Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
Janna
Berichten: 1916
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Het is al weer even geleden dat Vliegende Vaart iets van zich heeft laten horen.
Dat komt omdat het vliegende deel van de onderneming de overhand heeft genomen, door de omstandigheden waar we momenteel allemaal mee te maken hebben. Waardoor ik op binnenvaart gebied weinig te melden heb, slechts een paar reizen gedaan in de afgelopen maanden.
Maar foto's genoeg, en ik praat 't wel aan elkaar ;)

Laatste rapportage was leeg van Hengelo naar Vreeswijk, medio januari. Dat was in m'n vaarmaand, ik werk om en om in de lucht- en in de binnenvaart. Voor de Belgische dochter van een Israëlische vrachtmaatschappij. We vliegen vanuit Luik Noord Atlantisch en naar de Levant.
Het bedrijf vroeg of ik een poosje bij kon springen bij het opleiden van nieuwe bemanningen. Ik ben er nl. line training captain, dan geef je tijdens de vlucht instructie aan nieuwe collega's. Dat is het praktijk deel van de opleiding nadat ze in de simulator de procedures geleerd hebben. We zouden er begin maart een extra machine bij krijgen, waarvoor al druk opgeleid werd.

Dus de Jannette in Vreeswijk achtergelaten, het pak met strepen uit de kast gehaald en naar Luik.
Tripjes naar Larnaca, Tel Aviv en New York. Paar plaatjes bijgevoegd.
Februari was m'n vliegmaand dus toen meer van hetzelfde.

Tussendoor nog even naar Sliedrecht geweest voor her-certificering van de startluchtvaten van de hoofdmotor wat elke 10jr moet, en een garantieklusje aan de kopschroefmotor.
Zelf ook nog een paar klusjes aan het schip gedaan: UPS-en geïnstalleerd in de stuurhut zodat ik bij stroomuitval nog een poosje stroom heb op de Tresco computer en de camera's. Alle halogeenspotjes in de woning vervangen door LED verlichting, zodat ik m'n langer op de accu's kan blijven liggen zonder generator. Nieuwe radio zodat ik naar een muziekje kan luisteren. In de machinekamer van de smeerolietank het peilglas en afsluiters vervangen, want het peilglas was niet meer af te lezen en er lekte van alles. Als ik smeerolie gebunkerd had bleef het altijd nog wekenlang een smeerboel in de machinekamer. Nu kan ik weer zien hoeveel erin zit, en blijft het schoon.

Nog een dagje helpen klinken op een koftjalk in restauratie van een vriend. Daar nadert het grote ijzerwerk zijn conclusie.

Eind feb weer aan het varen geslagen. Leeg naar Amsterdam, om soja te laden voor Floreffe. Dat was ook de bestemming van de allereerste reis, al weer meer dan twee jaar geleden.
In Amsterdam achteruit de Houthaven in, en bij het afmeren aan steiger C kneiterhard met de kont bij een buurman in de zij gelopen. Dikke windvlaag en ik zag het domweg te laat, en eigenlijk liep ik ook te hard achteruit. Voordat de Deutz goed op toeren was zat ik er al tegen. Hoe dan ook, ik kan er niemand anders de schuld van geven dan mezelf. Die buurman had gelukkig een heel degelijk schip dus het werd geen deuk, waarom begrijp ik nu nóg niet. Ook voorop zat ik tegen een andere buurman die ook al geen schade had, pure mazzel allemaal. De hele steiger kwam kijken wat er gebeurde en ik schaamde me diep. Na de eerste schrik bleek er gelukkig niemand boos, en ik heb me natuurlijk verontschuldigd. Geen leuke aankomst.
Maar goed, you live & learn; volgende keer beter opletten en op tijd de Deutz vooruit starten.

