Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 »

Mag je nu weer wel boven het water schuren en schilderen?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Vliegende Vaart

Bericht door mastodont »

Janna schreef: 28 mei 2020 22:52

Iedereen komt daar heel langzaam voorbij, behalve twee Nederlandse spitsen met haast.

Een spits met Haast?
Ik kan het mij niet voorstellen
Ik denk dat je het je eigen maar verbeeld hebt :lol:

en van een beetje werken is nog nooit iemand slechter geworden zullen we maar denken ;)

Afbeelding

Afbeelding

gr
leo
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Vliegende Vaart

Bericht door veen1195 »

Ach ja, over ‘spitsen’ en ‘ haast’ is uiteraard wel wat te vertellen, wat ik nu hier even niet ga doen.
Maar het is uiteraard wel zo, dat ‘n spits ( of ‘n volle kempenaar,-Hagenaar of -Dortmunder),aanzienlijk meer golfslag bij dezelfde snelheid veroorzaakt dan zeg de ‘Jannette’ .

Gr. Jan.
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Eemspoort schreef: 29 mei 2020 00:04 En, werkt de bediening van de Deutz nog naar behoren?
Mooi reisje zo, is voor ons al een jaar of 10/11 geleden dat we op de Sambre waren. Zien we dat ook weer eens. :mrgreen:

Ja, dat vergat ik nog te vermelden; de Deutz was zo blij dat hij weer mocht draaien dat hij af en toe niet meer wilde stoppen :mrgreen:

Dat maakt het manoeuvreren wat enerverender, vooral ook omdat hij meestal wel, maar heel soms niet stil te krijgen was. Hij wilde niet stoppen en dus ook niet omkeren. Dan wordt het zaak om defensief te manoeuvreren ;)
Dan komt de nieuwe en sterke kopschroefmotor goed van pas. En héél voorzichtig de sluizen invaren :lol:
Van alles geprobeerd maar niets hielp. Nergens bedieningslucht lekkage of verstopping.
Toen Ed gebeld, als mede-Deutz bezitter. Die kwam met de tip om de pneumatische bedieningscilinder te smeren. Dat gedaan, en gelijk ook een ventiel wat beter afgesteld. Waarna het probleem verholpen was. Alleen niet handig dat ik aan twee dingen tegelijk gezeten heb, waardoor ik nu nog steeds niet weet welke van de twee het probleem veroorzaakten. Maar goed, hij doet 't weer als vanouds.
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Westeind schreef: 29 mei 2020 06:36 Menie..was dat niet oranje ?😉
Das war einmal..

Inmiddels is de oude loodmenie op, dus overgestapt op Sigmacover 280.
Goed spul, gebruik ik op de Janna al járen.

pieter53 schreef: 29 mei 2020 07:08 Mag je nu weer wel boven het water schuren en schilderen?
Als je de vlet er goed onder legt wel. Vind ik. Dan kan er praktisch niets in het water komen.
En schuren met zo'n excentrische schuurmachine met de stofzuiger erop.
'Geen stofje agent' :mrgreen:

mastodont schreef: 29 mei 2020 08:50 Een spits met Haast?
Ik kan het mij niet voorstellen
Ik denk dat je het je eigen maar verbeeld hebt :lol:
Ik ben nóg zeeziek van die spitse-golven ja..

Maar voor een spits is de Sambre natuurlijk gróót water. En daar kun je best doorvaren :?
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Fluks »

Ik meen,dat we vroeger ook al witte loodmenie hadden.
Groeten,Arie.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Gert Schouwstra »

Ja, vroeger zat er loodwit in de menie. Dat is nu verboden en de menie die nu verkocht wordt bevat zinkchromaat of zinkfosfaat. Leverbaar in twee kleuren: wit en oranje. Bijzonder is dat deze verf nog steeds de naam Loodmenie mag dragen, ook al zit er geen lood meer in.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Vliegende Vaart

Bericht door veen1195 »

veen1195 schreef: 29 mei 2020 12:05 Ach ja, over ‘spitsen’ en ‘ haast’ is uiteraard wel wat te vertellen, wat ik nu hier even niet ga doen.
Maar het is wel zo, dat ‘n spits ( of ‘n volle kempenaar,-Hagenaar of -Dortmunder),aanzienlijk meer golfslag bij dezelfde snelheid veroorzaakt dan zeg de ‘Jannette’ .

