"Kletsen en klagen in het gangboord"
Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"
Zit 2x in de week codekrakers op te lossen in het AD. Kwestie van letters toevoegen aan kop en staart. En ik zat een keer met mijn zeilboot op een keileembult in het Sneekermeer. Was in 2003, maar dat terzijde. Zie je gelijk hoe warrig mijn gedachtengang is. Gr. Klaas
Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"
Ah, Klaas.
Zat je op die bult net ten N van "De Klok" ?
Het was altijd raak als we daar met onze Randmeer of de tjalk overheen gingen, er was altijd wel iemand die dacht, wat hij kan, kan ik ook,
maar in veel gevallen bleek dat niet zo te zijn.
Zat je op die bult net ten N van "De Klok" ?
Het was altijd raak als we daar met onze Randmeer of de tjalk overheen gingen, er was altijd wel iemand die dacht, wat hij kan, kan ik ook,
maar in veel gevallen bleek dat niet zo te zijn.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"
Pieter, hier een stukje logboek van die happening. Dacht dat ik geen kaart aan boord had en zocht in de almanak. Vond later de kaart. Wel balen dan!
08-06-2003 (Pinkster) zondag
Vanwege de weersverwachting gaan we vandaag vroeg varen. We maken ontbijt en koffie en daarna vertrekken we. We varen de Pier Christiaansloot terug naar de Tjonger en gaan daar BB uit. Zo willen we naar de Engelenvaart, die in Heerenveen uitkomt. Voorbij de Jonkersvaart loopt de diepte snel terug en gaan we met de kiel door de blubber. We riskeren het niet en gaan terug. Via Echtenerbrug en Follega naar het Prinses Margrietkanaal. Daar gaan we SB uit. Op het Sneeker Meer proberen we voor de sluis van Terhorne SB uit naar Heerenzijl te varen. Volgens de almanak kan dat vanaf het eerste groene licht vanaf de sluis. Het bekomt ons slecht. We raken vast op een leembult. Ronddraaien gaat, maar eraf komen lukt niet. Een motorjachtje geeft ons een flinke ruk, maar ook dat lukt niet. Ze brengen ons anker weg naar de geul. We lieren het anker in de grond en zetten de tros stijf. Dan de motor vol aan vooruit en verder lieren. En zowaar, we komen los. Anker weer omhoog en verder gaat het. Voorbij de sluis van Terhorne SB uit door de brug en dan richting Akkrum. Even voor het dorp SB uit naar Heerenveen. We varen een heel eind langs het spoor en gaan aan de Westkant van Heerenveen langs. In de Engelenvaart staat te weinig water en we moeten terug. Anders lopen we misschien nog een keer vast. Juist voor de industriehaven is jachthaven “De Welle”. Daar vinden we een plekje. We maken het anker en de ketting schoon en ruimen de boel weer op. Tussen Uitwellingerga en het Sneeker Meer een fikse onweersbui gehad. Toen de wind achter de bui vandaan kwam even gekeerd en een poosje met de kop op de wind gewacht totdat het ergste weg was. We houden regen tot ongeveer half zes. Dan klaart de lucht weer op en is er even zon. Buiten het vastlopen een lekker tochtje gemaakt. Tot de buien is het broeierig. Na de regen is het lekker opgefrist. Log 9117 Uren 1700,7
08-06-2003 (Pinkster) zondag
Vanwege de weersverwachting gaan we vandaag vroeg varen. We maken ontbijt en koffie en daarna vertrekken we. We varen de Pier Christiaansloot terug naar de Tjonger en gaan daar BB uit. Zo willen we naar de Engelenvaart, die in Heerenveen uitkomt. Voorbij de Jonkersvaart loopt de diepte snel terug en gaan we met de kiel door de blubber. We riskeren het niet en gaan terug. Via Echtenerbrug en Follega naar het Prinses Margrietkanaal. Daar gaan we SB uit. Op het Sneeker Meer proberen we voor de sluis van Terhorne SB uit naar Heerenzijl te