De dag daarop zéér vroeg in de morgen geladen in de Mercuriushaven, en na afloop gelijk vertrokken naar het zuiden. Tot binnen Weurt gekomen, toen was ik het zat. Want er liep een bérg stroom op de Waal dus het ging niet hard. Volgende dag de Maas op waar de stroom zeker niet minder was. De stuwen zaten er nog in maar vooral in Belfeld was het schutverschil minimaal. Hoewel het daar dan nog steeds lang duurt, iets met onvoldoende werkende nivelleer schuiven stond er op een bord. Tijd dat dat eens gemaakt wordt RWS, hoe lang is dat nu al zo. Boven Maasbracht blijven liggen.
Volgende dag was zondag dus rustig aan gedaan, in Maastricht even aangeschoten beneden het bunkerschip van Jansen en boodschappen gedaan. De hele stad liep vol volk, toen nog wel. Overnacht beneden Klein Ternaaien.
De dag erop verder de Meuse moyenne op, duwen tegen de stroom in. Van de schipper van een 110m had ik een Schottelvlet gekocht dus die overgenomen. Mijn Jeannaeu is niet zo heel best meer, en bovendien heb ik liever een mooie vletje. Gevonden via FB in Wijnegem, van een schip wat naar de sloop zou gaan. Dus even tijdelijk twee vletten op de roef.

We voeren samen op met de Fox, onderweg naar Andenne. Praatje gemaakt over hun Fosfine-drama. Ze zijn weer beter maar maken voorlopig nog geen lange dagen, en gelijk hebben ze. Het grote probleem was dat ze niet geïnformeerd waren dat de lading onder gas was vervoerd. Als ze dat geweten hadden dan was het nooit zover gekomen.

In Namen buiten de Sambre gebleven want er zat een ander schip voor ons dus geen haast. Volgende morgen de stad Namur weer eens bekeken, was lang geleden, zo'n 45jr. Echt blij werd ik er niet van, die hele regio niet trouwens. Daarna de Sambre in, en beneden sluis Floriffoux vastgemaakt. Deze keer de losplaats niet voorbijgevaren, zoals de eerste keer :mrgreen:
Gezellig gebuurd bij de Flamingo, die voor ons was met lossen.
Volgende morgen om een uur of acht aan de beurt, naar de schuine wal verhaald en aan het lossen. Bandjes op de kimmen gehangen, maar als er een schip langs komt lig je toch te bonken. Gelukkig heb ik halfronden op de kimmen, maar een lekker plekje is het niet daar.

Met de koffie werd er gebeld; "we zien dat je in de buurt zit en er is iemand ziek, kun je misschien een paar dagen vliegen?" M'n bevrachter gebeld maar er was nog geen enkel zicht op retourvracht. Dus dat toegezegd.

Dan rijst de vraag; waar laat je in deze buurt je schip onbeheerd achter voor een paar dagen? Namen voelt niet echt prettig en zomaar ergens langs een snelstromende Maas met nóg hoger water op komst leek me ook niets. Dus maar in de afvaart richting het Albertkanaal beneden Luik, dan lig je in ieder geval uit de stroom. Stukje overstuur van Floreffe weg tot de zwaaikom bij Flawinne, gezwaaid en in hoog tempo de Sambre af. Niet dat we nu zo'n haast hadden maar vanwege de flinke stroom in de kont. Oppassen in de bochten, ik zat een keer met de kont tegen de wal :shock: Gelukkig bleek het er diep genoeg en raakten m'n roeren niet. Alweer mazzel.. Met de hut naar beneden want leeg zijn we daar iets te hoog.
Op de Maas ging het nog veel harder, we liepen met slechts 25 ltr/uur al dik boven de 20km. Maar daar heb je in ieder geval de ruimte. Met invaren van de sluizen wel goed wegblijven van de stuwen natuurlijk.
s'-Avonds in het donker door Luik, wat niet echt relaxt was met dat hoge water. Vond het best lastig vanwege alle (boog!) bruggen, sommige met middenpeilers, sommige met twee. En ik kom daar praktisch nooit. Gelukkig zat er een lege tanker voor ons die er blijkbaar vaker kwam, dus we hadden wat om op te sturen. Met Verberght op schoot natuurlijk, die boeken zijn goud waard 8)

Op aanraden van een vriendelijke buurman die zag dat we aanstalten maakten om in Herstal te gaan liggen, doorgevaren naar Wandre, tegenover de vuilverbranding. In Herstal is het niet altijd pluis, hij vertelde over een leeg gestolen machinekamer en andere ongein. In Wandre aan de rechteroever beneden die zandoverslag lig je veiliger. Daar het schip uiteindelijk een dag of vijf laten liggen.