Gr. Jan.
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna »

Goed, de volgende reis.

Na de soja gelost te hebben konden we de volgende dag aan dezelfde silo weer laden; tarwe voor Aalst. Hoop kaf overal natuurlijk, maar dat is tarwe.

Om elf uur vol maar toen kwamen er net drie schepen achter elkaar voorbij zodat we achteraan konden sluiten bij de sluis daar. Timing...

Verder de Sambre op, wat ik best leuk varen vind. Vooral de benedenloop slingert tussen mooie groene heuvels door. Alleen bij de industrieën niet, bij Jemeppe en vooral als je dichterbij Charleroi komt is het mooie er wel af. Het kan soms een beetje krap zijn in de bochten als je een buurman tegenkomt, maar voor onze maat verder geen probleem. Nog tot Châtelet gekomen en aan een mooi 80m kaaitje overnacht. Opgezocht in een van de boeken van Verberght, onze leidraad in België.

Zaterdag verder, door Charleroi met z’n zware industrieën in diverse stadia van verval. Door de stad is het vrij smal en als je iemand tegenkomt moet dat even gecoördineerd worden. Dan rechtsaf het kanaal Charleroi-Brussel op. Daar krijg je modernere sluizen met glijbolders. Ze worden momenteel opgeknapt. Afmetingen van de sluizen worden kleiner, daar kun je nog maar met een 80meter komen. Maar voor ons ruimte zat.

Voor het Hellend vlak (Plan incliné op z’n Frans) van Ronquières twee uur liggen wachten want er zaten een 80m en een spits voor ons, en dat past niet samen. Zoals gebruikelijk draaiden ze maar met een van de twee bakken, de andere wordt opgeknapt. Ik heb zelf nooit meegemaakt dat ze beiden in gebruik waren. Er zijn regelmatig technische problemen met de installatie. Het duurt ongeveer een uur voordat de bak terug is. Ik denk dat de schepenlift van Strepy Thieu op het Canal du Centre vlotter is.
Het is een aparte ervaring om met je schip op de trein gezet te worden. Zo voelt het althans, je vaart in een grote bak met water de helling af, en je voelt dat het geheel over rails rijdt.
Het Hellend vlak is gebouwd in de zestiger jaren en vervangt een stuk kanaal met zo’n 16 oude kleine sluizen. Vroeger was het hier spitsenmaat en daarvoor een nog kleiner scheepstype, de baquet de Charleroi. Die waren van hout, opvallend smal en toch vrij hol. Ik heb wel eens gehoord dat ze moesten ballasten om leeg overeind te blijven, en dat ze daarom op wat groter water graag gekoppeld voeren.

Gestrand voor sluis Lembeek, net over de grens van het Vlaamse gewest. Bijna letterlijk gestrand trouwens, want de sluis panden waren door het gebrek aan regen van de afgelopen tijd erg droog en stonden wel 30-40cm onder peil. We konden op geen 5meter van de wal komen en hebben met de kop in de inloop van de sluis overnacht. Konden we er toch af.

Op zondag mag er in Vlaanderen tegenwoordig gevaren worden zonder bij te betalen, dus ’s morgens maar even doorgeschut en in Halle aan de Suikerkaai gaan liggen. Daar zijn steigertjes met krap 2,50 m water. Lagen wel met de bakboord kim omhoog en het stuurboord gangboord net in het water. Waterstand goed in de gaten gehouden want als het verder zou zakken dan kwamen we er niet meer af. Maar dat liep goed af.

