeft als kenmerk dat ze evenals de bij de 'Halbsalonboot' een gedeeltelijk in de romp verzonken achtersalon met een zonnedek erop eenzelfde salon aan de boegzijde heeft. In geval van een uiterst lage bouw laten zich op deze wijze de voordelen van een 'Flachdeckschiff' en een 'Salondampfer' verenigen.
Op het meer van Lugano, waar alle raderboten volgens dit principe gebouwd waren, konden de 'doppelseitigen Halbsalondampfer' zo de lage dam van Melide passeren, terwijl een 'Salondampfer' dit niet zou kunnen.

De 'SALONDAMPFER' :

Met de 'Salondampfer' kwamen de grootste en mooiste schepen in de vaart, zowel op de Rijn als op de Zwitserse meren. Alhoewel de opbouw tussen de Duitse en Zwitserse schepen verschilt, is er één schip in de vaart, de "Stadt Luzern" (III) op het Vierwoudstrekenmeer, dat ongeveer hetzelfde uiterlijk heeft als de grote stomers van de Köln-Düsseldorfer. De "Stadt Luzern" werd dan ook bij Sachsenberg gebouwd. Echter wat Zwitserland betreft, de 'Salondampfer' werd als volmaakt beschouwd met de "Schiller" op het Vierwoudstrekenmeer.

Een 'Salondampfer' is over de hele lengte een meerdeksschip. Op het dek waaronder net als bij het 'Flachdeckschiff' voor en achter de machine, kajuiten, goederen- en bemanningsruimte zijn, zijn erboven opbouwen, die een tweede dek dragen, soms achter en voor open, en alleen afgeschermd met zeildoek, soms echter dicht met grote ramen, en voor zitplaatsen met alleen zeildoek erover. Behalve op 'Salondampfer' op de Rijn waar wél meestal ook aan de voorzijde opbouw is (zal wel met het wisselvallige weer op de Rijn te maken hebben).
Voor de bovenste achtersalon, die dus op de achtersalon op het hoofddek gebouwd was, bevind zich de schoorsteen, een of twee grote luchthappers en het stuurhuis. Het stuurhuis staat meestal op de eerste klas rooksalon, door de rooksalon lopen de buizen waardoor de kapitein of stuurman bevelen naar de machinisten riep, en de kettingen van het stuurwiel naar roer. Voor de rooksalon bevond zich een open uitzichtdek. Het gehele bovendek is voorbehouden aan de Eerste klas passagiers, aanvankelijk ook de salon op het hoofddek achter, maar sinds meer en meer achtersalons op het bovendek van zijwanden met ramen werden voorzien verhuisde de Eerste klas restaurants naar boven. Dat wil niet zeggen dat het voormalige Eerste klas restaurant beneden ter beschikking kwamen voor de Tweede klas passagiers. Juist de achtersalon is meestal uiterst luxueus ingericht in art déco stijl, en wordt benut voor diners voor gezelschappen die het schip afhuren of voor een gezelschap dat tijdens een reguliere vaart meevaart.
Tweede klas passagiers moeten eten in de ruimte net voor de trap naar de voorkajuit of in de voorkajuit, of op voordek of de zijdekken op het hoofddek.

Nog een speciale versie van een 'Salondampfer' waren de "Oberland" en "Brienz" op het meer van Brienz. Daar een gedeelte van de vaart via de Aare gaat koos men bij beide schepen voor zowel voor als achter, een boegvorm, om het achteruitvaren te vergemakkelijken. De schepen hadden door de positie van de schoorsteen wel een voor en achterkant. Bij het in de vaart komen van het 'Salonschiff' Lötschberg keerde men echter weer terug naar de traditionele bouw, met ronde kont en spitse voorkant.

'Salondampfer' waren, en zijn natuurlijk, het voorbeeld voor de moderne grote passagiersschepen met dieselmotoren. Alhoewel daar wel schepen met drie dekken tussen zitten, iets dat Duitsland, Zwitserland, Frankrijk, Italië nooit met 'Salondampfer' gedaan is.

met vriendelijke groet,

Robert

(tekst baserend op "Die Technische Entwicklung unserer Dampfschiffe" door Hans Rudolf Schwabe, Hoofdstuk 3 / boek: "Schifffahrtsfibeln Nr. 1 - Dampfschiffe auf den Schweizerseen" (Orell Füssli Verlag, Zürich, 1949)
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door pieter53 »

Bedankt Robert.
Het is een fraaie uiteenzetting, maar er wordt naar mijn mening te veel in details getreden waardoor het verdomd lastig wordt de verschillende vormen uit elkaar te houden. Dat zou niet zo erg zijn, maar het is maar de vraag of een willekeurige schrijver die deze (Duitse) termen hanteert of ze naar het Nederlands overzet, ze ook juist hanteert.
Moeilijkheden ontstaan, naar mijn mening, ook doordat begrippen als half-salonboot en salonboot in het Nederlands (voor zover ingeburgerd) wel wat afwijken van het uitgebreide onderscheid dat Hans Rudolf Schwabe maakt.
Misschien dat afbeeldingen veel zouden kunnen verduidelijken, maar ik blijf van mening dat een verregaand onderscheid, net als bij het benoemen van scheepstypen, al snel kan leiden tot misverstanden, dus het eigenlijke doel, anderen in één woord duidelijk maken wat je bedoelt, mist.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Robert Delhaye »

Ja Pieter dat klopt, afbeeldingen maken veel duidelijk.
Mail me eens via het forum je adres, dan kan ik een zeer interessant boekwerk opsturen.
Daarin worden een zeer groot aantal van deze typen niet alleen met technische gegevens en scheepsloop beschreven, maar ook met talloze dwarstekeningen en dekplannen.
Ik heb een stapeltje van dat boek kunnen bemachtigen enkele jaren geleden, en ik zend je graag een exemplaar. Boek dateert uit 1975.

vriendelijke groet,
Robert
maarpol
Berichten: 7272
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door maarpol »

Heilbronn haven
Bijlagen
Stadtarchiv Heilbron.jpg
Stadtarchiv Heilbron.jpg (166.39 KiB) 1178 keer bekeken
Groeten Martin

Roest rust nooit.
maarpol
Berichten: 7272
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door maarpol »

1975 Rhein

[youtube]https://youtu.be/o6jHu-rfIq0[/youtube]
Groeten Martin

Roest rust nooit.
kabo
Berichten: 3445
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door kabo »

basel-4411795_1920.jpg
basel-4411795_1920.jpg (133.03 KiB) 1556 keer bekeken
Basel voor de stad in de tegenwoordige tijd.
gr. Bas
Plaats reactie