Volgende dag een vluchtje gedaan naar TLV, en de dag erop weer terug. Toen naar de simulator en uiteindelijk vier dagen later terug aan boord. Daarna nog een dagje kantoor en toen weer terug in de rol van binnenschipper.
's-Avonds naar Stein, om grind te laden voor Waalwijk. Uiteraard in het donker door Maastricht :roll: , zo ongeveer op het toppunt van het hoge water, en dat is dan ook best spannend. De Sint Servaas brug werd al ruim op tijd voor ons open gezet, maar daarna moet je nog oversteken naar het openstaande spoorbrug aan de andere wal. Affijn, ook dat liep goed af, en de inloop naar het Julianakanaal bij Limmel ook. De stuw trok behoorlijk, dus stijf langs de wal gebleven. Werd er door een kennis nog voor gewaarschuwd.
In Stein vanwege de harde wind eerst de haven in en in de luwte bij een tanker laad of los plaats even opengelegd. Want we moesten de volgende morgen aan de kiepsteiger langs het kanaal laden en dat lag precies in de wind. Reisje grind of niet; ik wil m'n luiken toch niet kwijt ;)

Volgende morgen 600t grind geladen in twee partijen, gebroken kwartsgrind 2/5 en kwartsgrind 16/32. Dat spul mocht van de bevrachter ab-so-luut niet bij elkaar komen dus twee spanbanden gespannen en mbv een dekzeil een provisorisch ruimschot gemaakt. Dat lukte vrij aardig hoewel ik wel een handvol grote kiezels met de hand uit het kleine spul gevist heb.
En je bent met een kempenaar natuurlijk te smal voor zo'n kiepsteiger, dus een heel gepiel met afhouden, steekeinden etc. Ik ken iemand die dan gelijk zegt; 'spudpalen!' :mrgreen:
Uiteindelijk lagen we netjes recht maar wel een eind over de voorijk, ach ja. Moest sowieso laarzen aan naar voren. Met de middag vol en gelijk weg.
Op de Maas liep het uiteraard keihard met al dat water. De stuwen van Belfeld en Sambeek waren gestreken dus daar voor het eerst overheen gevaren, een nieuwe ervaring. Beneden Grave overnacht. Volgende morgen West 6-7 op de kop, dus reken er maar op dat je flink wat buiswater over krijgt op de rechte stukken op de Maas. En omdat ik iets voorover lag kon ik niet pompen. Ik heb achterin het ruim een lensput waarop ik kan pompen, maar voorin zit alleen een putje voor een dompelpomp. Die ik er natuurlijk niet tijdig in gezet had :roll: Er lag een berg grind tegen het voorschot dus een pomp haalde nu niets meer uit. Een leermomentje.. Voor vertrek daarom eerst maar een aantal luiken voorop dicht gelegd, zodat we niet teveel buiswater binnen zouden krijgen. En op de lange rechte stukken rustig aan gedaan.

We werden nog opgelopen door een Apache helikopter, op ooghoogte :shock: Er zit daar een laagvlieg oefengebied voor die mannen (m/v), en ik schrok me een hoedje toen-ie ineens naast de hut hing.