Verder zondag gehouden; hardgelopen en gefietst, mooi stadje met een indrukwekkende kerk.

Maandag met een beetje moeite van die droogte afgekomen en verder in de afvaart. Lage bruggen met 4,30m doorvaarthoogte dus zelfs geladen de hut een stukje laten zakken. De lage waterstand hielp in de dit geval weer een beetje.
Na sluis Ruisbroek kom je in de buitenwijken van Brussel. Sluis Molenbeek ligt midden in het centrum. Daar moesten ze weer alle gegevens weten; waar vandaan waar naartoe wat geladen, diepgang etc. Je kunt hier wel een BIC’s versturen maar de gewesten praten onderling niet met elkaar, België :roll:

Daarna kom je op het zeekanaal naar Brussel, want een beetje hoofdstad moet natuurlijk wel zeeschepen kunnen ontvangen hé.. Zeeschepen komen er al lang niet meer, maar ik kan me herinneren in de zeventiger jaren wel eens een zeeschip gezien te hebben. Maar wel veel binnen containervaart, schroot, en zand & grind.

Bij Wintam waar het kanaal op de Schelde aansluit komt wel zeevaart, paar flinke coasters gezien, oa met turf. Vlotte schutting want half tij.

Toen met een mooi tij de Schelde op naar Dendermonde. Over de vloed, en bij de sluis was het praktisch stil water. Goed opletten in de scherpe bochten dat je niet met je roeren in de stenen terechtkomt. Geladen niet zo'n probleem, maar leeg zeil je zo de bocht uit. Sluis stond al voor ons klaar. Aan de binnenkant van de sluis grote bulten weg moeten duwen want een ploegboot had onder water een maanlandschap achtergelaten. Vooral binnenbocht is serieus droog daar. Gelukkig kwamen we erdoor, en toen heel rustig aan verder de Dender op.
Dat is niet veel meer dan een sloot dus harder dan 5-6 km ging het niet. Sluis Denderbelle is precies onze maat; 55 lang dus kop praktisch tegen de bovendeur. Wel 7,50 breed dus de wrijfhouten konden blijven hangen. Boven de sluis werd het nog smaller en vooral droger, dus in wandel tempo verder naar Aalst. Voorbij de zwaaikom, in de bocht met uitgevaren schepen werd het nog even spannend, en moesten we over een heel droog stuk heen. De Deutz moest even flink aan de bak, tot vermaak van de bewoners van al die woonschepen. Maar we kregen ‘m er toch overheen geduwd. Vanwege de droogte iets voorover geladen zodat ik nog kon manoeuvreren. Overstuur er naartoe zou niet gelukt zijn.

Twee hefbruggen verder in het centrum afgemeerd bij Tereos Syral. ‘In Aalst sinds 1873’ staat er trots op de silo's. Dus die zitten hier al een poosje. Apart dat zoiets midden in de stad nog bestaat, maar denkelijk zaten ze er eerder dan de meeste huizen in de buurt. Ze doen wel het een en ander om overlast voor de buurt te beperken; de kraan is elektrisch-hydraulisch en er is veel stof afzuig. En ik denk dat een flink deel van de bewoners er z’n brood verdient want het is een uitgebreid complex.

Van onze tarwe moest pasta worden gemaakt. Dus een keer geen veevoer.

We werden vakkundig gelost. Vriendelijke kraanmachinist; alles in prettige samenwerking. En een vakman, hij heeft de den niet een keer geraakt. Van Kraanbedrijf Buermans, die zie je overal in Vlaanderen. De kempenaar Sunshine kwam al aan de andere wal liggen, die zou de volgende dag tarwepellets laden.

Met de middag waren we leeg en zijn we overstuur terug gegaan naar de zwaaikom, gezwaaid en voor het kantoor van baggerbedrijf Jan de Nul blijven liggen. Geen haast want nog geen uitzicht op een volgende reis. Mooiste zou zijn iets van Gent naar Nederland maar dat wordt afwachten. Schip uit- en afspuiten, winkelen, en ’s avonds een rondje rennen langs de Dender, er zijn mooie paadjes aan beide zijden.

