Uit de oude doos.

Alles over binnenscheepvaart
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Uit de oude doos.

Bericht door karelzijpe »

Vaarervaring was een must Ton.

In die duw-bootjes stond een Deutz een V-8 begon bij een bepaalt toerental 115 pk tot 165 pk dacht ik, aandrijving voor Schottel-navigator.
Ze waren begonnen met aluminium uitvoering gevolgd door polyester ( tupperware).

Karel
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Uit de oude doos.

Bericht door ossebaar.j »

Beste karel ,
Deze bootjes waren bij de ponteniers in gebruik , als duwbootjes voor de pontonbruggen . ,en vielen toen niet onder de AAT . De ponteniers gebruikten toen ook houten vletten met een 30 pk buitenboord motor . Misschien heb ik het handboek soldaat genie nog .
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Uit de oude doos.

Bericht door k-k »

Karel, Ergens herinner ik me uit mijn diensttijd dat er ook Amerikaanse? alu boten waren. Dacht in 2 gedeelten met benzinemotoren erin. En die Deutzjes waren luchtgekoeld is het niet? Gr. Klaas.
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Uit de oude doos.

Bericht door kabo »

Hallo heren er waren volgens mij ook Schottelboten bij met een 250 pk. luchtgekoelde Deutz.
gr. Bas
jan de waard
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 dec 2013 09:55
Locatie: Bergen lb

Re: Uit de oude doos.

Bericht door jan de waard »

Re: Uit de oude doos.
Bericht door ton le poole » Gisteren, 20:47

ik vroeg bij de keurring mil.dienst in 1964 of ik bij de vaartuigendienst kon. er werd toen gezegd dat ik vaarervaring moest hebben. klopte dat?

de motorboten met duwknieën, zat daar een Deutz in?

Ja Ton, ik moest in 1974 in militaire dienst en zag dat helemaal niet zitten. Dus toen ik mijn voorkeur mocht invullen heb ik de "Ponteniers" aangegeven.
Varen leek me leuker dan een beetje op de dorre heidevlaktes met een zware rugzak en wapen rond te lopen. Bovendien had ik iets tegen het militarisme, maar ja je moest. Ik had geen beroepsmatige vaarervaring maar wel een hele goede en sterke bril, dus werd ik bij de administratie ingedeeld. Wel balen want ik werd evengoed in een nogal zanderige omgeving op de Veluwe geplaatst. Schuttersputjes en loopgraven graven, dus toch zandhappen. Ik heb het overleefd maar het was voor mij zeker niet een tijd van plezier, wat velen wel hebben. Maar met het varen is het later toch nog goed gekomen. Ik heb me in die tijd altijd afgevraagd of de oorlog alleen op de Veluwe uitgevochten zou worden. Ik kom zelf uit een poldergebied en ga daar maar eens een schuttersputje graven. Dan kom je toch nog op het water uit.
Groet Jan
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Uit de oude doos.

Bericht door k-k »

Mijn voorkeuren waren 1. Vaartuigendienst 2. Pontonniers 3. Chauffeur zwaar transport. Het is dat laatste geworden, wel bij de Genie. Je verdiende bijna niets, maar desondanks had ik het wel naar de zin. Ongeveer een jaar in Seedorf gelegen. Hoefde je maar 1 x in de 6 weken naar boord te reizen. Gr. Klaas.
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Uit de oude doos.

Bericht door karelzijpe »

De Deutz in de duw-bootjes was SA8l714 verm. 115/140/167 pk bij 1500/1800/2000 rpm. luchtgekoeld

De houten bootjes op Keijzersveer waren jollen voor evacuatie Biesbosch met B.B. Motor Gale 25 pk.

Wij hadden ook een patrouille-boot ( type RP 7 jaren '60) met 2 Deutzen en Schottels.

Ook nog een logies-kempenaar.

Spannende tijden,
hedel 1960.JPG
hedel 1960.JPG (87.41 KiB) 1397 keer bekeken
Karel pontonnier, lichting 64-3 462 Pontonniers bataljon 1e Legerkorps


En de groeten aan sergeant J.Ossebaar A Cie 1966
Merwede1969
Berichten: 222
Lid geworden op: 27 aug 2018 20:36

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Merwede1969 »

Wie weet ; het was warm weer er kwamen plm 3 speedboten van de ponteniers in de haven van Werkendam meer de af recht voor het Cafe Havenzicht .... ff iets drinken dachten de soldaten bootje vast ........ het was bouwvak vacantie er lagen schepen thuis plm 1970 ..... drie jongen schippers zagen dat ... wachten tot de soldaten binnen waren........ de schippers stappen in het bootje starten de motor touwtje los en varen met grote snelheid de rivier op weg boten ......... soldaten die het hoorden in paniek .... wilde de politie bellen . die Cafe houder zei niet doen ik weet welke Fam het is , die komen vanzelf terug , en ja hoor ze kwamen terug . de soldaten hebben er ook om gelachen... die waren ook strafbaar om de boot onbeheerd achter te laten... de schippers hebben ze nog een pilsje gegeven ..... Vdg Chris Cornet
Hans
Berichten: 7610
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Hans »

Speciaal voor Karel, de RP 7.
Foto gemaakt in 1980 in de haven van Heuvelman in 's-Gravendeel.
RP 7 haven Heuvelman.jpg
RP 7 haven Heuvelman.jpg (142.36 KiB) 1299 keer bekeken
Groet,
Hans.
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Uit de oude doos.

Bericht door karelzijpe »

Hij is fraai Hans, maar achteraf denk ik dat het een voormalige RV 171 /172/ 173 was. Die zijn ietsjes langer en waren de eerste Schottel begin '60.
Daar zijn nog mooie plaatjes van.

Karel
Plaats reactie