Net na de middag Waalwijk binnen geschut, waar ze ons met een kraanschip gelijk leeg gingen maken. Ze doen goed werk daar, die mannen. M'n vrouw had allerlei plannen voor Waalwijk, maar dat kraanschip lag op palen en ver uit de wal, dus van winkelen kwam helemaal niets..
Eind van de middag Waalwijk weer uit en via het Heusdens kanaal naar Gorcum. Onderweg uitgespoten, en net voordat m'n vrouw met de afhaal chinees terug aan boord kwam was alles weer schoon en droog. Best hard werken in de zand en grind :D

Volgende dag in overleg met m'n bevrachter besloten me voorlopig maar een poosje op de luchtvaart te richten, want de prijzen in de binnenvaart zijn slecht en zakken alsmaar verder. Grotendeels veroorzaakt door het Corona virus. De economische activiteit neemt snel af, en daarmee het transport.
Doordat de passage-luchtvaart praktisch geheel gestopt is, hebben de (lucht) vracht maatschappijen het juist enorm druk. Passagiersmachines nemen gewoonlijk in het vrachtruim onderin veel vracht mee, maar die capaciteit is inmiddels volledig weggevallen. Terwijl er nu juist veel vraag is naar luchttransport van oa medische supplies etc. Hierdoor loopt het storm bij de full-freighters; die vliegen met volle bakken voor hoge vrachtprijzen. Zo werkt een vrije economie nu eenmaal.
Vandaar dat ik me momenteel maar even op de vliegerij richt, en het varen op een laag pitje zet.

Daarom ligt de Jannette weer aan de Handelskade en zit ik in een hotel in Luik. Het bedrijf heeft alle vliegers gevraagd om tussen de vluchten niet naar huis te gaan maar in het hotel te blijven, om de kans op besmetting zo klein mogelijk te maken. De vliegtuigen worden voortdurend ontsmet, en buiten de cockpit dragen we maskers en handschoentjes.
Afgezien van een rondje rennen kom ik niet buiten het hotel. Dat is een eenzaam bestaan en behoorlijk saai, maar daarentegen hebben wij nog werk, in tegenstelling tot onze passagiers-vliegende collega's. Als dit langer dan een half jaar duurt, en daar ziet het mijns inziens wel naar uit, dan verwacht ik dat een flink aantal luchtvaartmaatschappijen deze crisis niet gaan overleven.

"May you live in interesting times"

Zit al dagen niks te doen in een hotel in Luik, en moet pas overmorgen weer vliegen. Dus ik verveel me te pletter.
Hardlopen mag gelukkig nog wel, dus dat doe ik elke dag. Gisteren tot Oupeye gekomen.
Vanochtend kwam Bram voorbij, dus die op de plaat gezet. En dit verhaal getypt, doe ik vandaag toch nog wat nuttigs ;)

