- mulheim.jpeg (87.05 KiB) 959 keer bekeken
Rijnvaartnostalgie.
Re: Rijnvaartnostalgie.
gr. Bas
Re: Rijnvaartnostalgie.
gr. Bas
-
- Berichten: 953
- Lid geworden op: 23 feb 2009 15:55
Re: Rijnvaartnostalgie.
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat er geregelde tijden waren voor de opvaart en afvaart. - Al vanwege de breedte van de opening.
grt. Gernot
grt. Gernot
Re: Rijnvaartnostalgie.
Ik meen wel eens gelezen te hebben dat men een kanonschot moest lossen voor een opening van de brug.... in ea oud regelementenboekje van noach of daaromtrent
vaar om te leven (niet andersom)
Re: Rijnvaartnostalgie.
Enige tijd geleden......
pieter53 schreef: ↑02 sep 2018 14:16 Wel heel lang geleden, 1870, moesten stoomboten elkaar aan stuurboord voorbijlopen.
Verwarrend hoor.....Indien evenwel de schipper der achterste stoomboot
de voorste wil voorbijvaren, moet hij vijf klokslagen
geven, terwijl hij eene blauwe vlag ('s nachts een helder
brandende lantaarn met wit glas) te halver mast moet
doen hijschen, op welk sein de voorste stoomboot links
(bakboord) moet uitwijken en gedurende de vaart zijn
kracht moet verminderen, terwijl de andere rechts (stuur
boord) zal voorbijvaren.
Lang geleden hadden we het over het scheepskanonnetje....
pieter53 schreef: ↑13 apr 2012 10:06Bedankt voor het antwoord.ossebaar.j schreef:Het voorwerp op de foto van Pieter Klein ,kan dat misschien een kanon of mortier zijn . In oude voorschriften wordt er gesproken over het geven van seinen .Bij de passage van een schipbrug ,moeten stoomschepen met of zonder aanhang dit des nachts kenbaar maken door een kanonschot .
Ik had niet gedacht dat er zo weinig over bekend was onder de kenners al hier op het forum anders had ik er meteen wel bij geschreven wat ik wist. Sorry.
Mij is verteld dat er op het voordek van de radersleepboten vier van dergelijke kanonnetjes stonden. Afvarende slepen moesten op een x aantal minuten afstand van de schipbrug een kanonschot lossen. Een tijdje later een tweede en weer een tijdje later nummer drie. Nummer vier was er voor het geval één der andere weigerden.
Zo is het mij tenminste verteld.
Klopt dit verhaal?
Van wanneer tot wanneer was deze regel van kracht?
Wat waren de tijdsintervallen die in acht genomen moesten worden?
Is er ook een foto waarop deze kanonnetjes werkelijk te zien zijn?Nu vond ik het antwoord....Westeind schreef: ↑13 apr 2012 10:14 Ik heb het ook al eens gehoord en zat ook in die richting te denken ,ik heb ooit wel eens dat regelement onder ogen gezien ,klopt het dat als er een rood licht of rode vlagop de brug kwam als je door mocht varen ?
dat was iig behoorlijk averrechts in mijn ogen
grt Bram
Reglement van politie voor de scheepvaart en de vlotvaart op de Rijn 1870 schreef: Artikel XIII
Lid 5°. Des nachts maken de schippers van stoombooten
door een schot (boite) hun voornemen om eene schipbrug
of een der bij n°. 2 genoemde ponten door te varen ken
baar, en stoppen, totdat de seinlantaarns op de brug ge
heschen zijn.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Rijnvaartnostalgie.
leuk, ik wist dat het ter sprake geweest was
vaar om te leven (niet andersom)
Re: Rijnvaartnostalgie.
Maar ja, het gaat wel over 's nachts.
Overdag ging het dus gewoon 'op zicht', neem ik aan.
Overdag ging het dus gewoon 'op zicht', neem ik aan.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 953
- Lid geworden op: 23 feb 2009 15:55
Re: Rijnvaartnostalgie.
Ja, ik was de kanonnen helemaal vergeten ik had er eerder van gehoord. De grote vlotten hadden ook kanonnen.
Nu waren er ook scheepsbruggen met treinverkeer. En toen moest de scheepvaart de dienstregeling van de spoorweg volgen - zo was het tenminste in Speyer.
En al snel konden de orderposten aan land de bruggen telefonisch informeren. Het was waarschijnlijk het meest problematisch tussen 1870 en 1900, toen er al veel verkeer was maar geen telefoon.
grt. Gernot
Nu waren er ook scheepsbruggen met treinverkeer. En toen moest de scheepvaart de dienstregeling van de spoorweg volgen - zo was het tenminste in Speyer.
En al snel konden de orderposten aan land de bruggen telefonisch informeren. Het was waarschijnlijk het meest problematisch tussen 1870 en 1900, toen er al veel verkeer was maar geen telefoon.
grt. Gernot
Re: Rijnvaartnostalgie.
De vlotten werden vooraf gegaan door een waarschuwer.
Toen het drukker werd op de rivier, geloof ik, zelfs twee.
Weer later moest er een sleepboot bij zijn.
Zie ook: https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaar ... =vlotvaart
Toen het drukker werd op de rivier, geloof ik, zelfs twee.
Weer later moest er een sleepboot bij zijn.
Zie ook: https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaar ... =vlotvaart
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....