Rijnvaartnostalgie.

Alles over binnenscheepvaart
Franzose
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 okt 2010 21:13
Locatie: Leutesdorf a/Rh (D)

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Franzose »

Hallo Gernot, ich lese Rouen.

gr ernst
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Fluks »

Gebouwd in 1937 bij Scheepswerf De Biesbosch te Dordrecht als SANARA 117.Dit ontbreekt nog.
Het enige van De Biesbosch wat nog besta is de biljartclub,waar ik lid van ben.
Groeten,Arie.
Gernot Menke
Berichten: 953
Lid geworden op: 23 feb 2009 15:55

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Gernot Menke »

Franzose schreef: 31 mar 2020 00:52ich lese Rouen.
Hallo Ernst,
dat dacht ik eerst ook, maar dan moet de SANARA 117 naar de Seine zijn gekomen.

grt. Gernot
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Fluks »

Er zijn meerdere schepen van de Rijn naar de Seine geweest in WO2.Jaren geleden heeft men mij wel eens verteld,door iemand die het moest weten,er zelfs enige van Normandie naar Parijs gevaren hebben.Er hebben tenslotte ook binnenvaartschepen in Noorwegen gevaren.
Groeten,Arie.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Kapitein Spok »

De Orion (02307660) is in de meidagen van 1940 naar Londen versleept en heeft de oorlog als hospitaalschip Oxfort, in Londen gelegen.

https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/11400/

Het is dus zeer wel mogelijk dat er schepen buitenom naar de Seine zijn gebracht.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Gert Schouwstra »

Er zijn in de oorlog een aantal Franse Rijnschepen en ook sleepboten buitenom naar Frankrijk gegaan. Daarover is geen twijfel.

De oorlog begon voor ons in mei 1940, maar voor andere Europese landen veel eerder. Al in 1936 bezette Duitsland de gedemilitairiseerde zone van het Rijnland, wat veel spanning opleverde met Frankrijk. Frankrijk maakte zich langzaam op voor de oorlog en de Rijn was natuurlijk grensrivier.

Op 1 september 1939 viel Duitsland Polen binnen en zo begon de 2e wereldoorlog. Als reactie daarop verklaarden Frankrijk en Engeland op 3 september de oorlog aan Duitsland. Het leger werd gemobiliseerd en de gevechtslinies langs de Rijn werd ingenomen. Het was wel een redelijk ontspannen mobilisatie: Franse en Duitse soldaten vroegen elkaar regelmatig toestemming om in de Rijn te mogen gaan zwemmen! Maar voor de Franse Rijnsleepboten was natuurlijk geen werk meer en ze waren nergens echt veilig. Er zijn in 1939 een aantal Franse schepen vanuit Duitsland beschoten.

Vanaf hier wordt het een beetje giswerk:
Er was op de Rijn geen veilige plek voor de Franse schepen en mogelijk heeft men gedacht dat ze achter de linies nog wel nuttig zouden kunnen zijn. De schepen waren te groot om via de Franse kanalen te gaan en zaten dus klem. De Moezel was ook nog niet bevaarbaar. Ik denk dat de vloot dus via Nederland in veiligheid is gebracht en zo in naar Frankrijk is gevaren. Alle Franse stoomsleepboten kregen door het zoute water problemen met hun condensors en bleven in de haven van Duinkerken liggen. De motorschepen voeren door en bereikten de Seine. Grote kans dat de Sanara 117 in de eerste jaren van zijn bestaan geen kilometer op de Rijn heeft gevaren.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Fluks »

Mijn eerste kennismaking met de SANARA 117 was in Gent.We lagen met de spits voor de spoorbrug in de Voordok,toen de SANARA 117 om de hoek kwam uit richting Muidersas en de MWM op achteruit weigerde.Ze liep in het achterschip van een luxe-motor,waarvan de laadboom uit de mik op de luiken viel.Bij mensen van het schip,die net aan het middageten zaten viel de salonkast op de tafel met eten.Het het gevolg was,toen ik het schip kocht,op het taxatie-rapport stond,dat de voorsteven ingedeukt was.
Groeten,Arie.
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door kabo »

1009997_603920003028227_3846345172109107356_n.jpg ludwigshafen.jpg
1009997_603920003028227_3846345172109107356_n.jpg ludwigshafen.jpg (122.22 KiB) 747 keer bekeken
Vertrekkende goederenboot in ludwigshafen in de jaren 30.
gr. Bas
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Jan van der Doe »

Er staan nog al wat schoorstenen te roken bij de B.A.S.F.
En en goederenboot van de "Wijkdienst" neemt kop voor.

Groeten,
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door navigatie »

Jan, je bedoeld waarschijnlijk B.A.S.F. in Ludwigshafen. Inderdaad erg veel schoorstenen.
Het viel mij juist op dat de schoorstenen in Mannheim nog al wat de lucht in blazen. :x
Voor onze tijd natuurlijk, want zoveel schoorstenen kan ik mij niet herinneren. :oops:
grt Wim
Plaats reactie