Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Alles over binnenscheepvaart
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door navigatie »

Westeind schreef: 01 apr 2020 10:23 Tja tis droge steen, maar k moest em dichtleggen, dus dan doen we dat maar netjes he😉
Zoveel moeite is dat niet met 17 luikjes ...
17 luikjes en luikenwagen natuurlijk
Ik leef nog een beetje in de prehistorie natuurlijk, 182 luiken, daarbij nog merkels, scheerstokken en noodscheerstokken. Alles met de hand natuurlijk, :idea: wel met z'n 2en. dat dan weer wel. Als ik er aan terug denk wordt ik al moe. :oops:
Goede reis,
Wim
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Kapitein Spok »

Wel jammer dat de foto niet 15 seconden later is gemaakt.
Tussen dat sluisje naar de Ourthe en de Pont du Fragnee hebben we tig keren zand gelost bij de firma Bovens.
Je werd daar omringd door diverse modellen van sleepspitsen en kleinere typische Belgische scheepsmodellen.
Dat waren eigen schepen van de firma Bovens die ook eigen baggermolens in de Maas boven Luik had liggen.
Die schepen werden dan met een sleepbootje naar die loswal gebracht.
Dan stapte het bemanningslid van het geladen schip, over op een inmiddels lege dito en vertrok weer naar een molen.

Ja en dan mochten wij zien dat we er tussen of tussenuit kwamen, al naar gelang.
Als we jaren later omringt door dekschuiten, in Amsterdam cacaobonen moesten laden kwamen deze herinneringen aan de "Frangnee" vanzelf boven.
Met dit verschil dat je in Amsterdam van 06.00 tot 24.00 in de hoeven kon.

Mijn oom is met zijn 26 m hagenaar diverse keren door dat sluisje naar Chenee gevaren.
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Westeind »

[/quote]
17 luikjes en luikenwagen natuurlijk
Ik leef nog een beetje in de prehistorie natuurlijk, 182 luiken, daarbij nog merkels, scheerstokken en noodscheerstokken. Alles met de hand natuurlijk, :idea: wel met z'n 2en. dat dan weer wel. Als ik er aan terug denk wordt ik al moe. :oops:
Goede reis,
Wim
[/quote]
Tja , ik ben dan wel van n generatie later, maar kan er toch over meepraten, alleen hadden wij er “maar” 104 bij pa....😨
K weet nu nog hoe ik ze zou moeten maken of repareren...
Uiteraard tot in den treure behandeld bij t KOF ...speciaal voor mij, in mn beleving waren we nog de enige met houten luiken in de varende vloot 🤷‍♂️
vaar om te leven (niet andersom)
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door navigatie »

In ieder geval weet je uit ervaring wat de verschillen zijn tussen hout en je huidige luikenkap.
Wees blij dat je niet meer aan de luiken reparatie moet :evil:
grt Wim
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Kees Keijzer »

Ik denk dat Bram een van de jongste is die beroepshalve met een houten luikenkap gewerkt heeft. Bij ons ging in 1991 het bos hout er af maar toen was ik 46.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Arie »

Kees Keijzer schreef: 01 apr 2020 23:21 Ik denk dat Bram een van de jongste is die beroepshalve met een houten luikenkap gewerkt heeft. Bij ons ging in 1991 het bos hout er af maar toen was ik 46.
Groet, Kees.
Ja Kees, die houten luiken, op kleine schepen geen punt, omstreeks 1972 was ik met een vakantie mee met Klaas en Nel Boontjes, ze hadden het sleepschip Simca van een 850 ton ongeveer, in de Jobshaven was een partijtje pinda's gelost en ik zou ook even helpen met de houten merkels er in leggen, maar daar moet je wel "slag" van hebben.
Resultaat was dat ik over het eind van de merkel hing en de rest boven het ruim zweefde, Klaas kwam me snel redden, maar moest wel lachen, dit was dus mijn eerste ervaring met grotere merkels welke je niet vergeet

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door navigatie »

Ik heb in 1972 de houten luiken vaarwel gezegd. Het volgende schip had aluminium "wegwaai luiken", was ook niet alles. Je moest nog altijd met 2 man zijn om open/dicht te leggen.
'Die goeie ouwe tijd'
Dus Bram, wees blij met je 17 luikjes.
grt Wim
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door pieter53 »

Arie schreef: 02 apr 2020 09:47......ik zou ook even helpen met de houten merkels er in leggen, maar daar moet je wel "slag" van hebben......

Gr. Arie
En? Dat maakt me nieuwsgierig naar die 'slag'.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door Gert Schouwstra »

Hoe leg je dat van die 'slag' nu uit, Pieter? Ik kon als het moest in mijn eentje het ruim open en dicht leggen met de houten luiken. Maar mijn vader vond dat meestal niet goed, want dat gaf meer slijtage aan de luiken. Vooral de presennings hadden dan te lijden van het geweld en onze luikenkap moest waterdicht blijven.

Wij hadden 6 vakken met 2 x 7 luiken en dus 6 houten merkels. 84 luiken dus. Daar hebben we van 1961 tot 1977 mee gevaren, toen waren de luiken helemaal "op". Tussen de vakken in hadden we losse stalen dekjes, waar precies een stapel luiken op kon staan. Die stapels werden meestal met een touw vastgezet, maar we hadden ook stalen beugels, waar dat mee kon. Als je die gebruikte kon een walkraan het dekje er met luiken en al uit hijsen, bijvoorbeeld als je lang ijzer moest laden. Daarvoor gebruikten we onze eigen viersprong, dus dat was altijd maar minutenwerk.

De stapel luiken was ongeveer 60 cm hoog, daarbovenop kwamen de 6 merkels te liggen. Als je ging dicht leggen was de eerste merkel het moeilijkste. Ik stak die altijd wat meer naar binnen toe, zodat het uiteinde op de scheerbalk kwam te liggen. Dan schoof ik hem naar het juiste punt toe en vervolgens even snel het puntje optillen en hem met een soort zwiepertje in het doorvoor bestemde kommetje te mikken. En als je miste, dan ging de punt van de merkel dus het ruim in. Dan moest je het uiteinde goed vasthouden, of de merkel met een vloeiende beweging terughalen en op de den laten steunen. De volgende merkels waren allemaal veel makkelijker, want daarvoor kon je een steunpunt op de naastliggende merkel zoeken en dan schuin insteken.

Met de luiken was het net zo. Het eerste luik was het moeilijkst. Ik ben gelukkig lang (1,98) en je moest het luik dan zo manoevreren dat het in een beweging met de punt in het gootje van de eerste merkel terechtkwam. er voorbij was oook goed, want dan bleef hij wel op de merkel hangen, maar een te korte afstand betekende dat het luik het ruim in viel. En dat mocht niet te hard gaan, want anders gingen de luiken stuk. Daarom deed je dat bij voorkeur met een tweede man of vrouw die op de scheerbalk met een luikenhaak meeliep.
Grootspant klein.jpg
Grootspant klein.jpg (103.88 KiB) 749 keer bekeken
Dekje ruimbalk.png
Dekje ruimbalk.png (519.88 KiB) 749 keer bekeken
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
verzamelaar
Berichten: 583
Lid geworden op: 11 dec 2009 19:08
Locatie: Rotterdam

Re: Verbouwing m.s. Westeind en andere belevenissen.

Bericht door verzamelaar »

Je liet de eerste merkel op het kapdeksel van de scheerstok rusten en dan de tweede kon je zo in de scheerstok schuiven, waarna de eerste aan de beurt was om goed gelegd te worden.
Groet Arnold.
Plaats reactie