De plaatjes die bij het verhaal horen:
Muziek!
Muziek!
2CB15E81-4428-4B31-AEDB-8FE32B03A419.jpeg (111.13 KiB) 1984 keer bekeken
UPS power supply back up, voor de nautische apparatuur
UPS power supply back up, voor de nautische apparatuur
6BD27E99-FAF1-49D3-8A50-A7EB192AC94C 2.jpeg (111.09 KiB) 1984 keer bekeken
Peilglas smeerolietank vernieuwd.
Peilglas smeerolietank vernieuwd.
IMG_4426.jpeg (194.12 KiB) 1984 keer bekeken
Nieuwe afsluiter.
Nieuwe afsluiter.
IMG_4427.jpeg (136.11 KiB) 1984 keer bekeken
De schottelvlet bezichtigd.
De schottelvlet bezichtigd.
IMG_4438.jpeg (152.57 KiB) 1984 keer bekeken
Komt van dit schip, wat naar de sloop gaat.
Komt van dit schip, wat naar de sloop gaat.
IMG_4440.jpeg (144.01 KiB) 1984 keer bekeken
Soms is er tijd voor een toeristisch uitje.  Toch weer naar een brug..
Soms is er tijd voor een toeristisch uitje. Toch weer naar een brug..
IMG_0015.jpeg (246.31 KiB) 1984 keer bekeken
..of een boottochtje ;)
..of een boottochtje ;)
IMG_0016.jpeg (153.02 KiB) 1984 keer bekeken
M'n transport
M'n transport
IMG_0026.jpeg (114.24 KiB) 1984 keer bekeken
Ook de luchtvaart neemt wel eens 20 voets containers mee.  Helaas passen twistlocks bij ons niet, en moeten ze met -tig spanbanden vastgezet worden.
Ook de luchtvaart neemt wel eens 20 voets containers mee. Helaas passen twistlocks bij ons niet, en moeten ze met -tig spanbanden vastgezet worden.
IMG_0033.jpeg (242.11 KiB) 1984 keer bekeken
Op deze koftjalk heb ik helpen klinken.
Op deze koftjalk heb ik helpen klinken.
IMG_4459.jpeg (181.03 KiB) 1984 keer bekeken
De klinker draait tussendoor de bouten los.  Bij klinkwerk maak je eerst alles pas en bout je het in elkaar.  Dan haal je om en om de bouten eruit en klink je de zaak tegen elkaar.  Waarna je de laatste bouten weghaalt en die ook afklinkt.  Lassen is zó veel vlotter.  Maar dan is de restauratie stukken minder mooi.
De klinker draait tussendoor de bouten los. Bij klinkwerk maak je eerst alles pas en bout je het in elkaar. Dan haal je om en om de bouten eruit en klink je de zaak tegen elkaar. Waarna je de laatste bouten weghaalt en die ook afklinkt. Lassen is zó veel vlotter. Maar dan is de restauratie stukken minder mooi.
IMG_4461.jpeg (185.62 KiB) 1984 keer bekeken
In de kop, met z'n zware kopstringers.
In de kop, met z'n zware kopstringers.
IMG_4464.jpeg (127.01 KiB) 1984 keer bekeken
Nagels heet stoken in de oven.
Nagels heet stoken in de oven.
IMG_4468.jpeg (131.36 KiB) 1984 keer bekeken
Don't touch..
Don't touch..
IMG_4478.jpeg (233.06 KiB) 1984 keer bekeken
Nu nog gatenkaas..
Nu nog gatenkaas..
IMG_4477.jpeg (117.4 KiB) 1984 keer bekeken
.. en nu dichtgeklonken.
.. en nu dichtgeklonken.
IMG_4479.jpeg (129.4 KiB) 1984 keer bekeken
Uiteraard op een prachtige tijd laden..
Uiteraard op een prachtige tijd laden..
IMG_0040.jpeg (143.66 KiB) 1984 keer bekeken
Soja, what else..
Soja, what else..
IMG_0041.jpeg (141.01 KiB) 1984 keer bekeken
Door Heumen in de vroege ochtend
Door Heumen in de vroege ochtend
IMG_0053.jpeg (163.8 KiB) 1984 keer bekeken
Luik in de opvaart
Luik in de opvaart
IMG_0058.jpeg (148.37 KiB) 1984 keer bekeken
De nieuwe (..) schottelvlet komt aan boord.
De nieuwe (..) schottelvlet komt aan boord.
IMG_0066.jpeg (158.11 KiB) 1984 keer bekeken
Aan de muur in Namur
Aan de muur in Namur
IMG_0073.jpeg (153.93 KiB) 1984 keer bekeken
De Sambre in.
De Sambre in.
IMG_0075.jpeg (173.67 KiB) 1984 keer bekeken
De Flamingo is leeg en wij kunnen onder de kraan.  Zie die fijne schuine wal..
De Flamingo is leeg en wij kunnen onder de kraan. Zie die fijne schuine wal..
IMG_0080.jpeg (169.56 KiB) 1984 keer bekeken
Stuifzooi, veevoer..
Stuifzooi, veevoer..
IMG_0081.jpeg (158.92 KiB) 1984 keer bekeken
Rond gaan in een zwaaikom van de Sambre.
Rond gaan in een zwaaikom van de Sambre.
IMG_0084.jpeg (146.3 KiB) 1984 keer bekeken
's avonds afvarend door Luik.  Foto is bewogen dus je begrijpt wel hoe hard 't ging ;)
's avonds afvarend door Luik. Foto is bewogen dus je begrijpt wel hoe hard 't ging ;)
IMG_0089.jpeg (135.81 KiB) 1984 keer bekeken
Lossen in Larnaca.
Lossen in Larnaca.
IMG_0090.jpeg (142.6 KiB) 1984 keer bekeken
De avond valt op het flight deck.
De avond valt op het flight deck.
IMG_0100.jpeg (155.19 KiB) 1984 keer bekeken
Grind laden aan de kiepsteiger in Stein.
Grind laden aan de kiepsteiger in Stein.
IMG_0121.jpeg (125.4 KiB) 1984 keer bekeken
Air traffic boven de Maas als je het ziet
Air traffic boven de Maas als je het ziet
IMG_0130.jpeg (165.7 KiB) 1984 keer bekeken
Vlot leeg in Waalwijk.
Vlot leeg in Waalwijk.
IMG_0136.jpeg (167.56 KiB) 1984 keer bekeken
Onze laatste aanwinst, we noemen 'm 'The Broccoli'
Onze laatste aanwinst, we noemen 'm 'The Broccoli'
IMG_0166.jpeg (222.34 KiB) 1984 keer bekeken
M'n vignet voor België.  Vital sector staat er, en Crucial profession.  Nou, nou..
M'n vignet voor België. Vital sector staat er, en Crucial profession. Nou, nou..
IMG_0186.jpeg (98.8 KiB) 1984 keer bekeken
Bram komt voorbij in Luik.
Bram komt voorbij in Luik.
IMG_0213.jpeg (262.77 KiB) 1984 keer bekeken
Mooi weer erbij.
Mooi weer erbij.
IMG_0219.jpeg (281.3 KiB) 1984 keer bekeken
Zo lopen we er tegenwoordig bij; masker op, handschoentjes aan.
Zo lopen we er tegenwoordig bij; masker op, handschoentjes aan.
IMG_0231.jpeg (214.18 KiB) 1984 keer bekeken


