Oud Rotterdam.

Alles over binnenscheepvaart
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door Kees Keijzer »

kabo schreef: 13 apr 2020 21:43 lekhaven.jpg Lekhaven jaren 50/60 bij Thomsen en op de tweede lengte een Zwitsers schip de Baselia.
gr. Bas
Langs zij de Baselia,de derde, de klipper met die grijze spie vermoedelijk de Margina van Boertien.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door Kapitein Spok »

DPLA schreef: 25 apr 2020 23:10
Kapitein Spok schreef: 25 apr 2020 22:26 Pieter dat heb je heel goed opgemerkt.

Het is inderdaad de Louisa.
De kempenaar die er naast ligt, is de Bernardus van Piet Wanders.
Hallo Theo,

In mijn beleving had Piet Wanders toch ook een klipper ?
Volgens mij stond hier een Caterpillar in 172 PK in.
Of heb ik dit mis ?
Of heeft hij later deze Kempenaar gekocht ?
Pieter, heb jij iets met Caterpillar? :lol:

Maar het klopt wel wat je zegt.
Piet Wanders kocht in 1964 de klipper St Antonius van Peters uit Nijmegen.
Die heeft hij ergens midden jaren zeventig verkocht en werd toen Aaltje Cornelia.
Hij kocht zelf de kempenaar Tarragona van Charles Luykx en dat werd de tweede Bernardus, het schip dat op de Rotterdamse foto staat.

Hieronder de gegevens van deze schepen uit de liggers.

St Antonius -Bernardus
https://s2ho.nl/LSD/top/common/Q_Detail ... 0068NGN931

Tarragona -Bernardus
https://s2ho.nl/LSD/top/common/Q_Detail ... BT=A23986N
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door DPLA »

Kapitein Spok schreef: 26 apr 2020 18:17
DPLA schreef: 25 apr 2020 23:10
Kapitein Spok schreef: 25 apr 2020 22:26 Pieter dat heb je heel goed opgemerkt.

Het is inderdaad de Louisa.
De kempenaar die er naast ligt, is de Bernardus van Piet Wanders.
Hallo Theo,

In mijn beleving had Piet Wanders toch ook een klipper ?
Volgens mij stond hier een Caterpillar in 172 PK in.
Of heb ik dit mis ?
Of heeft hij later deze Kempenaar gekocht ?
Pieter, heb jij iets met Caterpillar? :lol:

Maar het klopt wel wat je zegt.
Piet Wanders kocht in 1964 de klipper St Antonius van Peters uit Nijmegen.
Die heeft hij ergens midden jaren zeventig verkocht en werd toen Aaltje Cornelia.
Hij kocht zelf de kempenaar Tarragona van Charles Luykx en dat werd de tweede Bernardus, het schip dat op de Rotterdamse foto staat.

Hieronder de gegevens van deze schepen uit de liggers.

St Antonius -Bernardus
https://s2ho.nl/LSD/top/common/Q_Detail ... 0068NGN931

Tarragona -Bernardus
https://s2ho.nl/LSD/top/common/Q_Detail ... BT=A23986N

Hallo Theo,

Bedankt voor de informatie :
Dus mijn geheugen is nog op orde, hahaha. :lol:

Van de Kempenaar : Bernardus van Piet Wanders wist ik niet, maar nu dus wel.
Trouwens heel apart/opvallend, dat de roef net zo hoog is als de theehut.


Ja, ik heb wat met Caterpillar. 8)
Met Caterpillar scheepsdiesels, maar ook met de Caterpillar Grondverzet machines.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door Kapitein Spok »

Inderdaad dat was opvallend. De oude roef was door Luyckx vervangen door de dekhut simpel door trekken, zoals op deze foto.
Het was een vrij kleine woning, maar nog puntgaaf en vrij nieuw toen Piet het schip kocht. Omdat de "basis" prima in orde was heeft Piet enkele jaren later die woning met de nodige meters verlengd.
Daardoor werd het uiterlijk van het schip beslist niet mooier.
Maar van binnen was deze woning werkelijk een juweeltje.
Heel veel ruimte en alles vanaf het dek gelijkvloers.
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door kabo »

3053f1ea4f50f5230805e6e830fffb6f.jpg
3053f1ea4f50f5230805e6e830fffb6f.jpg (147.25 KiB) 1494 keer bekeken
Oosterkade in de jaren 30 met een aantal goederen raderboten en beurtvaarders en een sleepkastje, Leonardus. Raderboten zijn waarschijnlek van de rederijen Fop Smit of Rederij Op de Lek. Op de achtergrond het toen hoogste gebouw van de stad.
gr. Bas
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door kabo »

602390.jpg
602390.jpg (148.78 KiB) 1486 keer bekeken
Wihelminakade met meerdere lichters opzij van een HAL Victory schip in de jaren 50/60.
gr. Bas
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door Jan van der Doe »

kabo schreef: 30 apr 2020 16:49 3053f1ea4f50f5230805e6e830fffb6f.jpg Oosterkade in de jaren 30 met een aantal goederen raderboten en beurtvaarders en een sleepkastje, Leonardus. Raderboten zijn waarschijnlek van de rederijen Fop Smit of Rederij Op de Lek. Op de achtergrond het toen hoogste gebouw van de stad.
gr. Bas
Het witte huis was toen het hoogste gebouw van Europa Bas.

Groeten,
Jan
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door kabo »

mars.jpg
mars.jpg (66.73 KiB) 1296 keer bekeken
Waalhaven met binnenbrengen van een cargo schip.
gr. Bas
Merwede1969
Berichten: 222
Lid geworden op: 27 aug 2018 20:36

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door Merwede1969 »

Hoe had het gemoeten op een Schippers Beurs met 1.50 afstand , of de Beurs dicht had dan de oplossing geweest en de schepen stil , zeeboten niet kunnen lossen je vraag je dat wel eens af nu je ook thuis zit en tijd hebt om na te denken . de Bakens zijn verzet en alles vaart door , de tijden veranderen , of beter of slechter wil ik maar geen discussie voeren ik zat zomaar te denken .. Gr Chris Cornet sr
degraaf
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 feb 2011 21:11
Locatie: terneuzen

Re: Oud Rotterdam.

Bericht door degraaf »

Merwede1969 schreef: 08 mei 2020 11:40 Hoe had het gemoeten op een Schippers Beurs met 1.50 afstand , of de Beurs dicht had dan de oplossing geweest en de schepen stil , zeeboten niet kunnen lossen je vraag je dat wel eens af nu je ook thuis zit en tijd hebt om na te denken . de Bakens zijn verzet en alles vaart door , de tijden veranderen , of beter of slechter wil ik maar geen discussie voeren ik zat zomaar te denken .. Gr Chris Cornet sr
in die tijd had ook runners lopen ze konden voor je aannemen je had mogelijkheid gehad om aan boord te blijven zegelboekje en charter per bode naar boord brengen of aan een apart loket afhalen :idea:
Plaats reactie