Wie weet?
Re: Wie weet?
Simpele vraag: wat is de langste langshelling in Nederland voor reparaties aan binnenvaartschepen?
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Wie weet?
pieter zo simpel is dat niet de meeste schepen worden op een soort langs helling/slee gebouwd maar dat is allen om ze te water te laten daarna nooit meer omhoog tenzij op een dwars helling maar ze zijn er wel natuurlijk langs hellingen bij de werf De Noord in alblasserdam hadden ze best een flinke langs helling daar lagen vaak beun schepen van boele oosterwijk en flinke tankers van ph van ommeren ik schat het daar op een kleine 100m ik zal een paar foto's opzoeken dan kunnen we het uit meten
hier bvb een grote beunbak van oosterwijk weet niet welke
hier bvb een grote beunbak van oosterwijk weet niet welke
- Bijlagen
-
- csm_alblasserdam-79_3f75bd638d.jpg (100.92 KiB) 1200 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Wie weet?
En de werf van Schram in Papendrecht, waar de grote beunschepen van Oosterwijk zijn gebouwd.
Of hadden ze daar geen reparatie.
In Bolnes was ook een flinke helling, en Piet Smit, de IJselwerf ook voor reparaties.
Wijn zijn er met een bok meer dan eens geweest.
Groet,
Jan.
Of hadden ze daar geen reparatie.
In Bolnes was ook een flinke helling, en Piet Smit, de IJselwerf ook voor reparaties.
Wijn zijn er met een bok meer dan eens geweest.
Groet,
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: Wie weet?
Jooren in Werkendam heeft 2 langshellingen, ik weet niet wat de lengte is maar ze hebben in het verleden 110 mtr schepen gehellingd. Ik weet alleen niet of je dat moet willen. Tijdens het hellingen draagt het schip maar op 2 plaatsen (althans bij Jooren).
Re: Wie weet?
Er zijn ook langshellingen met 4 of 6 hellingskarren, dit ligt een beetje aan de lengte van de langshelling en de lengte van het schip.
Bij reparatie, maar ook nieuwbouw worden meestal dwarshellingen gebruikt, met soms wel 8 tot 10 hellingskarren.
Bovendien is het voordeel van een dwarshelling dat je meerdere schepen te gelijk kan droog zetten.
Bij reparatie, maar ook nieuwbouw worden meestal dwarshellingen gebruikt, met soms wel 8 tot 10 hellingskarren.
Bovendien is het voordeel van een dwarshelling dat je meerdere schepen te gelijk kan droog zetten.
Groetjes Pieter
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Re: Wie weet?
Scheepswerf Visser Den Helder had vroeger, en misschien nu ook nog, diverse langshellingen om kotters droog te zetten.
Maar die zijn relatief kort en zwaar gebouwd..
Maar die zijn relatief kort en zwaar gebouwd..
Sommige mensen zijn het levende bewijs dat hersenfalen niet onmiddellijk tot de dood leidt.
Re: Wie weet?
Jooren Werkendam dus tot ca. 110 meter.
Dat is een flink eind!
Ik kende tot nu toe niet meer dan een meter of 67.
Foto: B v. Roest
Welke werf te Krimpen?
Dat is een flink eind!
Ik kende tot nu toe niet meer dan een meter of 67.
Foto: B v. Roest
Welke werf te Krimpen?
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Wie weet?
Jooren heeft ook meerdere hellingkarren, ik weet even niet precies hoeveel. Maar dat bedoel ik niet. Als je het schip "uit het water trekt" steunt het schip alleen op een hellingkar onder de kop en het achterschip drijft in het water, het middenschip "zweeft" als het ware. Pas als het grootste deel van het schip uit het water is zal door de inzinking van het achterschip in het water, het achterschip ook gaan steunen op de achterste kar. Als het schip eenmaal staat op de karren is er niets aan de hand, het probleem zit hem dus in het moment van uit het water halen en weer te water laten. E.e.a. is natuurlijk erg afhankelijk van de waterstand en de lengte van het schip.
Re: Wie weet?
Pieter, De werf in Krimpen is Van Grevenstein. Langshelling tot 72 meter. Gr. Klaas.
https://www.vangrevenstein.nl/home/hellingen.php
https://www.vangrevenstein.nl/home/hellingen.php
Re: Wie weet?
Bedankt!
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....