In "Schip en werf " staat :
" Deze boot die de sterkste van de A'damse haven zal worden ,is uitgerust met een straalbuis en twee roeren ,waardoor het nuttige effect van de twee hoofdmotoren van samen 900 ipk aanzienlijk is verhoogd en de trossentrek 12 ton bedraagt."
Alleen die 12 ton staat cvast het andere is voor meerdere uitleg vatbaar..
Maar helaas is dus niet het type Bolnes vermeld.
Groeten
Jan
Jan, In 1960 maakte Bolnes motoren die in normale uitvoering 50 PK per cilinder leverden bij 430 toeren. Met extra koeling in de ruimte bij de kruishoofden kwamen ze op 60 PK bij 475 toeren. Met drukvulling was 75 PK per cilinder haalbaar. De 900 PK zal dan uit 2 x 6 cilinder met oplading zijn gekomen. De typenummers zou ik na moeten zoeken. Met een beetje geluk is er nog iets van 100 jaar Bolnes. Ooit langs gekomen bij fa Vroege. En nog iets gevonden bij Sleepboot Lambert. Zie link. Bij binnenvaart.eu (naam klopt niet helemaal)zie ik als motortype 6 DL, wat wijst op een 6 cilinder lijnmotor met drukvulling. Gr. Klaas
http://sleepbootlambert.nl/wiki/index.php/Bolnes#Bolnes_Genoten https://www.binnenvaart.eu/motorsleepbo ... dkoop.html
Ik heb ook al in het boek van Vegter gekeken maar daar werden deze slepers niet in genoemd.
In eerdere uitgaves van Schip en Werf kwam je wel lijsten tegen van Bolnes waarin types werden vermeld en aan wie verkocht maar daar zijn ze op een gegeven moment mee opgehouden.
In een boekje van J.G. Jansen uit 1978 staat hij zelfs voor 1500 pk.
In een boekje uit dezelfde serie en ook door Jansen geschreven staat zuster Henriëtte S.M. Goedkoop met een trekkracht van 16 ton.Dit is wel na een modernisering ,uiterlijk in ieder geval ,maar nog niet met die Aquamaster .
Het enige wat uitkomst kan brengen is het motortype
Dat het lijnmotoren zijn ben ik met je eens Jan, maar de genoemde vermogens in het Goedkoop verhaal geloof ik niets van. Je krikt niet zomaar de 600 PK op naar 1.500. Met oplading naar 900 kan, maar dan wordt het type DL. Helaas zullen de mensen die het nog weten er niet meer zijn. Maar buiten kijf vond ik het mooie boten. En ik kan me herinneren dat ze kans zagen om net zo hard achteruit te varen dan wij vooruit. En dat was toch 18 km/uur. Gr. Klaas.
Ik denk ook wel dat ze het verhoogde rendement van de toepassing in Pk omgerekend zullen hebben .
Creatief boekhouden als het ware.
Ik weet zo even niet of het in dezelfde tijd was maar die sleepboten van Wijsmuller ,Hector ,Stentor enz die zijn ook enorm in vermogen gestegen.Ik zal morgen eens opzoeken want daar heb ik wel wat van gelezen.
Er zat veel meer in die Bolnessen dan ze er aanvankelijk uithaalden.
Wordt vervolgd ...
Ik ben het overigens ook eens met je dat het prachtige boten waren,ik woonde toen in Zaandam en heb ze dus veel gezien.
Groeten
Jan