Jinny B
Berichten: 149
Lid geworden op: 26 aug 2018 20:10

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Jinny B »

Troost je, ik maak mijn centjes nog steeds op de Noord Atlantic, gedwongen langer dan gepland.
Eilanden hier liggen als geheel in een soort lockdown/quarantaine.
Er mag geen mens heen of af.
Ik zit dus voorlopig een poosje op de ferry.
afgelopen zaterdag zou ik naar huis, eerst komende verwachtte datum is 5 mei..

Kees Keijzer
Berichten: 7996
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kees Keijzer »

De Aquit, een hele volle Durme schuit ligt daar al jaren.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding

Jan Stolp
Berichten: 2022
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Jan Stolp »

Het wordt al weer een heel schip die koftjalk!
Ik had ze een , inmiddels hele tijd geleden , deze foto toegestuurd.Ze herkende hem als hun schip .
Weet eigenlijk niet of de zaak nog bestaat .De loodsen in ieder geval wel.
Petje af voor de restauratie!
Groeten
Jan
https://www.marhisdata.nl/schip&id=7479
Bijlagen
Oordje 009   houthandel van der Werf  grote schepen die  met.JPG
Oordje 009 houthandel van der Werf grote schepen die met.JPG (225.36 KiB) 1862 keer bekeken

mastodont
Berichten: 7772
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Sluiskil
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mastodont »

de variant op jou kaartje
Afbeelding

heb ik hier
Afbeelding

goed om een vrijbrief te hebben in bare tijden ;)

verder een mooi verslag ,jij komt nog eens ergens zo te zien
bijna jaloers makend in deze binnenzit tijden

maar om met Dylan te spreken: er komen andere tijden
gr
leo

mastodont
Berichten: 7772
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Sluiskil
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mastodont »

als je het schip zat bent kun je nog altijd je hobby in een container plaatsen achter in je tuin.

https://www.youtube.com/watch?v=S6kUl102uxQ

gr
leo

Janna
Berichten: 1916
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Mooie link Leo. Wat heeft die man dat netjes voor elkaar zeg. Een professionele hobbyist 8)
En ik herken waar 't is, aan de Lek net beneden Lekkerkerk, dat huis onder de hoogspanningsmast.

