Rijnvaartnostalgie.

Alles over binnenscheepvaart
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Kapitein Spok »

Geert, ik heb in een reactie op de datering van de foto met spitsen ook al gerefereerd aan de 1000e (DUIZENDSTE) pagina in deze draad.
15 jaren en precies 3 maanden na de start. Kennelijk is die bijdrage weggevallen door de - wederom prachtige- foto's van Bas.

Het is jammer dat er uit deze draad veel foto's zijn weggevallen of onscherp gemaakt Desondanks is met deze -en veel andere draden- toch stukje bij beetje en dankzij de inzet en bijdragen van velen, een prachtig document gebouwd. een beetje voor onszelf maar vooral ook voor hen die na ons komen.
Stel je eens voor dat er in een uithoek een kroniek gevonden wordt waarin ons, op vergelijkbare wijze als deze draad, getoond en verteld wordt hoe het er in de kindertijd van onze overgrootouders aan toe ging...…
PimWillem
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 apr 2020 22:17

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door PimWillem »

H
WhatsApp Image 2020-04-28 at 18.46.34.jpeg
WhatsApp Image 2020-04-28 at 18.46.34.jpeg (87.86 KiB) 1165 keer bekeken
Hierbij een minder fraai plaatje van de wijkdienst VIII in 1945 bij Remagen. In de verte is de pijler van de befaamde brug te zien. Het schip was van m’n overgrootvader en is in 1944 samen met de wijkdienst VII gebombardeerd bij de brug in Remagen. Momenteel probeer ik meer informatie te vinden over de wijkdiensten en specifiek over deze catastrofale tocht waardoor mijn grootvader en familie een tijd in Duitsland hebben moeten spenderen. Stiekem wil ik ook graag weten welke schepen in dezelfde colonne voeren in die betreffende tocht. Iemand die daar mij meer over kan vertellen?
Mijn opa Wim (Willem) van der Meer heeft na de oorlog nog jaren op de Baardwijk en Zuidwijk van de NRM gevaren. Mocht iemand meer informatie hebben dan houd ik mij van harte aanbevolen! Ik zal ondertussen nog in het foto archief van onze familie duiken voor wat mooi kiekjes van vroeger.

Gr, Pim Willem
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Kapitein Spok »

Momenteel probeer ik meer informatie te vinden over de wijkdiensten en specifiek over deze catastrofale tocht waardoor mijn grootvader en familie een tijd in Duitsland hebben moeten spenderen. Stiekem wil ik ook graag weten welke schepen in dezelfde colonne voeren in die betreffende tocht. Iemand die daar mij meer over kan vertellen?

Pim Willem, ken jij het Maritiem Trefpunt in Almere?
Dat is een klein maritiem museum met ongelofelijk veel informatiemateriaal, met name over de KNSM en de Wijkdienst.
Bovendien is de man die het heeft opgebouwd en beheert een lopende encyclopedie.

Mijn schoonvader heeft eind jaren dertig en, na terugkomst uit krijgsgevangenschap als stuurman bij de Wijkdienst gevaren.
Ik kon in het trefpunt toch wat info over “zijn “ schepen ( Wijkdienst VI en IX) vinden

Het Trefpunt is maar beperkt geopend en dat zal door corona niet beter zijn.
Maar ik zie wel dat je via de site (zie link) ook contact kunt leggen.
Ik hoop dat dit je kan helpen in je zoektocht.

https://www.maritiemtrefpunt.nl/index.php
PimWillem
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 apr 2020 22:17

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door PimWillem »

Kapitein Spok schreef: 29 apr 2020 14:01 Pim Willem, ken jij het Maritiem Trefpunt in Almere?
Dat is een klein maritiem museum met ongelofelijk veel informatiemateriaal, met name over de KNSM en de Wijkdienst.
Bovendien is de man die het heeft opgebouwd en beheert een lopende encyclopedie.


Bedankt! Dit ken ik nog niet, ik ga binnenkort zeker een keer langs.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Kapitein Spok »

Dan ben ik toch blij dat ik je getipt heb.
Ben t.z.t. wel benieuwd of het je iets geholpen heeft.
GRTZ Theo
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door kabo »

2500999_2_articledetail_91-131218215_voller_rheinhafen_8260.jpg
2500999_2_articledetail_91-131218215_voller_rheinhafen_8260.jpg (83.83 KiB) 930 keer bekeken
Beeld van de haven Mannheim in de jaren na 2000.
gr. Bas
Franzose
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 okt 2010 21:13
Locatie: Leutesdorf a/Rh (D)

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Franzose »

2 Motore kann man gut erkennen
aussen mit dem roten Steuerhaus das ist der SALISSO (04602710)
davor der Pax (8000037) eine ehemalige "Stoomgüterboot"
Beide sind noch in der Fahrt.

gr. ernst
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door kabo »

klockner.jpg
klockner.jpg (88.2 KiB) 692 keer bekeken
Klockner een omgebouwd sleepschip in de bergvaart met sleep. Stond 2 x 500 pk Deutz in.
gr. Bas
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door ossebaar.j »

Kan het wezen dat hij voorspan krijgt .Het lijkt mij dat hij een gele bol voert .
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door kabo »

kms petra scheu sb hanseat.jpg
kms petra scheu sb hanseat.jpg (86.95 KiB) 1369 keer bekeken
Beeld uit de jaren voor 2000. De Hanseat, 3 x 1200 pk. van de Elbe rederij en een flinke coaster de Petra Scheu.
gr. Bas
Plaats reactie