De Plaatjes:
Tarwe laden in Floreffe voor Aalst.  Wordt pasta van gemaakt.
Tarwe laden in Floreffe voor Aalst. Wordt pasta van gemaakt.
IMG_0479.jpeg (191.3 KiB) 1180 keer bekeken
De tarwe zit erin, dicht leggen en weg.
De tarwe zit erin, dicht leggen en weg.
IMG_2590.jpeg (309.53 KiB) 1036 keer bekeken
Floreffe met z'n indrukwekkende klooster.  Gelijk maar afspuiten.
Floreffe met z'n indrukwekkende klooster. Gelijk maar afspuiten.
IMG_2592.jpeg (188.28 KiB) 1038 keer bekeken
De Sambre stroomt hier tussen groene heuvels door.
De Sambre stroomt hier tussen groene heuvels door.
IMG_0492.jpeg (184.11 KiB) 1038 keer bekeken
In de bochten moet je eigenlijk geen schepen tegenkomen, hier had ik het verkeerd getimed, sorry buurman..
In de bochten moet je eigenlijk geen schepen tegenkomen, hier had ik het verkeerd getimed, sorry buurman..
IMG_2594.jpeg (203.18 KiB) 1038 keer bekeken
Door de stad Charleroi.
Door de stad Charleroi.
IMG_0493.jpeg (182.48 KiB) 1180 keer bekeken
Sluis Marchienne, met rechts een nog werkende staalfabriek, en links deels gesloopte industrie.
Sluis Marchienne, met rechts een nog werkende staalfabriek, en links deels gesloopte industrie.
IMG_0494.jpeg (148.59 KiB) 1180 keer bekeken
De bocht om, van de Sambre komen we op het Canal Charleroi-Bruxelles.
De bocht om, van de Sambre komen we op het Canal Charleroi-Bruxelles.
IMG_0495.jpeg (148.04 KiB) 1180 keer bekeken
Een sperdeur, in het Duits Sperrtor, bekend van de Duitse kanalen.  Om het kanaalpand af te sluiten voor onderhoud of bij een calamiteit.
Een sperdeur, in het Duits Sperrtor, bekend van de Duitse kanalen. Om het kanaalpand af te sluiten voor onderhoud of bij een calamiteit.
IMG_0496.jpeg (158.96 KiB) 1180 keer bekeken
Het Hellend vlak oftewel Plan Incliné) van Ronquières.  De linkerkant is gedeeltelijk opgeknapt, rechts moet nog zoals je ziet.
Het Hellend vlak oftewel Plan Incliné) van Ronquières. De linkerkant is gedeeltelijk opgeknapt, rechts moet nog zoals je ziet.
IMG_0497.jpeg (120.63 KiB) 1180 keer bekeken
Indrukwekkende wielen voor de staalkabels.
Indrukwekkende wielen voor de staalkabels.
IMG_0499.jpeg (291.06 KiB) 1180 keer bekeken
De sluisdeur boven.
De sluisdeur boven.
IMG_0500.jpeg (246.53 KiB) 1180 keer bekeken
Het contragewicht bijna boven, dus de bak bijna beneden. De niet-werkende linkerbak staat halverwege.
Het contragewicht bijna boven, dus de bak bijna beneden. De niet-werkende linkerbak staat halverwege.
IMG_0501.jpeg (268.48 KiB) 1180 keer bekeken
Onze beurt.
Onze beurt.
IMG_0505.jpeg (191.01 KiB) 1180 keer bekeken
Deze helling gaan we af.
Deze helling gaan we af.
IMG_0506.jpeg (228.33 KiB) 1180 keer bekeken
Verplicht met vier touwen vastmaken.
Verplicht met vier touwen vastmaken.
IMG_0507.jpeg (203.25 KiB) 1180 keer bekeken
En bijna beneden.
En bijna beneden.
