Waar is dit?

Alles over binnenscheepvaart
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Waar is dit?

Bericht door Jan Stolp »

Kor Vos meldde mij nog het volgende;
Op de werf van Sissing is destijds het beurtschip van mijn grootvader gebouwd.
Pakweg 25 jaar geleden is de werf gerestaureerd. Het mocht worden gebruikt door schippers op vrijwillige basis binnen bepaalde uren. Dit liep al rap uit de hand en ook in de weekenden stond men dapper te slijpen en te klinken. Er is toen besloten om dit te beëindigen. De overlast voor de buren werd te groot. Dus vandaar dat hek rond de werf.
Dit was ooit het beurtschip van mijn grootvader.
Is door Brouwer in Joure omgebouwd tot passagiersschip. Schijnt nu nog ergens in België rond te varen. Bij mijn grootvader heette het scheepje Actief. Is nog in de leggers terug te vinden.
Ikzelf ,Jan, meen dat ik hem wel in de buurt van Gent heb gezien,al wel weer een paar jaar geleden trouwens.
Bijlagen
Wetterwille.PNG
Wetterwille.PNG (842.96 KiB) 1544 keer bekeken
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Waar is dit?

Bericht door Tim76 »

Toch mooi dat er zo nog een persoonlijk verhaal bovendrijft, erg leuk! :D Misschien dat iemand het scheepje nog eens ergens treft...?

Groeten van Tim
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Waar is dit?

Bericht door piet42 »

dit scheepje is ook bij die werf gebouwd "oranje nassau bwj'31 bij sissing in winsum"
Bijlagen
oranje nassau bwj'31 bij sissing in winsum.jpg
oranje nassau bwj'31 bij sissing in winsum.jpg (138.9 KiB) 1389 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Gerrit
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 mar 2019 16:35

Re: Waar is dit?

Bericht door Gerrit »

Jan Stolp schreef: 02 jun 2020 23:00 Kor Vos meldde mij nog het volgende;
Op de werf van Sissing is destijds het beurtschip van mijn grootvader gebouwd.
Pakweg 25 jaar geleden is de werf gerestaureerd. Het mocht worden gebruikt door schippers op vrijwillige basis binnen bepaalde uren. Dit liep al rap uit de hand en ook in de weekenden stond men dapper te slijpen en te klinken. Er is toen besloten om dit te beëindigen. De overlast voor de buren werd te groot.

de scheepswerf van Sissing is later over genomen door Poppen (de nazaten zitten in Zwartsluis) toen was het een langshelling met twee kant hellingen.
Poppen heeft toen dit helling gat laten graven en heeft daar een helling gemaakt met 8 a 9 karren,om het gat te maken heeft hij 1 van de 2 kanthellingen op geofferd.( Dit moet ongeveer de jaren 50 zijn) het geval wil dat het geld krap was bij Poppen en is de fundatie van de rails geheid met spoorbielzen stel het je maar eens voor 1 biels er in dan de tweede daar weer op enz.
Toen poppen is gestopt heeft een bagger firma tje het over genomen om zijn eigen materiaal te repareren, toen zijn er ook andere palen geheid.
Ik zie dat er nu karren en rails zijn weg gehaald in welke tijd dat is gebeurd weet ik niet ben er nooit meer geweest.
Ik weet dit om dat mijn ouder repareerden bij Poppen en als ze in die omstreken waren ze altijd bij of tegen over de werf lagen om dat daar fam. woonde.ik heb vroeger nog wel eens op de kinderen van Bram Poppen gepast ,later zaten ze in de Lemmer en daarna in Zwartsluis.
gr.gerrit
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Waar is dit?

Bericht door piet42 »

https://www.winshem.nl/wp-content/uploa ... 06-nr3.pdf

een stukje over werf poppen met dwars helling
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Waar is dit?

Bericht door pieter53 »

kanthelling gebr sissing winsum1022.jpg
kanthelling gebr sissing winsum1022.jpg (165.97 KiB) 1333 keer bekeken
De kanthelling van Sissing.
Fragment oude postkaart(?)
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Waar is dit?

Bericht door Tim76 »

Leuk zeg, wat er zo boven water komt!! :D

Groeten van Tim
Henk Kool
Berichten: 125
Lid geworden op: 14 mar 2006 19:46
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Waar is dit?

Bericht door Henk Kool »

De hier bovengenoemde " Oranje Nassau" heb ik in de jaren negentig, tijdens een vakantie in zuid Engeland zien liggen. Het schip lag in Exeter en werd omgebouwd naar een hotelschip en zou gaan varen in Frankrijk dit alles volgens de toenmalige Engelse eigenaar. Het schip was volgens mij breder dan een spits, als dat zo is dan was het een beperkt vaargebied in Frankrijk. Kan het mis hebben met de breedte.

Groet,
Henk Kool
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Waar is dit?

Bericht door pieter53 »

Breed 5,30 volgens de liggers.
https://s2ho.nl/LSD/top/common/Q_Detail ... ode=G3381N

Zal dus even op de rekbank moeten :-)
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Cornelis
Berichten: 1108
Lid geworden op: 30 dec 2009 14:00
Locatie: Kapelle

Re: Waar is dit?

Bericht door Cornelis »

Lang geleden dat ik iets geplaatst heb op deze website, ik zie dat er sowieso weinig op dit topic geplaatst is de laatste tijd. In de vakantie kom je nog eens ergens, zoals op het plaatje te zien is....maar waar is het?



Groet
Cornelis
Bijlagen
IMG_20200727_155806.jpg
IMG_20200727_155806.jpg (144.34 KiB) 1034 keer bekeken
Plaats reactie