Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Simpele vraag: wat is de langste langshelling in Nederland voor reparaties aan binnenvaartschepen?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Wie weet?

Bericht door piet42 »

pieter zo simpel is dat niet de meeste schepen worden op een soort langs helling/slee gebouwd maar dat is allen om ze te water te laten daarna nooit meer omhoog tenzij op een dwars helling maar ze zijn er wel natuurlijk langs hellingen bij de werf De Noord in alblasserdam hadden ze best een flinke langs helling daar lagen vaak beun schepen van boele oosterwijk en flinke tankers van ph van ommeren ik schat het daar op een kleine 100m ik zal een paar foto's opzoeken dan kunnen we het uit meten

hier bvb een grote beunbak van oosterwijk weet niet welke
Bijlagen
csm_alblasserdam-79_3f75bd638d.jpg
csm_alblasserdam-79_3f75bd638d.jpg (100.92 KiB) 1195 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Jan van der Doe »

En de werf van Schram in Papendrecht, waar de grote beunschepen van Oosterwijk zijn gebouwd.
Of hadden ze daar geen reparatie.
In Bolnes was ook een flinke helling, en Piet Smit, de IJselwerf ook voor reparaties.
Wijn zijn er met een bok meer dan eens geweest.

Groet,
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Betise
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 apr 2016 17:28

Re: Wie weet?

Bericht door Betise »

Jooren in Werkendam heeft 2 langshellingen, ik weet niet wat de lengte is maar ze hebben in het verleden 110 mtr schepen gehellingd. Ik weet alleen niet of je dat moet willen. Tijdens het hellingen draagt het schip maar op 2 plaatsen (althans bij Jooren).
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Wie weet?

Bericht door DPLA »

Er zijn ook langshellingen met 4 of 6 hellingskarren, dit ligt een beetje aan de lengte van de langshelling en de lengte van het schip.

Bij reparatie, maar ook nieuwbouw worden meestal dwarshellingen gebruikt, met soms wel 8 tot 10 hellingskarren.
Bovendien is het voordeel van een dwarshelling dat je meerdere schepen te gelijk kan droog zetten.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Jinny B
Berichten: 536
Lid geworden op: 26 aug 2018 20:10

Re: Wie weet?

Bericht door Jinny B »

Scheepswerf Visser Den Helder had vroeger, en misschien nu ook nog, diverse langshellingen om kotters droog te zetten.
Maar die zijn relatief kort en zwaar gebouwd..
Sommige mensen zijn het levende bewijs dat hersenfalen niet onmiddellijk tot de dood leidt.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Jooren Werkendam dus tot ca. 110 meter.
Dat is een flink eind!
Ik kende tot nu toe niet meer dan een meter of 67.

Afbeelding
Foto: B v. Roest
Welke werf te Krimpen?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Betise
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 apr 2016 17:28

Re: Wie weet?

Bericht door Betise »

DPLA schreef: 30 jun 2020 00:07 Er zijn ook langshellingen met 4 of 6 hellingskarren, dit ligt een beetje aan de lengte van de langshelling en de lengte van het schip.
Jooren heeft ook meerdere hellingkarren, ik weet even niet precies hoeveel. Maar dat bedoel ik niet. Als je het schip "uit het water trekt" steunt het schip alleen op een hellingkar onder de kop en het achterschip drijft in het water, het middenschip "zweeft" als het ware. Pas als het grootste deel van het schip uit het water is zal door de inzinking van het achterschip in het water, het achterschip ook gaan steunen op de achterste kar. Als het schip eenmaal staat op de karren is er niets aan de hand, het probleem zit hem dus in het moment van uit het water halen en weer te water laten. E.e.a. is natuurlijk erg afhankelijk van de waterstand en de lengte van het schip.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Wie weet?

Bericht door k-k »

Pieter, De werf in Krimpen is Van Grevenstein. Langshelling tot 72 meter. Gr. Klaas.

https://www.vangrevenstein.nl/home/hellingen.php
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Bedankt!
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Plaats reactie