Hallo Gernot, ich lese Rouen.
gr ernst
Rijnvaartnostalgie.
Re: Rijnvaartnostalgie.
Gebouwd in 1937 bij Scheepswerf De Biesbosch te Dordrecht als SANARA 117.Dit ontbreekt nog.
Het enige van De Biesbosch wat nog besta is de biljartclub,waar ik lid van ben.
Het enige van De Biesbosch wat nog besta is de biljartclub,waar ik lid van ben.
Groeten,Arie.
-
- Berichten: 954
- Lid geworden op: 23 feb 2009 15:55
Re: Rijnvaartnostalgie.
Er zijn meerdere schepen van de Rijn naar de Seine geweest in WO2.Jaren geleden heeft men mij wel eens verteld,door iemand die het moest weten,er zelfs enige van Normandie naar Parijs gevaren hebben.Er hebben tenslotte ook binnenvaartschepen in Noorwegen gevaren.
Groeten,Arie.
-
- Berichten: 2445
- Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31
Re: Rijnvaartnostalgie.
De Orion (02307660) is in de meidagen van 1940 naar Londen versleept en heeft de oorlog als hospitaalschip Oxfort, in Londen gelegen.
https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/11400/
Het is dus zeer wel mogelijk dat er schepen buitenom naar de Seine zijn gebracht.
https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/11400/
Het is dus zeer wel mogelijk dat er schepen buitenom naar de Seine zijn gebracht.
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Rijnvaartnostalgie.
Er zijn in de oorlog een aantal Franse Rijnschepen en ook sleepboten buitenom naar Frankrijk gegaan. Daarover is geen twijfel.
De oorlog begon voor ons in mei 1940, maar voor andere Europese landen veel eerder. Al in 1936 bezette Duitsland de gedemilitairiseerde zone van het Rijnland, wat veel spanning opleverde met Frankrijk. Frankrijk maakte zich langzaam op voor de oorlog en de Rijn was natuurlijk grensrivier.
Op 1 september 1939 viel Duitsland Polen binnen en zo begon de 2e wereldoorlog. Als reactie daarop verklaarden Frankrijk en Engeland op 3 september de oorlog aan Duitsland. Het leger werd gemobiliseerd en de gevechtslinies langs de Rijn werd ingenomen. Het was wel een redelijk ontspannen mobilisatie: Franse en Duitse soldaten vroegen elkaar regelmatig toestemming om in de Rijn te mogen gaan zwemmen! Maar voor de Franse Rijnsleepboten was natuurlijk geen werk meer en ze waren nergens echt veilig. Er zijn in 1939 een aantal Franse schepen vanuit Duitsland beschoten.
Vanaf hier wordt het een beetje giswerk:
Er was op de Rijn geen veilige plek voor de Franse schepen en mogelijk heeft men gedacht dat ze achter de linies nog wel nuttig zouden kunnen zijn. De schepen waren te groot om via de Franse kanalen te gaan en zaten dus klem. De Moezel was ook nog niet bevaarbaar. Ik denk dat de vloot dus via Nederland in veiligheid is gebracht en zo in naar Frankrijk is gevaren. Alle Franse stoomsleepboten kregen door het zoute water problemen met hun condensors en bleven in de haven van Duinkerken liggen. De motorschepen voeren door en bereikten de Seine. Grote kans dat de Sanara 117 in de eerste jaren van zijn bestaan geen kilometer op de Rijn heeft gevaren.
De oorlog begon voor ons in mei 1940, maar voor andere Europese landen veel eerder. Al in 1936 bezette Duitsland de gedemilitairiseerde zone van het Rijnland, wat veel spanning opleverde met Frankrijk. Frankrijk maakte zich langzaam op voor de oorlog en de Rijn was natuurlijk grensrivier.
Op 1 september 1939 viel Duitsland Polen binnen en zo begon de 2e wereldoorlog. Als reactie daarop verklaarden Frankrijk en Engeland op 3 september de oorlog aan Duitsland. Het leger werd gemobiliseerd en de gevechtslinies langs de Rijn werd ingenomen. Het was wel een redelijk ontspannen mobilisatie: Franse en Duitse soldaten vroegen elkaar regelmatig toestemming om in de Rijn te mogen gaan zwemmen! Maar voor de Franse Rijnsleepboten was natuurlijk geen werk meer en ze waren nergens echt veilig. Er zijn in 1939 een aantal Franse schepen vanuit Duitsland beschoten.
Vanaf hier wordt het een beetje giswerk:
Er was op de Rijn geen veilige plek voor de Franse schepen en mogelijk heeft men gedacht dat ze achter de linies nog wel nuttig zouden kunnen zijn. De schepen waren te groot om via de Franse kanalen te gaan en zaten dus klem. De Moezel was ook nog niet bevaarbaar. Ik denk dat de vloot dus via Nederland in veiligheid is gebracht en zo in naar Frankrijk is gevaren. Alle Franse stoomsleepboten kregen door het zoute water problemen met hun condensors en bleven in de haven van Duinkerken liggen. De motorschepen voeren door en bereikten de Seine. Grote kans dat de Sanara 117 in de eerste jaren van zijn bestaan geen kilometer op de Rijn heeft gevaren.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: Rijnvaartnostalgie.
Mijn eerste kennismaking met de SANARA 117 was in Gent.We lagen met de spits voor de spoorbrug in de Voordok,toen de SANARA 117 om de hoek kwam uit richting Muidersas en de MWM op achteruit weigerde.Ze liep in het achterschip van een luxe-motor,waarvan de laadboom uit de mik op de luiken viel.Bij mensen van het schip,die net aan het middageten zaten viel de salonkast op de tafel met eten.Het het gevolg was,toen ik het schip kocht,op het taxatie-rapport stond,dat de voorsteven ingedeukt was.
Groeten,Arie.
Re: Rijnvaartnostalgie.
gr. Bas
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Rijnvaartnostalgie.
Er staan nog al wat schoorstenen te roken bij de B.A.S.F.
En en goederenboot van de "Wijkdienst" neemt kop voor.
Groeten,
Jan.
En en goederenboot van de "Wijkdienst" neemt kop voor.
Groeten,
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: Rijnvaartnostalgie.
Jan, je bedoeld waarschijnlijk B.A.S.F. in Ludwigshafen. Inderdaad erg veel schoorstenen.
Het viel mij juist op dat de schoorstenen in Mannheim nog al wat de lucht in blazen.
Voor onze tijd natuurlijk, want zoveel schoorstenen kan ik mij niet herinneren.
grt Wim
Het viel mij juist op dat de schoorstenen in Mannheim nog al wat de lucht in blazen.
Voor onze tijd natuurlijk, want zoveel schoorstenen kan ik mij niet herinneren.
grt Wim