IMG_0510.jpeg (214.61 KiB) 1180 keer bekeken
Het oude kanaal met kleine sluizen.
Het oude kanaal met kleine sluizen.
IMG_0511.jpeg (285.61 KiB) 1180 keer bekeken
Gestrand boven sluis Lembeek
Gestrand boven sluis Lembeek
IMG_0513.jpeg (138.76 KiB) 1180 keer bekeken
Overnacht met de kop in de inloop vd sluis wegens gebrek aan water.  En er zijn daar niet bij alle sluizen kades of palen.  Overnachten moet je hier goed plannen.  Wat ik dus niet gedaan had ;)
Overnacht met de kop in de inloop vd sluis wegens gebrek aan water. En er zijn daar niet bij alle sluizen kades of palen. Overnachten moet je hier goed plannen. Wat ik dus niet gedaan had ;)
IMG_0515.jpeg (180.68 KiB) 1180 keer bekeken
In alle vroegte door Halle, met rechts het station.
In alle vroegte door Halle, met rechts het station.
IMG_0517.jpeg (145.31 KiB) 1180 keer bekeken
Droog hier, zo'n 30-40cm onder peil.  Het kon nét met 2,55m..
Droog hier, zo'n 30-40cm onder peil. Het kon nét met 2,55m..
423D1995-13BD-454F-9CEB-A8A5D96E6667.jpeg (211.29 KiB) 1180 keer bekeken
Oude pakhuizen boven sluis Ruisbroek zijn verworden tot mooie appartementen ('lofts').
Oude pakhuizen boven sluis Ruisbroek zijn verworden tot mooie appartementen ('lofts').
IMG_0518.jpeg (147.05 KiB) 1180 keer bekeken
Sluis Ruisbroek
Sluis Ruisbroek
IMG_0520.jpeg (143.03 KiB) 1180 keer bekeken
Beneden sluis Anderlecht zit je in de stad.
Beneden sluis Anderlecht zit je in de stad.
IMG_0522.jpeg (160.2 KiB) 1180 keer bekeken
Bassin Anderlecht met uitgevaren binnenvaart
Bassin Anderlecht met uitgevaren binnenvaart
IMG_0523.jpeg (220.43 KiB) 1180 keer bekeken
Hier gaan we het centrum in, zit nog wat overslag.
Hier gaan we het centrum in, zit nog wat overslag.
IMG_0525.jpeg (163.45 KiB) 1180 keer bekeken
Er zit nog een hefbrug in de stad, de Godshuizenbrug.  Veel kerken in de buurt misschien?
Er zit nog een hefbrug in de stad, de Godshuizenbrug. Veel kerken in de buurt misschien?
IMG_0526.jpeg (169.8 KiB) 1180 keer bekeken
Sluis Molenbeek uit, in hartje Brussel.
Sluis Molenbeek uit, in hartje Brussel.
IMG_0528.jpeg (170.43 KiB) 1180 keer bekeken
Het centrum voorbij wordt het weer breder, en komen we op het Zeekanaal Brussel-Schelde.  Ruim water.  Die kraan rechts doet niets meer.
Het centrum voorbij wordt het weer breder, en komen we op het Zeekanaal Brussel-Schelde. Ruim water. Die kraan rechts doet niets meer.
IMG_0529.jpeg (205.21 KiB) 1180 keer bekeken
Overslag van zand & grind, en schroot.
Overslag van zand & grind, en schroot.
IMG_0532.jpeg (163.57 KiB) 1180 keer bekeken
De koninklijke jachtclub.
De koninklijke jachtclub.
IMG_0535.jpeg (194.49 KiB) 1180 keer bekeken
Wintam, de mouterijen denk ik.
Wintam, de mouterijen denk ik.
IMG_0537.jpeg (163.86 KiB) 1180 keer bekeken
Oude hefbrug.
Oude hefbrug.
IMG_0538.jpeg (181.48 KiB) 1180 keer bekeken
Moderne hefbrug, Vilvoorde geloof ik.