varen. Volgens de almanak kan dat vanaf het eerste groene licht vanaf de sluis. Het bekomt ons slecht. We raken vast op een leembult. Ronddraaien gaat, maar eraf komen lukt niet. Een motorjachtje geeft ons een flinke ruk, maar ook dat lukt niet. Ze brengen ons anker weg naar de geul. We lieren het anker in de grond en zetten de tros stijf. Dan de motor vol aan vooruit en verder lieren. En zowaar, we komen los. Anker weer omhoog en verder gaat het. Voorbij de sluis van Terhorne SB uit door de brug en dan richting Akkrum. Even voor het dorp SB uit naar Heerenveen. We varen een heel eind langs het spoor en gaan aan de Westkant van Heerenveen langs. In de Engelenvaart staat te weinig water en we moeten terug. Anders lopen we misschien nog een keer vast. Juist voor de industriehaven is jachthaven “De Welle”. Daar vinden we een plekje. We maken het anker en de ketting schoon en ruimen de boel weer op. Tussen Uitwellingerga en het Sneeker Meer een fikse onweersbui gehad. Toen de wind achter de bui vandaan kwam even gekeerd en een poosje met de kop op de wind gewacht totdat het ergste weg was. We houden regen tot ongeveer half zes. Dan klaart de lucht weer op en is er even zon. Buiten het vastlopen een lekker tochtje gemaakt. Tot de buien is het broeierig. Na de regen is het lekker opgefrist. Log 9117 Uren 1700,7
Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"
Nee, dan zat je niet bij De Kolk maar op de Gravinnewei (is trouwens zand, zegt men) net ten zuiden van Terhorne.
Ook een beruchte plaats, vooral bij harde wind uit het zuidwesten.
Ook een beruchte plaats, vooral bij harde wind uit het zuidwesten.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"
Pieter, Het was zand met een grote kleefkracht. Heb me het lebbes staan schrobben op anker, ketting en voordek. Maar men mag het noemen wat men wil. Maar je weet nu waar het is. Trek bij gelegenheid maar eens een monster. Gelukkig hebben we de verhalen nog en iets om te delen denk ik dan maar. Gr. Klaas.
Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"
Ik denk dat men op internet elkaar maar na praat met zandrug..
Er doen zich veel verhalen de ronde over die rug.
Sommigen houden het op een oude Romeinse weg, andere op een oude dijk.
In ieder geval wordt veel van dat gebied gekenmerkt door klei en veen.
Zand lijkt meer voor de ophoging en vergroting van het eiland van Terhorne aangevoerd zijn,
maar misschien weet één van de Friezen hier het antwoord.
Er doen zich veel verhalen de ronde over die rug.
Sommigen houden het op een oude Romeinse weg, andere op een oude dijk.
In ieder geval wordt veel van dat gebied gekenmerkt door klei en veen.
Zand lijkt meer voor de ophoging en vergroting van het eiland van Terhorne aangevoerd zijn,
maar misschien weet één van de Friezen hier het antwoord.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"
Wellicht dat Gert Schouwstra daar wel iets over weet te vertellen Pieter. Misschien leest hij wel mee en reageert. Gr. Klaas.
Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"
De Gravinneweg ligt aan BB als je vanaf het Sneekermeer naar de sluis van Ter Horne vaart.
Dat is zeker zand .
Groeten
Jan
https://www.friesgenootschap.nl/images/ ... 913-21.pdf
Dat is zeker zand .
Groeten
Jan
https://www.friesgenootschap.nl/images/ ... 913-21.pdf
Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"
Bedankt!
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: "Kletsen en klagen in het gangboord"
Dacht dat ik ergens achter de PM 85 aan de grond zat. Maar is alweer even geleden. Denk dat er 1,3 meter water stond. Gr. Klaas.