SMIT Harbour Towage Rotterdam B.V.

kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: SMIT Harbour Towage Rotterdam B.V.

Bericht door kabo »

noordpool-eninr-02309787_dd-20200229_rz-2.jpg
noordpool-eninr-02309787_dd-20200229_rz-2.jpg (124.83 KiB) 1878 keer bekeken
Noordpool verkocht naar Klaipeida (Letland) Red. Uap Topada.
gr. Bas
Harry van den Enden
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 dec 2019 19:04

Re: SMIT Harbour Towage Rotterdam B.V.

Bericht door Harry van den Enden »

Nog een mooie gevonden op een site. De "Groenland" van Piet Smit.
Deze boot was oorspronkelijk hetzelfde als de andere "Pool" boten zoals de "Noordpool'
en de "Spitsbergen". Er werden twee "Pool" boten omgebouwd tot Sleep/Duwboten zodat er ook
duwbakken konden worden getransporteerd. Dit werden de "IJsland" en de "Groenland". Deze boten
werden o.a. ook ingezet voor het laden en lossen van de "Lash" zeeschepen die alleen duwbakken als
lading hadden. In een later stadium werd de fusie met "Zwaak" (een duwvaart rederij) een geheel met Smit
en de Volharding. De naam werd toen Smit/Vos Zwaak.
IMG-20200302-WA0003.jpg
IMG-20200302-WA0003.jpg (119.63 KiB) 1830 keer bekeken
Harry van den Enden
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 dec 2019 19:04

Re: SMIT Harbour Towage Rotterdam B.V.

Bericht door Harry van den Enden »

Nou hier eindelijk een begin uit mijn eigen verzameling foto's en video's.
Het is een foto die is genomen zo rond 1967, vanaf de kop van de "Geul" haven in de Botlek te Rotterdam.
In die tijd lagen er een aantal sleepboten van Piet- en Leen Smit op station in de "Geul" haven ter assistentie
voor de inkomende en uitgaande zeeschepen voor zowel de Botlek als de 1e en 2e en 3e Petroleumhaven.
Ook was er een plaats voor een Havendienstboot en voor de Waterboot en de roeiers.
Het aflossen van de ploegen gebeurde echter elke morgen en avond in de Wihelminahaven te Vlaardingen
voor al deze sleepboten. Deze hadden een dienst van 12 uur per dag- of nachtdienst.
Ik weet nog precies hoe ik aan deze foto ben gekomen. In Hoogvliet, op de "Oudewal" was een
fotografie winkel (van Viegen) en daar stond deze foto in de etalage. Ik heb het dan nog steeds over 1967.

20200310_133230.jpg
20200310_133230.jpg (68.1 KiB) 1760 keer bekeken
Harry van den Enden
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 dec 2019 19:04

Re: SMIT Harbour Towage Rotterdam B.V.

Bericht door Harry van den Enden »

Een van de eerste motorsleepboten van "Piet Smit" ligt hier aan de "Spido" Ponton
aan de Willemskade in Rotterdam. Deze boot is gebouwd in 1890 onder de naam "Sperwer".
Daarna kreeg deze nog twee andere namen, allereerst "Utrecht" en later "Maanplaat".
De Willemskade zal nog heel wat veranderen in de loop der jaren.
Spido ponton Willemskade.jpg
Spido ponton Willemskade.jpg (167.21 KiB) 1641 keer bekeken
Harry van den Enden
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 dec 2019 19:04

Re: SMIT Harbour Towage Rotterdam B.V.

Bericht door Harry van den Enden »

Hier is een van de mooiste foto's van de jaren 1980-1990, ik weet niet precies het jaartal.
Het betreft het kantoorpand van Smit Havensleepdiensten B.V. te Schiedam.
Heel goed is hier te zien de ligplaatsen aan de steigers/pontons waar elke sleepboot
een vaste plaats had. Een bijzondere bijkomstigheid is de sleep, die daar toevallig voor de deur
voorbij kwam.
Smit Havensleepdiensten B.V.jpg.jpg
Smit Havensleepdiensten B.V.jpg.jpg (179.61 KiB) 1652 keer bekeken
Harry van den Enden
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 dec 2019 19:04

Re: SMIT Harbour Towage Rotterdam B.V.

Bericht door Harry van den Enden »

Een foto van een veel later stadium. Op een gegeven moment werden de havensleepboten
Smit Polen en Smit Japan verkocht. Hier liggen ze in afwachting daarvan in de Waalhaven
van Rotterdam bij het Kantoor van Smit Harbour Towage Rotterdam B.V.
Smit Polen en Smit Japan.jpg
Smit Polen en Smit Japan.jpg (103.71 KiB) 1648 keer bekeken
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: SMIT Harbour Towage Rotterdam B.V.

Bericht door k-k »

De foto van de Smit Polen en Smit Japan is dan van 2004 of later. Enig idee waar in de Waalhaven Harry? Kan daar de olietanks niet zo gauw plaatsen. Hieronder nog een plaatje uit 2004, waarop de Smit Japan in het Beerkanaal vaart. Mooie boten! Gr. Klaas.
2004 Smit Japan.JPG
2004 Smit Japan.JPG (93.31 KiB) 1636 keer bekeken
Harry van den Enden
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 dec 2019 19:04

Re: SMIT Harbour Towage Rotterdam B.V.

Bericht door Harry van den Enden »

Ja daar was ik nog te voorbarig. Hier liggen ze nog in Vlaardingen in de KW haven aan het
sleepbootsteiger.

Groet, Harry van den Enden
Harry van den Enden
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 dec 2019 19:04

Re: SMIT Harbour Towage Rotterdam B.V.

Bericht door Harry van den Enden »

Ik heb nog zoveel foto's en video films van deze boten en van de andere Smit boten van mijzelf,
zowel uit de haven als op zee, maar er gaat zoveel tijd in zitten om heel mijn collectie
op deze site te zetten. Ik doe dus elke keer maar iets. Dan blijf je ook bezig, toch?
Maar ik ben het wel van plan, want er zitten zoveel mooie plaatjes en films bij.
Voorlopig vind ik nog steeds ook foto's op andere sites die op mijn onderwerp van toepassing zijn
en die zet ik dan ook maar hier op.

Groetjes voor iedereen, Harry van den Enden
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: SMIT Harbour Towage Rotterdam B.V.

Bericht door k-k »

Schitterend Harry! Gewoon lekker doorgaan. Hoeft niet alles in één keer. Succes ermee. Gr. Klaas.
Plaats reactie