Maar ik vrees dat mijn Deutz aan de grote kant is voor een 20 voets container.

zoetwatermatroos
Berichten: 783
Lid geworden op: 04 aug 2008 22:34
Locatie: Loon op zand

Re: Vliegende Vaart

Bericht door zoetwatermatroos »

Willem,prachtige man. Spreek hem nog wel is.
Hij en z'n vrouw wonen daar niet meer.
Moesten daar weg.
De container heeft hij zelf niet meer. Maar staat bij een bekende. Willem heeft ook nog de zeer nette en mooie duw/sleepboot spes

mastodont schreef:
27 apr 2020 16:57
als je het schip zat bent kun je nog altijd je hobby in een container plaatsen achter in je tuin.

https://www.youtube.com/watch?v=S6kUl102uxQ

gr
leo
Schipper kvb kruier

navigatie
Berichten: 1448
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Vliegende Vaart

Bericht door navigatie »

Even Erik naar boven halen.
Zo te zien doe je een Belgie tour. :lol:
grt Wim

Janna
Berichten: 1916
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Wim had het al gezien, er wordt inmiddels weer gevaren. Waarover meer in een volgende post.

Door de dalende economie dalen de vrachtprijzen in de binnenvaart al maar verder, in tegenstelling tot de luchtvaart waar ze de pan uit reizen. Daarom blijf ik dus meer vliegen dan varen voorlopig.
Maar nu toch weer aan het varen geslagen. Mijn vrouw heeft vakantie, en we kunnen nergens heen vanwege alle restrictie, “blijf zoveel mogelijk thuis”. Dus de Jannette weer opgestart, dan doen we tenminste wat samen 8)

Maar eerst nog een paar plaatjes van de afgelopen maanden vliegen. Sinds kort hebben we ook lijnvluchten naar Atlanta en Houston in de USA, en charters naar China.

Tussendoor ook nog wat aan het schip laten doen, de elektra in de voormachinekamer is aangepakt. Een nieuwe schakelkast geïnstalleerd en nieuwe LED-verlichting opgehangen. Het was er eerst een beetje een donker hol, maar dat is voorbij.
Ook de bedrading in de voorwoning is gefatsoeneerd, maar provisorisch, want daar gaan we het later wel een keer goed opknappen.

Toen we daarmee bezig waren kwam forumlid visje (Marten) nog voorbij.