Moderne hefbrug, Vilvoorde geloof ik.
IMG_0539.jpeg (142.94 KiB) 1180 keer bekeken
Spoorbrug van Willebroek, en die remming heb ík niet gemold..
Spoorbrug van Willebroek, en die remming heb ík niet gemold..
IMG_0540.jpeg (186.81 KiB) 1180 keer bekeken
Op de Zeeschelde, de bruggen van Temse.
Op de Zeeschelde, de bruggen van Temse.
IMG_0543.jpeg (158.92 KiB) 1180 keer bekeken
De Boelwerf, vroeger dan..
De Boelwerf, vroeger dan..
IMG_0545.jpeg (161.62 KiB) 1180 keer bekeken
Bocht van Kockam op de Tresco.  Met eventuele tegenvaart wat afspreken lijkt me een goed idee..
Bocht van Kockam op de Tresco. Met eventuele tegenvaart wat afspreken lijkt me een goed idee..
IMG_0551.jpeg (272.29 KiB) 1180 keer bekeken
Een soort Tarzanbocht..
Een soort Tarzanbocht..
IMG_0553.jpeg (155.18 KiB) 1180 keer bekeken
Sluis Dendermonde.
Sluis Dendermonde.
IMG_0555.jpeg (151.9 KiB) 1180 keer bekeken
De Dender is een soort sloot.  Maar hier diep genoeg.
De Dender is een soort sloot. Maar hier diep genoeg.
IMG_0556.jpeg (184.55 KiB) 1180 keer bekeken
Peilschaal van de spoorbrug van Oudegem, handig voor de planning wanneer we straks leeg terugkomen.  Want die is de laagste, rond de 5m met normale waterstand.
Peilschaal van de spoorbrug van Oudegem, handig voor de planning wanneer we straks leeg terugkomen. Want die is de laagste, rond de 5m met normale waterstand.
IMG_0557.jpeg (272.78 KiB) 1180 keer bekeken
Sluis Denderbelle, 55 x 7,50, onze maat dus.  We hadden bekijks genoeg.
Sluis Denderbelle, 55 x 7,50, onze maat dus. We hadden bekijks genoeg.
IMG_0560.jpeg (187.77 KiB) 1180 keer bekeken
Kop bij de deur en een lang voor steekeind, en achter een korte, van Dyneema zodat hij niet terugloopt.
Kop bij de deur en een lang voor steekeind, en achter een korte, van Dyneema zodat hij niet terugloopt.
IMG_0561.jpeg (204.92 KiB) 1180 keer bekeken
Een korte woon-tjalk.
Een korte woon-tjalk.
IMG_0562.jpeg (261.18 KiB) 1180 keer bekeken
De zwaaikom voorbij, hier wordt het al droger.
De zwaaikom voorbij, hier wordt het al droger.
IMG_0570.jpeg (181.92 KiB) 1180 keer bekeken
Door de Sint Annabrug midden in het centrum van Aalst.  De losplaats al in zicht.
Door de Sint Annabrug midden in het centrum van Aalst. De losplaats al in zicht.
IMG_0573.jpeg (182.51 KiB) 1180 keer bekeken
Lossen in hartje Aalst, lekker weer erbij.
Lossen in hartje Aalst, lekker weer erbij.
IMG_0578.jpeg (318.57 KiB) 1180 keer bekeken
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kees Keijzer »

Mooi verhaal en plaatjes zien we het e.e.a. weer eens terug. Die silo met Ceres er op is de meelfabriek aan het begin van de voorhaven en de hefbrug er net voorbij is die van Buda, dezelde als de Vredesbrug in Willebroek, het zijn zusjes van de oude Barendrechtsebrug.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Plaats reactie