Woordenschat.

Alles over binnenscheepvaart
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Woordenschat.

Bericht door Kees Keijzer »

Klopt, Wim Pier 1 ;) goed gezien.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Woordenschat.

Bericht door Arie »

Kees Keijzer schreef: 23 apr 2020 17:25 Hier een handig hulpmiddel om te kijken waar de wind vandaan komt; De koffiezak zoals wij hem noemden, Op alle schepen waarop ik gevaren heb had ik er één, boven in de mast zoals op de foto en ook wel eens op een buis op het middenschip, Was ook een beetje traditie in de familie. Maar je kon er richting en sterkte van de wind goed mee inschatten. Misschien dat Pieter er nog wat aan heeft voor Binnenvaart taal. Hier een foto van het ouderlijk schip ladend op de kop van pier 2 in de Rotterdamse Waalhaven op 21 maart 1967. Hoe strakker die stond hoe harder het waaide en hij stond ook hoger dan de meeste vlaggen, die koffiezak en het geusje op de steven als de mast plat lag gaven de informatie over windkracht en richting konden andere vlaggen weg halen met veel wind en in het donker. Want in het donker vlag je voor de hoeren zei mijn vader weleens.
Afbeelding
Inderdaad Kees, wij hadden niet zo een "koffiezak" maar het geusje was erg belangrijk voor de windrichting te bepalen zeker op de Duitse kanalen met de lage bruggen.
En mooi dat je dat over s-'nachts vlaggen zegt, mijn vader noemde dat vlaggen voor de hoeren.
Het was bij ons vast pandoer, als de boordlichten aan gingen, dan werd de Nederlandse vlag en de rederijvlag weg gehaald, want "vlaggen voor de Hoeren " dat deden we niet en als matroos zijnde hoefde ik het niet te wagen om 10 minuten te wachten met het weghalen van de vlaggen, want dan kon ik echt "effe" bij die ouwe komen en kreeg een uitbrander.
Toen ik later op partyschepen actief was en ik in het begin de landsvlag gewoonte getrouw wilde weghalen kreeg ik op mijn kop, dit was party varen, FEEST dus daar hoorde altijd de vlag bij.
Heb ik echt aan moeten wennen , maar nog steeds vind ik het niets en noem het nog steeds vlaggen voor de hoeren.
En uit de tijd zonder radar, het was hoogst storend vind ik als er in het donker schepen voor je voeren waar de vlag voor het heklicht wapperde.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
k-k
Berichten: 6025
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Woordenschat.

Bericht door k-k »

Nee Pieter, maar ze varen ook met lege bakken en dan wordt het opeens een ander verhaal. Heb wel eens een sleep/duwboot met een lege bak het Spui uit zien komen de die zag geen kans om de bak tegen de harde NW wind in te draaien. Met windmeter had hij er waarschijnlijk eerder erg in gehad en de bocht anders en met meer snelheid genomen. Is een gemeen hoekje. Je komt uit een nevenvaarwater en moet ook het verkeer dat van links komt voorrang geven. Nu kun je post Heerjansdam oproepen en vragen of de kust klaar is. Uiteindelijk belandde de combinatie in het riet aan de Rhoonse kant. Hij had beter richting Dordt kunnen varen en gelegenheid zoeken om op te draaien. Desnoods met een anker eronder. Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Gr. Klaas.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Woordenschat.

Bericht door pieter53 »

Tja vlaggen zie je in het donker niet, een meetinstrument wel.
Nadeel van een meetinstrument is echter vaak wel dat het hoog op de stuurhut staat.
Ik heb een tijdje gevaren met een 'geusje' (FMH winpeltje) op de neus, een Deutz vlag in de lichtmast en een simpel windmetertje bij de stuurhut.
Soms gaven ze alle drie een andere richting en hevigheid (was het misschien turbulentie?) aan en dat op nog geen twintig meter lengte tussen de 'meetpunten'.
Kortom varen blijft vakmanschap, het vereist ervaring, kennis en af en toe ook een beetje geluk,
want zonder geluk vaart niemand wel!
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Woordenschat.

Bericht door pieter53 »

Ik zit toch een beetje met een probleem, hopelijk kunnen jullie me helpen.
We kennen natuurlijk de duwboot, de duwbak, de tankduwbak en het sleepschip en het sleeptankschip.
Daar zijn weinig problemen mee.
Er zijn echter ook:
1. motorschepen waarmee geduwd kan worden.
2. (motor)tankschepen waarmee geduwd kan worden.
3. sleepschepen die geduwd kunnen, of zelfs moeten, worden.
4. sleeptankschepen die geduwd kunnen, of zelfs moeten, worden.

Wat zijn de gangbare benamingen voor deze vier?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Woordenschat.

Bericht door Kapitein Spok »

Ik zou zeggen:
Het schip dat duwt is een Duwschip of Duwtankschip
Het sleepschip heeft volgens mij geen aparte typenaam (nodig).
Wanneer het ergens alleen ligt is het een sleepschip.
Als het aan het varen is dan heet het geheel Koppelverband (kop in't verband)

Maar ….. "Een kwartje voor degene die het beter weet".
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Woordenschat.

Bericht door pieter53 »

Kijk er was een tijd dat men dit soort dingen schreef:
t.k. i.g.s.v. srslb 67x11,5/22x1,3/1,45m, k.gest. t.e.a.b. br.o.nr. 6788


Dat deed je dan in een soort zakje met een gekleurd plakkertje er op
een ambtenaar bezorgde dat dan op een bureau
en die zorgden dan weer dat het op papier kwam dat over Nederland verspreid werd.

Het was dan wel handig als je wist dat srslb voor stoomradersleepboot stond en
zo zou het ook handig kunnen zijn als je aan kan geven dat je sleepschip ook voor de duwvaart geschikt is. :D
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Woordenschat.

Bericht door Kapitein Spok »

zo zou het ook handig kunnen zijn als je aan kan geven dat je sleepschip ook voor de duwvaart geschikt is.

Pieter als dat dan ook nog met zo min mogelijk letters moet dan zou ik zo'n vaartuig een sluwsch noemen :ugeek:
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Woordenschat.

Bericht door klipper »

Historiese aanduiding sleepschip, EEN KOE AAN EEN TOUWTJE. !. Gr
navigatie
Berichten: 1951
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Woordenschat.

Bericht door navigatie »

Pieter,
Vroeger waren er motorschepen die sleepten, die bleven gewoon een motorschip.
Ik zou dus zeggen het blijven gewoon motorschepen. Eventueel met een aanvulling dat het tot een koppelverband behoort.
Want als het afkortingen betreft ter verkoop wordt toch meestal het hele koppelverband te koop aangeboden.
grt Wim
Plaats reactie