In de Noord Atlantic Tracks, met een paar buren boven ons. Deze Tracks worden dagelijks vastgesteld door de verkeersleiding.  Er wordt westwaards zoveel mogelijk gepland op weinig tegenwind, en oostwaards met juist zoveel mogelijk meewind.  Daarvoor gebruikt de meteoroloog windkaarten.  Die worden samengesteld door vliegtuigen die boven de oceaan de plaatselijke wind rapporteren.  Vroeger deed de vlieger dat, tegenwoordig gebeurt het automatisch.  <br /> De jetstream (straalstroom) waait plaatselijk met wel 200 knopen in oostelijke richting. In de zomer wat minder hard.  Het is onderweg dan vaak wel een beetje bumpy maar dat krijg je met zoveel wind.
In de Noord Atlantic Tracks, met een paar buren boven ons. Deze Tracks worden dagelijks vastgesteld door de verkeersleiding. Er wordt westwaards zoveel mogelijk gepland op weinig tegenwind, en oostwaards met juist zoveel mogelijk meewind. Daarvoor gebruikt de meteoroloog windkaarten. Die worden samengesteld door vliegtuigen die boven de oceaan de plaatselijke wind rapporteren. Vroeger deed de vlieger dat, tegenwoordig gebeurt het automatisch.
De jetstream (straalstroom) waait plaatselijk met wel 200 knopen in oostelijke richting. In de zomer wat minder hard. Het is onderweg dan vaak wel een beetje bumpy maar dat krijg je met zoveel wind.
IMG_0313.jpeg (104.12 KiB) 237 keer bekeken
Een nieuwe lijndienst op Houston.  De route loopt over de Noord Atlantic, Labrador, Great Lakes en de Mid West.
Een nieuwe lijndienst op Houston. De route loopt over de Noord Atlantic, Labrador, Great Lakes en de Mid West.
IMG_0092.jpg (147.41 KiB) 237 keer bekeken
Midden in de nacht de maan achterna boven de Noord Atlantic.  De nieuwe iPhones hebben tegenwoordig hele lichtgevoelige camera's.
Midden in de nacht de maan achterna boven de Noord Atlantic. De nieuwe iPhones hebben tegenwoordig hele lichtgevoelige camera's.
IMG_0406.jpeg (126.35 KiB) 237 keer bekeken
Op final approach in Houston, met nog steeds diezelfde maan, acht uur later..
Op final approach in Houston, met nog steeds diezelfde maan, acht uur later..
IMG_0407.jpeg (179.02 KiB) 237 keer bekeken
In Houston vroeg in de ochtend een rondje gaan rennen, daar hebben ze een speciaal park voor ingericht.  Heaven!
In Houston vroeg in de ochtend een rondje gaan rennen, daar hebben ze een speciaal park voor ingericht. Heaven!
IMG_0374.jpeg (185.99 KiB) 237 keer bekeken
Prachtige hardlooppaden, hier wordt ik nu helemaal blij van.
Prachtige hardlooppaden, hier wordt ik nu helemaal blij van.
IMG_0376.jpeg (286.15 KiB) 237 keer bekeken
Een vlucht naar Oslo, om zalm op te halen voor Tel Aviv.
Een vlucht naar Oslo, om zalm op te halen voor Tel Aviv.
IMG_0331.jpeg (130.05 KiB) 237 keer bekeken
Pallets met diep gekoelde zalm in piepschuim dozen.
Pallets met diep gekoelde zalm in piepschuim dozen.
IMG_0337.jpeg (238.64 KiB) 237 keer bekeken
Ergens boven de Alpen.
Ergens boven de Alpen.
XATB1278.jpeg (277.61 KiB) 237 keer bekeken
Hier gaat de vracht al weer van boord in Tel Aviv.
Hier gaat de vracht al weer van boord in Tel Aviv.
IMG_0346.jpeg (144.6 KiB) 237 keer bekeken
We vliegen veel Dangerous Goods (ADN in de binnenvaart)  want dat betaald goed.  Soms CAO-vracht (Cargo Aircraft Only), vandaar de oranje sticker.  CAO vracht mag alleen op vrachtmachines mee.  Hier gaat het om klasse 9, Lithium batterijen.
We vliegen veel Dangerous Goods (ADN in de binnenvaart) want dat betaald goed. Soms CAO-vracht (Cargo Aircraft Only), vandaar de oranje sticker. CAO vracht mag alleen op vrachtmachines mee. Hier gaat het om klasse 9, Lithium batterijen.
IMG_0347.jpeg (195.19 KiB) 237 keer bekeken
Een shipment mondmaskertjes lossen op Larnaca.
Een shipment mondmaskertjes lossen op Larnaca.
IMG_0398.jpeg (141.13 KiB) 237 keer bekeken
Nieuwe schakelkast, wat er eerst zat was een ratjetoe van de bouw, met diverse toevoegingen.
Nieuwe schakelkast, wat er eerst zat was een ratjetoe van de bouw, met diverse toevoegingen.
IMG_0581.jpeg (189.15 KiB) 228 keer bekeken
Licht in de duisternis.  Eén lamp krijgt nog een nieuw binnenwerk.
Licht in de duisternis. Eén lamp krijgt nog een nieuw binnenwerk.
IMG_0582.jpeg (207.49 KiB) 228 keer bekeken
Twee gescheiden stroombronnen 230V &amp; 24V voor de verlichting, zo heb je altijd licht.   Plus een stopcontactje, altijd handig.  Het wordt nog wel eens wat hier.
Twee gescheiden stroombronnen 230V & 24V voor de verlichting, zo heb je altijd licht. Plus een stopcontactje, altijd handig. Het wordt nog wel eens wat hier.
IMG_0583.jpeg (164.27 KiB) 228 keer bekeken
Er komt een goede bekende voorbij in Vreeswijk.
Er komt een goede bekende voorbij in Vreeswijk.
IMG_0321.jpeg (152.53 KiB) 237 keer bekeken



Plaats reactie